نکات ایمنی استفاده از آسانسور | راهکارهای مطمئن برای جلوگیری از خطرات

ایجاد در 07 بهمن 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

نکات ایمنی استفاده از آسانسور برای پیشگیری از بروز مشکل

نیاز به با توجه به پیشرفت سریع صنعت، تکنولوژی و همچنین برج سازی این روزها بسیار افزایش یافته است. آسانسور یک بالابرنده برقی دائمی است که به طبقه های تعریف شده سرویس می دهد. آسانسور باید بر اساس قواعد ایمنی ساخته و راه اندازی شود. نکات ایمنی استفاده از آسانسور بسیار مهم هستند و عدم رعایت این نکات ممکن است اثرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

آسانسور

با وجود اینکه اقدام های زیادی در زمینه ایمن سازی آسانسورها انجام شده، اما در برخی از موارد اتفاقات تلخی رخ داده است. در چند سال اخیر کاربرد آسانسور در صنعت ساختمان افزایش یافته است و همین موضوع باعث بیشتر شدن اهمیت ایمنی آسانسورها می شود. اگر می خواهید از حوادث احتمالی آسانسورها دور بمانید، این مطلب را به دقت مطالعه کنید.

منظور از ایمنی آسانسور چیست؟

آسانسور یکی از مهم ترین عناصر ساختمان است و وجود آن در آپارتمان هایی که طبقات زیادی دارند، الزامی است. این روزها با توجه به استاندارهای نظام مهندسی کشور و با دقت بر اینکه آسانسور در واقع یک سیستم بالابر به شمار می آید، موضوع ارتفاع هم در آن وجود دارد، توجه به نکات ایمنی از ساخت و استفاده اهمیت دارد. ایمنی آسانسور وابسته به موارد متفاوتی است که از مهم ترین آن ها می توان به سیستم نجات اضطراری و همچنین سیستم ایست آسانسور اشاره کرد.

نکات ایمنی استفاده از آسانسور

به طور کلی سیستم ایمنی آسانسور دو بخش است:

  • ایمنی راه اندازی و نصب آسانسور
  • ایمنی کاربران و استفاده صحیح از آسانسور

توضیحاتی درباره راه اندازی و نصب آسانسور

بعد از اینکه در کارگاه ها و یا شرکت های مختلف تولیدی، مراحل ساخت کابین آسانسور به اتمام می رسد، نصب آن باید توسط افراد خبره و ماهر انجام شود. این نیروها موظف هستند که کلیه تجهیزات امنیتی آسانسور را بررسی کنند و در نهایت مطمئن شوند که این تجهیزات به درستی نصب شده اند. در واقع یکی از مهم ترین نکات ایمنی استفاده از آسانسور سلامت کامل کابین آسانسور است.

آسانسور

تجهیزات ایمنی آسانسور از موارد زیر تشکیل می شوند:

  • سیستم نجات اضطراری: این سیستم برای جلوگیری از سقوط کابین ساخته می شود و ارزیابی آن به وسیله مهندسین ایمنی بسیار مهم است
  • نرده امگا: نرده های امگا اجازه نمی دهند که بار اضافی وارد آسانسور شود و این عمل ایمنی آسانسور را افزایش می دهد
  • برگه نگه دارنده موتور آسانسور: این عنصر مهم باعث می شود که در صورت سقوط آسانسور، یک ترمز اضطراری کابین را در فاصله حدود دو متری زمین متوقف کند
  • لیمیت سوئیچ: سوئیچ های لیمیت نیز برای پیشگیری از سقوط آسانسور ساخته شده اند
  • حفاظ دکل آسانسور: این سیستم نیز درست مثل نرده امگا از وارد شدن افراد و بار بسیار زیاد به داخل کابین جلوگیری خواهد کرد
  • سیستم الکتریکی: این سیستم شامل قسمت های مختلفی مثل تابلو کلیه مدارهای الکتریکی، ولتاژهای فرمان و کلیدهای آسانسور می شود و اگر استاندارد باشد، امنیت آسانسور را بالا خواهد برد
  • سیستم ایست: سیستم ایست باعث توقف آسانسور در طبقات مختلف ساختمان می شود. همچنین جلوگیری از حرکت آسانسور در شروع و همچنین پایان مسیر نیز برعهده سیستم ایست آسانسور است. نبود این سیستم باعث خارج شدن کابین از روی ریل و در نهایت سقوط آسانسور می شود
  • ضربه گیرها: وظیفه اصلی ضربه گیرهای آسانسور این است که اگر کابین از حالت تعادل خارج شد و یا احتمال سقوط داشت، از اصابت سخت کابین با کف چاه آسانسور سریعا جلوگیری کند. استاندارد بودن این بخش از مهم ترین نکات ایمنی استفاده از آسانسور است

