نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور | نکاتی برای افزایش طول عمر کفشک

ایجاد در 21 فروردین 1403
|
آخرین بروزرسانی در 01 مرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور؛ تخصصی و مهم

فرایند عملکرد آسانسورها به ظرفیت تحمل بار و سلامت اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین اجزای بالابرها و آسانسورها، کفشک یا غلتک است. این اجزای کوچک و کاربردی در تامین امنیت افراد درون کابین و طول عمر آسانسور بسیار تاثیرگذار هستند. برای افزایش طول عمر کفشک‌ها و جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه حتما باید با نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور آشنا باشید. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت همیار مکانیک کوشا نکاتی کاربردی و تخصصی را در این زمینه بیان می‌کنیم.

 کفشک آسانسور

وظیفه کفشک در سیستم اجرایی آسانسور

مهم‌ترین نقش کفشک‌ها در آسانسور و بالابر، ایجاد حرکت غیر مقطع و پیوسته وزنه تعادل و کابین است. این دو قطعه در امتداد ریل‌های راهنما حرکت می‌کنند و به مسیر آسانسور جهت می‌دهند. به عبارت بهتر در زمان شروع حرکت آسانسور، غلتک‌ها با جابه‌جایی بر روی ریل‌ها، به حرکت ایمن کابین و وزنه تعادل کمک می‌کنند.

بدون استفاده از کفشک در آسانسور‌ها سیستم اجرایی این دستگاه‌ها مختلف می‌شود و در حرکت راحت‌ آسانسور اختلال به وجود می‌آید. کفشک‌های آسانسور معمولا در قسمت‌های بالایی و پایین وزنه تعادل و کابین قرار دارند که برای اجرای نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور باید بتوانید آن‌ها را به درستی جدا کرده و سپس در محل مناسب قرار دهید.

عدم توجه به نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور چه نتایجی به دنبال دارد؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که به دلیل این که کفشک ها قطعاتی کوچک تر نسبت به دیگر اجزای آسانسور هستند، نیازی به سرویس مداوم ندارند. این باور اشتباه باعث شده است تا بسیاری از عملکردهای نادرست بالابرها به دلیل نقص در اجرای اصولی عملکرد غلتک ها باشد. این قطعات در سیستم اجرایی آسانسور و بالابرها وظایف متعددی را بر عهده دارند که جلوگیری از ایجاد لغزش بین کابین و وزنه تعادل و همچنین تعیین مسیر آسانسور از مهم ترین آن ;ها به شمار می‌آید.

 نصب کفشک آسانسور

از سوی دیگر بدون توجه به نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور امکان ایجاد حرکات ناپیوسته و مقطع در بالابر افزایش می‌یابد و این حرکات همکاری بین وزنه تعادل و کابین را مختل می‌کنند. همچنین در صورت عدم توجه به نکات نگهداری و نصب کفشک‌های بالابر، به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین ریل‌ها و کفشک‌ها در زمان جابه‌جایی صدای بسیار زیادی شنیده می‌شود.

آخرین نمونه از اهمیت اطلاع از نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور نیز به ایمنی افراد درون کابین برمی‌گردد. کفشک‌ها به‌صورت کلی مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارند. بااین‌حال اگر در زمان نصب یا سرویس این قطعات به درستی تنظیم نشوند و روی ریل قرار نگیرند، می‌توانند آسیب‌های جانی جبران‌ناپذیری را وارد کنند. چرا که رفع انحرافات ناشی از حرکت ریل بالابر و دیگر قطعات آسانسور به عملکرد صحیح کفشک وابسته است.

برای شناخت کامل نکات نصب غلتک آسانسور باید با انواع آن آشنا باشید

اولین مرحله شناخت نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور، به شناخت کامل انواع این قطعات اختصاص دارد. کفشک‌ها دارای سه نوع اصلی غلتکی، لغزشی و ثابت هستند که هر کدام از آن‌ها با وجود عملکرد مشابه ساختار متفاوتی دارند. بر همین اساس شما در ابتدا باید با این غلتک‌ها و نحوه کار آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید متناسب با ویژگی‌های آن‌ها از بهترین اقدامات امنیتی و سرویس کفشک‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی کامل این سه نوع از کفشک‌ها اشاره می‌کنیم.

کفشک‌های رولری یا غلتکی

با توجه به طراحی منحصربه‌فرد و مزایای کفشک‌های رولری از این قطعات استفاده‌های فراوانی می‌شود. کفشک‌های غلتکی برای آسانسورهایی با سرعت بالاتر از 5/2 متر بر ثانیه بهترین گزینه هستند. تفاوت اصلی این غلتک‌ها با نوع لغزشی و ثابت فنری است که رولرها را به حرکت در می‌آورد. این فنرها در سه جهت قرار دارند و لغزش‌های کابین و آسانسور را به کمترین میزان خود می‌رسانند. به همین دلیل یکی از نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور توجه به تنظیم اصولی فنر و قرارگیری استاندارد آن به غلتک‌ها است.

