هواگیری جک روغنی | فرایند هواگیری این جک‌ها در بالابرهای هیدرولیکی

ایجاد در 15 فروردین 1403
|
آخرین بروزرسانی در 03 مرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

تاثیر هواگیری جک روغنی در عملکرد مطلوب بالابر و آسانسور هیدرولیکی

بالابرهای هیدرولیکی دارای قطعات مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. جک روغنی یکی از این قطعات به‌شمار می‌آید که برای عملکرد بهتر در طول زمان باید هواگیری شود. هواگیری جک روغنی کار سختی نیست؛ اما نیاز به تجربه بالایی دارد. همچنین در صورت عدم شناخت انواع جک‌ها و عملکرد این قطعات، امکان جابه‌جایی کابین وجود ندارد و امنیت افراد یا محصولات روی کفی یا کابین به خطر می‌افتد. در این مطلب از وب‌سایت همیار مکانیک کوشا به طور کامل به فرایند هواگیری جک‌های روغنی پرداخته‌ایم.

 جک روغنی

جک روغنی؛ قطعه ای مهم در بالابرهای هیدرولیکی

اگر به ساختار داخلی آسانسورها توجه کرده باشید وسیله‌ای استوانه‌ای‌شکل را می‌بینید که در حرکت صحیح کابین به طبقات مختلف نقش مهم دارد. این قطعه که با نام جک هیدرولیکی شناخته می‌شود با انتقال فشار وارد شده به روغن درون خود، نیروی مناسب برای حرکت سیلندر را تامین ‌می‌کند. این نیرو نیز روغن تراکم‌ناپذیر را به استوانه دیگر انتقال می‌دهد که از استوانه قبلی اندازه بزرگ‌تری دارد. در نتیجه روغن نیز با ایجاد فشار بر روی پیستون سیلندر، باعث حرکت کابین می‌شود.

 

اهمیت شناخت عملکرد جک روغنی در هواگیری آن

شناخت عملکرد جک روغنی و نقش آن در سیستم اجرایی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، گام بلندی برای شروع هواگیری جک روغنی درون این دستگاه‌ها است. این جک‌ها عملکرد بسیار آسانی دارند؛ اما در عین سادگی مسئولیت‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که به افزایش راندمان کاری بالابرها کمک می‌کند.

وجود هوا درون جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی باعث افزایش سرعت فرایند اکسیداسیون روغن و عدم کنترل صحیح حرکت جک و عملکرد اسفنجی این قطعه می‌شود. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود، بر روی درپوش انتهایی یک پورت تخلیه اضطراری و بوش راهنمای قرار دارد که توسط یک پیچ بسته شده‌اند. به‌طورکلی اصلی‌ترین الگوریتم مورد استفاده در جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی ضرورت عدم متراکم بودن روغن است تا بتواند به روغن موجود در آن نیروی مناسب را وارد کند.

 جک روغنی

بر همین اساس فرایند عملکرد حرکت کابین توسط جک عبارت‌اند از:

  • ایجاد جریان روغن به وسیله پمپ هیدرولیک
  • حرکت بخش متحرک جک به وسیله جریان روغن
  • باز شدن مجرای اصلی حرکت روغن به سمت جک هیدرولیک توسط شیر کنترل
  • عبور روغن از لوله‌ها و شلنگ مجرای سیلندر و ورود آن به جک
  • بالا راندن شفت جک توسط روغن وارد شده با جریان مستمر

به عبارت بهتر درصورتی ;که هواگیری جک روغنی تعبیه شده در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی به طور اصولی انجام نشود، کابین به‌صورت نامتعارف حرکت می‌کند و زمانی که کابین خالی است حرکاتی رو به بالا مشاهده می‌شود. به همین دلیل برای افزایش ایمنی افراد داخل کابین و عملکرد مناسب پیستون‌ها، هواگیری جک روغنی یک اصل مهم در تعمیرات و سرویس بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی به‌شمار می‌آید.

تاثیر نوع حرکت جک بالابر هیدرولیک در هواگیری اصولی

جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی نمونه‌ای از سیلندرهای هیدرولیکی با ظرفیت بالا هستند که فقط به‌صورت یک‌طرفه کار می‌کنند. در ساختار این قطعات به جا پیستون میله‌ای با قطر بزرگ به‌کاررفته است که شانه‌ای در انتهای آن دیده می‌شود تا میله از پوسته سیلندر جدا نشود. در واقع جک‌های روغنی آسانسورها فقط یک مجرای عبور روغن دارند و ورود و خروج روغن تنها از یک منبع انجام می‌شود.

