بالابر | انواع لیفت و کاربردهای آن‌ها + اجزا و نکات خرید این تجهیزات

ایجاد در 19 دی 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دسترسی سریع به مطالب:

قیمت بالابر

بالابرها تجهیزاتی با کاربردهای فراوان هستند

درست مانند خودروها که کار جابهجایی کالا و مسافر را روی زمین برعهده دارند، بالابرها تجهیزاتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای جابه‌جایی کالا، مصالح ساختمانی، مواد اولیه و نیز افراد در محور عمودی استفاده کرد. این تجهیزات کاربرهای فراوانی در محیط منزل، مراکز درمانی، صنایع تولیدی و فروشگاه‌ها دارند. در این مقاله با روش دسته بندی بالابرها، انواع آن‌ها و نیز نکات خرید آن‌ها آشنا می‌شوید. ما همچنین در مجموعه همیار مکانیک کوشا امکان خرید انواع بالابرهای خانگی و بالابر بیماران و سالمندان را با بالاترین کیفیت برای شما ایجاد کرده‌ایم.

بالابر

بالابر چیست؟

بالابر (Lift) یک تجهیز کاربردی است که می‌توان از آن برای جابه‌جایی عمودی افراد، اشیا و مواد به شکل عمودی استفاده کرد. بر اساس این تعریف آسانسورها نیز نوعی بالابر هستند که کاربرد خاص و اجزای پیچیده‌تری دارند. در واقع اگر کاربردی عمومی آسانسور برای جابه‌جایی افراد بین طبقات یک ساختمان را کنار بگذاریم، معمولا از برای هر تجهیز دیگری که همین کارکرد را ارائه می‌دهد از اصطلاح بالابر استفاده می‌شود. مانند بالابرهایی که می‌توانند غذا را از بخش آشپزخانه یک رستوران به سالن پذیرایی رستوران در طبقه دیگری انتقال دهند.

دسته بندی بالابر بر اساس نوع موتور

روش‌های بسیار متنوعی برای دسته بندی بالابرها وجود دارند. یکی از این روش‌ها، دسته‌بندی بر اساس فناوری موتور است. بر این اساس می‌توان لیفت‌ها را به انواع دارای موتور هیدرولیک، موتور پنوماتیک، موتور برقی و ... تقسیم ;بندی کرد. در ادامه برخی از انواع موتورهای کاربردی در این تجهیزات و نحوه کار آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم. موتورهای هیدرولیک

بالابر هیدرولیک

بالابر هیدرولیک دارای موتور هیدرولیک است. موتور هیدرولیک دستگاهی است که بر اساس قانون پاسکال در مکانیک سیالات کار می‌کند. این یعنی در این موتورها سیالی از انواع روغن‌های معدنی یا شیمیایی و یا آب تحت فشار قرار می‌گیرد و سپس این فشار به جهتی دیگر برای اعمال فشار هدایت می‌شود. عملکرد این سیستم همچنین به اجزایی مانند پمپ هیدرولیک و پیستون وابسته است.

بالابر هیدرولیک

در موتورهای هیدرولیک، پمپ دارای یک موتور الکتریکی است که سیال را تحت فشار قرار داده و به داخل سیلندر هدایت می‌کند. سیلندر همچنین دارای یک پیستون است. بنابراین سیال تحت فشار، نیروی خود را به پیستون وارد می‌کند و پیستون نیز این فشار را به کابین بالابر منقل می‌کند. بنابراین کابین در محور عمودی جابه‌جا می‌شود. همچنین در این سیستم، سوپاپ‌ها جریان سیال را مدیریت می کنند تا بالابر بتواند به شیوه کنترل شده حرکت کند.

بالابر پنوماتیک

بالابر پنوماتیک تجهیزی است که از نیروی هوا و خلاء برای جابه‌جایی افراد و اشیا استفاده می‌کند. این نوع از بالابرها نیز کاربرد بالایی در منازل و بیمارستان‌ها برای جابه‌جایی بیماران و سالمندان دارند. در محیط‌های فروشگاهی نیز می‌توان از این بالابرها استفاده کرد. این بالابرها نصب آسان و هزینه پایینی دارند.

بالابرهای پنوماتیک انواع مختلفی دارند. برای مثال برخی از آن‌ها از فناوری خلاء برای جابه‌جایی کابین بین طبقات استفاده می‌کنند. در واقع آن‌ها مدلی کوچک شده از آسانسورهای کپسولی هستند. برای مثال در این از بالابر پنوماتیک، توربین در بالای چاه آسانسور، هوا را می‌مکد و فشار خلاء ایجاد شده در بالای کابین باعث جابه‌جایی آن به سمت بالا می‌شود. در ارتفاع مورد نظر ترمزها به کار می‌افتند و کابین متوقف می‌شود. در مقابل برخی از انواع دیگر این بالابرها مستقیما از یک موتور پنوماتیک برخوردار هستند که هوا را فشرده کرده و از نیروی آن برای اعمال فشار به کابین استفاده می‌کند.

