انواع سیم بکسل و قلاب بکسل | بهترین ابزارها برای بکسل و جابه‌جایی بارهای سنگین

ایجاد در 07 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 24 اسفند 1402
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

انواع سیم و قلاب بکسل قادر به تحمل بار و فشارهای بالا هستند

سیم و قلاب بکسل تنوع بسیار بالایی دارند که هر کدام از آن‌ها برای یک نیاز مشخص و با ویژگی‌های خاص طراحی می‌شوند. شما می‌توانید این قلاب‌ها را برای مقاصد خاص و در محیط‌های گوناگون مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این ظرفیت تحمل وزن و فشار در این محصولات متفاوت است و به جنس متریال بستگی دارد. انواع سیم نیز با توجه به تعداد رشته‌های مورد استفاده در درون کابل و هندسه قرارگیری آنها در دسته‌بندی‌های گوناگون جای می‌گیرند. به طور کلی از قلاب بکسل برای ثابت کردن انواع سیم در یک محل مشخص استفاده میشود. در این مطلب با انواع سیم و قلاب بکسل آشنا می‌شویم.

قلاب بکسل

قلاب بکسل و انواع آن

قلاب یکی از ضروری‌ترین اجزای بکسل کردن به شمار می‌رود و باید قادر به تحمل فشارهای بسیار بالا باشد. این قطعه معمولا به روش ریخته‌گری تولید می‌شود و با داشتن طراحی خاص و خمیده خود می‌تواند سیم، کابل و اشیای مختلف را به راحتی در خود جای دهد. قلاب بکسل نقش واسطه و اتصال را بین دو جسم بر عهده دارد و با توجه به جنس متریال، طول دهانه، قطر سیم قابل استفاده و شعاع خمش خود به انواع گوناگون تقسیم می‌شود. در ادامه با برخی از مهمترین انواع قلاب بکسل موجود در بازار، آشنا می‌شویم.

قلاب بکسل S شکل

قلاب بکسل S شکل به دلیل شکل خاص و متفاوت خود می‌تواند در دو سمت‌ خود سیم‌ها ثابت کند. هر دو سر این نوع قلاب بدون لبه هستند و به دلیل طراحی ویژه خود بر روی لوله‌ها و میله‌های گرد یا ریل‌ها جای می‌گیرد. این نوع قلاب دارای استانداردهای مشخص برای تحمل فشار و وزن هستند. برای استفاده از سقف کارایی قلاب بکسل S شکل باید فشار به درون بخش C وارد شود.

قلاب بکسل V شکل

یکی از شناخته‌شده ترین انواع قلاب بکسل نمونه‌های V شکل آن است. طراحی ویژه این نوع قلاب توانایی آن را برای تحمل فشارهای بالا در مقایسه با قلاب‌های C شکل افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید از آن برای تحمل وزن‌های بیشتر استفاده کنید. ویژگی مثبت دیگر که به فرم این نوع قلاب مربوط می‌شود قرار گرفتن  سیم در مرکز قلاب V شکل است. به این ترتیب می‌توانید همیشه مطمئن باشید که از حداکثر کارایی قلاب استفاده می‌شود. این موضوع به ثبات و تعادل سیم و اجسام بکسل‌شده نیز کمک می‌کند.

قلاب بکسل J شکل

قلاب بکسل J شکل به داشتن قدرت بالای تحمل وزن و فشار شناخته می‌شود. این نوع از قلاب را می‌توان برای کاربردهای گوناگون به کار برد و نصب آن بر روی سطوح مختلف به آسانی انجام می‌شود. از این قلاب بکسل برای بستن طناب و سیم بر روی وسایل نقلیه مختلف مانند وانت‌بارها و موتورسیکلت‌ها نیز استفاده می‌شود. انواع تریلر و کامیون‌ها نیز به قلاب‌های J شکل مجهز هستند تا بیشترین کارایی را برای اتصال داشته باشند.