نکات ایمنی در بخش چاه و دیواره های آسانسور

به فضایی که کابین آسانسور در آن واقع شده چاه آسانسور می گویند. بخش های متفاوتی از جمله سیستم ریلی در قسمت های مختلف چاه آسانسور قرار دارند. این بخش مهم آسانسور حتما باید دارای استحکامات لازم باشد. در این صورت امکان بروز مشکلاتی مثل سقوط و یا ریزش کف، دیوار و یا سقف آسانسور کاهش می یابد. همچنین چاه آسانسور باید از لحاظ نشتی نیز مورد بررسی قرار بگیرد و از هر نظر ایمن باشد.

دیوارهای آسانسور نیز حتما باید شکلی یک دست و کاملا صاف داشته باشد. وجود ترک و شکاف در دیوارهای آسانسور باعث ایجاد مشکل خواهد شد. تجهیزاتی مختلفی به دیوارهای آسانسور متصل هستند که برای مثال می توان به کابین و ریل های آن، وزنه تعادل آسانسور، کلید و پریزهای اضطراری، فلکه هرزگرد و سیم های متصل شده به کابین اشاره کرد.

نکات ایمنی استفاده از آسانسور مرتبط با کاربران

یکی از مهم ترین جنبه های ایمن بودن آسانسور بدون تردید استفاده درست کاربران از این وسیله است. کاربران آسانسور در آپارتمان باید با یک سری از نکات ایمنی آشنا شوند و آن ها را رعایت کنند. برای مثال آسانسور ظرفیت تعریف شده ای دارد و سوار شدن افراد بیشتر از این ظرفیت ممکن است خطرآفرین باشد. برخی از افراد کلیدهای درون آسانسور را بدون هیچ دلیلی دستکاری می کنند، از این کار نیز باید خودداری شود. همچنین بسیاری از کودکان آسانسور را یک وسیله بازی میدانند و این وظیفه خانواده;ها است که به کودکان خود در این زمینه آموزش دهند.

آسانسور

از سایر نکات ایمنی استفاده آسانسور توسط کاربران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجازه ندهید کودکان به تنهایی سوار آسانسور شوند
  • از سمت روبه رو و با نهایت دقت وارد آسانسور شده و خارج شوید
  • زمانی که ساختمان خلوت است، استفاده تنهایی از آسانسور را به حداقل برسانید
  • اگر در آسانسور گرفتار شوید، دچار اضطراب نشوید و آرامش داشته باشید
  • اگر زلزله یا آتش سوزی در آپارتمان رخ داد، از آسانسور استفاده نکنید
  • فشار بیش از حد کلیدهای آسانسور تاثیری در سرعت کاری آن ندارد و مجوب خرابی پنل آسانسور نیز خواهد شد
  • در صورت گیرکردن در آسانسور به توصیه های گروه نجات دقت فرمایید
  • بازرسی و تعمیر آسانسور خود را به افراد بی تجربه و نابلد نسپارید
  • آسانسور دارای فضاهایی است که اگر کسی در آن گرفتار شد، دچار کمبود اکسیژن نشود

نکات مهم دیگر در زمان استفاده از آسانسور

بسیاری از افراد در زمان حرکت آسانسور دچار اضطراب می شوند و برخی دیگر هم راه درست استفاده از این وسیله در هنگام حرکت را نمی دانند. در این زمینه نکاتی وجود دارد که احتمال بروز مشکل را به کم تر می کند. به عنوان مثال اگر آسانسور شما نرده دارد، بهتر است آن را نگه دارید و بهتر است که در کنار دیواره ی آسانسور بایستید. شما باید توجه ویژه ای به نشانه های طبقات مختلف داشته باشید. در نهایت اگر در زمان توقف آسانسور درب باز نشد، باید دکمه OPEN DOOR را فشار دهید.

نکات ایمنی آسانسور

دلایل اصلی ازکارافتادن آسانسور

اگر در ساخت کابین ها دقت نشود، ممکن است به تدریج آسانسور با مشکلاتی از نظیر توقف نابجا، باز نشدن درها و همچنین سرعت کم یا زیاد مواجه شود. برخی از مردم راه اندازی آسانسور خود را برای کمی هزینه کمتر به افراد غیرماهر می سپارند؛ راه اندازی آسانسور اگر به شکل درستی به انجام برسد، مطمئنا از خطرات متفاوتی جلوگیری خواهد کرد.