بالابر پنوماتیک

بالابر برقی

بالابرهای برقی از جمله پرکاربردترین انواع بالابرها در صنایع، محیط‌های مسکونی و نیز محیط‌های درمانی و خدماتی هستند. لیفت برقی تفاوت بسیار زیادی با لیفت‌های هیدرولیک، پنوماتیک، هیدروپنوماتیک و مدل‌های دیگر دارد. در این تجهیز، یک موتور الکتریکی، کابل را به حرکت در می‌آورد. این کابل‌ها نیز در یک سیستم کششی به قرقره‌ها متصل هستند و این سیستم همچنین دارای وزنه‌هایی است که برگرداندن به حالت اولیه و تعادل را بر عهده دارند. البته مکانیسم همه لیفت‌های برقی مشابه هم نیست. برای مثال در بالابر برقی پله‌بر دیگر خبری از مکانیسم کابل و قرقره نیست.

دسته بندی بالابر اساس کاربرد

بالابرها کاربردهای بسیار وسیعی در زمینه‌های گوناگون دارند و در تمام طول تاریخ بشر نیز ابزارهای برای تسهیل کار جابه‌جایی در محور عمودی بوده‌اند. کاربردهای بالابر در دنیای امروز روزبه‌روز در حال افزایش است و امروزه می‌توانید مدل‌هایی از آن‌ها را در کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، هیاپرمارکت‌ها، منازل مسکونی، مراکز کترینگ، محوطه انبارها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و حتی داخل هواپیماها، کشتی‌ها و قایق‌های کروز مشاهده کنید.

بر این اساس می‌توان بالابرها را به گروه‌های زیر از نظر کاربرد تقسیم‌بندی کرد:

  • بالابر بیماران و سالمندان
  • بالابرهای صنعتی مانند بالابرهای انبار و بالابرهای صنعت ساخت‌وساز
  • بالابرهای منازل مسکونی (در داخل محیط منزل)
  • بالابرهای ساختمانی (بیرون از محیط داخلی واحدها)
  • بالابرهای فروشگاهی و رستورانی
  • بالابرهای خاص       

بالابر پله چیست؟

بالابر پله یکی از انواع رایج لیفت‌ها است که از یک صندلی دارای موتور الکتریکی و ریل‌ها تشکیل شده است. بنابراین با استفاده از قدرت موتور، صندلی در امتداد ریل‌های نصب شده حرکت می‌کند. استفاده از پله برقی خانگی یکی از بهترین روش‌ها برای تامین ایمنی و سلامتی سالمندان و افراد نیازمند مراقبت‌های درمانی در منزل است. این بالابرها را می‌توان بین حیاط و طبقه همکف (در صورت اختلاف سطح و وجود پله) و نیز بین طبقه همکف و طبقه اول (و گاهی بیشتر) نصب کرد.

با نصب بالابر پله، پله‌ها دیگر مانعی برای جابه‌جایی سالمندان نیستند و خطر سقوط سالمندان از پله‌ها نیز کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که ساخت این بالابرها تاریخچه طولانی دارد و یک مدل ابتدایی از آن برای هنری هشتم، پادشاه انگلستان در اواسط قرن شانزدهم میلادی ساخته شده بود اما مدل امروزی پله برقی خانگی نخستین بار در دهه 1920 اختراع شد. سی سی کریسپن، مخترع این تجهیز، آن را برای کمک به دوست بیمارش ساخت تا او بتواند از پله بالا برود.

بالابر پله
 

بالابر پله طوری طراحی شده‌است تا سالمند بتواند با استفاده از واکر یا عصا خود را به صندلی پله پیما برساند و روی آن بنشیند و دوباره با استفاده از عصا یا واکر از روی آن بلند شود. توجه داشته باشید که پله برقی خانگی مناسب افرادی که دارای ویلچر هستند نمی‌باشد و برای آن‌ها تجهیزی مجزا طراحی شده است. این مدل از بالابرها همچنین معمولا دارای یک موتور دارای باتری قابل شارژ هستند که در طول ریل و یا در بالا یا پایین پله‌ها شارژ می‌شوند. یکی از مزایای پله برقی خانگی نیز در این است که می‌تواند تا چندین بار حتی در زمان قطعی برق کار کند. برخی از این بالابرها فقط برای حرکت خطی طراحی شده‌اند که با نام پله رو مستقیم همیار و برخی دیگر می‌توانند صندلی را در طول یک مسیر منحنی در راه‌پله‌های دارای پاگرد هدایت کنند که با نام پله رو گردشی همیار یا پله رو پیچشی همیار عرضه شده اند.

در زمان خرید بالابر پله به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از خرید بالابر پله باید نیازها و شرایط فردی را که قرار است از آن استفاده کند در نظر بگیرید. برای مثال میزان توانایی و سلامت فرد باید در حدی باشد که بتواند به تنهایی از این پله پیما استفاده کند. یعنی بتواند بدون ابزارهای کمکی یا با استفاده از عصا یا واکر بر روی صندلی پله پیما بنشیند. اگر چنین شرایطی فراهم نباشد یا فرد مورد نظر از ویچلر استفاده می‌کند باید به سراغ تجهیزات دیگری مانند بالابر پله ویلچربر همیار بروید.