 نصب کفشک آسانسور

نکته مهم دیگر درباره نصب و سرویس کفشک‌های رولری توجه به کیفیت و مقاومت بدنه است. بهترین نوع این قطعات بر روی بدنه فلزی مقاومی سوار شده‌اند که فنرهای جلوبرنده در پشت‌ آن‌ها قرار دارند. همچنین جنس اکثر رولرها نیز از جنس پلی‌اورتان است؛ به همین دلیل در زمان تعویض رولرها باید مطمئن باشید که چرخ‌های پلی‌اورتان را خریداری می‌کنید. یکی از اصلی‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور در نوع غلتک‌های رولری عدم نیاز آن‌ها به روغن‌کاری است؛ بنابراین چالش‌های شما برای تعیین مدت‌زمان روغن‌کاری قطعات کفشک از بین می‌روند.

غلتک‌های لغزشی به مراقبت بیشتری نیاز دارند

نوع دیگری از انواع غلتک‌های بالابر که برای اطلاع از نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور باید آن‌ها را بشناسید، غلتک‌های لغزشی هستند. این کفشک‌ها برای بالابرهای با سرعت بالاتر از 2 متر بر ثانیه بهترین گزینه به‌شمار می‌آیند. با توجه به این که جنس بخش متصل به ریل‌ها در این کفشک‌ها از جنس تفلون یا پلاستیک است، باید هر چند وقت یک بار آن‌ها را تعویض کنید.

در صورت ساییدگی یا از بین رفتن بخشی از غلتک‌های لغزشی، لرزش‌های شدیدی در کابین و آسانسور مشاهده می‌شود. نگهداری اصولی ریل‌های راهنما، تمیز کردن دوره‌های ریل‌ها، تنظیم و نصب درست کفشک‌ها و روغن‌کاری مناسب ریل‌ها از جمله‌ مهم‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور از نوع غلتک‌های لغزشی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

کفشک ثابت؛ قطعه‌ای که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد

علاوه بر غلتک‌های رولری و لغزشی نوع دیگری از کفشک‌ها هستند که به‌صورت ثابت قرار می‌گیرند و خاصیت ارتجاعی ندارند. این کفشک‌ها بیشتر برای کادر وزنه و کارسلینگ هیدرولیک نوع L به کار می‌روند. در زمان خرید، نصب و سرویس این کفشک‌ها باید توجه داشته باشید که به سادگی بر روی ریل قرار بگیرد تا لغزش‌ها به کابین آسانسور منتقل نشوند.

 قیمت کفشک آسانسور

موارد ایمنی قبل از نصب و سرویس کفشک آسانسور

پس از شناخت نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور باید با اقدامات ایمنی آشنا باشید. این اقدامات در حفاظت از جان شما تاثیرگذار هستند و همچنین مانع از آسیب به وسایل می‌شوند. در صورت عدم توجه به موارد ایمنی، امکان افزایش هزینه‌های نصب و سرویس و آسیب به قطعات بالابر افزایش می‌یابد.

بر همین اساس مهم‌ترین موارد ایمنی پیش از فرایند نصب و سرویس کفشک آسانسور عبارت‌اند از:

  • ارزیابی کامل تجهیزات وزنه تعادل و کابین پیش از نصب کفشک
  • توجه به سرعت عملکرد و بار اسمی آسانسور و نوع ریل راهنما برای انتخاب مناسب‌ترین غلتک
  • خرید کفشک‌هایی با برخورداری از بدنه مقاوم، وزن سبک و استحکام کششی بالا

نکات کلیدی در نصب و سرویس کفشک آسانسور

متناسب با نوع کفشک انتخابی و ظرفیت بار اسمی آسانسور، کفشک‌های مختلفی را می‌توان برای بالابر استفاده کرد. بااین‌حال نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور در کلیات تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما اگر تسلط کافی به فرایند نصب یا سرویس غلتک‌های بالابر ندارید، توصیه می‌کنیم حتما از کمک متخصصان ماهر در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه به مهم‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور اشاره می‌کنیم.

اهمیت لنت کفشک را فراموش نکنید

لنت‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای کفشک آسانسور هستند که تاثیر مستقیمی در عملکرد مناسب این قطعه دارند. در صورت آسیب دیدن لنت‌ها ارتعاش و صدای زیادی در حرکت آسانسور به وجود می‌آید که این ارتعاش به کابین منتقل می‌شود. همچنین بی‌توجهی به عملکرد لنت‌ها می‌توان در خرابی درب آسانسور نیز تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که برای افزایش طول عمر کفشک‌های آسانسور، لنت‌ها را پس از 8 ماه کارکرد تعویض کنید.

