معرفی بهترین برندهای آسانسور در ایران و جهان

ایجاد در 22 آذر 1402
|
آخرین بروزرسانی در 01 مرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

آسانسور یک وسیله الکترومکانیکی است که دارای یک اتاقک متحرک بوده و به وسیله آن افراد و وسایل بین طبقات مختلف ساختمان جابجا می شوند. آسانسور یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی است و به وسیله یک موتور الکتریکی، کابین به سمت بالا حرکت می کند یا به سمت پایین فرود می آید.

انواع آسانسورها

آسانسورها با روش ها و فن آوری های متفاوتی ساخته می شوند که متداول ترین نوع آن ها شامل آسانسور کششی، آسانسور هیدرولیک و آسانسور پنوماتیک می شود. در ادامه نوشتار در مورد انواع آسانسور توضیح مختصری می دهیم.

انواع آسانسور

آسانسور کششی

آسانسور کششی یکی از متداول ترین آسانسورهای دنیا است که با استفاده از کابل کششی و وزنه کار جابجایی را انجام می دهد. تفاوت این نوع آسانسور به انواع موتورهای الکتریکی آن باز می گردد که شامل انواع زیر است:

 

آسانسور کششی

آسانسور کششی با موتور گیربکس

در این نوع آسانسور کششی یک گیربکس وجود دارد که به موتور آسانسور متصل است.  نیروی محرکه تولید شده توسط موتور موجب چرخش گیربکس و در نتیجه موجب حرکت چرخ و طناب ها می شود و کابین را بین طبقات مختلف جابجا می کند. موتورهای گیربکس دار در صنعت آسانسور از نسل های اولیه و قدیمی این صنعت محسوب می شود.

آسانسور کششی با موتور گیربکس

آسانسور کششی با موتور گیرلس

در این نوع آسانسور گیربکس وجود ندارد و دور موتور و سرعت آسانسور توسط درایور کنترل سرعت یا اینورترها کنترل می شود. در این موتورها چون فاقد گیربکس است، نیازی به هیچ روغنی از جمله روغن بالابر هیدرولیک نیست و دارای وزن و صدای کمتری بوده و دارای سرعت بالاتری می باشند.

آسانسور کششی با موتور گیرلس

 

 

مقاله پیشنهادی: بهترین موتور و گیربکس بالابر پله را اینجا بشناسید

آسانسور کششی بدون موتورخانه MRL 

این آسانسورها روملس یا MRL نامیده شده و نسل جدیدی از آسانسورها می باشند. در این آسانسور موتورخانه ساخته نمی شود و موتور و سایر تجهیزات در داخل چاه آسانسور و در بالاترین قسمت آن نصب می شود. تابلو فرمان آسانسور نیز کنار درب بالاترین طبقه نصب می گردد.

 

 

 

آسانسور کششی با عملکرد VVVF

آسانسور کششی با عملکرد VVVF از موتور تک سرعته بهره می برد و مجهز به اینورتر می باشد و از طریق کنترل فرکانس ورودی موتور می تواند سرعت حرکت آسانسور را مدیریت کند. مکانیزم عمل آن به این صورت است که سرعت موتور در زمان استارت به آرامی افزایش می یابد و هنگام توقف نیز سرعت موتور به آرامی کاهش می یابد تا افراد در داخل کابین آسانسور هیچ گونه لرزش و تکانه ای را احساس نکنند.  در این آسانسور علاوه بر حرکت نرم و بدون ضربه، کاهش سر و صدا و صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز شاهد خواهیم بود.

 

آسانسور کششی با عملکرد VVVF

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی یک سیستم بسیار امن محسوب می شود و دارای طول عمر بالایی است. در این نوع آسانسور موتورخانه در چاه آسانسور قرار می گیرد. در آسانسور هیدرولیکی برای پمپاژ روغن به داخل سیلندر و پیستون، از پمپ فشار روغن، موتور و شیر صنعتی استفاده می شود. با استفاده از پمپاژ روغن به جک فشار وارد آمده و کابین آسانسور بین طبقات مختلف جابجا می شود. در آسانسور هیدرولیکی ریل وزنه و کادر وزنه تعادل حذف می شود و فضای کمتری مورد نیاز است.

