بالابر پنوماتیک | نحوه کار سیستم و کاربردهای آن در صنعت بالابر و آسانسور

ایجاد در 07 بهمن 1402
|
آخرین بروزرسانی در 22 اردیبهشت 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

بالابر پنوماتیک انواع و کاربردهای متعددی دارد

آیا تا به حال به هوا به عنوان یک منبع انرژی برای جابه جایی اشیا و افراد فکر کرده اید؟ بالابر پنوماتیک تجهیزی است که دقیقا همین کار را انجام می دهد. از این بالابرها برای جابه جایی افراد در محیط داخلی منازل در محور عمودی (بین طبقات) و در صنایع برای جابه جایی کارگران و مواد اولیه استفاده می شود. همچنین امکان استفاده از نیروی سیستم پنوماتیک در بالابرهای دیگر مانند بالابرهای پزشکی و بیماران نیز وجود دارد. در این مطلب با سیستم پنوماتیک و انواع بالابرهای آن آشنا میشویم.

 

بالابر پنوماتیک

سیستم پنوماتیک در بالابر

بالابر پنوماتیک بالابری است که از یکی از انواع سیستم پنوماتیک به عنوان قوه محرکه استفاده می کند. اما برای درک بهتر این بالابرها ابتدا باید با سیستم پنوماتیک آشنا باشید. در ساده ترین تعریف می توانیم بگوییم سیستم پنوماتیک با استفاده از هوای فشرده، عملکردهای سیستم های مکانیکی مختلف را ممکن می کند. البته این سیستم ها همیشه از هوا استفاده نمی کنند و گاهی از برخی از گازها استفاده می شود. البته نوع گاز در این سیستم اهمیت زیادی دارد زیرا برای مثال اکسیژن در حالت فشرده می تواند آسیب های زیادی را به افراد وارد کند و همچنین برخی از گازها قابل اشتعال هستند. اما در حالت عادی معمولا هوای محیط به درون سیستم مکیده و فشرده می شود. هوای فشرده قابلیت رانش پیدا کرده و این نیرو تحرک اجزای مکانیکی را امکان پذیر می کند.

پنوماتیک راهکاری ساده و در عین حال قابل اعتماد برای حرکت دادن اشیا و حتی جابه جایی افراد در محورهای افقی و عمودی ایجاد می کند. این سیستم ها در خودکارسازی فرآیندها در صنایع تولیدی نیز کاربردهای فراوانی دارند. اما گستره کاربردهای پنوماتیک آنقدر زیاد است که تصور آن نیز دشوار می باشد. از سیستم های هوای فشرده در خودروها و کامیون ها، کاربردهای پزشکی، سیستم برش هوا، صنعت فرآوری مواد غذایی، قالب گیری دمشی و ابزارهای پنوماتیک مانند چکش بادی، گوشه ای از کاربردهای سیستم پنوماتیک هستند.

چرا استفاده از سیستم پنوماتیک در ساخت بالابر ایده خوبی است

یک مزیت مهم سیستم پنوماتیک این است که معمولا اجزای کمتری نسبت دیگر سیستم ها دارد. همین مساله باعث آسانی در طراحی ابزارها و تجهیزاتی می شود که دارای این سیستم هستند. از سوی دیگر این سیستم ها قابلیت اطمینان بالایی دارند و اجزای این سیستم ها نیز بسیار بادوام هستند. دوام بالای این اجزا، هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می دهند.

