انواع پله برقی | مقایسه انواع مدل‌های این دستگاه با آسانسور

ایجاد در 24 دی 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

انواع پله برقی در محیط های عمومی کاربرد دارند

زمانی که ارتفاع ساختمان ها به مرور زمان بیشتر شد، مهندسان جالی خالی یک بالابر را در طراحی سازه های خود احساس کردند. درواقع افراد برای دسترسی به طبقات بالای مجتمع های تجاری، برج ها و آسمان خراش ها به وسیله ای نیاز داشتند که بتواند بدون مشکل جابه جایی آن ها میان طبقات مختلف را انجام دهند. اینجا بود که در سال 1895، برای اولین بار از پله برقی ها در ساختمان های مختلف استفاده شد. البته حدود 50 سال قبل یعنی در سال 1852، بالابری ساده که امروز آن را به نام آسانسور می شناسیم، استفاده می شد. با این حال پله برقی از مزایای زیادی نسبت به آسانسور برخوردار بود و به همین خاطر در بسیاری از ساختمان های تجاری، در کنار آسانسور، از انواع پله برقی نیز استفاده می شد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع این بالابر آشنا شویم و آن را با آسانسور مقایسه کنیم.

 

 

پله برقی

پله برقی چیست و چگونه کار می کند؟

قطعا در مجتمع های تجاری، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و حتی ورودی و خروجی پل های عابر پیاده با پله برقی ها روبه رو شده اید. این بالابر، از چندین پله متحرک تشکیل شده است که می توانند افراد را میان طبقات مختلف ساختمان جابه جا کنند. البته لزوما از پله برقی ها در ساختمان های چندطبقه استفاده نمی‌شود. بلکه این بالابر در جابه جایی افراد میان دو نقطه نیز کاربرد دارد. اما احتمالا برای شما نیز این سوال وجود دارد که انواع پله برقی چگونه کار می کنند؟ پله برقی از مجموعه ;ای از پله های به هم پیوسته تشکیل شده است که توسط یک موتور الکتریکی تغذیه می شوند. یک جفت زنجیر که به دور دو جفت چرخ دنده حلقه شده اند نیز می چرخند تا پله ها را در امتداد حرکت دهند، در حالی که یک سازه فلزی بزرگ تر به نام خرپا، کل مکانیسم را برای اتصال طبقات در بر می گیرد.

انواع پله برقی دارای اجزای زیر هستند:

  • دیواره
  • دیواره زیرین
  • موتور الکتریکی
  • سوئیچ ایمنی
  • زنجیر پله
  • ورودی بالایی و پایینی
  • استپ
  • برگرداننده پله
  • تنظیم کشش

آیا انواع پله برقی امنیت کافی دارند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد در زمان استفاده از انواع پله برقی از خود می پرسند، این است که آیا این دستگاه امنیت کافی برای جابه جایی افراد را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی پله برقی بالابری امن تر از آسانسور به شمار می آید. اما درصورتی که سرویس های دوره ای پله برقی به صورت منظم و دقیق انجام شود. در غیر این صورت بروز خطاهای مختلف را می توان برای این بالابر پیش بینی کرد. برای مثال، در صورت عدم سرویس دوره ای، ممکن است سرعت پله برقی به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند که می تواند خسارات جانی سنگینی به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است درب پاخور بالایی یا پایینی باز شود که این امر نیز می تواند خطرات زیادی داشته باشد.

 

پله برقی

در نهایت می توان گفت که اگر انواع پله برقی به صورت دوره ای سرویس شوند و از استانداردهای لازم را به دست آورده باشند، هیچ گونه مشکل ایمنی ندارند. دقیقا به همین خاطر است که پله برقی در محیط های پررفت وآمد به جای آسانسور استفاده می شود. با وجود استفاده مداوم از این بالابر، نرخ مشکلات ایمنی آن بسیار پایین تر از آسانسورها است.