 کفشک آسانسور تهران

روغن کاری دوره ای ریل آسانسور

کفشک‌ها برای آن که بتوانند مسیر حرکت آسانسور را تعیین کنند باید به درستی بر روی ریل‌ها به حرکت در بیایند. یکی از اصلی‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور، ضرورت عدم ایجاد اصطکاک بین کفشک و لنت است. برای جلوگیری از این اتفاق ریل‌های آسانسور باید به‌صورت دوره‌ای تمیز یا روغن‌کاری شوند. این موضوع به‌ویژه برای کفشک‌های لغزشی اهمیت بالایی دارند که در صورت ساییدگی لغزش زیادی را در کابین آسانسور به وجود می‌آورد.

انتخاب تعداد کفشک های مناسب برای کابین و وزنه تعادل

نکته مهم دیگری که برای نصب و سرویس کفشک آسانسور باید مد نظر قرار بگیرد، انتخاب کفشک‌های مناسب و تعداد درست آن‌ها برای کابین و وزنه تعادل است. به‌طورکلی برای کابین و وزنه تعادل باید تعداد 4 غلتک مقاوم در نظر گرفته شود که توانایی حرکت اصولی و بدون مشکل را بر روی ریل‌ها داشته باشند.

ضرورت مقاوم بودن لنت در برابر خوردگی

یکی از اصلی‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور، به کیفیت لنت وابسته است. لنت‌های خریداری شده باید دارای بالاترین مقاومت در برابر خوردگی باشند تا در رفت‌وآمدهای مداوم دچار اصطکاک نشوند. خوردگی لنت‌ها تعادل بین وزنه تعادل و کابین را از بین می‌برد و باعث لرزش‌هایی شدیدی در آسانسور می‌شود.

 خرید کفشک برای آسانسور

ماشین‌کاری کامل کف کفشک

اگر کفشک‌ها را از مجموعه‌های نامعتبر خریداری کرده باشید ممکن است بر روی آن‌ها پلیسه یا مواد دیگری را مشاهده کنید. این مواد مانع از حرکت اصولی غلتک بر روی ریل می‌شوند و طول عمر کفشک را کاهش می‌دهند. به همین دلیل باید غلتکی را انتخاب کنید که کاملا ماشین‌کاری شده باشد.

ضرورت سبک بودن بدنه کفشک

سنگین بودن بدنه کفشک بالابر مانع از حمل‌ونقل آن می‌شود و تعمیر آن را نیز دشوارتر می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور توجه به وزن کفشک‌ها است. غلتک‌ها به‌طورکلی وزن سبکی دارند؛ اما اگر در زمان خرید یا نصب این قطعات متوجه شدید که وزن آن‌ها از حالت استاندارد بیشتر است؛ به احتمال زیاد محصول بی‌کیفیت را خریداری کرده‌اید.

انتخاب کفشک رولر به‌جای ثابت

صدای ناهنجار در زمان حرکت کابین‌ها از اصلی‌ترین چالش‌های در زمان استفاده است. یک نکته مهم برای جلوگیری از این صدای بالا استفاده از کفشک‌های رولری به‌جای نوع ثابت و لغزشی است. فنر این غلتک‌ها در سه جهت قرار دارند و با حرکت روان‌تر بسیاری از صداهای ناشی از حرکت کفشک بر روی ریل را کاهش می‌دهند. همچنین با انتخاب این کفشک‌ها به دلیل افزایش طول عمر آسانسور و عدم ایجاد اصطکاک بین ریل و غلتک، ایمنی افراد داخل کابین نیز تامین می‌شود.

 کفشک غلتکی

برای صرفه‌جویی در انرژی از کفشک‌های غلتکی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکات نصب سرویس کفشک آسانسور توجه به میزان انرژی مصرفی توسط این دستگاه‌ها است. راهکارهای متنوعی برای کاهش مصرف انرژی در آسانسور وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از کفشک‌های غلتکی اشاره کرد. این نوع از کفشک‌ها به دلیل ایجاد کمترین اصطکاک با ریل، به انرژی کمتری برای حرکت نیاز دارند.

تنظیم فنر غلتک‌های لغزشی در زمان نصب بسیار مهم است

در نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور، توجه به تنظیم فنر بسیار اهمیت دارد. اگر فنر بیش از حد سفت باشد، اصطکاک بیشتری را در حرکت آسانسور به وجود می‌آورد که در نتیجه فشار بر روی موتور نیز بیشتر می‌شود. از سوی دیگر رها بودن فنر نیز عاملی اصلی انتقال لرزش‌های محل اتصال ریل‌ها به کابین است و ایمنی افراد درون محفظه آسانسور را به خطر می‌اندازد.