بالابر پنوماتیک

برخی از مزایای دیگر استفاده از این سیستم برای بالابرها را با هم مرور می کنیم:

  • در هر محیطی که بالابر پنوماتیک را نصب کنیم، دسترسی نامحدود به هوا وجود دارد و می توان آن در هر حجم مورد نیاز به طور رایگان ذخیره کرد. هوای فشرده نه تنها می تواند به راحتی از طریق لوله ها منتقل شود، بلکه پس از استفاده می تواند مستقیما بدون هیچ نگرانی زیست محیطی بیشتر در اتمسفر آزاد شود.
  • اجزای سیستم پنوماتیک معمولا ساده هستند، این ویژگی آن ها را برای سیستم های کنترل خودکار با پیچیدگی کمتر مناسب می کند. شما می توانید از بین حرکاتی از جمله حرکت خطی یا زاویه ای، همراه با سرعت های عملیاتی متغیر، یکی را انتخاب کنید.
  • بالابرهای پنوماتیکی می توانند در محیط های قابل اشتعال بدون خطر آتش سوزی یا انفجار کار کنند. برخلاف قطعات الکتروموتور، اجزای سیستم پنوماتیک در هنگام کار بیش از حد گرم نمی شوند و بنابراین خطر آتش سوزی کمتری دارند.
  • اجزای بالابر پنوماتیک نسبتا ارزان هستند که بودجه اولیه مورد نیاز را کاهش می دهند.

از کاربردهای اولیه پنوماتیک تا ساخت بالابر پنوماتیک

قدمت سیستم پنوماتیک به 4500 سال قبل برمی گردد. در این دوره اولین دمنده های هوا ایجاد شدند. مدل بسیار قدیمی دمنده ها را می توان در دمنده های کوره های ذوب فلزات در آهنگری ها مشاهده کرد. نام این سیستم نیز برگرفته از کلمه پنوما (Pneuma) معنای باد در زبان یونانی است. در واقع هوای فشرده یکی از اولین انواع انرژی بود که مردمان دوره باستان از آن برای اهداف مختلف استفاده کردند.

همان طور که گفتیم دمنده دستی از اولین ابزارهای پنوماتیک ساخته شده توسط بشر است که هنوز هم در برخی از نقاط دنیا در آهنگری های سنتی می توانید نمونه هایی از آنها را مشاهده کنید. اما اولین نقطه مدرن سازی این سیستم، اختراع اولین پمپ هوا توسط یک مهندس و فیزیکدان آلمانی به نام اتوفون گریکه در قرن هفدهم میلادی بود. این دستگاه می توانست نوعی خلاء جزئی را ایجاد کند. البته او این دستگاه را برای اهداف تحقیقاتی در زمینه فیزیک ساخته بود.

در ادامه اولین کمپرسور هوای مرکب که دارای چندین سیلندر هوای متوالی بود، در سال 1829 میلادی اختراع شد. در اواخر قرن نوزدهم نیز عملکرد کمپرسورهای هوا بهینه سازی شد. عامل بهینه سازی استفاده از جت موتورهای آب بود که درجه حرارت هوای فشرده را کاهش می دادند.

یک مدل دیگر از دستگاه های پنوماتیک، لوله های هوای فشرده بودند که از آن ها برای حمل اجسام، نامه های اداری و ... در داخل یک ساختمان و بین طبقات استفاده می شد. شاید تصور این موضوع هم سخت باشد اما در سال 1865 یک خط مترو پنوماتیک با یک لوله بادی غول پیکر در نیویورک ساخته شد که برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفت و اولین خط متروی کشور آمریکا بوده است. اولین چکش هوای پنوماتیک نیز در سال 1890 ساخته شد و بعدها پنوماتیک در ساخت بالابرها و آسانسورها و صنایع هوایی و ... مورد استفاده قرار گرفت.

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک؛ یکی از مدل های پرکاربرد بالابر پنوماتیک

آسانسور یا بالابر پنوماتیک در گروه هوم لیفت ها یا بالابرهای خانگی قرار می گیرد و با نام هایی مانند آسانسور خلاء، بالابر وکیوم، آسانسور تایر و ... نیز شناخته می شود. این نوع از بالابر معمولا در ویلاهای دوبلس و تریبلکس، ساختمان های دو تا چهار طبقه و نیز در برخی از شرکت ها در قالب ابزارهایی لوکس و زیبا به کار برده می شود.

