پاور یونیت | قطعه‌ای حیاتی برای حرکت بدون لرزش آسانسور

ایجاد در 16 بهمن 1402
|
آخرین بروزرسانی در 07 خرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

پاور یونیت؛ قلب تپنده آسانسور و بالابر

آسانسورهای هیدرولیکی توانایی به حرکت در آوردن کابین را از بخش کوچکی به نام پاوریونیت دریافت می کنند. پاور یونیت از اجزای مهم سیستم های بالابری هیدرولیک است که وظیفه تولید و انتقال فشار هیدرولیکی برای بالا و پایین آوردن کابین آسانسور را بر عهده دارد. این دستگاه شامل یک تانک حاوی روغن مورد نیاز برای عملکرد آسانسور است. علاوه بر این، درون پاور یونیت یک الکتروموتور و یک پمپ نیز نصب میشود. این تجهیزات مسئولیت تولید نیروی لازم برای حرکت آسانسور را بر عهده دارند. پاور یونیت از طریق کنترل جریان روغن و تولید نیروی لازم، حرکت آسانسور را به طور دقیق و ایمن تنظیم میکند و نقش مهمی در ایمنی آسانسور دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی پاور یونیت بپردازیم.

پاوریونیت

پاور یونیت چیست؟

آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی از قطعات مختلفی تشکیل شده اند. یکی از مهمترین اجزای آسانسورهای هیدرولیک، پاوریونیت است. در واقع آسانسورهای هیدرولیک از طریق پاور یونیت به کار انداخته میشوند. این قطعه معمولا در موتورخانه یا زیرزمین ساختمان و یا در برخی مواقع در چاه آسانسور تعبیه میشود. در واقع پاور یونیت جعبه فلزی محکمی است که متعلقات بسیاری در داخل و روی آن قرار دارند. پاور یونیت معمولا به دو نوع تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

  • پاور یونیت تک سرعته: پاور یونیت هیدرولیک تک سرعته در بالابر هیدرولیک، بالابر کارگاهی و بالابر غذابر مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع پاور یونیت میتوانند با برق تک فاز و سه فاز کار کنند و انعطاف پذیری بالایی از خود نشان میدهند. کاربران میتوانند با توجه به نیازهای خود، از پاور یونیت های هیدرولیک تک سرعته قابل کارکرد با برق تک فاز یا سه فاز استفاده کنند. این امکان برای کاربران وجود دارد تا در محیط کاری خود از قابلیت ها و عملکرد بهینه این نوع پاوریونیت بهره ببرند
  • پاور یونیت دوسرعته: پاور یونیت های دوسرعته از جمله اجزایی هستند که در آسانسورهای هیدرولیک مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از ویژگی های بارز پاور یونیت دوسرعته، حرکت نرم و بدون صدا و شوک است. همین مساله باعث میشود که پاوریونیت دوسرعته گزینه ای ایده آل برای استفاده در بیمارستان ها، آسانسور خودروبر و آسانسور خانگی باشد 

پاوریونیت بالابر چیست؟

پاوریونیت بالابر  قسمتی  است  که عهده دار تامین قدرت، نیروی محرک و کنترل آن در آسانسورهای هیدرولیکی یا بالابر‌ها می باشد. این قسمت از بالابر هیدرولیک شامل قسمت های مختلفی همانند  پمپ هیدرولیک، شیرآلات کنترلی فشار، موتور هیدرولیک،مخزن هیدرولیک و… است.

اجزای تشکیل دهنده پاور یونیت

پاوریونیت که با نام پاور پک نیز شناخته می شود، از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از الکتروموتور، مخزن و پمپ هیدرولیک، شیر کنترل جریان، سوییچ فشار و سایلنسر. البته قطعات دیگری نیز در این سیستم ها به کار برده میشوند. در ادامه به شرح اجزای تشکیل دهنده اصلی پاور یونیت میپردازیم.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک مهمترین جزء دستگاه پاور یونیت را تشکیل می دهد و به همین خاطر باید در انتخاب نوع آن دقت کافی را داشت. این پمپها از طریق چرخش موتور، نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیکی تبدیل میکنند. انواع پمپ های مورد استفاده در دستگاه پاور یونیت عبارتند از پمپ های پیستونی، پمپ های کارتریجی و پمپهای دنده ای. از مزایای پمپ هیدرولیک میتوان به تولید حرکت آرام و کارکرد بی صدا و عاری از ارتعاش و همچنین قابلیت کار در سرعت های بالا و عمر طولانی آن اشاره کرد.