 جک روغنی

برای این که بتوان هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیکی را به‌صورت اصولی انجام داد در ابتدا باید با چگونگی نوع حرکت کابین توسط این جک‌ها آشنا شد. جک‌های هیدرولیک کابین را به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم جابه‌جا می‌کنند.

با توضیحات ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که جک روغنی آسانسور به‌صورت عمودی نصب می‌شود و در چنین شرایطی نیروهای وارد شده به وزن کابین و بار آسانسور، شفت جک را در حالت فشاری قرار می‌دهند. به همین دلیل در زمان هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیکی باید به این موضوع توجه داشته باشید که هواگیری را به‌گونه‌ای انجام دهید که از عملکرد صحیح شفت جک مطمئن باشید.

برای هواگیری جک روغنی آسانسور و بالابر باید با انواع آن آشنا باشید

عامل مهم دیگری در کیفیت هواگیری جک روغنی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیک تاثیرگذار است، شناخت انواع جک‌ها است. چرا که این قطعات متناسب با تعداد جک، موقعیت جک، فرایند اتصال، تعداد جک و فشاری یا کششی بودنشان تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارند. البته بیشتر جک‌های به‌کاررفته در آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی فشاری هستند؛ اما شناخت عملکرد دیگر انواع جک‌ها نیز در چگونگی هواگیری جک روغنی این دستگاه‌ها اهمیت بالایی دارد. در ادامه به مهم‌ترین انواع جک‌های هیدرولیکی بالابرها و آسانسورها اشتباه می‌کنیم تا اطمینان از فرایند اصولی هواگیری جک بیشتر شود.

 

جک های غیرمستقیم یا فشاری

عملکرد جک‌های غیر مستقیم با استفاده از تعبیه شدن یک فلکه بر روی شفت‌ها انجام می‌شود. در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی جک غیر مستقیم، کابین به اندازه دو برابر حرکت جک حرکت می‌کند. به عبارت دیگر در این نوع از جک‌ها سرعت کابین دو برابر بیشتر از سرعت حرکت جک است. بر همین اساس در صورت عدم استفاده از راهکارها و اصول مناسب برای هواگیری جک‌های روغنی فشاری در بالابرهای هیدرولیکی جابه‌جایی و نصب آن‌ها با مشکلات زیادی همراه می‌شود .

 جک روغنی

با توجه به این که جک های فشاری غیر مستقیم در بیشتر آسانسورهایی به کار می روند که برای جابه جایی افراد کاربرد دارند، عدم شناخت عملکرد این جک ها، چگونگی هواگیری و چگونگی اتصال آن ها در سیستم اجرایی آسانسور، امنیت افراد داخل کابین را تهدید می کند.

جک‌های مستقیم در کنار

یکی دیگر از روش‌های نصب آسانسور هیدرولیک، جک های مستقیم در کنار است. البته این روش نصب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما برای هواگیری جک روغنی در این نوع روش نصب باید حتما با طریقه نصب آن آشنا باشید. در این روش جک در مجاورت کابین درون چاه آسانسور به صورت مستقیم متصل می شود. بنابراین باید برای استفاده از ترفندهای هواگیری جک روغنی به ارتفاع بالای سر فضای عمودی و حرفه تعبیه شده در داخل زمین توجه کنید تا ایمنی شما در زمان انجام این فرایند تامین شود.

جک در زیر مستقیم؛ روشی رایج در نصب آسانسور و بالابر هیدرولیک

مدل جک در زیر مستقیم از رایج‌ترین روش‌های نصب جک روغنی در بالابرهای هیدرولیکی است. در این نوع نصب، جک به‌صورت مستقیم در زیر کابین قرار می‌گیرد. اگر هواگیری جک روغنی در این مدل نصب جک‌های هیدرولیکی به درستی انجام نشود، امکان تعیین موقعیت دقیق جک نسبت به کابین از بین می‌رود. این فرایند از آن جهت اهمیت دارد که جک باید در مرکز ثقل کابین قرار بگیرد تا مانع از ارتعاش داخل محفظه شود و امنیت افراد درون آسانسور را تامین کند. 

البته برای نصب جک در زیر مستقیم باید حفره‌ای کوچک در زیر چاهک تعبیه کرد که ارتفاع آن متناسب با طول جک تعیین می‌شود. هواگیری این جک‌ها به‌صورت اصولی باعث می‌شود تا حرکت جک درون این چاهک‌ها روان‌تر باشد و به مواد عایق و لوله‌های پولیکای مورد استفاده در آن‌ها آسیبی به وجود نیاید. همچنین عدم هواگیری جک روغنی به‌صورت استاندارد در این نوع از جک‌ها، می‌تواند با ایجاد فشار جک بر روی جداره‌های چاه همراه باشد که احتمال ریزش چاه را افزایش می‌دهد.