از پله برقی در کدام محیط ها استفاده می شود؟

بعد از آشنایی با ساختار پله برقی و روش عملکرد آن، نوبت آن است که به سراغ کاربرد این بالابر در محیط های مختلف برویم. به طور کلی اگر قصد جابه‌جایی بین دو نقطه با تفاوت ارتفاع در یک ساختمان را داشته باشید، می توانید از پله برقی استفاده کنید. عموما از پله برقی ها در محیط های تجاری مانند پاساژها، مال ها و محیط های مشابه استفاده می شود. چرا که مزیت اصلی این بالابر، ظرفیت بالای آن برای جابه جایی مسافر است. برای مثال، پله برقی های امروزی می توانند در هر ساعت، حدود 6 هزار مسافر را جابه جا کنند که رقمی خیره کننده به شمار می آید.

از دیگر کاربردهای انواع پله برقی می توان به استفاده از این بالابر در محیط های غیر تجاری است. از جمله این محیط ها می توان به ایستگاه های مترو، فرودگاه ها و ... اشاره کرد. در این محیط ها، مسافران زیادی در طول روز از بالابرها استفاده می کنند و در نتیجه آسانسور یک گزینه کاربردی در این محیط ها به شمار نمی آید. در محیط های نیمه تجاری نیز می توان از پله برقی برای جابه جایی مسافرین استفاده کرد. برای مثال می توان در ساختمانی که دارای 5 طبقه تجاری و 15 طبقه مسکونی است، در 5 طبقه اول پله برقی و در طبقه های بالایی از آسانسور استفاده کرد که حجم جابه جایی کم تر است.

 

پله برقی

انواع پله برقی محبوب در محیط های مختلف

یکی از مزایای بسیار مهم پله برقی ها تنوع بالای آن ها است. شما می توانید بسته به معماری محیط، از انواع پله برقی در سازه خود استفاده کنید تا بیشترین کارایی را از محیط داخلی دریافت کنید. باید اشاره کرد که امکان نصب پله برقی در محیط های بیرونی وجود ندارد و از این بالابر تنها در محیط های داخلی استفاده می شود. چرا که قطعات داخلی آن در برابر نفوذ رطوبت مقاومت پایینی دارند. حتی شست وشوی پله برقی ها نیز باید با دقت بسیار زیادی انجام شود.

از محبوب ترین انواع پله برقی می توان به موازی، مارپیچ، موازی چندگانه، متقاطع، منحنی و صاف اشاره کرد که هر یک شرایط و کاربردهای مخصوص به خود را دارند، اما از نظر عملکرد بسیار به یکدیگر شبیه هستند. در ادامه با انواع پله برقی های مورد استفاده در محیط های تجاری و غیر تجاری آشنا می شویم.

 

پله برقی موازی

پله برقی موازی؛ از محبوب ترین انواع پله برقی

یکی از رایج ترین انواع پله برقی که در محیط های تجاری و غیر تجاری استفاده می شوند، پله برقی های موازی هستند. این نوع بالابرها دارای دو لاین رفت وبرگشت هستند که در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در یک ردیف مسافران به طبقه بالا رفته و در ردیف دیگر به سمت طبقه پایین حرکت می کنند. مسیر حرکت این پله برقی ها مستقیم است و با این حال فضای بسیار زیادی را اشغال می کنند. عموما از این نوع پله برقی بیشتر در ایستگاه های مترو و مجتمع های خرید استفاده می‌شود. چرا که افراد می توانند به سادگی از آن برای جابه جایی میان طبقات استفاده کنند.

پله برقی مارپیچ؛ مناسب برای فضاهای تنگ

برخی افراد تصور می کنند که تنها از پله برقی های موازی استفاده می شود. اما در محیط هایی با معماری خاص که فضای کوچکی برای نصب راه پله وجود دارد، می توان از پله برقی مارپیچ استفاده کرد. این نوع پله برقی ها کمی خاص هستند و عموما در سازه های لوکس از آن ها استفاده می شود. همچنین این پله برقی ها در محیط هایی که اختلاف ارتفاع دو طبقه زیاد نیست، بسیار کاربردی هستند. اگر به دنبال بهینه ;ترین فضا بعد از نصب پله برقی هستید، مدل موازی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. البته نباید فراموش کرد که فرایند اجرا و نصب این نوع پله برقی، از مدل های موازی و ساده دشوارتر و پیچیده تر است و به همین خاطر هزینه بیشتری به همراه دارد.

