کفشک آسانسور | یک قطعه حیاتی برای جذب لرزش و افزایش آسایش در کابین آسانسور

ایجاد در 16 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 18 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

کفشک آسانسور مناسب کیفیت سواری کابین را بسیار بالا می‌برد

کفشک یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که وجود آن برای جابجایی روان و نرم کابین آسانسور و وزنه‌های تعادل بسیار مهم می‌باشد. کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل نصب می‌‌شود و هدایت آن‌ها را بر عهده دارد. شما می‌توانید با توجه به نیازهای آسانسور خود از کفشک با قیمت و کیفیت مناسب استفاده کنید. این قطعه اصطکاک را به حداقل می‌رساند و از ایجاد صدا، ارتعاش و لرزش در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. این قطعه حیاتی از بدنه، بخش لنت و اجزای متحرک شامل فنر یا کپسول تشکیل می‌شود. در این مطلب با انواع کفشک آسانسور و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 کفشک آسانسور

کفشک آسانسور چیست؟

کفشک آسانسور یک قطعه کوچک و بسیار مهم است که به نوعی هدایت‌کننده کابین و وزنه تعادل در راستای ریل است. به عبارت دیگر کفشک آسانسور کابین و وزنه تعادل را در راستای ریل راهنمایی می‌کند. قطعه کفشک در هنگام حرکت کابین آسانسور بر روی ریل‌ها می‌لغزد و به راحتی جابجایی خواهد کرد. هرچقدر این لغزش آسان‌تر و نرم‌تر باشد حرکت بهتر و یکنواخت‌تر را بر روی ریل‌ها داریم. علاوه بر این کفشک جلوی خروج کابین از مسیر تعیین شده را می‌گیرد. کفشک‌ها با جنس چدن و فولاد تولید می‌شوند و لنت قرار گرفته در داخل آن‌ها به هدایت دقیق کابین و قابل وزنه کمک می‌کند. این لنت در برابر خوردگی و اصطکاک بسیار مقاوم است، اما اگر از لنت نامرغوب استفاده کنید تلرانس حرکت و لرزش در دو جهت افقی و عمودی بیشتر خواهد شد.

 کفشک آسانسور

انواع کفشک آسانسور

معمولا در هر آسانسور دارای چهار عدد کفشک است که در بخش بالایی و پایینی آسانسور و در تماس با کابین و وزنه تعادل نصب می‌شوند. کفشک آسانسور به سه نوع اصلی لغزشی، ثابت و غلطکی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای سرعتی خاص طراحی شده‌اند. در ادامه با انواع کفشک آسانسور آشنا می‌شویم.

کفشک لغزشی

کفشک لغزشی برای آسانسورهایی که با حداکثر سرعت 1.6 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند، طراحی شده‌ است. این نوع کفشک معمولا از جنس پلاستیک یا تفلون ساخته می‌شود و باید مانند دیگر بخش‌های آسانسور به صورت منظم تعمیر و نگهداری شود. یکی از اقدامات مهم که به منظور کاهش سایش و افزایش لغزش این نوع کفشک انجام می‌شود نصب روغندان درون آن است. مهمترین بخش کفشک لغزشی لنت آن است که در محل اتصال با ریل راهنما قرار می‌گیرد. شما باید با نصب دقیق و مناسب کفشک لغزشی و تنظیم آن از عملکرد مناسب و حرکت نرم آسانسور مطمئن شوید. تمیز شدن همیشگی ریل‌های آسانسور و روغن‌کاری منظم آن‌ها نیز به عملکرد بدون نقص کفشک لغزشی کمک می‌کند.

کفشک ثابت

از کفشک ثابت در آسانسورهایی که سرعت کمتر از دو متر در ثانیه دارند استفاده می‌شود. این قطعه برای هدایت کابین در مسیر حرکت ریل نصب می‌شود و همواره ثابت خواهد بود. ساختار این نوع کفشک بسیار ساده است و تمام قطعه به صورت ریخته‌گری و با مواد بسیار باکیفیت ساخته می‌شود. برای استفاده از این نوع کفشک نیازی به انجام تنظیمات خاص و پیچیده ندارید و به صورت منظم باید تعمیر و نگهداری شود. این نوع کفشک دارای یک کپسول مخصوص است که برای آسانسورهای بزرگ که به میزان بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند بزرگ‌تر است و وظیفه جذب ضربات و شوک‌ها را بر عهده دارد.