قلاب بکسل

قلاب‌های بکسل C شکل

این نوع قلاب‌ها با داشتن دهانه بزرگ و استایل خاص خود می‌توانند اجسام با ضخامت متنوع را بکسل کنند. هر دو سر این نوع قلاب بدون لبه است و به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی در محل مدنظر قرار داد. شما می‌توانید اتصالات زنجیره با طول‌های مختلف را با استفاده از قلاب‌های بکسل C شکل به راحتی تنظیم و نصب کنید.

قلاب بکسل CV شکل

در این نوع قلاب یک سمت به شکل V و سمت دیگر به شکل C طراحی شده است. این موضوع استفاده از آن را تسهیل می‌کند و می‌توان به راحتی قلاب را بر روی سطوح مختلف نصب کرد. به طور کلی بخش C شکل قلاب را می‌توان بر روی انواع لوله و سطوح منحنی تثبیت کرد و جایگیری کابل یا انواع اجسام در سمت V شکل نیز به راحتی انجام می‌شود.

قلاب بکسل صنعتی

قلاب‌های بکسل صنعتی

انواع سیم و قلاب بکسل صنعتی با هدف استفاده برای کاربری‌های خاص طراحی و ساخته می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود قلاب‌ها انواع بسیار متنوع و مختلف داشته باشند و با فرم، روکش و شکل گوناگون تولید گردند. از مشهورترین قلاب‌های صنعتی می‌توان به نمونه‌های پلاستیکی، قلاب‌های آویز، قلاب‌های قفسه‌بندی و ... اشاره کرد. علاوه بر این در بسیاری از حوزه‌ها قلاب‌های ویژه با طراحی خاص برای استفاده‌های مشخص تولید می‌شوند.

برای این منظور قلاب‌ها با تکنیک ریخته‌گری یا با استفاده از ماشین‌کاری تولید می‌شوند. این قلاب‌ها با ابعاد و اندازه سفارشی و باکیفیت‌ترین آلیاژها به تولید می‌رسند. از دیگر مراحل تولید می‌توان به قطر دهانه، پوشش سطح قلاب و فرم آن اشاره کرد. برخی از مهمترین متریال‌ها که برای تولید انواع سیم و قلاب بکسل مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • فولاد کربنی
  • فولاد ضد زنگ
  • آلیاژ برنج
  •  فلز مونل
  • آلیاژهای آلومینیوم
  • فلز تیتانیوم

سیم بکسل

سیم بکسل و انواع آن

سیم بکسل یک محصول بسیار پیچیده با اجزای مختلف است که برای پشتیبانی و جابجایی ایمن اجسام و بارهای سنگین به کار می‌رود. از کابل‌ها و انواع سیم در صنایع و حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود و می‌توانید آن‌ها را در حالی که به انواع قلاب و جرثقیل متصل هستند، مشاهده کنید. علاوه بر این انواع سیم‌های فولادی فرایند جابجایی آسانسور و بالابر بر روی ریل و معلق نگاه داشتن پل‌ها یا حتی حمایت از آسمانخراش‌ها را بر عهده دارند. به این ترتیب به هیچ عنوان نباید اهمیت این محصولات را زیر سوال برد.

طراحی ویژه کابل ها و انواع سیم و قلاب بکسل معمولا شامل تارهای باریک مارپیچ در اطراف یک هسته مرکزی هستند که با یک لگوی ویژه در تمام طول کابل تکرار می‌شود. ساختار ویژه این نوع سیم موجب افزایش دوام، انعطاف‌پذیری و توانایی برای تحمل استرس و وزن‌های بالا خواهد شد. به طور کلی مزایای انواع سیم‌های فلزی عبارتند از:

  • مقاومت بالا
  • انعطاف‌پذیری قابل توجه
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر شکستن
  • مقاومت در برابر خستگی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت چرخشی بالا

شما باید با توجه به وزن جسم و نوع کاربری مورد نظر بهترین سیم را انتخاب کنید. این موضوع به نوع قلاب بکسل و طراحی آن نیز بستگی دارد. شناخت ساختار سیم و ویژگی‌های آن می‌تواند به شما در فرایند انتخاب کمک کند.