 

پله برقی موازی چندگانه

پله برقی موازی چندگانه

در محیط هایی که تعداد مسافرین زیاد است و محدودیت فضا وجود ندارد، از پله برقی های موازی چندگانه استفاده می شود این مدل;ها همزمان در یک جهت حرکت کرده و دو ردیف یکسو دارند. برای مثال، مسافرین از طریق دو ردیف پله به طبقه اول می رسند و برای جابه جایی به طبقه بالاتر باید به سراغ ردیف های بعدی در پشت یا جلوی پله های قبلی بروند. این مدل زیبایی بیشتری نسبت به مدل موازی معمولی دارد. اما هزینه اجرای آن بیشتر است و فضای بیشتری را نیز اشغال می کنند. به همین خاطر عموما در مجتمع های تجاری لوکس از این نوع پله برقی ها استفاده می شود.

 

پله برقی های متقاطع

یکی دیگر از انواع پله برقی که در محیط هایی با فضای محدود استفاده می شود، پله برقی متقاطع است. محبوبیت این نوع پله برقی‌ها طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. ورودی ها و خروجی های این پله برقی ها در انتهای مخالف ورودی و خروجی پله برقی بعدی قرار دارند. این نوع پله برقی ها فصای بسیار کمی اشغال می‌کنند. هرچند که نصب آن ها می تواند از نظر طراحی با چالش هایی همراه باشد و به همین خاطر بیشتر در پروژه های خاص از این نوع پله برقی استفاده می شود.

 

پله برقی منحنی

پله برقی های منحنی

پله برقی های منحنی از نظر ظاهر و عملکرد شباهت بسیاری با پله برقی های مارپیچ دارند. با این تفاوت که میزان چرخش پله ها و ارتفاع آن ها کم تر از پله برقی های مارپیچ است. درواقع از این نوع پله برقی ها بیشتر برای زیباسازی محیط هایی با معماری خاص استفاده می شود. زاویه شیب پله برقی های منحنی در حدود 30 درجه و سرعت اسمی آن ها نیز برابر با 25 متر در دقیقه است. همچنین این بالابرها می توانند در هر ساعت حدود 6500 مسافر را جابه ;جا کنند.

پله برقی هایی با قابلیت حمل ویلچر

همان طور که اشاره شد، یکی از معایب اصلی پله برقی ها، ناتوانی آن ها در حمل معلولین و به ویژه کاربران صندلی های چرخدار است. به همین خاطر در بیشتر محیط های عمومی، از آسانسور با بالابرهای مخصوص برای جابه جایی این دسته از افراد به صورت اختصاصی استفاده می شود. اما طی سال های اخیر، پله برقی های ویلچربر نیز معرفی شده اند که می توانند بدون هیچ گونه مشکل ایمنی، افراد دارای ویلچر را میان طبقات مختلف جابه جا کنند. حتی معلولین برای استفاده از این پله برقی ها به همراه نیز نیازی ندارند و می توانند بهتنهایی از آن ها استفاده کنند.

 

پله برقی های صاف یا پیاده روهای متحرک

یکی دیگر از انواع پله برقی که طی سال های اخیر بسیار محبوب شده اند، پله برقی های صاف، افقی یا پیاده روهای متحرک هستند. درواقع این نوع تجهیزات، بالابر به شمار نمی آیند و امکان جابه جایی افراد به صورت افقی را فراهم می کنند. برای مثال در فرودگاه ها که فاصله زیادی میان ترمینال ها وجود دارد، از این نوع پله برقی ها برای جابه جایی افقی مسافران میان نقطه A و B استفاده می شود. هدف استفاده از این پله برقی ها، سهولت جابه جایی مسافران در محیط های عمومی مانند فرودگاهها، مجتمعهای تجاری و ... است. همچنین مسافران می توانند با استفاده از پله برقی های افقی می توانند وسایل خود را بدون دردسر حمل کنند.