بالابر پنوماتیک در این مدل، در شکل امروزی آن دارای یک سیلندر در تمام طول مسیر است. در درون این مسیر استوانه ای شکل، یک کابین استوانه ای شکل بین طبقات یا سطوح مورد نظر حرکت می کند. حرکت این کابین نیز بر اساس همان اصول سیستم پنوماتیک انجام می شود.

بالابر پنوماتیک چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از معیارهای انتخاب آسانسور یا بالابر پنوماتیک، سرعت آن است. سرعت این تجهیزات عموما معادل 0.15 متر بر ثانیه است. آسانسورهای پنوماتیکی با هوای داخل شفت خود تغذیه می شوند بنابراین به کمترین میزان انرژی الکتریسیته نیاز دارند. تجهیزات این سیستم برای کار کردن فقط به یک منبع تغذیه تک فاز نیاز دارند. این میزان مصرف انرژی مشابه مصرف برق در ماشین لباسشویی است و تاثیری اندک در مصرف انرژی در خانه یا محیط های دیگر خواهد داشت. از سوی دیگر مقدار کم سیم کشی در این سیستم، خطرات برق گرفتگی و حریق را نیز کاهش میدهد.

بالابر پنوماتیک

نکته دیگر این که هوم لیفت پنوماتیک نیاز به حفر چاه عمیق در زیر پایین ترین سطح توقف خود ندارد و حتی یک متر نیز برای عمق آن کافی میباشد. از سوی دیگر شما نیازی به فضای بزرگ و مجزا برای موتورخانه نیز ندارید. کابین این بالابرها نیز معمولا از نوع شیشه ای پانوراما هستند که زیبایی بسیار بالایی به محیط می بخشد. به همین دلیل نیز در بسیاری از مراکز تجاری با تعداد طبقه کم و خانه های دوبلکس و تریبلکس از آن ها استفاده می شود.

نحوه کار هوم لیفت پنوماتیک

برای نصب بالابر پنوماتیک در منازل و مراکز تجاری شما باید فضایی عمودی در ساختمان را در نظر بگیرید که مقطع دایره ای دارد و یک استوانه با قطر کم را ایجاد می کند. البته برخی از مدل های این آسانسورها دارای شکلی مشابه با آسانسورهای رایج (مکعب مستطیل) هستند. متریال رایج در ساخت این فضا، ورق پلی کربنات شفاف است. همچنین یک کابین کواکسیال در درون این استوانه قرار می گیرد که افراد می توانند در هر طبقه وارد آن شده و یا از آن خارج شوند.

بالا و پایین رفتن کابین بالابر پنوماتیک بر اساس تکنیک ایجاد خلاء و فشار هوا انجام می شود. این سیستم دارای توربین هایی است که می توانند فشار هوا را افزایش یا کاهش دهند. البته برای کارایی این سیستم تمام محیط سیلندر استوانه ای شکل وکیوم می شود و البته این محیط دارای دریچه هایی است. برای مثال اگر توربین ها در پایین سیستم باشند، برای بالارفتن، توربین ها به کار می افتند و ترمزهای کابین رها می شوند. فشار هوا در زیر کابین افزایش می یابد و کابین را به بالا هل می دهد. وقتی کابین به سطح یا طبقه مورد نظر رسید، توربین ها خاموش و ترمز ها درگیر می شوند.

برای پایین آمدن کابین نیز ترمزها رها شده و دریچه های خروجی هوا باز می شوند تا فشار هوا در پایین کاهش پیدا کند. در برخی از مدل ها نیز توربین ها در بالای سیستم قرار دارند و به جای دمیدن هوا به درون سیستم، هوا را از بالا خارج می کنند. در نتیجه هوا رقیق شده و حالتی نزدیک به خلاء در بالای کابین ایجاد می شود که کابین را به بالا هدایت می کند.