نکات خرید بالابر

 

بالابر پله ویلچر چیست؟

بالابر پله ویلچر (wheelchair stair lift) تجهیزی است که برای جابه جایی فرد به همراه ویلچر در طول پلکان و راه پله طراحی شده است. این بالابر هم کارکرد خانگی دارد و هم می توان آن را در محیط هایی مانند بیمارستان ها، ادارات، مراکز ورزشی معلولان و مراکز خرید مدرن نصب کرد. حتی برخی از نمونه های آن قابل استفاده در وسایل حمل ونقل عمومی مانند قطار و اتوبوس است.

بالابر ویلچر دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال برخی از آن‌ها در بخش ورودی ساختمان و برای انتقال فرد و ویلچر به سطح طبقه همکف استفاده می‌شوند. مدل دیگر بالابر ویلچر قابلیت انتقال ویلچر در مسیر خطی یک پلکان را دارد. مدل پیشرفته آن‌ها نیز قابلیت انتقال ویلچر و فرد را در طول راه‌پله‌هایی با چندین پاگرد و در مسیر غیر خطی دارد که ویلچر بر گردشی همیار نام دارد. این بالابرها همچنین دارای سیستم‌های برق و باتری و یا موتور هیدرولیک هستند. از سوی دیگر این بالابرها یک کفی دارند که ویلچر بر روی آن قرار می‌گیرد. دستگیره‌هایی نیز بر روی آن قرار دارد که فرد می‌تواند برای اطمینان از عدم تحرک ویلچر از آن‌ها استفاده کند. بالابر پله ویلچربر از نظر طراحی شباهت بالایی به بالابر پله دارای صندلی دارد. با این تفاوت که در این بالابر دیگر خبری از صندلی نیست و خود ویلچر نقش صندلی را ایفا می‌کند.

بالابر ویلچر

یکی دیگر از انواع لیفت‌های ویلچر، مدل لیفت عمودی است. در این مدل، لیفت، ویلچر را به‌طور عمودی جابه‌جا می‌کند. برای مثال در خانه‌ای که دارای یک پلکان و عرشه‌ای در بالای پلکان است، به‌جای حرکت لیفت در مسیر شیبدار پلکان، لیفت در کنار پلکان نصب می‌شود و مستقیما و به‌شکل عمودی، ویلچر را به عرشه یا سطح بالای پلکان می‌رساند. این مدل از لیفت‌ها شباهت زیادی به برخی از مدل‌های صنعتی دارند که از آن‌ها برای کاربردهای دیگری مانند جابه‌جایی کالاها، نفرات و مواد اولیه استفاده می‌شود.

در زمان خرید بالابر پله ویلچربر به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب بالابر پله ویلچربر باید نکات مختلفی را بررسی کنید. یکی از این نکات میزان سرعت آن است. سرعت این لیفت‌ها باید با استانداردهای ایمنی همین تجهیز مطابقت داشته باشد. در واقع سرعت آن‌ها باید کمتر از سرعت آسانسورها و حتی برخی از انواع دیگر بالابر مانند هوم لیفت‌ها باشد. این میزان معمولا در محدوده 2.5 تا 6 متر بر دقیقه قرار دارد.

نکات خرید بالابر ویلچر

برخی از دیگر نکات مهم در زمان خرید بالابر ویلچر کاربردی را با هم مرور می‌کنیم:

  • پیش از خرید ویلچربر پله باید فاصله بین نقطه مبدا و مقصد را تعیین کنید. این مقدار برای این تجهیزات معمولا می‌تواند چیزی بین 20 سانتی‌متر تا 7 متر و یا بیشتر باشد
  • بالابر پله ویلچربر معمولا دارای دو نقطه توقف در ابتدا و انتهای مسیر است. در مورد بالابرهای ویلچر عمودی، تعداد نقاط توقف می‌تواند به 4 نقطه نیز برسد
  • اندازه سکو یکی از نکات مهم در خرید بالابر ویلچر است. از یک سو سکوی بیش از اندازه بزرگ، فضای زیادی را اشغال می‌کند و از سوی دیگر، کفی کوچک نیز ایمنی را کاهش می‌دهد
  • در زمان انتخاب بالابر ویلچر و مجموعه ارائه دهنده خدمات نصب بالابر پله و راه‌اندازی از عدم لرزش کفی در طول مسیر حرکت مطمئن شوید
  • برخورداری از دکمه‌های کنترلی بر روی پلتفرم و نیز در نقاط شروع و پایان حرکت
  • در زمان خرید حتما ظرفیت بالابر ویلچر مورد نظر را بپرسید. این میزان می‌توان از 150 کیلوگرم به بالا باشد و در برخی مدل‌ها حتی به 300 کیلوگرم می‌رسد
  • در زمان خرید ویژگی‌های ایمنی بالابر را بررسی کنید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دکمه توقف اضطراری، پایین آوردن دستی، سنسورهای مختلف، سیستم ترمز ایمنی و قفل خودکار درب یا دروازه اشاره کرد
  • نصب بالابر ویلچر باید توسط مجموعه‌های معتبر و مجرب انجام شود تا از ایمنی تجهیز به‌طور کامل اطمینان داشته باشید