پله برقی مخصوص حمل سبدهای خرید

ترولی ها یا سبدهای خرید چرخ دار در فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شوند. اما به دلیل محدودیت حمل این چرخ دستی ها با استفاده از پله برقی، بسیاری از فروشگاه ها به سراغ آن ها نمی روند یا مسیر جایگزینی را برای مشتریان خود در نظر می گیرند. خوشبختانه پله برقی های مخصوص حمل سبدهای خرید چرخ دار نیز طراحی شده است و در حال حاضر محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. این پله برقی ها ترکیبی از پله برقی های معمولی و افقی هستند. درواقع روی آن ها خبری از پله های متحرک نیست و به جای آن از یک سطح نقاله ای شیب دار استفاده شده است. زیر این سطح شیب دار نیز یک صفحه مغناطیسی بسیار قدرتمند قرار دارد که چرخ های فلزی سبدهای خرید به آن متصل می شوند.

باید اشاره کرد که برای استفاده از این پله برقی ها، شما باید فروشگاه خود را به ترولی های مخصوص مجهز کنید. چرا که چرخ ترولی های معمولی از قابلیت اتصال مغناطیسی برخوردار نیستند و به سطح شیب دار پله برقی متصل نمی شوند.

مقایسه انواع پله برقی با آسانسور

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا در برخی محیط ها به جای آسانسور از پله برقی استفاده نمی شود و یا بالعکس؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که انواع پله برقی و آسانسور مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به شرایط محیط، استفاده از آن ها می تواند یک گزینه مناسب یا غیر مناسب باشد. برای مثال، آسانسورها سرعت جابه جایی بالاتری دارند، اما ظرفیت آن ها بسیار کم تر از پله برقی ها است. به همین خاطر در ادامه با بررسی پارامترهای مختلف، به مقایسه پله برقی و آسانسور می پردازیم.

 

پله برقی

مقایسه از نظر فضای مورد نیاز برای نصب

یکی از مهم ترین پارامترهایی که در مقایسه میان آسانسور و انواع پله برقی مطرح می شود، فضای مورد نیاز برای نصب است. همان طور که می دانید، نصب پله برقی به فضای بسیار زیادی نیاز دارد و مساحت زیادی از محیط های تجاری و غیر تجاری را به خود اختصاص می دهد. از طرف دیگر، آسانسور را می توان در یک فضای بسیار کوچک تر اجرا کرد؛ آن هم بدون نیاز به تعیین ورودی یا خروجی و زاویه ورود و خروج به طور کلی اگر برای اجرای بالابر فضای محدودی در اختیار دارید، آسانسور گزینه بهتری برای شما به شمار می آید. اما نباید فراموش کرد که با استفاده از آسانسور نمی تواند تعداد زیادی مسافر را میان طبقات ساختمان جابه جا کرد. هرچند این امر در ساختمان های مسکونی که بهینه بودن فضا اهمیت بسیار زیادی دارد، اهمیت خود را از دست می ;دهد و در این فضاها از آسانسورها استفاده می شود.

مقایسه از نظر هزینه

یکی دیگر از پارامترهایی که در مقایسه آسانسور و انواع پله برقی باید به آن توجه داشت، هزینه خرید تجهیزات و اجرا است. البته هزینه نصب این دو بالابر بسیار متغیر می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در برخی محیط ها هزینه نصب آسانسور می تواند بیشتر از هزینه نصب پله برقی باشد و بالعکس. اما به طور کلی، نصب یک آسانسور معمولی، هزینه کم تری نسبت به نصب پله برقی دارد. دقیقا به همین خاطر است که در محیط های مسکونی از آسانسور به جای پله برقی استفاده می شود. اما چرا این تفاوت هزینه وجود دارد؟

 