 

هوم لیفت پنوماتیک

هوم لیفت پنوماتیک چه اجزایی دارد؟

بزرگ ترین بخش بالابر پنوماتیک، سازه استوانه ای شکل آن است که با نام شفت آن را می شناسیم. شفت دارای یک سازه از جنس آلومینیوم است که ورق های پلی کربنات را دربرمی گیرد. این ورق ها نیز از نوع مدولار هستند امکان وکیوم شدن را برای کل شفت ایجاد می کنند. سازه همچنین دارای ریل هایی است که کابین روی آن قرار گرفته و حرکت می کند.

وقتی توربین های در زیر سیستم قرار داشته باشند، سقف شفت از جنس فولاد ساخته می شود و استحکام بالایی دارد. کابین بالابر نیز از متریال های مختلفی مانند آلومینیوم و ورق های پلی کربنات شاخته می شود و می تواند دارای گزینه های تزئینی باشد. این کابین همچنین دارای ترمز و دکمه های کنترل و نورپردازی مناسب است.

سیستم محرکه پنوماتیک این بالابرها شامل قطعات و تجهیزات مختلفی است که عملکرد و ایمنی آسانسور را ایجاد می کنند. این سیستم دارای توربین ها، پمپ وکیوم، سوپاپ، جعبه کنترل و ... است. همچنین از لوله ها و دریچه هایی برای مکش یا خروج هوا استفاده می شود.

آسانسور پنوماتیک چه انواعی دارد؟

ساخت بالابر پنوماتیک بر اساس برخی از استانداردهای جهانی صورت می گیرد. دلیل وجود این قوانین، اطمینان از ایمنی افراد، اطمینان از عملکرد ایمن و روان سیستم و عملکرد سیستم بر اساس قوانین فیزیکی است. البته امکان شخصی سازی ویژگی ها نیز وجود دارد اما این کار حتما باید توسط طراحان و مجموعه های بسیار حرفه ای انجام شود.

آسانسور پنوماتیک

بر این اساس این بالابرها را می توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد:

  • 160 کیلوگرم و قطر داخلی چاه 75 سانتی متر
  • 206 کیلوگرم و قطر داخلی چاه 94 سانتی متر
  • تحمل وزن 238 کیلوگرم و قطر داخلی چاه 132 سانتی متر

مزایای آسانسور پنوماتیک چیست؟

آسانسورهای پنوماتیک قابلیت جابه جایی افراد را در محیط های مسکونی، تجاری و اداری افزایش می دهند. البته این آسانسورها مناسب ساختمان هایی با بیش از 4 طبقه نیستند. با اینحال زیبایی این بالابرها باعث شده است که به آیتم های لوکس برای محیط های گوناگون تبدیل شوند .

آسانسورهای پنوماتیک را به راحتی می توان در هر بخشی از ساختمان اجرا کرد. کافی است شما مسیری عمودی را در ساختمان شناسایی کنید که تاسیسات برق و آب و گاز از آن رد نشده باشند. هرچند امکان تغییر مسیر برای این تاسیسات نیز وجود دارد. اما نکته جالب تر این که می توانید آن ها را حتی در بالکن ها نصب کنید. یعنی آسانسور بالکن ها را به هم متصل کند. در محیط های تجاری نیز شفت آسانسور می تواند به سادگی به کنار راهرو طبقات متصل شود و علاوه بر کارایی، زیبایی محیط را افزایش دهد

آسانسور پنوماتیک

در ادامه با برخی از مزایای دیگر نصب این آسانسورها آشنا می شویم:

آسانسور پنوماتیک را می توان به راحتی به یک بالابر ویلچربر خانگی یا برای محیط های دیگر تبدیل کرد. فقط کافی است ویژگی های لازم در طراحی کابین در نظر گرفته شوند. بنابراین فرد می تواند با ویلچر وارد کابین شده و در طبقه مورد نظر از آن خارج شود. حتی می توان یک صندلی را درون کابین برای نشستن فرد قرار داد.