آسانسور هیدرولیکی

 

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یا آسانسور خلاء، آسانسوری ارزان قیمت برای ساختمان های 2 تا 4 طبقه است و نیازی به حفر چاهک یا ایجاد موتورخانه ندارد. حرکت کابین در آسانسور پنوماتیک با استفاده از دهش و مکش هوا است به نحوی که با دهش هوا در داخل پیستون، کابین به سمت طبقات بالا می رود و با مکش هوا به سمت پایین حرکت می کند. این آسانسور در ساختمان هایی که کمبود فضا برای نصب آسانسور دارد و از طرفی امکان حفر گودال وجود ندارد بسیار مناسب است و در مدت زمان بسیار کوتاهی حتی با برق تک فاز نصب می شود.

آسانسور پنوماتیک

تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

تاریخچه صنعت آسانسور در ایران به حدود 80 سال می رسد. گفته شده ناصرالدین شاه اولین آسانسور ایران را در کاخ گلستان نصب کرده که نشانی بر این مدعا وجود ندارد.

همچنین گفته می شود احمد شاه قاجار در پالایشگاه آبادان اولین آسانسور را نصب کرده که از آن نیز اثری نمانده است. اولین آسانسورهای ایران در زمان پهلوی اول در باشگاه افسران ستاد ارتش و کتابخانه ملی نصب گردید.

از سال 1335 همزمان با صنعت آپارتمان سازی در ایران، آسانسورهای امروزی نیز به صورت کامل و بسته بندی شده از خارج وارد کشور شد و توسط متخصصان خارجی نصب گردید.

در سال 1345 اولین کارگاه تولید درب و کابین آسانسور با کپی برداری از نمونه های اروپایی شروع به کار کرد. همزمان با ایجاد شهرک های مسکونی و آپارتمان سازی توسط وزارت مسکن و شهرسازی، اولین کارخانه آسانسورسازی در سال 1353 در زمینی بالغ بر 40 هزار متر مربع در قزوین با نام ایران شیندلر با ظرفیت تولید 400 آسانسور تحت لیسانس شرکت شیندلر سوئیس پایه گذاری شد و دوره های آموزشی و مهارت آموزی طریقه نصب و سرویس آسانسور این شرکت از سال 1354 تا 1357 برگزار شد و افراد متخصص و کارآزموده ای را تربیت کرد. به جرات می توان گفت که مادر صنعت آسانسور در ایران که موجب رشد و توسعه این صنعت در کشور گردید، شرکت شیندلر می باشد. در همین محدوده زمانی بود که شرکت تسلا شروع به تولید قطعات آسانسور در ایران کرد. در سال 1354 کارخانه تولید آسانسور و پله برقی تحت لیسانس هاوس آلمان در ابهر احداث شد. شرکت آسانسور اوتیس آمریکا در شهر صنعتی ساوه شروع به تاسیس کارخانه کرد. در سال 1355 شرکت ایران امبربا تحت لیسانس اسپانیا در شهر صنعتی رشت تاسیس شد و تولید آسانسور را آغاز کرد. با شروع انقلاب در سال 1357 ایران تحریم اقتصادی شد و کارشناسان خارجی ایران را ترک کردند. بنابراین برخی کارخانجات تعطیل شدند و برخی توسط وزارت مسکن و بانک صنعت و معدن اداره شدند. با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 صنعت آپارتمان سازی و به دنبال آن صنعت آسانسورسازی به رکود رفت. پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1367 صنعت ساختمان سازی در ایران رشد زیادی کرد و صنعت آسانسورسازی نیز به حرکت درآمد. در دهه 70 با صادر شدن مجوز واردات آسانسور بسیاری از شرکت های خارجی، محصولات خود را به کشور وارد کردند و در کنار آن نیز برخی شرکت های ایرانی شروع به تولید و نصب آسانسور در کشور نمودند.

بهترین برند آسانسور در ایران

در ایران شرکت های متنوعی در زمینه تولید و نصب آسانسور فعالیت دارند. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین برند آسانسور در ایران به عملکرد موتور آن بازمی گردد که یکی از قطعات مهم و اصلی سیستم آسانسور به شمار می رود.