پله برقی

در ابتدا باید گفت که آسانسور دارای یک کابین و یک موتور الکتریکی است که در قسمت بالایی آن قرار می گیرد. درواقع شما برای یک ساختمان 10 طبقه، تنها از یک کابین و یک موتور استفاده می‌کنید. تجهیزاتی مانند کابلهای اتصال، اتاقک آسانسور و ... نیز یکسان هستند. اما برای اجرای پله برقی در یک ساختمان 10 طبقه، شما به 20 موتور الکتریک و 20 سری تجهیزات جداگانه نیاز دارید. در نتیجه هزینه نهایی اجرای این بالابر بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین هزینه تعمیرات و نگهداری پله برقی نیز از آسانسور بیشتر است. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود هزینه بیشتر، چرا در بسیاری از محیط های عمومی از پله برقی به جای آسانسور استفاده می شود؟

سهولت استفاده

یکی دیگر از پارامترهای مهم در مقایسه انواع پله برقی با آسانسور، تفاوت در سهولت استفاده از این دو بالابر است. افراد مسن، کودکان، افراد دارای معلولیت و ... برای استفاده از پله برقی ها دچار چالش می شوند. همچنین مادران نمی توانند از پله برقی برای جابه جایی کالسکه فرزند خود استفاده کنند. درصورتی‌که استفاده از آسانسور برای این دسته از افراد چنین چالشی به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر در محیط های عمومی مانند ایستگاه های مترو، محیط های آموزشی، مجتمع های تجاری و ... علاوه بر پله برقی از یک یا چند آسانسور نیز برای جابه جایی افراد خاص استفاده می شود.

نباید فراموش کرد که در هر صورت شما نمی توانید در محیط های عمومی از آسانسور یا پله برقی به تنهایی استفاده کنید. چرا که برخی افراد نمی‌توانند از پله برقی استفاده کنند و از طرف دیگر آسانسور نیز نمی تواند پاسخگوی حجم بالای جابه جایی مسافران باشد. البته در محیط های مسکونی به دلیل محدودیت فضا، تنها آسانسور است که یک بالابر کارآمد به شمار می آید.

مقایسه ظرفیت پله برقی و آسانسور

با وجود هزینه بالاتر نصب پله برقی نسبت به آسانسور، در بسیاری از محیط های عمومی مانند ایستگاه های مترو و مجتمع‌های تجاری از پله برقی استفاده می شود. دلیل اصلی این تصمیم، تفاوت در ظرفیت و سرعت این دو بالابر است. همان طور که اشاره شد، یک پله برقی مدرن می تواند در هر ساعت نزدیک به 6 هزار نفر را میان طبقات ساختمان جابه جا کند. اما این مقدار برای آسانسورها بسیار کم تر است. همچنین انواع پله برقی متوقف نمی شوند و به صورت مداوم در حال جابه جایی هستند. درصورتی که شما برای استفاده از آسانسور باید در صف منتظر بمانید. اینجاست که برتری اصلی پله برقی نسبت به آسانسور مشخص می شود.

 

پله برقی

در محیط های عمومی که افراد زیادی قصد جابه جایی میان طبقات ساختمان را دارند، آسانسور نمی تواند پاسخگوی حجم بالای جابه جایی افراد باشد. در این محیط ها تنها از آسانسور برای جابه جایی افراد مسن، کودکان و افراد معلول استفاده می شود. اما حجم بالایی از مسافرین از پله برقی برای جابه جایی میان طبقات استفاده خواهند کرد. به همین خاطر اگر قصد انتخاب یک بالابر برای محیطی مانند یک پاساژ بزرگ را دارید، انتخاب پله برقی با وجود هزینه بالا، کارآمدترین گزینه برای شما به شمار می آید.

تفاوت در رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک پارامتر مهم دیگر در مقایسه آسانسور و پله برقی، تفاوت شرایط بهداشتی و اجتماعی استفاده از این دو بالابر است. همان طور که می دانید، محیط آسانسور کاملا بسته است و در برخی شرایط نزدیک به 20 نفر در این محیط بسته با فاصله بسیار نزدیک در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این امر می تواند باعث انتقال بیماری های مختلف شود. در زمان شیوع ویروس کرونا نیز آسانسورها از عوامل اصلی انتقال این ویروس بودند. البته باید گفت که پله برقی ها نیز در این زمینه بدون مشکل نیستند. نرده های لغزان پله برقی ها میزبان باکتری ها، ویروس ها و بیماری های زیادی هستند که با لمس دست می توانند به راحتی منتقل شوند. اما به طور کلی می توان گفت که از نظر بهداشتی، استفاده از پله برقی سالم تر از استفاده از آسانسور است.