یکی از مزایای مهم این آسانسورها این است که فضای زیادی را از محیط اشغال نمی کنند. همانطور که گفتیم امکان ساخت شفت آسانسور حتی در قطر 75 سانتی متر نیز وجود دارد. از سوی دیگر برای ساخت این بالابر نیازی به اتاق تجهیزات ندارد.

هزینه ساخت این بالابر به دلیل عدم نیاز به سیستم کابل و وزنه و نیز تجهیزات مکانیکی آسانسورهای رایج بسیار کمتر از این آسانسورها است. همچنین تجهیزات این سیستم قیمت کمتری از تجهیزات دیگر آسانسورها و بالابرها دارند.

امکان ساخت شفت آسانسور با ورق های شفاف پلی کربنات، دید 360 درجه را برای افرادی که بر آن سوار می شوند امکان پذیر می کند. همچنین این ویژگی زیبایی بالابر را در محیط افزایش می دهد.

ایمنی در بالابر نفربر پنوماتیک

بالابر نفربر پنوماتیک در انواع گوناگونی ساخته می شود و شرکت های سازنده می توانند از فناوری ها و تجهیزات مختلفی برای تامین و افزایش ایمنی این بالابرها استفاده کنند. در یکی از انواع رایج این بالابرها از قفل هایی استفاده می شود که وظیفه لنگر انداختن کابین در هر سطح یا طبقه را بر عهده دارند.

قفل ها دو اهرم فولادی هستند که در بالای کابین بالابر نصب شده اند. آن ها در هنگام حرکت کابین بسته می مانند و هنگامی که کابین به سطح یا طبقه مورد نظر رسید، قفل کابین آسانسور درگیر می شود و محکم در ستون های سازه شفت آسانسور لنگر می اندازد. تشخیص این سطح از طریق سنسورهایی با نام سنسور فرود یا توقف انجام می شود. بنابراین این سیستم امنیت بسیار بالایی دارد و دقیقا در همان سطح مورد نظر توقف می کند.

هوم لیفت پنوماتیک

در ادامه کابین در همان سطح باقی می ماند تا این که در طبقه ای دیگر فراخوانده شود. نکته دیگر این که کابین در این بالابرها در زمان صعود، پیش از توقف کامل، کمی بالاتر از سطح قرار می گیرد و سپس پایین می آید. این درست مانند عملکرد یک جالباسی است که لباس را بالاتر برده و سپس روی جایی که می خواهید قرار می دهید. از طرف دیگر به دلیل محبوس شدن هوا در بخش پائین سیستم، در صورت قطعی برق نیز آسانسور به راحتی می تواند به پائین حرکت کند و در طبقه همکف متوقف شود.

در کنار قفل های آسانسور، کابین این بالابرها دارای ترمزهایی نیز هستند که فقط نقش کمکی برای افزایش ایمنی را دارند. آن ها تنها زمانی فعال می شوند که یک موقعیت اضطراری ایجاد شود. برای مثال در زمانی که هوای فشرده زیر کابین به دلیل خرابی سیستم، فشار کافی را نداشته باشد. تمامی این موارد باعث شده اند که بتوانیم از این بالابرها به عنوان گروهی از ایمن ترین انواع آسانسور خانگی یاد کنیم.

نکات نگهداری هوم لیفت یا بالابر خانگی

بسیاری از افراد پیش از تصمیم گیری در مورد بالابرهای پنوماتیک نگران هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها هستند. زیرا همه ما می دانیم که آسانسورهای سنتی با تجهیزات مکانیکی و الکترومکانیکی فراوان دارای فرآیندهای سرویس دوره ای پیچیده و نیز هزینه های تعمیر و نگهداری بالا هستند. در واقع در آسانسورهای سنتی که کابلی یا هیدرولیک و یا در بالابر هیدرولیک هستند، قطعات متحرک بسیار وجود دارند.