 

متخصصانی که در زمینه صنعت آسانسور فعالیت می کنند همواره به دنبال ارتقای کیفیت موتور گیربکس آسانسور هستند. به طور کلی باید گفت موتورهای ساخت داخل عملکرد قابل قبولی داشته و از نظر قیمت نیز نصف قیمت نمونه های معروف خارجی هستند و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن ها به مراتب پایین تر از نمونه های خارجی است. در ادامه 5 برند مطرح موتور گیربکس داخلی را معرفی می کنیم:

موتورهای آسانسور بهران:

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران آسان بر در سال 1368 در یک کارگاه 40 متر مربعی شروع به تعمیرات و تراشکاری قطعات آسانسور کرد و پس از سال ها تجربه و مهارت اندوزی توانست در سال 1380 در یک کارگاه 1200 متر مربعی در جاده قدیم کرج، تولید موتور گیربکس آسانسور، موتور گیرلس آسانسور و سایر قطعات آسانسور را آغاز نماید.

موتورهای آسانسور بهران

 هم اکنون این شرکت پس از 3 دهه تلاش بی وقفه در زمینی بالغ بر 130 هزار متر مربع مساحت و بیش از 1600 نفر نیروی انسانی یکی از کارخانجات پیشرو در صنعت آسانسور و پله برقی ایران می باشد. نرمی فوق العاده در حرکت، مصرف انرژی پایین، تحمل فشارهای شعاعی و صدای کم از جمله ویژگی های موتورهای آسانسور شرکت بهران می باشد.

موتورهای آسانسور یاران:

شرکت آسانسور و پله برقی یاران در سال 1381 تاسیس شد و یک سال بعد عضو رسمی سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران گردید.

 

موتورهای آسانسور یاران

این شرکت چند سالی است که به طراحی و تولید موتور گیربکس آسانسور در ظرفیت های کوچک و متوسط روی آورده که برای مصارف مسکونی با ظرفیت معمولی مناسب است. از نظر عملکردی کارایی این موتورها در سطح خوبی قرار دارد و مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شده است.

موتورهای آسانسور پرگاس:

گروه صنعتی پرگاس در سال 1382 تاسیس شد و در زمینه تعمیر انواع موتور گیربکس اروپایی فعالیت کرد.

 

موتورهای آسانسور پرگاس

این شرکت در سال 1392 اقدام به طراحی موتور گیربکس آسانسور نمود و در سال 1395 توانست اولین موتور گیربکس پرگاس را به بازار عرضه کند. برند پرگاس با دو دهه تجربه در صنعت آسانسور ایران، انواع موتور آسانسور در کیلو وات های مختلف را تولید می کند و تمامی محصولات خود را با دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

موتورهای آسانسور الکو:

شرکت آسانسور الکو در سال 1389 درخصوص طراحی و تولید موتور گیربکس آسانسور فعایت خود را آغاز کرد و توانست در سال 1391 اولین محصول خود را تولید نماید.

موتورهای آسانسور الکو

 شرکت الکو موتور گیربکس آسانسور را منطبق با اقلیم و شرایط آب و هوایی کشور تولید می کند و دارای لرزش کم و صدای زیر 60 دسیبل می باشد. موتورهای گیربکس آسانسور شرکت الکو دارای کیفیت قابل قبول و قیمت مقرون به صرفه بوده و به فروش خوبی دست یافته است.

موتورهای آسانسور فرشباف:

فرشباف یک برند ایرانی در زمینه تولید موتور آسانسور است که بر اساس فرآیندهای مدرن و استانداردهای اروپایی اقدام به تولید موتور گیربکس آسانسور نموده است. انواع تست های صدا، ارتعاش، ترمز، روغن ریزی و فن بر روی موتور آسانسور فرشباف تبریز انجام می گیرد و این محصول با کیفیتی قابل قبول و قیمتی رقابتی به دست مشتریان می رسد.