انتخاب بهترین نوع کفشک بر اساس سرعت و تعداد چرخش رولر

آخرین نکته‌ای که باید در زمان نصب و سرویس آسانسور به آن دقت داشته باشید، انتخاب نوع کفشک بر اساس سرعت و تعداد چرخش رولرها است. شما باید برای سرعت کمتر از یک متر بر ثانیه کفشک‌های لغزشی برای کابین و غلتک‌های ثابت برای وزنه تعادل در نظر بگیرید. همچنین برای سرعت‌های بیشتر از یک متر بر ثانیه نیز بهترین نوع این قطعات، کفشک‌های غلتکی هستند.

چرخش‌های رولر نیز عاملی مهم در نصب کفشک آسانسور به‌شمار می‌روند. اگر تعداد چرخش‌ها کمتر از 450 دور باشد باید برای کابین آسانسور کفشک‌های غلتکی خریداری شود. همچنین برای چرخش‌های کمتر از 950 دور نیز از همین نوع کفشک‌ها باید برای وزنه تعادل تهیه کنید.

 کفشک آسانسور

همیار مکانیک کوشا؛ ارائه‌دهنده جدیدترین بالابرهای توان‌بخشی

استفاده از کفشک‌ها علاوه بر آسانسور در بالابرهای مختلف نیز کاربرد دارد. این قطعات در بالابرهای مخصوص سالمندان و افراد ناتوان نیز نقشی مهم در نقل‌وانتقال آن‌ها ایفا می‌کنند. همیار مکانیک کوشا یک مجموعه معتبر برای عرضه انواع بالابرهای سالمندان و محصولات توان‌بخشی است. مجموعه ما با رویکردی اختصاصی به رفع نیازهای افراد ناتوان، تجهیزاتی پیشرفته و کاربردی را برای رفاه حال آن‌ها به بازار عرضه می‌کند. بسیاری از این افراد با استفاده از بالابرهای ویلچر بر، پله رو، صندلی‌های بلند کننده و ... نیازهای روزانه خود را پاسخ می‌دهند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول، از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نقش کفشک‌ها در آسانسور و بالابر، ایجاد حرکت غیر مقطع و پیوسته وزنه تعادل و کابین است. این دو قطعه در امتداد ریل‌های راهنما حرکت می‌کنند و به مسیر آسانسور جهت می‌دهند. به عبارت بهتر در زمان شروع حرکت آسانسور، غلتک‌ها با جابه‌جایی بر روی ریل‌ها، به حرکت ایمن کابین و وزنه تعادل کمک می‌کنند. بدون استفاده از کفشک در آسانسور‌ها سیستم اجرایی این دستگاه‌ها مختلف می‌شود و در حرکت راحت‌ آسانسور اختلال به وجود می‌آید. کفشک‌های آسانسور معمولا در قسمت‌های بالایی و پایین وزنه تعادل و کابین قرار دارند که برای اجرای نکات نصب و سرویس کفشک آسانسور باید بتوانید آن‌ها را به درستی جدا کرده و سپس در محل مناسب قرار دهید.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که به دلیل این که کفشک ها قطعاتی کوچک تر نسبت به دیگر اجزای آسانسور هستند، نیازی به سرویس مداوم ندارند. این باور اشتباه باعث شده است تا بسیاری از عملکردهای نادرست بالابرها به دلیل نقص در اجرای اصولی عملکرد غلتک ها باشد. این قطعات در سیستم اجرایی آسانسور و بالابرها وظایف متعددی را بر عهده دارند که جلوگیری از ایجاد لغزش بین کابین و وزنه تعادل و همچنین تعیین مسیر آسانسور از مهم ترین آن ;ها به شمار می‌آید.

کفشک های رولری یا غلتکی، کفشک ثابت و...

مهم‌ترین موارد ایمنی پیش از فرایند نصب و سرویس کفشک آسانسور عبارت‌اند از: 1-ارزیابی کامل تجهیزات وزنه تعادل و کابین پیش از نصب کفشک 2-توجه به سرعت عملکرد و بار اسمی آسانسور و نوع ریل راهنما برای انتخاب مناسب‌ترین غلتک 3-خرید کفشک‌هایی با برخورداری از بدنه مقاوم، وزن سبک و استحکام کششی بالا

1-اهمیت لنت کفشک را فراموش نکنید. 2-روغن کاری دوره ای ریل آسانسور. 3-انتخاب تعداد کفشک های مناسب برای کابین و وزنه تعادل. 4-ضرورت مقاوم بودن لنت در برابر خوردگی 5-ماشین‌کاری کامل کف کفشک 6-ضرورت سبک بودن بدنه کفشک 7-انتخاب کفشک رولر به‌جای ثابت و...
مطالب مشابه