انواع تراول کابل | کابل‌هایی بادوام برای انتقال جریان الکتریکی و داده

ایجاد در 16 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 10 خرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تراول کابل استفاده ایمن از آسانسور را امکان‌پذیر می‌کند

تراول کابل یک رابط بسیار مهم بین کابین آسانسور و بخش کنترل است. به طور کلی آسانسورها نیرو و سیگنال‌های اطلاعاتی خود را با استفاده از تراول کابل دریافت می‌کنند. امروزه 95 درصد از کابل‌های تولید شده در محیط‌های ثابت نصب می‌شوند؛ اما باقی کابل‌ها باید تا حدودی امکان حرکت و جابجایی را داشته باشند. بسیاری از کابل‌های متحرک به دستگاه‌های قابل حمل متصل می‌شوند و می‌توانید بدون عواقب جدی آن‌ها را جدا و دوباره نصب کنید، اما درباره آسانسور قضیه فرق می‌کند. در این شرایط از انواع تراول کابل استفاده می‌کنند. در این مطلب با انواع تراول کابل و ویژگی‌های مختلف آن‌ها آشنا می‌شویم.

 تراول کابل

تراول کابل چیست؟

تراول کابل نوعی سیم است که برای انتقال انرژی و سیگنال‌های ارتباطی بین کابین آسانسور و اتاق کنترل نصب و استفاده می‌شود. به طور کلی انواع تراول کابل با هدف ایجاد یک ارتباط ایمن و پایدار برای تجهیزات متحرک طراحی شده‌اند. از این کابل‌ها در معادن، تجهیزات حفر چاه نفت، جرثقیل‌ها و تجهیزات آسانسور استفاده می‌شود. در چنین شرایط کابل باید طول عمر بالایی داشته باشد و بتواند به سادگی عملکرد ایمن تجهیزات را تامین کند. معمولا برای سادگی هرچه بیشتر انواع تراول کابل دارای کارایی چند منظوره هستند و می‌توانند فشارهای بسیار بالا را تحمل کنند.

 تراول کابل آسانسور

انواع تراول کابل و کاربرد آن‌ها

تراول کابل بر اساس ویژگی‌های فیزیکی خود به انواع مختلف تقسیم می‌شود. انواع تراول کابل می‌توانند ساختار تخت یا گرد داشته باشند و هر کدام از آن‌ها برای کاربردهای ویژه قابل استفاده هستند. در انواع تراول کابل گرد تعداد بسیار زیادی رشته (حدود 120 رشته) در اطراف یک مرکز پیچیده شده‌اند و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. انواع تراول کابل تخت نیز از سیم‌های تکی یا رشته‌ سیم‌هایی تشکیل می‌شود که به صورت موازی در کنار هم قرار دارند. این مجموعه از سیم‌ها در یک پوشش محافظ و با دوام جای گرفته‌اند که ظاهری مانند تسمه دارد.

شما باید با توجه به بودجه و عملکردی که به دنبال آن هستید بهترین تراول کابل را برای خود انتخاب کنید. برای مثال اگر آسانسور در ارتفاع کم تردد می‌کند بهترین گزینه تراول کابل‌ تخت است، اما اگر این مسافت طولانی است و باید آسانسور را در یک آسمانخراش نصب کنید تراول کابل گرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کابل از نظر تعداد رشته‌ها نیز دسته‌بندی می‌شوند. در حال حاضر انواع تراول کابل با 4، 8، 12، 16، 20 و 24 رشته در بازار وجود دارند که نرخ انتقال جریان یا داده و ابعاد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 تراول کابل

مزایای تراول کابل

انواع تراول کابل به دلیل داشتن دوام بالا و ویژگی‌های فیزیکی برتر خود به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها و نیاز به نصب آسانسورهای پیشرفته، تراول کابل نیز بیش از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از مهمترین مزایای تراول کابل آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های کاربردی عالی

انواع تراول کابل یک راه‌حل کارآمد برای نصب در آسانسور و محیط‌های خاص هستند. این محصولات به راحتی در فضاهای کوچک نصب می‌شوند و به دلیل داشتن طراحی مسطح به راحتی قابل نصب هستند. بنابراین اگر به دنبال یک کابل منعطف با طول عمر بالا می‌گردید تا فشارها و تنش‌های گوناگون را تحمل کند به سراغ تراول کابل بروید.