بهترین برندهای آسانسور جهانی

اکنون شرکت های بزرگ جهانی در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور با نوآروی ها و فن آوری پیشرفته در حال فعالیت هستند. در ادامه به معرفی 5 برند مطرح و معتبر جهانی در زمینه تولید آسانسور می پردازیم.

شرکت اوتیس

شرکت آسانسور اوتیس (Otis) یکی از شناخته شده ترین شرکت های آسانسوری جهان است. اوتیس از محبوبیت بالایی در بین مشتریان برخوردار است زیرا فرهنگ نوآوری و خلاقیت در این شرکت موج می زند و عاشق معرفی آخرین تکنولوژی و مدل های پیشرفته در بازار است. این شرکت جهانی تعادل جذابی بین پایداری و زیبایی ایجاد کرده و این آسانسورها را بسیار محبوب کرده است.

 

 

زمانی که سوار یکی از آسانسورهای برند اوتیس می شوید، احساس امنیت و تجمل خواهید کرد. این آسانسور را در ساختمان های مشهور و نمادین زیادی همانند برج ایفل، برج خلیفه و ساختمان امپایر استیت خواهید یافت. شرکت اوتیس برای مشتریان خود ارزش و اعتبار زیادی قائل است و انواع بالابرهای کم ارتفاع، بالابرهای میانی و بالابرهای بلند را ارائه می کند. این شرکت مشهور جهانی خدمات آسانسور خود را در مجتمع های مسکونی، مجتمع های بزرگ اداری، مراکز مهم تجاری و مراکز خرید، بیمارستان ها، هتل ها و مراکز بزرگ تفریحی و رفاهی و ساختمان های چند منظوره ارائه می دهد و خدمات پس از فروش عالی به آنان ارائه می دهد. شرکت اوتیس یکی از مشهورترین و محبوب ترین شرکت های آسانسور جهان به شمار می رود.

شرکت میتسوبیشی

شرکت میتسوبیشی الکتریک یکی از برندهای جدید و پیشتاز در صنعت آسانسور و پله برقی است که توانسته با فن آوری پیشرفته و برنامه ریزی آینده نگرانه، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه دهد.

 

 آسانسورهای برند میتسوبیشی رکوردهایی مانند بلندترین و سریع ترین آسانسورهای جهان را به نام خود ثبت نموده است و توانسته نام خود را در بین بهترین شرکت های آسانسور سازی دنیا به اهتزار درآورد. این شرکت در سال 1931 تاسیس شد و توانست در سال 1935 اولین محصول آسانسور خود را به بازار عرضه کند. میتسوبیشی در سال 1980 اولین آسانسور دارای کنترل اینورتر و در سال 1985 اولین پله برقی مارپیچ جهان را طراحی و تولید کرد. این شرکت در سال 1993 پر سرعت ترین آسانسور جهان را با سرعت 12.5 متر بر ثانیه ساخت و در برج بلند یوکوهاما نصب کرد. بعدها میتسوبیشی این عنوان را در سال 2004 به توشیبا واگذار کرد. شرکت میتسوبیشی با وجود تمرکز بر فناوری های نوین و ایجاد نوآوری و خلاقیت در خلق آسانسورهای جدید، همواره این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که کیفیت و ایمنی آسانسورهایش در میان بهترین های جهان قرار دارد. این شرکت پیشروی جهانی با وجود داشتن کارخانجات تولیدی در 20 کشور جهان از جمله چین، اندونزی، مالزی، برتانیا، استرالیا، نیوزلند و دیگر کشورهای اروپایی توانسته سهم بالایی از بازار جهانی را کسب نماید.

شرکت شیندلر

شرکت شیندلر یک شرکت جهانی پیشرو در زمینه تولید آسانسور، پله برقی و پیاده روی متحرک است که در سال 1874 در کشور سوئیس تاسیس شده است. شیندلر هم اکنون با بیش از 69 هزار کارمند، در بیش از 100 کشور جهان بیش از 1000 شعبه دارد و به مشتریان خود در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد. این شرکت در 8 کشور دنیا سایت تولیدی و در 6 کشور، مرکز تحقیق و توسعه راه اندازی کرده است.