بالابر خانگی یا هوم لیفت چیست؟

بالابر خانگی یا هوم لیفت تجهیزی است که از آن برای جابه‌جایی افراد و اشیا در محیط داخلی خانه‌های شخصی و نیز خانه‌های دوبلکس و تریبلکس و برخی از پاساژها و مراکز تجاری و تفریحی استفاده می‌شود. برای درک این تجهیزات ابتدا باید آن را با آسانسورهای رایج ساختمانی مقایسه کرد. هوم لیفت‌ها دارای طراحی جمع‌وجورتری نسبت به آسانسورها هستند، زیرا اقامتگاه‌های خصوصی ممکن است دارای محدودیت فضا باشند. از طرفی هوم لیفت‌ها حرکتی کندتر، روان‌تر و بدون تکان و لرزش دارند. همچنین این تجهیزات در بهترین حالت برای جابه‌جایی 2 تا 4 نفر طراحی می‌شوند. تفاوت دیگر آن‌ها با آسانسورهای رایج نیز در این است که دارای یک اتاقک بسیار بزرگ آسانسور در بخش بالایی نیستند.

هوم لیفت‌ها از نظر فناوری به مدل‌های هیدرولیک و پنوماتیک تقسیم می‌شوند. در بخش دسته‌بندی بالابر بر اساس نوع موتور، نحوه کار این مدل‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم. البته مدل‌های برقی این نوع از لیفت‌ها نیز وجود دارند. بسیاری از هوم لیفت‌ها دارای ساختار کابین نیمه‌باز هستند. همچنین مانند آسانسورها معمولا از همه طرف محصور نمی‌باشند و از سه جهت دارای ویو می‌باشند.

بالابر خانگی

نکات مهم در انتخاب هوم لیفت

یک هوم لیفت خوش‌ساخت باید با نگهداری سالیانه، تا سال‌ها دوام بیاورد و کارایی داشته باشد. برای این منظور شما باید پیش از هر چیز مجموعه‌ای را برای خرید تجهیزات آن انتخاب کنید که دارای سال‌ها تجربه تامین قطعات، فروش تجهیزات و ارائه خدمات نصب و تعمیر باشد.

برخی از نکات مهم دیگری که باید به آن توجه کنید را با هم مرور می‌کنیم:

  • سرعت این تجهیز باید در محدوده استاندارد باشد. سرعت آن‌ها از آسانسورهای ساختمانی کمتر است و از سوی دیگر در قوانین نظام مهندسی ساختمان، سرعت مجاز برای آن تعیین شده است. به‌طور معمول این تجهیزات دارای سرعتی در حدود 12 متر بر دقیقه هستند
  • ارتفاع مسیر هوم لیفت را باید تعیین کنید. بیشترین میزان ارتفاع برای این تجهیزات در حدود 15 متر است اما معمولا دارای ارتفاع کمتری هستند. همچنین باید تعداد ایستگاه‌ها را نیز تعیین کنید
  • اندازه کابین یکی از مهم‌ترین نکات خرید و نصب هوم لیفت است. معمولا کابین‌ها را می‌توان در ابعاد مختلف و حتی ویژگی‌های مختلفی سفارش داد. برخی کابین‌ها دارای صندلی و برخی دیگر بدون صندلی هستند. برخی کابین‌ها دارای بخش‌های شیشه‌ای هستند و ... . همچنین اگر فضای محدودی دارید بهتر است کابین کوچک‌تر را انتخاب کنید
  • هوم لیفت باید دارای دکمه‌های کنترل در داخل کابین و بیرون از آن باشد. در داخل کابین، پنل عملیاتی کابین (COP) شامل دکمه‌هایی برای هر سطح یا طبقه و یک دکمه توقف اضطراری است
  • ظرفیت وزنی بالابر را بر اساس نیازهای خود در نظر بگیرید. معمولا ظرفیت وزنی هوم لیفت از حدود 350 کیلوگرم شروع می‌شود و هر چه ابعاد کابین بیشتر باشد ظرفیت وزنی بیشتری نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود
  • در زمان خرید، ویژگی‌های ایمنی هوم لیفت را نیز بررسی کنید. این ویژگی‌ها می‌توانند شامل ویژگی‌های ایمنی درب کابین، مکانیزمی پایین آمدن اضطراری، تلفن ثابت درون کابین ... باشند

    

بالابر بیمار مدل جرثقیل چیست؟

در بسیاری از مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها از تجهیزاتی برای بلند کردن و جابه‌جایی بیماران از روی تخت و انتقال آن‌ها به بخش‌های دیگر استفاده می‌شود. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها بالابر بیمار مدل جرثقیل است. این تجهیز به پرستاران در بخش‌های مختلف بیمارستان و به مراقبان بیمار در محیط منزل کمک می‌کند تا بیمار را از روی صندلی به روی تخت یا از روی تخت به تختی دیگر در محیطی دیگر منتقل کنند.