انعطاف‌پذیری بالا

به طور کلی هر نوع کاربرد صنعتی یا روزمره که به کابل منعطف نیاز دارد با تراول کابل قابل انجام است. برای مثال تجهیزات رباتیک، ماشین‌آلات متحرک، وسایل پزشکی اتوماتیک، کابین آسانسور و ... با استفاده از انواع تراول کابل قابل راه‌اندازی و استفاده هستند. طراحی این نوع کابل به آن این امکان را می‌دهد تا میلیون‌ها بار فشارهای پیچشی و کششی را تحمل کند و دچار نقص یا قطعی نشود.

وزن کم

انواع تراول کابل به دلیل معماری خاص خود می‌توانند با وجود داشتن وزن پایین مقاومت کششی و دوام بسیار بالایی داشته باشند. از طرفی این نوع کابل با داشتن ظرفیت انتقال داده و جریان بالا می‌تواند تعداد کابل‌های مورد استفاده را کاهش دهد که موجب کاهش وزن و فضای مورد استفاده می‌شود. کابین آسانسور یک فضای بسیار محدود و کوچک دارد که با استفاده از تراول کابل می‌توان تمام اتصالات لازم را در آن برقرار کرد.

 تراول کابل

ویژگی‌های الکترونیکی برتر

ویژگی‌های الکترونیکی انواع تراول کابل مانند امپدانس، اندوکتانس، تاخیر زمانی، میزان تداخل و تضعیف جریان در طول کابل بسیار پایین است. به این ترتیب می‌توان از آن برای کاربردهای خاص و ویژه استفاده کرد. ویژگی‌های الکترونیکی برتر این کابل نیاز به سیم‌کشی گسترده را از بین می‌برد و اطلاعات را در زمان بسیار کوتاه و با کیفیت بالا انتقال می‌دهد.

ظرفیت انتقال جریان بالا

انواع تراول کابل به دلیل نرخ سطح به حجم بالاتر در مقایسه با کابل‌های گرد معمولی می‌توانند در زمان کوتاه‌تر خنک شوند. انتقال جریان با ولتاژ بالا دمای کابل را بالا می‌برد و به مرور زمان موجب کاهش کیفیت و خرابی آن خواهد شد. انواع تراول کابل دمای عملیاتی پایین‌تر دارند و می‌توانند جریان‌های بالای الکتریسیته را تحمل کنند.

تاخیر سیگنال پایین

رشته‌های سیم موجود در انواع تراول کابل از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد ساخته شده‌اند. این رشته‌ها در تمام طول کابل به شرایط فیزیکی و الکتریکی یکسان حضور دارند و همین موضوع موجب کاهش تاخیر سیگنال در آن می‌شود. به عبارت دیگر شاهد شکست و خم شدن سیم‌ها، مانند آنچه در کابل‌های معمولی روی می‌دهد، نخواهیم بود.

مقاومت بالا در برابر آتش

انواع تراول کابل پیش از عرضه تست‌های شعله افقی و عمودی را پشت سر می‌گذارند. این نوع کابل در شرایط حریق احتمالی از گسترش آتش در طول کابل جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مواد غشا و عایق کابل دارای خاصیت خاموش‌شوندگی خودکار است. علاوه بر این دود و مواد سمی تولید شده بر اثر آتش‌سوزی کابل‌ها بسیار محدود است و مشکل‌ساز نخواهد بود.

 تراول کابل آسانسور

طراحی و چگونگی نصب انواع تراول کابل

انواع تراول کابل به عنوان قطعات الکترونیکی آسانسور به شکل لوپ بدنه کابین را به تابلو فرمان متصل می‌کنند. تراول کابل با استفاده از بست os به زیر یوک کابین محکم می‌شود و از بست‌های ویژه برای جلوگیری از کنده شدن کابل در محل نصب استفاده می‌کنند. جنس مرغوب و طراحی ویژه تراول کابل موجب کاهش استهلاک آن در استفاده‌های طولانی‌مدت می‌شود. جنس لایه خارجی تراول کابل از PVC است، به همین دلیل قدرت جذب ضربات بالا و امکان قالب‌گیری آسان را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این با استفاده از ترکیبات شیمیایی ویژه این پوشش در برابر حرارت و شعله آتش نیز مقاومت بیشتری پیدا می‌کند.