سیم فلزی

اجزای انواع سیم فلزی

سیم‌های فلزی که برای بکسل و تحمل فشارهای بالا تولید می‌شوند معمولا از جنس فولاد هستند و با استفاده از دستگاه‌های ویژه و به صورت اتوماتیک تولید می‌شوند. این کابل‌های مقاوم از بخش‌های گوناگون تشکیل می‌شوند که به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیم‌های نازک فلزی که در کنار یکدیگر یک رشته بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند. این سیم‌های نازک کوچک‌ترین بخش کابل‌های فلزی هستند و معمولا با فولاد، آهن، فولاد ضد زنگ، مونل یا برنز تولید می‌شوند. میزان مقاومت و دوام این نوع سیم می‌تواند با توجه به استاندارد تولید، متفاوت باشد
  • چندین رشته سیم فلزی که در اطراف یک هسته مرکزی پیچیده شده‌اند؛ رشته‌های سیم فلزی از کنار هم قرار گرفتن سیم‌های نازک تشکیل می‌شوند و الگوی پیچشی در طول آن‌ها تکرار می‌شود. به طور کلی هر چقدر قطر این رشته‌ها بیشتر باشد مقاومت بالاتری دارند، اما رشته‌های با قطر کمتر انعطاف‌پذیری بهتری از خود نشان می‌دهند
  • یک هسته فولادی یا فیبری؛ این هسته در تمام طول سیم وجود دارد و رشته‌های سیم در اطراف آن تنیده می‌شوند. وجود این هسته به جذب تنش‌ و استرس و نظم قرارگیری رشته‌سیم‌ها کمک شایانی می‌کند
  • مواد روغن‌کاری؛ کابل‌های فولادی با هدف کاهش اصطکاک هر سیم و حفاظت در برابر خوردگی روغن کاری می‌شوند

سیم بکسل

ساختار رشته‌های انواع سیم و قلاب بکسل

ساختار انواع سیم فولادی به فاکتورها و پارامترهای مختلف بستگی دارد. این مشخصات می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی سیم را تحت شعاع قرار دهند و بر عملکرد آن‌ها در هنگام استفاده تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. طول کابل، اندازه آن، جهت و الگوی پیچش، نوع هسته و فرم انتهای سیم برخی از این پارامترها هستند. این کابل‌ها به شکل تک‌لایه، همراه با لایه فیلر، غشایی، وارینگتون و ترکیبی تولید می‌شوند. تعداد سیم‌های باریک موجود در کابل‌های بکسل از 7 سیم تا ده‌ها سیم متغیر است و به نوع الگو بستگی دارد.

قلاب بکسل

تولید انواع سیم و قلاب بکسل

انواع سیم و قلاب با طراحی ویژه و برای کاربری‌های چند منظوره طراحی و تولید می‌شوند. متریال مورد استفاده در این محصولات دوام بسیار بالایی دارد تا بتوانند فشارهای کششی و تنش‌های وارد شده را به بهترین شکل ممکن تحمل کنند. معمولا قلاب بکسل از سه، چهار و یا تعداد بیشتری قطعه ریخته‌گری تشکیل می‌شود که هر کدام از آن‌ها باید طی فرایندی جداگانه و با روش مشخص تولید شوند. در پایان تمام قطعات مورد تست و سنجش قرار می‌گیرند و در صورت گذراندن الزامات مدنظر با دقت به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

فرایند جوشکاری قلاب بکسل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این پروسه معمولا از جوشکاری‌های پیشرفته مانند جوشکاری‌های مقاومت الکتریکی (ERW) استفاده می‌کنند. در این فرایند سطوح جوشکاری با یکدیگر به بهترین شکل ممکن ادغام می‌شوند تا در نهایت یک قطعه مشخص و یکسان تشکیل شود. گرمای مورد نیاز در این تکنیک توسط مقاومت الکتریکی مواد ایجاد می‌گردد و جوش‌کاری انجام خواهد شد. جریان الکتریکی در این روش جوشکاری به 100 تا 100,000 آمپر می‌رسد. علاوه بر این برای افزایش دقت در جوشکاری این فرایند در برخی موارد با استفاده از دستگاه‌های رباتیک انجام می‌شود.