بالابر مدل جرثقیل

این لیفت‌های بیمارستانی طوری طراحی شده‌اند که کمترین فشار را به بدن بیمار وارد کنند. این تجهیزات دارای یک بازوی مایل هستند که بازوی بیل‌های مکانیکی شباهت دارد. این بازو توانایی تحمل وزن بیمار را دارد. در نوک این بازو (یا بازوها) بندهایی نصب شده‌اند که یک گهواره را نگه می‌دارند و گهواره نیز بیمار را دربرمی‌گیرد.

بالابر سرویس بهداشتی چیست؟

بالابر سرویس بهداشتی با نام صندلی سیار سرویس بهداشتی نیز شناخته می‌شود. از این تجهیز می‌توان به‌عنوان یک آیتم کمکی برای بیماران و سالمندانی استفاده کرد که توانایی نشستن و برخاستن بر روی سرویس بهداشتی فرنگی را نیز ندارند. این تجهیز دارای کاربرد چند منظوره است. یعنی از یک سو قابلیت بالابر را دارد، از یک سو مانند یک ویلچر می‌توان از آن استفاده کرد و از سوی دیگر قابلیت نصب ظرف مخصوص سرویس بهداشتی را دارد. بنابراین استفاده از این تجهیز مزایای فراوانی برای این افراد دارد.

قابلیت استفاده به‌عنوان ویلچر این محصول را به یکی از تجهیزات توانبخشی محبوب تبدیل کرده است. زیرا بسیاری از سالمندان به‌خاطر مشکلات مربوط به اجابت مزاج نمی‌توانند از منزل بیرون بروند و یا در مهمانی‌ها حضور پیدا کنند. مزیت این تجهیز در این است که قابلیت استفاده به عنوان ویلچر را نیز به‌طور همزمان دارد و همراهان سالمند می‌توانند ظرف مخصوص را نیز برای سالمند تا مقصد حمل کنند تا بیمار بتواند در بیرون از منزل نیز حضور پیدا کند.

بالابر سرویس بهداشتی

برخی از انواع این تجهیز دارای قابلیت جداسازی قطعات است. بنابراین حمل آن باز هم آسان‌تر می‌شود. در ضمن این تجهیز معمولا وزن چنان زیادی ندارد و امکان قرار دادن آن در خودرو نیز وجود دارد. یک ویژگی دیگر این تجهیز، امکان شستشوی آسان است. اگرچه این تجهیز دارای قطعات برقی است اما طوری طراحی می‌شود که بتوان قطعات آن را به‌راحتی نظافت کرد. همچنین این بالابر دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است.

نکات خرید بالابر سرویس بهداشتی

بالابر سرویس بهداشتی یک تجهیز کاربردی است که می توان آن را برای نگهداری از سالمند و فرد بیمار در محیط منزل، نگهداری از سالمندان در مراکز نگهداری از سالمندان، مراقبت از بیماران در بیمارستان و مراکز توانبخشی خریداری کرد. در زمان خرید بالابر سرویس بهداشتی باید به ابعاد تجهیز و نیز ابعاد صندلی آن دقت کنید تا با نیازهای بیمار یا سالمند تطابق داشته باشد.

نکات خرید بالابر سرویس بهداشتی

برخی از نکات مهم دیگر را در این زمینه با هم مرور می‌کنیم:

  • از کیفیت بالای چرخ‌های این تجهیز اطمینان پیدا کنید. کیفیت چرخ‌ها تاثیر زیادی در طول عمر این تجهیز دارند
  • متریال‌های ساخت پروفیل‌ها را بررسی کنید. پروفیل‌های آلومینیومی تقویت شده و نیز پروفیل‌های فولادی بهترین گزینه‌ها هستند
  • میزان تحمل وزن تجهیز را بررسی کنید تا با وزن بیمار یا سالمند مورد نظر تطابق داشته باشد
  • حداقل و حداکثر ارتفاع نشیمنگاه را بررسی کنید
  • ویژگی‌های کنترلی دستگاه را امتحان کنید
  • صندلی این تجهیز باید از نوع جداشونده و قابل شستشو باشند
  • ظرفیت باتری تجهیز و ظول زمان شارژ آن را بررسی کنید         

بالابر معلولین چیست؟

از انواع بالابرها می‌توان برای تسهیل در جابه‌جایی معلولان استفاده کرد. برخی از این بالابرها از نوع بالابرهایی هستند که تاکنون به شما معرفی کردیم؛ مانند بالابر پله ویلچربر، بالابر پله، بالابر سرویس بهداشتی و ... . علاوه‌بر این تجهیزات، لیفت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای جابه‌جایی و توانبخشی معلولان استفاده کرد. برای مثال معلولانی که توانایی ایستادن ندارند می‌توانند از بالابر ایستاکننده یا ویلچر ایستا استفاده کنند. ویلچر ایستا از سو درست همان کارایی ویلچر را دارد و از سوی دیگر دارای قطعات و تجهیزاتی است که می‌توانند معلول را به حالت ایستاده دربیاورند. این تجهیزات همچنین دارای بندهایی هستند که از افتادن بیمار جلوگیری می‌کنند. این تجهیز عامل مهمی برای افزایش روحیه معلولان است. زیرا تجربه ایستادن را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