درگیر بودن این قطعات با هم نیز استهلاک سیستم را افزایش می دهد. فرسودگی هر کدام از این قطعات به معنای نیاز به تعمیر یا سرویس و همچنین کاهش ایمنی سیستم است. شما همچنین باید به طور مداوم  انواع روان کننده ها و روغن ها را که برای کمک به عملکرد تجهیزات استفاده می شود، بررسی کنید.

بالابر خانگی

در مقابل در آسانسورهای پنوماتیک، به جای کابل، وزنه، چرخ دنده و تجهیزات مکانیکی فراوان، از سیستم پنواماتیم استفاده می شود که اجزای بسیار کمتری دارد. شاید تنها قطعه درگیر در این سیستم، قفل کابین باشد که آن هم از دوام بسیار بالایی برخوردار است و در ضمن، به طور مداوم کار نمی کند. این ویژگی باعث شده است که این سیستم نیاز و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار بسیار کمتری داشته باشد.

بالابر پله چیست؟

بالابر پله یا بالابر نفربر پله ای یکی از انواع رایج لیفت‌ها است که از یک صندلی دارای موتور الکتریکی و ریل‌ها تشکیل شده است. بنابراین با استفاده از قدرت موتور، صندلی در امتداد ریل‌های نصب شده حرکت می‌کند. استفاده از پله برقی خانگی یکی از بهترین روش‌ها برای تامین ایمنی و سلامتی سالمندان و افراد نیازمند مراقبت‌های درمانی در منزل است. این بالابرها را می‌توان بین حیاط و طبقه همکف (در صورت اختلاف سطح و وجود پله) و نیز بین طبقه همکف و طبقه اول (و گاهی بیشتر) نصب کرد.

با نصب بالابر پله، پله‌ها دیگر مانعی برای جابه‌جایی سالمندان نیستند و خطر سقوط سالمندان از پله‌ها نیز کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که ساخت این بالابرها تاریخچه طولانی دارد و یک مدل ابتدایی از آن برای هنری هشتم، پادشاه انگلستان در اواسط قرن شانزدهم میلادی ساخته شده بود اما مدل امروزی پله برقی خانگی نخستین بار در دهه 1920 اختراع شد. سی سی کریسپن، مخترع این تجهیز، آن را برای کمک به دوست بیمارش ساخت تا او بتواند از پله بالا برود.

نکات کاربردی درباره هوم لیفت پنوماتیک

اگر هوم لیفت پنوماتیک در خانه ای نصب می شود که فردی با ویلچر نیز باید از آن استفاده کند، ممکن است مجبور باشید یک ویلچر با ابعاد کوچکتر خریداری کنید. در واقع این مساله به آسانی سوار شدن و پیاده شدن از کابین بستگی دارد. در حالی که آسانسورهای پنوماتیک برای ویلچر قابل دسترسی هستند، مدل کوچک تر ممکن است نتواند ویلچر بزرگ یا لوکس تر را در خود جای دهد.

برای انتخاب مکان نصب آسانسور روش های مختلفی وجود دارد. اگر در یک ویلا یا ساختمان شخصی مانند خانه های دوبلکس و تریبلکس زندگی می کنید پیشنهاد ما این است که آن را در بخشی از یک سالن یا اتاق بزرگ قرار دهید. در این حالت، بالابر به یک آیتم لوکس از دکوراسیون خانه شما تبدیل می شود. اما اگر آن را در یک اتاق کوچک قرار دهید، از یک سو، فضای اتاق از قبل، کوچک تر می شود و از سوی دیگر، خود آسانسور نیز ممکن است کوچک تر دیده شود و جنبه زیبایی را نیز از دست می دهد.

بالابر قیچی پنوماتیک چیست؟

بالابر قیچی یا آکاردئونی یکی از انواع پرکاربرد بالابر در سراسر دنیا و در صنایع مختلف است. این بالابرها دارای بازوهایی هستند که در یک ساختار متقاطع قرار گرفته اند و مشابه با یک آکاردئون باز می شوند. این بالابرها از نظر طراحی، کاربرد و نیروی محرکه با هم تفاوت دارند. برای مثال این بالابرها ممکن است از سیستم پنوماتیک، سیستم هیدرولیک یا موتور الکتریکی برای جابه جایی افراد و اجسام استفاده کنند.