در پایان مرحله روکش‌کاری قلاب‌ها فرا می‌رسد. این بخش برای افزایش زیبایی و بهتر شدن مقاومت قطعات در برابر عوامل محیطی و تنش‌های گوناگون اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بین روکش‌های وینیل محبوبیت‌ زیادی دارند و به مقاومت قلاب در برابر خوردگی کمک شایانی می‌کنند. از میان تکنیک‌های روکش‌کاری می‌توان به الکتروپولیشینگ، غلتاندن، ساچمه‌‌زنی، الکتروپلیتینگ، روکش‌کاری شیمیایی و ... اشاره کرد.

انواع سیم و قلاب بکسل

استانداردهای انواع سیم و قلاب بکسل

انواع سیم و قلاب بکسل طبق استانداردهای گوناگون تولید می‌شوند. توجه به این الزامات در فرایند تولید و یا هنگام خرید و تهیه محصولات مدنظر اهمیت به سزایی دارند. قطعات و قلاب‌های بکسل که استانداردهای مشخص را گذرانده باشند را می‌توان با خیال آسوده برای مقاصد مختلف استفاده کرد. در ادامه با برخی از مهمترین استانداردهای انواع سیم و قلاب بکسل آشنا می‌شویم.

استاندارد ISO/TS 16949:2009

استاندارد ISO/TS 16949:2009 به بررسی کیفیت و الزامات سیستم مدیریتی در بخش طراحی و توسعه، خط تولید و چگونگی نصب و سرویس قلاب بکسل بر روی خودروها و تجهیزات گوناگون می‌پردازد. واحدهایی که محصولات مورد استفاده مشتریان را تولید یا خدمات موردنظر را به آن‌ها ارائه می‌دهند باید این استاندارد ویژه را دارا باشند. به طور کلی باید کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده که قطعات چرخه تولید اتومبیل را می‌سازند این استاندارد را دارا باشند.

استانداردهای خانواده ISO 9000

استانداردهای خانواده ISO 9000 به بررسی سیستم‌های کنترل کیفی می‌پردازند. تمامی استانداردهایی که در این بخش جای می‌گیرند به تمرکز بر مشتری، مشارکت فعال و عملکرد راس مدیریت می‌پردازند. واحدهای تولیدی قلاب بکسل برای داشتن این استاندارد مهم باید خط تولید فرایندگرا داشته باشند و به صورت مداوم به پیشرفت و ارائه راهکارهای جدید بپردازند. با خرید قلاب بکسل که استاندارد ISO 9000 را دارا است می‌توانید از کیفیت محصول مطمئن باشید زیرا مدیریت لازم در خط تولید اعمال شده است.

استانداردهای انواع سیم بکسل

انواع سیم‌های بکسل نیز استانداردهای ویژه خود را دارند که میزان مقاومت و دوام کابل با توجه به آنها سنجیده می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نوع نیاز و میزان تنش‌های وارد شده از استاندارد و جنس مشخص برای کابل استفاده کنید. برخی از متداول‌ترین انواع سیم عبارتند از:

  • فولاد مقاوم بهبود یافته (IPS)
  • فولاد مقاوم بیشتر بهبود یافته (EIPS) که 15 درصد از فولاد IPS بادوام‌تر است
  • فولاد مقاوم بیشتر بیشتر بهبود یافته (EEIPS) که 10 درصد از فولاد EIPS بادوام‌تر است

هسته این نوع کابل‌ها نیز از فیبر (FC)، فلز واحد (IWRC) و رشته سیم (WSC) ساخته می‌شود. کابل‌هایی که هسته فیبری دارند انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند، اما اگر به دنبال مقاوم و دوام بیشتر می‌گردید باید به سراغ هسته‌های فولادی بروید.