الکتروموتور پاور یونیت

الکتروموتور یا موتور الکتریکی یکی دیگر از اجزای مهم دستگاههای پاور یونیت است. در واقع الکتروموتور بخش اصلی منبع انرژی است که به پمپ هیدرولیکی متصل میشود. این قطعه با برق AC یا DC کار میکند. البته استفاده از پاور یونیت هایی که با برق AC کار میکنند، بسیار متداول است. با اینکه الکتروموتورهای از نوع AC به هزینه کمتری برای ساخت نیاز دارند، اما برای تولید انرژی توان بیشتری دارند خواهند داشت. به همین دلیل استفاده از این نوع الکتروموتورها در دستگاه پاور یونیت میتواند در قیمت دستگاه یا سایر اجزای تشکیلدهنده آن نیز تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، قابلیت نگهداری از این سیستمها در هر شرایطی وجود دارد. الکتروموتورهای مورد استفاده در پاور یونیت هیدرولیک عبارتند از:

  • موتور خشک یا هوا خنک: برای پروژههای بالابری کوچک و کم ارتفاع
  • موتور مستغرق درون روغن برای آسانسورهای با ارتفاع بلند و حجم بزرگ: الکتروموتورهای مستغرق یا غوطه ور به طور ویژه برای آسانسورهای هیدرولیک توسعه و تقریبا بدون پوسته هستند. این تجهیزات دارای ابعاد و وزن پایینی میباشند هستند و معمولا با سرعت بالا حرکت میکنند

تانک روغن

مخزن یا تانک روغن

یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده پاور یونیت، مخزن یا تانک روغن است. انتخاب تانک مناسب برای دستگاه پاوریونیت اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع انتخاب درست مخزن میتواند باعث افزایش عمر قطعات و بازدهی تجهیزات سیستمهای هیدرولیکی شود. لازم به ذکر است که کارکرد این تانک ها در دستگاه پاور یونیت باعث میشود هر گونه لجن، آب، یا ذرات فلزی در مخزن تهنشین و حبابهای هوا نیز از سطح روغن جدا شوند.

شیر کنترل پاور یونیت

شیر کنترل در سیستم هیدرولیک آسانسور نقش بسیار تاثیرگذاری بر عهده دارد. شیرهای کنترل به دو دسته کنترل مکانیکی و کنترل الکتریکی تقسیم میشوند. شیرهای کنترل مکانیکی با استفاده از سولنوئید عمل میکنند. از سوی دیگر، شیرهای کنترل الکترونیک به صورت تدریجی و تناسبی مجرای خود را باز و بسته میکنند. در بیشتر آسانسورهای معمولی از شیرهای کنترل مکانیکی استفاده میشود. این در حالی است که شیرهای کنترل الکترونیکی دارای مزایا و کیفیت عملکرد بالاتری هستند؛ اما قیمت آنها نسبت به شیرهای کنترل مکانیکی بسیار بیشتر است.

میتوان گفت که حرکت آسانسور کاملا به عملکرد شیر کنترل وابسته است. شیرهای کنترل با توجه به قابلیت تنظیم و همچنین امکاناتی که دارند، میتوانند بخشهای مختلف حرکت آسانسور را در کنترل داشته باشند. برای نمونه، استارت و استاپ نرم و بدون شوک آسانسور نیز به کیفیت کارکرد شیر کنترل بستگی دارد. همچنین، حرکت تکسرعته و یا دوسرعته آسانسور، شتاب ملایم در افزایش سرعت و کاهش سرعت و بسیاری دیگر از موارد موثر در کیفیت حرکت آسانسور کاملا به قابلیت های شیر کنترل وابسته هستند.