بالابر معلولین

بالابر ایستا کننده نیز یک مدل دیگر است که هم برای معلولان، هم برای سالمندان و هم برای برخی بیماران قابل استفاده است. این تجهیز برخلاف مدل قبلی دارای دسته‌هایی در قسمت جلویی است و قابلیت جابه‌جایی معلول در دو صورت نشسته و ایستاده را دارد. این تجهیز مزایای بیشتری برای توانبخشی دارد و می‌تواند عضلات ضعیف پا را در سالمندان، بیماران و معلولان تقویت کند. در ساخت این لیفت نیز معمولا از پروفیل‌های مقاوم و بادوام از انواع فولادی و آلومینیومی استفاده می‌شود و با استفاده از موتورهای الکتریکی و باتری کار می‌کنند.

نکات خرید بالابر معلولین

برای خرید بالابر معلولین قبل از هر چیز باید بر اساس نوع و درجه معلولیت باید اقدام کرد. برای خرید همچنین باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. پزشکان بر اساس ویژگی‌های توانبخشی و رفع نیازهای هر معلول، نوع خاصی از بالابر را به شما پیشنهاد می‌کنند. از سوی دیگر باید از خدمات مشاوره شرکت تولید کننده این تجهیزات نیز استفاده کنید. این افراد اطلاعاتی را در خصوص کاربردها و مزایای تجهیز و ... در اختیار شما قرار می‌دهند.

برخی از نکات مهم دیگر در زمان خرید این تجهیزات را با هم مرور می‌کنیم:

  • تجهیز مورد نظر کدام نیاز معلول را بر طرف می‌کند
  • ویژگی‌های قابلیت جابه‌جایی معلول در محورهای عمودی و افقی را بررسی کنید
  •   تجهیز را از برندی خریداری کنید که خدمات تعمیر و سرویس دوره‌ای را نیز ارائه دهد
  • در زمان خرید این تجهیزات حتما برند و کیفیت موتور الکتریکی و باتری را بررسی کنید
  • میزان ظرفیت باتری‌های دستگاه را بررسی کنید
  • طول زمان شارژ باتری دستگاه را بررسی کنید

        

بالابر مغازه

بالابر مغازه و فروشگاه چیست؟

بالابر مغازه و فروشگاه (Shop Lift) به گروهی از تجهیزات کاربردی گفته می‌شود که می‌توان از آن‌ها برای جابه‌جایی کالاها بین دو طبقه استفاده کرد. این نوع از بالابرها معمولا دارای سیستم هیدرولیک هستند که بسیار نرم (با سرعت کم و ایمنی بالا) کار می‌کند. این تجهیز معمولا در کسب‌وکارهایی کاربرد دارد که دارای انباری در بخش زیرزمین و یا در طبقه بالاتر از همکف هستند. بنابراین این نوع از بالابرها معمولا از نوع ثابت می‌باشند. از شاپ لیفت می‌توان در این موارد استفاده کرد:

  • فروشگاه‌های قطعات یدکی
  • فروشگاه‌های لوازم خانگی
  • بوتیک‌ها و مغازه‌های عرضه انواع پوشاک
  • سوپرهای گوشت و پروتئین
  • هر نوع خرده‌فروشی دارای فروش بالا
  • سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها

          

شاپ لیفت‌ها از چه سیستم محرکه‌ای استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم محبوب‌ترین نوع سیستم محرکه در این شاپ لیفت‌ها، سیستم هیدرولیک است. در این سیستم، موتور الکتریکی، سیال را از مخزن دریافت کرده و آن را تحت فشار قرار داده و به سیلندر هدایت می‌کند. سیال نیز نیرو را به پیستون وارد کرد و پیستون نیز نیرو را به کفی بالابر منتقل می‌کند. نوع دیگر سیستم متحرکه در این تجهیزات، مدل وینچی است که دارای موتور، گیربکس و درام هستند. در این نوع از شاپ لیفت، موتور در بالای سیستم و فلکه‌ها در زیر سیستم قرار می‌گیرند.

برخی از ویژگی‌های مدل هیدرولیک شاپ لیفت عبارتند از:

  • امکان حمل بارهایی بسیار سنگین برای کاربردهای فروشگاهی
  • امکان تنظیم طول مسیر از 1 تا بیش از 15 متر
  • حرکت با کمترین سروصدا
  • امکان استفاده از برق تکفاز و سه فاز بر اساس طراحی
  • امکان نصب سریع و آسان
  • امکان ایجاد حفاظ کالاها برای کفی شاپ لیفت   

روش های دسته بندی بالابرهای مغازه و فروشگاه

شاپ لیفت‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. برای مثال امکان دسته‌بندی آن‌ها به انواع تکفاز و سه فاز وجود دارد. در مغازه‌های کوچک با بارهای نسبتا سبک معمولا مدل تکفاز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در فروشگاه‌های بزرگ با میزان بار سنگین‌تر بهتر است از مدل‌های سه فاز استفاده شود. برخی از مدل‌ها نیز قابلیت استفاده از هر دو منبع برق تکفاز و سه فاز را دارند.