قطع برق ساختمان نیز می تواند باعث از کارافتادن آسانسور شود. همانطور که در بالای مطلب نیز اشاره شد، استفاده نادرست از آسانسور به وسیله کاربران نیز باعث خرابی این وسیله می شود. به طور کلی اگر قصد دارید از بروز مشکلات مختلف آسانسور ساختمان خود جلوگیری کنید، علاوه بر نکات ذکرشده، تمامی نقص های الکتریکی و مکانیکی آسانسور را هم برطرف کنید.

گیرافتادن در آسانسور و حل این مشکل

با توجه به عدم رعایت نکات ایمنی استفاده از آسانسور توسط برخی از مردم، گیرافتادن در این دستگاه بالابر ممکن است، اتفاق بی افتد. اگر در آسانسور گیر افتادید پیش از انجام هر کاری باید اضطراب را خود دور کرده و خونسرد باشید. راه حل هایی وجود دارد که می تواند باعث حل این مشکل شوند.

آسانسور

این راه حل ها عبارت اند از:

  • سعی کنید در آسانسور بمانید و از انجام حرکات اضافی در کابین جدا خودداری کنید
  • از اهرم یا دیگر اجسام سخت به هیچ عنوان استفاده نکنید
  • بهتر است در صورت نیاز در گوشه ای از کابین بنشینید و تعادل خود را حفظ کنید
  • شما می توانید با استفاده از تلفنی که در کابین وجود دارد یا زنگ خطر افراد بیرون از کابین را خبر کنید
  • از تاریک شدن داخل کابین نترسید، حتی در زمان بروز مشکل سیستم روشنایی آسانسور تا 4 ساعت فعال خواهد بود
  • خارج شدن از بخش باز بالای کابین خطرناک است، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید
  • اگر فردی در آسانسور است که ناراحتی قلبی دارد، برای جلوگیری از بروز خطر جانی برای او، با اورژانس تماس بگیرید
  • از تکیه دادن به درب آسانسور خودداری کنید
  • ممکن است افرادی در داخل آسانسور با استرس یا ترس مواجه شوند؛ در این صورت سعی کنید باعث آرامش آن ها شوید و محیط را آرام کنید
  • در صورتی که درب آسانسور باز شد و قصد خارج شدن از آن را داشتید، از هم سطح بودن کابین با زمین مطمئن شوید و سپس جلوی پای خود را نگاه کنید
  • در نهایت با آرامش از آسانسور خارج شوید

رعایت نکات ایمنی استفاده از آسانسور در زمان ورود

نکات ایمنی استفاده از آسانسور باید در زمان وارد شدن به این دستگاه بالابر نیز رعایت شوند. در زمانی که می خواهید وارد کابین شوید، فاصله خود را با درب حفظ کرده و همچنین وسایل خود را از دهانه آسانسور دورتر نگه دارید. شدید به قدمهایی که برمی دارید توجه کنید؛ به این دلیل که امکان دارد کابین با کف زمین هم تراز نباشد و باعث آسیب دیدگی شما شود

آسانسور

از کودکان و حیوانات خانگی خود مراقبت کنید و آن ها را محکم در بغل بگیرید. افرادی که نزدیک درب آسانسور هستند باید در ابتدا وارد کابین شوند، پس به هیچ عنوان در این کار عجله نکنید. اگر دیر به آسانسور رسیدید به هیچ عنوان نباید مانع بسته شدن درب آن شوید، این کار ممکن است خطرات زیادی داشته باشد، پس بهتر است کمی منتظر بمانید. شما باید پس از وارد شدن به آسانسور سریعا دکمه طبقه خود را فشار دهید، عقب تر بروید و نهایتا اجازه دهید سایر مسافران نیز فضای لازم برای استفاده از آسانسور را داشته باشند.

 

نکات ایمنی استفاده از آسانسور در زمان خروج

در این بخش از مطلب قصد داریم به بررسی نکات ایمنی استفاده از آسانسور در زمان خروج بپردازیم. خارج شدن از آسانسور اگر با دقت انجام نشود، احتمال دارد باعث بروز خطرات متعددی شود. در این زمینه باید نکاتی را رعایت کنید.

برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • برای خروج سریع تر از آسانسور درب آن را نکشید
  • در زمان توقف آسانسور منتظر باز شدن درب بمانید و تا حد امکان از فشار دکمه open door اجتناب کنید.
  • درست در طبقه خود از کابین خارج شوید و منتظر افراد پشت سر خود نباشید
  • در زمان خارج شدن از هل دادن یا فشار آوردن بر دیگران خودداری کنید
  • هرگز به دیوارهای آسانسور فشار بیش از حد وارد نکنید
  • از شوخی کردن در داخل کابین خودداری کنید

اهمیت نظارت بر ایمنی آسانسور

همه آسانسورها براساس آیین نامه باید به صورت مرتب و دوره ای بررسی و ارزیابی شوند. این فرآیند به طور معمول توسط مهندسین  HSE به انجام می رسد. مهندسین در این دوره های ارزیابی باید موارد متفاوتی را مورد بررسی قرار دهند. 

آسانسور

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ارتفاع محل مناسب حرکت کردن آسانسور

2. ابعاد و اندازه چاه آسانسور

3. بار ورودی به آسانسور و میزان تحمل وزن آن

4. تعداد آسانسورهایی که در ساختمان ها قرار دارد

5. بررسی وضعیت محیطی که آسانسور در آن واقع شده است

6. ولتاژهای ورودی و خروجی مدار

7. موتورخانه و کابین آسانسور

8. بررسی وضعیت وزنه ها، سیم بکسل و کابین از نظر سلامت و امنیت

9. وجود برخی راهنماهای امنیتی برای کاربران در مسیر حرکت

10. سالم بودن بخش سیستم اضطراری آسانسور

11. سرعت آسانسور

12. بررسی و اطمینان از سلامت سنسورهای باز و بسته شدن درب های آسانسور

پیشگیری از خطرات احتمالی و رعایت نکات ایمنی آسانسور

رعایت نکات ایمنی استفاده از آسانسور و همچنین بررسی وضعیت سلامت سیستم های مختلف این دستگاه توسط مهندسین مربوطه خطرات احتمالی را به حداقل می رساند. اگر از این نکات آگاهی دارید، بهتر است که به دوستان و آشنایان خود در این زمینه مشاوره دهید. اگر نکات ایمنی استفاده از این دستگاه را به طور کامل رعایت کنید، از پرداخت هزینه های بالا برای تعمیرات و بروز مشکلات و خطرات متفاوت جلوگیری خواهید کرد.

 

سوالات متداول

برخی از آسانسورها با توجه به ساییدگی و یا کثیفی در بخش سوئیچ های شتاب با کاهش سرعت مواجه می شوند که البته با بررسی دوره ای این مشکل رفع می شود.

اگر با این مشکل رو به رو شدید سریعا با مدیریت ساختمان خود هماهنگ کنید، زیرا آسانسور شما نیازمند سرویس و راه اندازی مکانیکی است.

این موضوع میتواند اضطراب زیادی را برای هر فردی ایجاد کند. اما این اطمینان به شما داده میشود که نباید نگران باشید. به این دلیل که آسانسور به وسیله 4 الی 8 کابل مهار می شود و هر یک از این کابل ها به تنهایی توانایی ساپورت کابین را دارند.

آسانسور یکی از مهم ترین عناصر ساختمان است و وجود آن در آپارتمان هایی که طبقات زیادی دارند، الزامی است. این روزها با توجه به استاندارهای نظام مهندسی کشور و با دقت بر اینکه آسانسور در واقع یک سیستم بالابر به شمار می آید، موضوع ارتفاع هم در آن وجود دارد، توجه به نکات ایمنی از ساخت و استفاده اهمیت دارد. ایمنی آسانسور وابسته به موارد متفاوتی است که از مهم ترین آن ها می توان به سیستم نجات اضطراری و همچنین سیستم ایست آسانسور اشاره کرد.

رعایت نکات ایمنی استفاده از آسانسور و همچنین بررسی وضعیت سلامت سیستم های مختلف این دستگاه توسط مهندسین مربوطه خطرات احتمالی را به حداقل می رساند. اگر از این نکات آگاهی دارید، بهتر است که به دوستان و آشنایان خود در این زمینه مشاوره دهید. اگر نکات ایمنی استفاده از این دستگاه را به طور کامل رعایت کنید، از پرداخت هزینه های بالا برای تعمیرات و بروز مشکلات و خطرات متفاوت جلوگیری خواهید کرد.
مطالب مشابه