انواع استانداردهای قلاب بکسل برای یدک‌کشی خودرو

قلاب بکسل مورد استفاده برای یدک‌کشی وسایل نقلیه که معمولا بر روی خودروها و پیکاپ‌ها نصب می‌شوند دارای استاندارد و کلاس ویژه هستند. این قطعات با توجه به میزان فشار و تنش وارد شده دسته‌بندی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در هفت کلاس قرار داد:

  • کلاس 4: یدک‌کشی بارهای سنگین با دهانه 5 سانتی‌متری که می‌تواند تا 3.5 تن بار را بکشد
  • کلاس 3: یدک‌کشی بارهای متوسط با دهانه 4 سانتی‌متر که می‌تواند تا 1.6 تن بار را بکشد
  • کلاس 2: قلاب بکسل معمولی با توانایی یدک‌کشی 1.2 تن بار
  • قلاب محافظ یدک‌کش (TLP): از این نوع قلاب بکسل بر روی خودروهای سبک استفاده می‌شود و دارای یک مقطع ترکیبی است
  • قلاب محافظ‌دار یدک‌کش (HLP)
  • قلاب پله‌دار یدک‌کش (SLP)
  • قلاب‌های بکسل پله‌دار و مجهز به پیج و مهره

انواع قلاب و سیم بکسل

استفاده از سیم و قلاب بکسل فرایندهای گوناگون را تسهیل می‌کند

امروزه برای انجام وظایف گوناگون در صنعت و زندگی روزمره به انواع سیم و قلاب بکسل نیاز دارید. این تجهیزات می‌توانند به شما در جابجایی و بلند کردن اجسام و بارهای سنگین کمک کنند و انجام کارها را تسهیل می‌کنند. انواع سیم و قلاب بکسل با استانداردها و فرم‌های مختلف برای اجرای وظایف گوناگون طراحی و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید این لوازم را در محل مدنظر نصب کنید تا بارهای سنگین از آن‌ها آویزان شوند یا فرایند یدک‌کشی را با آن‌ها انجام دهید. شرکت همیار مکانیک کوشا تولید کننده انواع تجهیزات توانبخشی است. شما می‌توانید انواع تجهیزات سالمندان، معلولین و جانبازان را از وبسایت ما خریداری کنید.

سوالات متداول

انواع سیم و کابل بکسل با استفاده از فولاد 304، 304 و 316 تولید می‌شوند. فولادهای کربنی و گالوانیزه نیز برای این منظور به کار می‌روند.

قلاب‌های بکسل با توجه به نوع و میزان تحمل بار و استرس می‌‌تواند به شیوه‌های مختلف تولید شوند. برخی از این محصولات با برشکاری ورق، برخی با خم‌کاری میله‌های فولادی و بیشتر آن‌ها با ریخته‌گری فلزات و جوشکاری تولید می‌شوند.

در صورتی که بر روی سطح سیم و قلاب بکسل شکست، تغییر شکل، خمش و خوردگی مشاهده کردید باید استفاده از آن را متوقف کنید.

ساختار انواع سیم فولادی به فاکتورها و پارامترهای مختلف بستگی دارد. این مشخصات می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی سیم را تحت شعاع قرار دهند و بر عملکرد آن‌ها در هنگام استفاده تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. طول کابل، اندازه آن، جهت و الگوی پیچش، نوع هسته و فرم انتهای سیم برخی از این پارامترها هستند. این کابل‌ها به شکل تک‌لایه، همراه با لایه فیلر، غشایی، وارینگتون و ترکیبی تولید می‌شوند. تعداد سیم‌های باریک موجود در کابل‌های بکسل از 7 سیم تا ده‌ها سیم متغیر است و به نوع الگو بستگی دارد.

امروزه برای انجام وظایف گوناگون در صنعت و زندگی روزمره به انواع سیم و قلاب بکسل نیاز دارید. این تجهیزات می‌توانند به شما در جابجایی و بلند کردن اجسام و بارهای سنگین کمک کنند و انجام کارها را تسهیل می‌کنند. انواع سیم و قلاب بکسل با استانداردها و فرم‌های مختلف برای اجرای وظایف گوناگون طراحی و عرضه می‌شوند. شما می‌توانید این لوازم را در محل مدنظر نصب کنید تا بارهای سنگین از آن‌ها آویزان شوند یا فرایند یدک‌کشی را با آن‌ها انجام دهید. شرکت همیار مکانیک کوشا تولید کننده انواع تجهیزات توانبخشی است. شما می‌توانید انواع تجهیزات سالمندان، معلولین و جانبازان را از وبسایت ما خریداری کنید.
مطالب مشابه