جک دوبل؛ مناسب برای کابین های بزرگ

جک‌های دوبل در شرایطی به کار می‌روند که ظرفیت کابین یا ابعاد آن بزرگ باشند. همچنین در برخی شرایط که امکان استفاده از جک در زیر کابین آسانسور و بالابرهای هیدرولیکی وجود ندارد، استفاده از جک‌های دوبل می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بااین‌حال اهمیت هواگیری جک روغنی دوبل در کابین‌های بزرگ، در هدایت هر جک اهمیت ویژه‌ای دارد. این جک‌ها متناسب با شرایط ساختمانی و طراح آسانسور روش جانمایی متفاوتی دارند. به همین دلیل باید از چگونگی نصب آن‌ها اطلاع داشته باشید تا بتوانید به‌صورت اصولی فرایند هواگیری آن‌ها را انجام دهید.

 

اهمیت هواگیری جک آسانسور هیدرولیکی در انواع جک‌های معکوس

ساختار، روش نصب و اقدامات لازم برای اجرای جک معکوس در شرایط مختلف متفاوت است. در آسانسورهای دارای این نوع جک، از نیروی کشش به جای نیروی فشار استفاده می‌شود. نکته مهم برای هواگیری جک روغنی در انواع جک‌های معکوس، شناخت ساختار پیستون‌ها و مجرای روغن آن‌ها است. به عبارت بهتر در آسانسورهای هیدرولیک جک معکوس زمانی که کابین آسانسور بالا می‌رود جک پایین می‌آید و برعکس. بر همین اساس شما باید محل دقیق پیستون‌ها و مجرای روغن را بلد باشید تا بتوانید فرایند هواگیری جک روغنی در این نوع بالابرها را با اطمینان بالاتری انجام دهید.

 

نکات مهم در هواگیری جک روغنی آسانسور و بالابر هیدرولیکی

پس از شناخت کامل مقدمات لازم برای اجرای هواگیری جک روغنی در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، نوبت به چگونگی انجام این فرایند می‌رسد. هواگیری جک‌های بالابرهای هیدرولیکی باید با دقت بالا و با استفاده از اقدامات ایمنی انجام شود. در غیر این صورت با حرکت نامتعارف کابین‌ها، امنیت افراد درون محفظه آسانسور به خطر می‌افتد.

بر همین اساس مهم ترین نکات در زمان هواگیری جک روغنی عبارت‌اند از:

  • هواگیری بخش پشت پیستون باید زمانی انجام شود که جک در حالت Retract قرار دارد
  • هواگیری بخش جلویی پیستون باید در زمان Extend انجام شود
  • برای هواگیری بخش پشت پیستون، پیچ پورت تخلیه درپوش انتهایی باز می شود
  • برای هواگیری بخش جلویی پیستون، پیچ پورت تخلیه بوش راهنما باز می شود
  • پس از تخلیه کامل هوا ابتدا هوای موجود خارج می‌شود و بعد از آن روغن نشت می‌کند. در این لحظه پیش باید فورا بسته شود
  • در برخی جک‌های هیدرولیک بالابرها و آسانسورها برای آسان‌تر شدن فرایند هواگیری، به جای پیچ از شیر هواگیری بر روی پورت تخلیه استفاده می‌شود
  • برای تکمیل فرایند هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیک تمام مراحل باید برای تمام قسمت‌ها چندین مرتبه تکرار شوند تا هیچ‌گونه هوای محبوسی باقی نماند
  • احتمال ورود هوا از طریق راه‌های مختلفی مانند کاویتاسیون، de-Aeration روغن یا مونتاژ جک وجود دارد؛ بنابراین برای هواگیری بهتر به این نکات زیر توجه داشته باشید

 جک روغنی

مراحل هواگیری جک روغنی در آسانسور و بالابرهای هیدرولیکی

هواگیری جک روغنی در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی فرایند دشواری نیست؛ اما به تخصص بالایی نیاز دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز وقایع ناگوار و آسیب به قطعات مختلف آسانسور، بهتر است این فرایند را توسط کارشناسان خبره انجام دهید. همچنین لازم است تا متناسب با نوع جک به‌کاررفته در آسانسورهای هیدرولیکی با فرایند کامل هواگیری جک آشنا باشید. به‌طورکلی برای هواگیری جک روغنی باید سه مرحله اصلی را پشت سر بگذارید که در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم.