بالابر فروشگاه

یک روش دیگر دسته‌بندی شاپ لیفت‌ها، دسته‌بندی به دو دارای کفی و دارای کابین است. برخی از بارها نیاز به کابین برای محافظت از سقوط و ... ندارند. مانند کالاهای بسته‌بندی شده و دارای حالت ایستا؛ اما در مورد برخی از کالاها که امکان حرکت آن‌ها به اطراف و افتادن آن‌ها وجود دارد بهتر است بالابر کابین‌دار را انتخاب کنید. این بالابرها امنیت بیشتری را برای بار و کالا در زمان جابه‌جایی بین سطوح ایجاد می‌کنند.

برخی از انواع دیگر شاپ لیفت را نیز با هم مرور می‌کنیم:

  • شاپ لیفت هیدرولیکی با شیر بلوک بالابری
  • شاپ لیفت هیدرولیکی با شیر بلین و پمپ اسکرو
  • شاپ لیفت با جک غیرمستقیم
  • شاپ لیفت با جک تلسکوپی

    

نکات مهم در زمان خرید بالابر فروشگاه و مغازه

در زمان خرید بالابر فروشگاه و مغازه باید به نکات بسیار مختلفی توجه کنید. یکی از این نکات نوع سیستم محرکه این تجهیز است. سیستم محرکه هیدرولیکی شاید سرعت سیستم‌های برقی را نداشته باشد اما هزینه آن از سیستم‌های برقی کمتر است و کارایی مورد انتظار را نیز ارائه می‌دهد. البته باید سرویس دوره‌ای این تجهیز را جدی بگیرید.

یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه، تعیین ابعاد کفی بالابر است. به‌طور معمول این بالابرها قابلیت سفارشی‌سازی کفی را نیز دارند. ولی در هر صورت از نظر ابعاد عموما در دو گروه بالابر تیپ یک و دو از نظر ابعاد عرضه می‌شوند. تیپ یک عموما دارای ابعاد کفی بین 60 تا 100 سانتی‌متر برای هر ضلع است. تیپ دو نیز دارای ابعاد بالاتر از 100 سانتی‌متر برای هر ضلع می‌باشد.

برخی از نکات مهم دیگر در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

  • قبل از خرید میزان تحمل وزن بالابر و نیز وزن کالاهای فروشگاه را بررسی کنید
  • ویژگی‌های امنیتی سیستم مانند پاراشوت، راپچر ولو، سوییچ‌های فشار و … را بررسی کنید
  • نوع سیال بالابر هیدرولیکی را بپرسید
  • قیمت بالابر را با برندهای دیگر عرضه کننده مقایسه کنید
  • بالابر را از برندی خریداری کنید که خدمات سرویس دوره‌ای و تعمیر را نیز ارائه دهد

        

خرید حضوری بالابر

بالابر رستوران چیست؟

بالابر یا آسانسور رستورانی یکی از تجهیزات کاربردی در انواع رستوران‌ها، مراکز عرضه فست‌فودها و کترینگ‌ها است. از این تجهیز برای انتقال غذاها بین طبقات در این مراکز استفاده می‌شود. استفاده از این تجهیزات باعث می‌شود تا غذا بلافاصله بعد از طبخ و آماده‌سازی از آشپزخانه به سالن پذیرایی رستوران برسد و در نتیجه سرد نشود. این مدل از بالابرها معمولا دارای اتاقکی از جنس آلومینیوم هستند تا الزامات بهداشتی نیز رعایت شود و غذا در طول مسیر حرکت در محیطی بسته باشد.

سیستم محرکه این بالابرها عموما از نوع سیستم هیدرولیک است اما انواع کششی و ارزان‌تر آن نیز وجود دارند. در کل می‌توان گفت این بالابرها از نظر سیستم شباهت بالایی به بالابرهای فروشگاهی دارند. اما از نظر طراحی بیرونی تفاوت‌های آن‌ها زیاد است. برای مثال این نوع از تجهیزات معمولا در حالت توکار طراحی و ساخته می‌شوند تا جلوه بهتری نیز داشته باشند. همچنین در برخی از ویلاها و مجموعه‌های مسکونی شخصی اشرافی نیز از این آسانسورها برای تحویل غذا از آشپزخانه به سالن پذیرایی استفاده می‌شود.

یک تفاوت دیگر این آسانسورها با شاپ لیفت‌ها در میزان تحمل وزن بسیار کمتر است؛ زیرا فقط برای حمل غذا، دسر و ... از آن‌ها استفاده می‌شود که وزن بالایی ندارند. همچنین نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها در زمان بسیار کمی انجام می‌شود. اما اگر بخواهید این نوع از تجهیز از نوع توکار باشد، زمان بیشتری برای نصب آن باید در نظر بگیرید. سیستم هیدرولیک رایج در این تجهیزات نیز دارای مصرف برق بسیار کم هستند که این نیز مزیتی دیگر برای رستوران‌ها و کترینگ‌ها به‌شمار می‌آید.