شرکت شیندلر

شیندلر سالانه بیش از 2 میلیون آسانسور، پله برقی و پیاده روی متحرک تولید می کند و روزانه بیش از 2 میلیارد نفر را در ساختمان ها و مراکز حمل و نقل جابجا می کند. شرکت آسانسور و پله برقی شیندلر در تمام بازارهای بزرگ بین المللی مانند آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، خاورمیانه، آفریقا  و آسیا حضور دارد و طیف گسترده ای از خدمات شامل نصب انواع آسانسور، پله برقی و راهروی متحرک، بازرسی و تعمیر و نگهداری و تعویض در صورت لزوم را ارئه می دهد. این شرکت همواره تلاش نموده تا نوآوری، استفاده از فن آوری پیشرفته و تحرک هوشمندانه را با استانداردهای اخلاقی بالا و احترام به محیط زیست ترکیب نموده و با محصولات و خدمات بی نظیر خود، کیفیت زندگی شهری را در کلان شهرها ارتقا داده و ایمنی و آسایش را برای نسل فعلی و آینده به ارمغان بیاورد.

شرکت کونه

شرکت کونه (KONE) در سال 1910 در فنلاند تاسیس شد و در ابتدا به عنوان وارد کننده محصولات یک شرکت سوئدی فعالیت می کرد. قرارداد این دو شرکت در سال 1917 پس از اعلام استقلال فنلاند از روسیه به اتمام رسید و شرکت کونه در سال 1918 شروع به تولید محصولاتی با برند خود نمود.

شرکت کونه

 این شرکت در سال بعد توانست 5 آسانسور را تولید کند و تا سال 1924 تعداد آسانسور تولیدی شرکت کونه به بیش از 100 دستگاه رسید. شرکت کونه در سال 1924 توسط یکی از خانواده های ثروتمند فنلاند به نام خانواده هرلین خریداری شد و تا کنون نسل به نسل این شرکت جهانی را مدیریت کرده اند. شرکت کونه برای اولین بار در سال 1996 آسانسور بدون موتورخانه ساخت که با استقبال مشتریان مواجه شد. این شرکت در سال 2007 از تولید آسانسورهای هیدرولیک به دلیل مشکلات زیست محیطی دست کشید و اعلام نمود که به دلیل آلودگی های زیست محیطی ناشی از روغن و صرف انرژی بالا تا حدود 40 درصد به جای آسانسور هیدرولیک، آسانسورهای MRL EcoSpace را تولید خواهد نمود. این شرکت به معرفی تکنولوژی های جدید آسانسور پرداخت که اجازه حمل بار تا ارتفاع های خیلی بلند را می دهد. این شرکت اکنون بیش از یک قرن است که
آسانسور می سازد بنابراین در ارائه راه حل های پیچیده و رفع مشکلات مهندسی مهارت ویژه ای دارد.  شرکت فنلاندی کونه هم اکنون چهارمین شرکت بزرگ تولید کننده آسانسور در جهان است و جزو بزرگ ترین شرکت های تولید کننده آسانسورهای بدون موتور خانه می باشد. از ویژگی های منحصر به فرد آسانسورهای تولیدی شرکت کونه می توان به سازگاری این محصولات با محیط زیست اشاره کرد. این شرکت تولید آسانسورهای هیدرولیکی خود را به دلیل سازگار نبودن با محیط زیست متوقف کرد و به همین علت مزیتی که نسبت به سایر شرکت های سازنده آسانسور دارد، تولید محصولات آسانسور، بالابر و پله برقی به صورت سازگار با محیط زیست می باشد. شرکت کونه در ساخت محصولات خود از قطعات با کیفیت در فرآیند تولید بهره می برد که موجب می شود، محصولات تولیدی این شرکت از کیفیت بالا و دوام و استحکام منحصر به فردی برخوردار باشند. ویژگی دیگری که آسانسورهای شرکت کونه دارند، کارکرد راحت و بدون صدای آن ها است و تا سالیان دراز بدون مشکل و با نرمی کار می کند و افراد زیادی را در ساختمان های مرتفع با تعداد طبقات بالا، جابجا می کند.