باز کردن پیچ سر جک

اولین مرحله از فرایند هواگیری جک روغنی بالابرهای هیدرولیک به باز کردن پیچ سر جک اختصاص دارد. برای این کار باید با استفاده از یک آچار شماره 13 زمانی که جک باری نسبی دارد، پیچ هواگیری را به اندازه کمی باز کنید. در این شرایط ترکیب هوا و روغن به آهستگی بیرون می‌ریزد.

استارت رو به بالا

مرحله دوم فرایند هواگیری جک که به استارت رو به بالا معروف است، زمانی است که هوا به‌صورت کامل خارج می‌شود. فراموش نکنید تا زمان کامل خارج نشدن روغن و هوا نباید پیچ را ببندید. این مرحله در هواگیری جک روغنی اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورت عدم تخلیه کامل روغن فرایند هواگیری کامل انجام شده و در سیستم اجرایی آسانسور اختلال ایجاد می‌شود.

بستن پیچ هواگیری

آخرین مرحله از فرایند هواگیری جک روغنی در بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، بستن پیچ هواگیری است. نکته مهم در این مرحله این است که باید اجازه دهید هوا و مقدار کمی روغن خالص به طور کامل خارج شوند و سپس پیچ را کاملا محکم کنید. پس از آن جک را پایین بیاورید تا از عملکرد آن مطمئن شوید. بیشتر متخصصان برای اطمینان از انجام اصولی هواگیری جک‌های روغنی در بالابرها، تمام مراحل را چندین بار تکرار می‌کنند تا از کیفیت هواگیری مطمئن شوند.

هواگیری جک روغنی بالابر یک فرایند تخصصی است

برای افزایش اطمینان از هواگیری‌ جک روغنی در انواع آسانسورها و بالابرها توصیه می‌شود از کارشناسان مجرب کمک بگیرید. این کارشناسان با انواع جک‌های آسانسورها و چگونگی عملکرد آن‌ها آشنایی دارند و مانع از افزایش هزینه‌های سرویس و نصب آسانسور می‌شوند و ایمنی استفاده از این دستگاه‌ها را بالا می‌برند.

 جک روغنی

همیار مکانیک کوشا؛ مجموعه‌ فروش انواع بالابرهای خانگی و بالابرهای توانبخشی

اگر به دنبال مجموعه‌ای معتبر برای خرید انواع بالابرهای سالمندان و محصولات توان‌بخشی هستید، همیار مکانیک کوشا بهترین گزینه است. در تمام محصولات مجموعه ما از جدیدترین و باکیفیت‌ترین قطعات استفاده شده است. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از مزایای خریدی مطمئن و سریع، از طریق سایت ما انواع بالابرهای هیدرولیکی سالمندان و افراد ناتوان را خریداری کنید.

سوالات متداول

بالابرهای هیدرولیکی دارای قطعات مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. جک روغنی یکی از این قطعات به‌شمار می‌آید که برای عملکرد بهتر در طول زمان باید هواگیری شود. هواگیری جک روغنی کار سختی نیست؛ اما نیاز به تجربه بالایی دارد. همچنین در صورت عدم شناخت انواع جک‌ها و عملکرد این قطعات، امکان جابه‌جایی کابین وجود ندارد و امنیت افراد یا محصولات روی کفی یا کابین به خطر می‌افتد.

شناخت عملکرد جک روغنی و نقش آن در سیستم اجرایی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، گام بلندی برای شروع هواگیری جک روغنی درون این دستگاه‌ها است. این جک‌ها عملکرد بسیار آسانی دارند؛ اما در عین سادگی مسئولیت‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که به افزایش راندمان کاری بالابرها کمک می‌کند.

جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی نمونه‌ای از سیلندرهای هیدرولیکی با ظرفیت بالا هستند که فقط به‌صورت یک‌طرفه کار می‌کنند. در ساختار این قطعات به جا پیستون میله‌ای با قطر بزرگ به‌کاررفته است که شانه‌ای در انتهای آن دیده می‌شود تا میله از پوسته سیلندر جدا نشود. در واقع جک‌های روغنی آسانسورها فقط یک مجرای عبور روغن دارند و ورود و خروج روغن تنها از یک منبع انجام می‌شود.

جک های غیرمستقیم یا فشاری، جک‌های مستقیم در کنار، جک در زیر مستقیم و جک دوبل از انواع جک های روغنی می باشند.

1)باز کردن پیچ سر جک 2) استارت رو به بالا 3)بستن پیچ هواگیری
مطالب مشابه