بالابر ساختمانی چیست؟

در صنعت ساخت‌وساز و نیز در بخش نگهداری ساختمان از انواع لیفت‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این لیفت‌ها بیش از هر چیز در جابه‌جایی مصالح ساختمانی مانند سیمان، خاک، گچ، شیشه، درب و پنجره، انواع سنگ‌های ساختمانی و ... است. البته بالابرهایی نیز وجود دارند که از آن‌ها برای رساندن کارگران به بخش‌های خاصی از اسکلت سازه برای اهداف ساخت مورد استفاده قرار می‌کنند. برخی از بالابرها نیز برای مواردی مانند نصب قطعات نما و یا تمیز کردن یا رنگ کردن نما کاربرد دارند. در ادامه با برخی از انواع این بالابرها آشنا می‌شویم.

بالابر ساختمانی

بالابر مصالح

بالابر مصالح ساده‌ترین نوع بالابر است که در اکثر پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد. کاربرد اصلی این بالابر در رساندن سیمان، دوغاب، گچ و خاک به طبقات مختلف ساختمان است. این بالابر دارای دو پایه مثلثی، یک ریل افقی، موتور الکتریکی، سیم یا زنجیر و ظرفی است که مصالح در درون آن قرار می‌گیرند. از سوی دیگر می‌تواند از قلاب‌هایی به جای ظرف استفاده کرد تا آیتم‌های دیگر را بتوان به طبقات مختلف رساند.

لیفتراک‌های مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز

لیفتراک‌ها ماشین‌آلاتی بسیار پرکاربرد هستند که از آن‌ها برای جابه‌جایی انواع بار در محورهای افقی و عمودی استفاده می‌شود. این ماشین‌آلات در بخش شاخک دارای بالابر هستند که معمولا از سیستم محرکه هیدرولیک و گاهی نیز سیستم‌های دیگر استفاده می‌کند. از این بالابرها برای جابه‌جایی مواردی مانند سنگ‌های ساختمانی، چوب‌های ساختمانی و ... در سایت پروژه ساختمانی استفاده می‌شود.

لیفتراک ساختمانی

بالابر آکاردئونی

یکی دیگر از انواع لیفت‌های ساختمانی، لیفت‌های قیچی یا آکاردئونی است. یک مدل رایج این لیفت‌ها دارای یک کفی است که یک ساختار آکاردئونی در زیر آن قرار می‌گیرد. سیستم هیدرولیکی با استفاده از جک، به بخش‌های این ساختار فشار می‌آورد و ساختار مورد نظر در حالت آکاردئونی اما رو به بالا باز می‌شود؛ بنابراین کفی با این شیوه بالا می‌رود. این سیستم ممکن است دارای یک کابین بسته یا نیمه‌باز بر روی کفی باشد. از این بالابر برای رساندن، بار، مصالح یا افراد به ارتفاع مورد از ساختمان و معمولا بخش نما استفاده می‌شود.

 

خرید انواع بالابرهای سالمندان، بیماران و معلولان از همیار مکانیک کوشا

مجموعه همیار مکانیک کوشا یکی از برترین تولید کنندگان انواع بالابرها و تجهیزات توانبخشی بیماران، سالمندان و معلولان است. ما این تجهیزات را متناسب با نیازهای بیماران و سالمندان در شرایط مختلف و بر اساس جدیدترین طرح‌ها و فناوری‌های تولید این محصولات در دنیا تولید کرده‌ایم. ما همچنین از مرغوب‌ترین متریال‌ها مانند پروفیل‌های فولادی و آلومینیومی برای ساخت انواع بالابر استفاده می‌کنیم. از انواع بالابرهای مجموعه ما می‌توان به بالابر پله،بالابر پله رو مدل ویلچربر، بالابر بیمار مدل جرثقیل، صندلی بلندکننده از زمین،صندلی سیار سرویس بهداشتی، ویلچر ایستا و ... اشاره کرد. برای خرید این محصولات کافی است در بخش محصولات منوی سایت ما محصول مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

بالابر تجهیزی است که می‌تواند انواع بار یا افراد را در محور عمودی جابه‌جا کند.

از جمله این بالابرها می‌توان به بالابر جرثقیلی، بالابر پله، بالابر پله ویلچربر، بالابر سرویس بهداشتی و ... اشاره کرد.

هوم لیفت تجهیزی است که از آن برای جابه‌جایی 2 تا 4 نفر بین دو تا سه طبقه از یک ساختمان شخصی استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از آن‌ها در خانه‌های ویلایی و خانه‌های دوبلکس و تریبلکس رواج دارد.

این نوع از بالابر هم تجهیزی با کاربرد ویلچر موقت و هم تجهیزی با امکان نصب کاسه سرویس بهداشتی پرتابل است.

بالابرهای فروشگاهی برای انتقال کالاها بین انبار و بخش فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات در انواع تکفاز و سه فاز، هیدرولیک و سیستم‌های محرکه دیگر مانند سیستم وینچی و در ابعاد مختلف در دسترسی هستند.
مطالب مشابه