شرکت تیسن کروپ

شرکت آسانسور تیسن کروپ (ThyssenKrupp) یک شرکت خوشه ای چند ملیتی است که در حوزه تولید آسانسور و پله برقی، صنایع فلزی و تولید فولاد در جهان فعالیت می کند و دفتر مرکزی آن در دویسبورگ آلمان قرار دارد. این شرکت دارای 670 زیرمجموعه در سراسر جهان است و در سال 1999 میلادی از ادغام دو شرکت تیسن و کروپ تشکیل شده است.

شرکت تیسن کروپ

 

فعالیت ساخت آسانسور و پله برقی شرکت تیسن کروپ در کشور اسپانیا متمرکز است و این شرکت در اسپانیا بیش از 5500 کارمند دارد و از این صنعت 1.6 میلیارد یورو درآمد کسب می کند. شرکت تیسن کروپ در کشور ایتالیا نیز به تولید فولاد زنگ نزن مشغول است و 2.3 میلیارد دلار از این صنعت درآمد کسب می کند. این شرکت علاوه بر صنایع آسانسور و محصولات فولادی، در زمینه کشتی سازی و صنایع دفاعی نیز فعالیت می کند. جالب است بدانید در سال 1970 حکومت پهلوی 400 میلیون دلار به شرکت کروپ تزریق کرد تا این شرکت از ورشکستگی نجات پیدا کند. با این اتفاق دولت ایران مالک 25 درصد از سهام شرکت کروپ شد. شرک تیسن کروپ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بر اثر فشار دولت آمریکا، مبالغی را به ایران پرداخت کرد تا سهام ایران به کمتر از 5 درصد برسد. اکنون شرکت های سرمایه گذاری خارجی ایران، تحت مالکیت دولت ایران  4.5 درصد از سهام تیسن کروپ را در اختیار خود دارند. با وجود آن که قدمت شرکت تیسن کروپ در آسانسور سازی چندان زیاد نیست و حدود 18 سال می باشد، یکی از برندهای معتبر جهانی در زمینه تولید آسانسور با کیفیت و مطابق با نیازهای دنیای مدرن امروزی، برند تیسن کروپ می باشد. اولین مزیت بارز آسانسورهای شرکت تیسن کروپ، زیبایی این آسانسورهاست. همچنین شرکت تیسن کروپ همواره به دنبال نوآوری و تولید آسانسور و پله برقی با فناوری جدید است که اخیرا آسانسوری را معرفی کردند که بدون طناب و با استفاده از نیروی مغناطیسی افراد و بارها را بالا و پایین می برد. کیفیت ساخت بالا و استفاده از فن آوری روز دنیا، ایمنی و راحتی مسافران را تضمین می کند. این شرکت با نصب بیش از یک میلیون آسانسور در سراسر جهان، به یکی از پیشروترین شرکت های تولید کننده آسانسور، پله برقی و پیاده روی متحرک در جهان مبدل شده است که توانسته طیف کاملی از انواع آسانسور را برای مجتمع های بزرگ مسکونی و تجاری، هتل ها، فروشگاه ها، ساختمان های اداری و تفریحی ارائه دهد.

سوالات متداول

آسانسور یک وسیله الکترومکانیکی است که دارای یک اتاقک متحرک بوده و به وسیله آن افراد و وسایل بین طبقات مختلف ساختمان جابجا می شوند. آسانسور یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی است و به وسیله یک موتور الکتریکی، کابین به سمت بالا حرکت می کند یا به سمت پایین فرود می آید.

بهران، یازان،پرگاس، الکو و فرشباف از بهترین برندهای ایرانی آسانسور می باشند.

اوتیس، شیندلر، میتسوبیشی، کونه و تیسن کروپ از بهترین برندهای آسانسور در جهان می باشند.

آسانسور کششی، آسانسور کششی با موتور گیربکس، آسانسور کششی با موتور گیرلس، آسانسور کششی بدون موتورخانه MRL، آسانسور کششی با عملکرد VVVF، آسانسور هیدرولیکی و آسانسور پنوماتیک از انواع آسانسور می باشند.

برای ارتباط با شرکت همیار مکانیک کوشا می توانید در ساعات اداری با شماره تلفن 91003555-021 تماس حاصل فرمائید.
مطالب مشابه