بالابر قیچی پنوماتیک

مدل بالابر قیچی پنوماتیک دارای یک سیستم پنوماتیک است. در ساده ترین شکل و در انواع بسیار کوچک، آن ها دارای پدالی هستند که با پا فشرده می شود و هوا را با فشار به درون یک سیلندر هدایت می کند. همین نیرو به پایین تر جزء بازوهای آکاردئونی منتقل می شود و آن ها نیز در حالت آکاردئونی و رو به بالا باز می شوند تا صفحه ای را به بالا هدایت کنند. برخی دیگر از این بالابرها به جای پدال دارای یک موتور الکتریکی هستند که هوا را برای همین منظور فشرده می کنند.

خرید انواع بالابر با کاربردهای خانگی و سازمانی از همیار مکانیک کوشا

شرکت همیار مکانیک کوشا یکی از برترین شرکت های فعال در عرصه تولید انواع بالابرهای سالمندان و بیماران و بالابرهای پزشکی و تجهیزات توانبخشی در ایران است. ما بر الگوگرفتن از فناوری های برتر در عرصه محصولاتی با کیفیت را تولید کرده ایم که دارای کاربردهای خانگی، بیمارستانی، مراقبتی و ... هستند. از محصولات مجموعه ما می توان به بالابر های پله، بالابر ویلچربر، بالابر بیمار جرثقیل، صندلی بلندکننده از زمین و ... اشاره کرد. برای مشاهده این محصولات و بررسی ویژگی ها و مزایای هرکدام می توانید به بخش محصولات در سایت ما مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

سیستم هایی از نیروی ایجاد شده در زمان فشرده سازی یا حتی تخلیه هوا برای حرکت دادن اجسام استفاده می کنند، با نام سیستم پنوماتیک شناخته می شوند.

مشهورترین نوع بالابر پنوماتیک، همان آسانسور پنوماتیک است که با نام های هوم لیفت، آسانسور شیشه ای و ... نیز شناخته می شود. البته نوعی از بالابر قیچی پنوماتیک نیز وجود دارد که کاربرد بسیار اندکی در زمینه های صنعتی و کسب وکار دارد.

از آسانسور پنوماتیک می توان در ساختمان های مسکونی شخصی مانند ویلاهای دوبلکس و تریبلکس، پاساژها و هر ساختمانی با تعداد طبقات تا 4 طبقه استفاده کرد.

برای اطمینان از عدم سقوط کابین در این آسانسورها از قفل هایی استفاده می شود که در سطح مورد نظر، کابین را به ساختار شفت آسانسور قفل می کنند. سنسورها نیز مکان دقیق را برای این کار تعیین می کنند. برای پیشگیری از سقوط کابین با هر دلیلی نیز این تجهیزات دارای ترمزهای اضطراری هستند. بنابراین این بالابرهای ایمنی بالایی دارندبرای اطمینان از عدم سقوط کابین در این آسانسورها از قفل هایی استفاده می شود که در سطح مورد نظر، کابین را به ساختار شفت آسانسور قفل می کنند. سنسورها نیز مکان دقیق را برای این کار تعیین می کنند. برای پیشگیری از سقوط کابین با هر دلیلی نیز این تجهیزات دارای ترمزهای اضطراری هستند. بنابراین این بالابرهای ایمنی بالایی دارند.

آسانسورهای پنوماتیک قابلیت جابه جایی افراد را در محیط های مسکونی، تجاری و اداری افزایش می دهند. البته این آسانسورها مناسب ساختمان هایی با بیش از 4 طبقه نیستند. با اینحال زیبایی این بالابرها باعث شده است که به آیتم های لوکس برای محیط های گوناگون تبدیل شوند .
مطالب مشابه