درون بافت پلاستیکی کابل رشته‌های سیم از جنس مس یا آلیاژهای مس قرار دارند که قابلیت انتقال جریان الکتریکی یا سیگنال‌های اطلاعاتی بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. این رشته‌های مسی پیش از قرار گرفتن درون پلاستیک با پوشش حفاظتی از جنس آلومینیوم و PETA پوشیده شده‌اند. این عایق با وزن پایین، حجم کم، قیمت پایین و انعطاف‌پذیری بالا از رشته‌های سیمی به خوبی مراقبت می کنند. انواع تراول کابل آسانسور را می‌توانید با طول‌ مدنظر خریداری کنید. در جدول زیر می‌توانید مشخصات انواع تراول کابل آسانسور را مشاهده کنید.

  • نوع کابل تعداد رشته سرعت انتقال جزئیات
  • تراول کابل آسانسور تخت موازی 12، 18، 20 و 24 رشته تا 1.5 متر بر ثانیه (تا 70 متر) دارای 2 زوج رشته سیم تابیده و شیلددار 
  • تراول کابل آسانسور تخت گروهی 18، 24 و 36 رشته تا 4 متر بر ثانیه (تا 160 متر) دارای 2 زوج رشته سیم تابیده و شیلددار
  • کابل گرد آسانسور دارای 2 زوج رشته سیم تابیده و شیلددار

 

 تراول کابل

انواع تراول کابل انتقال آسانسور ظرفیت انتقال اطلاعات بالا و ایمنی بیشتری دارند

انواع تراول کابل با طراحی تخت خود وظیفه اتصال تابلو فرمان به کابین آسانسور را بر عهده دارند. این نوع کابل با داشتن جنس بسیار مرغوب و استحکام بالا از طول عمر قابل توجه برخوردار است و انعطاف‌پذیری زیادی دارد. تراول کابل‌ها باید به صورت مداوم همراه با آسانسور حرکت کنند، از این رو توانایی آن‌ها برای تحمل کشش و تنش‌های متعدد سنجیده می‌شود. از طرف دیگر ظرفیت انتقال انرژی و داده در طول تراول کابل بسیار بالا است و به بهترین شکل ممکن این انتقال را انجام ‌می‌دهد. همیار مکانیک کوشا انواع محصولات توانبخشی و تجهیزات سالمندان و معلولین را عرضه می‌کند. شما می‌توانید انواع محصولات باکیفیت را از طریق سایت ما سفارش دهید.

سوالات متداول

تراول کابل نوعی سیم است که برای انتقال انرژی و سیگنال‌های ارتباطی بین کابین آسانسور و اتاق کنترل نصب و استفاده می‌شود. به طور کلی انواع تراول کابل با هدف ایجاد یک ارتباط ایمن و پایدار برای تجهیزات متحرک طراحی شده‌اند. از این کابل‌ها در معادن، تجهیزات حفر چاه نفت، جرثقیل‌ها و تجهیزات آسانسور استفاده می‌شود. در چنین شرایط کابل باید طول عمر بالایی داشته باشد و بتواند به سادگی عملکرد ایمن تجهیزات را تامین کند. معمولا برای سادگی هرچه بیشتر انواع تراول کابل دارای کارایی چند منظوره هستند و می‌توانند فشارهای بسیار بالا را تحمل کنند.

انواع تراول کابل تا 20 سال طول عمر دارند. به عبارت دیگر می‌توانند تا 3,000,000 بار فشارهای وارد شده را تحمل کنند.

وزن انواع تراول کابل به پارامترهای فیزیکی و نوع طراحی آن‌ها بستگی دارد، اما به طور استاندارد هر یک متر آن حدود 70 گرم وزن دارد. طبق استانداردهای موجود هر یک متر تراول کابل آسانسور نیز 90 گرم وزن دارد.

جنس رشته سیم‌های درون تراول کابل آسانسور از جنس مس یا آلیاژ مس-قلع است و PVC به عنوان پوشش اطراف رشته‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این فویل‌هایی با جنس آلومینیوم و PETP در اطراف رشته‌های مسی را می‌پوشانند تا از آن در برابر عوامل محیطی حفاظت کند.

برای ارتباط با ما می توانید با شماره تلفن 02191003555 تماس حاصل فرمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید

مطالب مشابه