 

پله برقی

 

همیار مکانیک کوشا؛ تامین کننده قطعات پله برقی و آسانسور در ایران

در این مطلب با انواع پله برقی آشنا شدیم و این بالابر را با آسانسور نیز مقایسه کردیم. به طور کلی پله برقی ها برای استفاده در فضاهای بزرگ با حجم تردد بالا مناسب هستند و از آسانسورها می توان در فضاهای اختصاصی تر و همچنین برای جابه جایی افراد خاص مانند معلولان یا افراد مسن استفاده کرد. در نهایت شما باید بسته به شرایط سازه خود، به سراغ یکی از این بالابرها بروید.

مجموعه همیار مکانیک کوشا به عنوان یکی از مجموعه های برتر در حوزه تولید تجهیزات سالمندان، معلولین و جانبازان، انواع بالابرهای مخصوص این عزیزان را تولید و عرضه می کند. همچنین شما می‌توانید انواع قطعات یدکی پله برقی و آسانسور را از مجموعه ما خریداری کنید و یا تعمیرات و سرویس دوره ای این بالابرها را به تکنسین های مجرب ما بسپارید.

 

 

سوالات متداول

بله. درصورتی که پله برقی به صورت منظم و دوره ای سرویس شود، ایمنی استفاده از آن بسیار بالاست و هیچ گونه مشکلی برای مسافرین پیش نخواهد آمد. باید اشاره کرد که به طور کلی، نرخ ایمنی پله برقی از آسانسور بیشتر است. با این که پله برقی نسبت به آسانسور در دفعات بیشتر و با ظرفیت بالاتری استفاده می شود.

پاسخ به این سوال به شرایط محیط مورد نظر بستگی دارد. برای مثال در محیط های غیر تجاری مانند ایستگاه های مترو که رفت وآمد زیاد است، آسانسور گزینه مناسبی نیست و نمی تواند پاسخگوی تعداد زیاد مسافرین باشد. از طرف دیگر، در محیط های مسکونی آسانسور گزینه بهتری به شمار می آید. چرا که فضای کم تری اشغال می کند و جابه جایی با آن آسان تر و سریع تر است. همچنین آسانسور برای استفاده معلولین گزینه آسان تری به شمار می آید.

این بالابر از تعداد زیادی پله متحرک و متصل به یکدیگر ساخته شده است. این پله‌ها از طریق یک زنجیر و دو غلتک به یکدیگر متصل هستند و یک موتور الکتریکی وظیفه حرکت دادن آن ها را برعهده دارد.

شما می توانید در تمام محیط های تجاری، مسکونی و نیمه تجاری از انواع پله برقی استفاده کنید. برای مثال از پله برقی در محیط هایی مانند ایستگاه های مترو، مجتمع های تجاری، فرودگاه ها و ... استفاده می شود. پیشنهاد می شود که در محیط های پررفت و آمد مانند بیمارستان ها یا مجتمع های تجاری از ترکیب آسانسور و پله برقی برای افزایش سهولت جابه جایی مسافرین استفاده شود.

با وجود هزینه بالاتر نصب پله برقی نسبت به آسانسور، در بسیاری از محیط های عمومی مانند ایستگاه های مترو و مجتمع‌های تجاری از پله برقی استفاده می شود. دلیل اصلی این تصمیم، تفاوت در ظرفیت و سرعت این دو بالابر است. همان طور که اشاره شد، یک پله برقی مدرن می تواند در هر ساعت نزدیک به 6 هزار نفر را میان طبقات ساختمان جابه ;جا کند. اما این مقدار برای آسانسورها بسیار کم تر است. همچنین انواع پله برقی متوقف نمی شوند و به صورت مداوم در حال جابه جایی هستند. درصورتی که شما برای استفاده از آسانسور باید در صف منتظر بمانید. اینجاست که برتری اصلی پله برقی نسبت به آسانسور مشخص می شود.
مطالب مشابه