 کفشک آسانسور

کفشک غلطکی

کفشک غلطکی دارای کیفیت بسیار بالا است و به همین دلیل می‌توانید آن را در انواع آسانسورها با سرعت‌های گوناگون نصب کنید. این مدل کفشک دارای فنربندی ویژه است که لرزش کابین را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌توانید از آن در مجموعه آسانسور ساختمان‌های مرتفع که لرزش بالایی دارند استفاده کنید. دیگر مزیت برتر کفشک غلطکی کاستن از مصرف انرژی آسانسور در هنگام استفاده است. محل نصب این قطعه بر روی یک بدنه فلزی مقاوم قرار دارد و به همین دلیل از اتصال آن می‌توانید مطمئن باشید. جنس پلی اورتان چرخ‌های کفشک غلطکی کارایی و طول عمر آن را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در کاهش سر و صدای آسانسور در هنگام حرکت دارد.

یکی از نکات مهم که در هنگام استفاده از آسانسورهای مجهز به کفشک غلطکی باید به آن توجه کنید خشک بودن ریل‌های آسانسور است. شما می‌توانید با تعیین تعداد دوران کفشک غلطکی آسانسور بر روی قاب وزنه و کابین کیفیت آن را افزایش می‌دهد. طبق استاندارد آسانسور باید کابین و وزنه تعادل به ترتیب دارای دور محدود 450 و 950 دور در دقیقه باشند. در این نوع کفشک آسانسور از 3 تا 6 غلطک مخصوص استفاده می‌شود که به راحتی حرکت آسانسور در سرعت‌های بالاتر از 2 متر در ثانیه را نیز تحمل می‌کند. به طور کلی آسایش مسافران و کیفیت سواری آسانسورهای مجهز به کفشک غلطکی در مقایسه با انواع لغزشی بسیار بیشتر است و میزان لرزش را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. با این وجود پیچیدگی عملکرد آن‌ها بیشتر است و نصب آن‌ها نیازمند دقت و دانش فنی بیشتر است.

 نصب کفشک آسانسور

چگونگی نصب کفشک آسانسور

نصب کفشک راهنمای آسانسور باید با دقت بالا و توسط کارشناسان باتجربه انجام شود. پیدا کردن محل دقیق بری نصب و استفاده از اتصالات مناسب برای ثابت کردن کفشک بر روی چارچوب مسیر بسیار مهم است. در هنگام نصب کفشک آسانسور باید به این نکات توجه کنید:

هنگامی که کفشک‌های راهنمای بالایی و پایینی در محل خود نصب شدند باید در راستای عمودی کاملا در مسیر یکسان قرار داشته باشند. به عبارت دیگر باید اندازه‌گیری‌ها با دقت بسیار بالا انجام شود تا راستای قرارگیری کفشک‌ آسانسور یکی باشد. این موضوع برای تمام انواع کفشک‌های غلطکی، لغزشی و ثابت دلالت می‌کند

کفشک‌های آسانسور ثابت باید به گونه‌ای نصب شوند که فاصله بین لنت‌ها و ریل مسیر کاملا یکسان و ثابت باشد. تلرانس قابل قبول برای این مقدار بین 0.5 تا 2 میلی‌متر است

 کفشک آسانسور

نکات مهم درباره کفشک آسانسور

کفشک آسانسور، جنس و کیفیت آن تاثیر مستقیم بر عملکرد آسانسور و میزان لرزش آن می‌گذارد. شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده و استفاده از کفشک مناسب طول عمر آسانسور را بالا ببرید و در انرژی مصرفی هنگام فعالیت آن صرفه‌جویی کنید. در ادامه با نکات مهم درباره کفشک آسانسور آشنا می‌شویم:

  • نقاط اتصال ریل‌ها به کفشک آسانسور بیشترین ارتعاش را در کابین ایجاد می‌کنند
  • کفشک آسانسور به دلیل داشتن فنر با کیفیت می‌تواند ارتعاش‌ها را جذب و از ورود آن‌ها به کابین جلوگیری کند
  • جنس لنت کفشک آسانسور در کاهش ارتعاش و یکنواخت بودن حرکت کفشک لغزشی اهمیت بسیار بالایی دارد
  • روغنکاری منظم و نظافت ریل آسانسور موجب افزایش طول عمر کفشک می‌شوند
  • کفشک آسانسور قابلیت تنظیم دارد و می‌توان با این کار به بالا رفتن کیفیت حرکت و افزایش طول عمر آن کمک کرد
  • بر روی مجموعه کابین و وزنه تعادل چهار کفشک نصب می‌شود
  • کفشک غلطکی را می‌توانید بر روی انواع آسانسور با سرعت‌های مختلف نصب کنید
  • پیش از خرید کفشک مناسب برای هر آسانسور باید به سرعت و وزن آسانسور توجه کنید
  • کفشک آسانسور موجب افزایش ایمنی کابین‌ها می‌شود و جلوی خروج آن‌ها از ریل و تصادف‌های احتمالی را می‌گیرد
  • کفشک آسانسور با متریال بسیار بادوام و مقاوم ساخته می‌شود، به همین دلیل نیاز به تعویض و تعمیر آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند
  • ابعاد و شکل کفشک آسانسور به نوع طراحی آسانسور بستگی دارد و می‌تواند بسیار متنوع باشد
  • کفشک آسانسور بر عملکرد سیستم ترمز آسانسور در سرعت‌های بالا تاثیر مثبت می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد

 کفشک آسانسور

کفشک آسانسور را باید با توجه به تعداد طبقات و سقف سرعت انتخاب کنید

کفشک آسانسور یک قطعه بسیار مهم به شمار می‌رود که مسیر حرکت کابین بر روی ریل ثابت را مشخص می‌کند. بنابراین می‌توان مطمئن بود که کانال تنها در مسیر عمودی حرکت می‌کند و لغزش و لرزش به حداقل خواهد رسید. هر کابین آسانسور دارای چهار عدد کفشک آسانسور است که در بالا و پایین آن نصب می‌شوند. این قطعه اهمیت بسیار بالایی در تامین ایمنی آسانسور ایفا می‌کند و باید به صورت منظم سرویس و نگهداری شود. شرکت همیار مکانیک کوشا انواع محصولات توانبخشی را با هدف ارائه خدمات به سالمندان، افراد دارای معلولیت و جانبازان کشور ارائه می‌دهد. شما می‌توانید سفارش خرید این محصولات را در سایت ما ثبت کنید.

سوالات متداول

خیر، به طور معمول کفشک آسانسور پس از نصب نیازمند تعمیر نخواهد بود. با این وجود باید در جریان سرویس‌های دوره‌ای همواره وضعیت آن چک شود تا وجود هرگونه نقص فنی احتمالی یا خوردگی و پارگی در بخش‌های مختلف آن به سرعت شناسایی و برطرف شود.

کفشک آسانسور لغزشی می‌تواند از جنس آهن ریخته‌گری شده یا ترموپلاستیک باشد. این قطعه برای مجموعه‌های آسانسور که با سرعت پایین حرکت می‌کنند قابل نصب است و بخش‌های مختلف آن با پلی‌اورتان مهر و موم می‌شود. از بخش‌های برنجی نیز در ساختار کفشک آسانسور لغزشی استفاده می‌کنند.

بله، امروزه برخی کفشک‌های آسانسور پیشرفته به سنسورهای تشخیص فاصله مجهز شده‌اند. به این ترتیب زمانی که فاصله کابین آسانسور از دیواره‌های کفشک بیش از مقدار مشخص می‌شود آلارم هشدار را به مدیر مجتمع و مسئول نگهداری از آسانسور ارسال خواهد کرد. این سنسور بسیار کوچک است و به راحتی در داخل ساختار کفشک نصب می‌شود.

کفشک یکی از مهمترین قطعات آسانسور است که وجود آن برای جابجایی روان و نرم کابین آسانسور و وزنه‌های تعادل بسیار مهم می‌باشد. کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین آسانسور و وزنه تعادل نصب می‌‌شود و هدایت آن‌ها را بر عهده دارد. شما می‌توانید با توجه به نیازهای آسانسور خود از کفشک با قیمت و کیفیت مناسب استفاده کنید. این قطعه اصطکاک را به حداقل می‌رساند و از ایجاد صدا، ارتعاش و لرزش در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. این قطعه حیاتی از بدنه، بخش لنت و اجزای متحرک شامل فنر یا کپسول تشکیل می‌شود.

نصب کفشک راهنمای آسانسور باید با دقت بالا و توسط کارشناسان باتجربه انجام شود. پیدا کردن محل دقیق بری نصب و استفاده از اتصالات مناسب برای ثابت کردن کفشک بر روی چارچوب مسیر بسیار مهم است. در هنگام نصب کفشک آسانسور باید به این نکات توجه کنید: هنگامی که کفشک‌های راهنمای بالایی و پایینی در محل خود نصب شدند باید در راستای عمودی کاملا در مسیر یکسان قرار داشته باشند. به عبارت دیگر باید اندازه‌گیری‌ها با دقت بسیار بالا انجام شود تا راستای قرارگیری کفشک‌ آسانسور یکی باشد. این موضوع برای تمام انواع کفشک‌های غلطکی، لغزشی و ثابت دلالت می‌کند کفشک‌های آسانسور ثابت باید به گونه‌ای نصب شوند که فاصله بین لنت‌ها و ریل مسیر کاملا یکسان و ثابت باشد. تلرانس قابل قبول برای این مقدار بین 0.5 تا 2 میلی‌متر است
مطالب مشابه