شیر کنترل پاوریونیت

سوییچ فشار

سوییچ فشار، نوعی سوییچ الکتریکی است که کارکرد آن بر اساس فشار روغن هیدرولیک است. سوییچ های فشار در پاور یونیت دو عملکرد مختلف میتوانند داشته باشند. در صورت نشتی روغن، ترکیدگی یا عملکرد پاراشوت، سوییچ فشار حداقل تابلوی فرمان را برای عملکرد در حالت اضطراری فعال میکند. از طرف دیگر، در شرایط افزایش بار بیش از حد مجاز یا وجود یک مقاومت در مسیر حرکت آسانسور یا اصطلاحا مدار اورلود، سوییچ فشار حداکثر تابلوی فرمان را فعال میکند.

پمپ دستی

پمپ دستی یا hand pump زمانی مفید واقع میشود که کابین آسانسور به دلیل قطع بودن برق و یا بروز نقص فنی بین طبقات گیر کرده باشد. در چنین حالت هایی هنگام به کمک پمپ دستی میتوان کابین را حرکت داد و به طبقه مورد نظر رساند. در واقع جک در جهت بالا جابجا و بدین ترتیب قفل باز می شود. یکی از کارکردهای دیگر پمپ دستی، تنظیم فشار حداکثر در سیستم است. در چنین حالتی این کار با استفاده از این تجهیز وسیله به صورت تدریجی انجام میشود.

سایلنسر پاور یونیت

سایلنسر (silencer) قطعه ای است که نقش مهمی در صنعت هیدرولیک بازی می کنند. این این قطعه علاوه بر کاهش سر و صداهای ناشی از پمپ، باعث یکنواخت شدن جریان در سیستم و جذب پالس های ایجاد شده می شود. معمولا پاور یونیت های موجود در آسانسورهای هیدرولیک مجهز به پمپ هایی با جریان بیش از ۵۰ لیتر، به سایلنسر مجهز می شوند.

سایلنسر پاوریونیت

لوازم جانبی پاور یونیت

پیش از این به مهم ترین اجزای تشکیل دهنده پاوریونیت اشاره کردیم. اما این قطعه علاوه بر اجزای فوق، از برخی از لوازم جانبی نیز تشکیل شده است که برای عملکرد بهینه آن مورد نیاز هستند. در واقع پاوریونیت با توجه به موقعیت و شرایط مختلف به برخی لوازم جانبی نیاز دارد. لوازم جانبی موجود در پاور یونیت عبارتند از:

  • المنت گرم کننده: روغن در پاوریونیت باید دمای متوسطی در حدود ۱۵ سانتیگراد داشته باشد. پایین بودن دمای روغن در حرکت آسانسور اثر منفی دارد. در مناطق سردسیر بسیار بیشتر شاهد این پدیده هستیم. به همین خاطر برای بالا بردن دمای روغن از المنت گرم کننده استفاده میشود
  • سیستم خنک کننده: در ساختمانهای پرتردد که تعداد استارتهای آنها بر واحد زمان از حد معینی بیشتر است، روغن گرم و رقیق میشود و کارکرد ضعیف آن را به همراه خواهد داشت. در چنین مواقعی لازم است یک سیستم خنک کننده دمای روغن را به حالت عادی باز گرداند.
  • لازم است که محل نصب پاوریونیت یعنی همان اتاقک موتورخانه، دمایی متعادل و خشک داشته باشد. این فضا همچنین باید عاری از رطوبت و گرد و غبار باشد؛ چرا که نفوذ آب و رطوبت و گرد و غبار به درون پاوریونیت میتواند به اجزای اصلی آن مانند موتور و شیر کنترل آسیب جدی وارد کند. در واقع اتاقک پاوریونیت باید شرایطی داشته باشد که از دسترس افراد غیر مجاز محفوظ باشد ولی در شرایط اضطراری به راحتی امکان دسترسی برای افراد مجاز و آموزش دیده وجود داشته باشد.
  • این قطعه باید به نحوی مستقر شود که در قسمت جلوی آن فضای کافی برای کار کردن نصاب و سرویس کار وجود داشته باشد و در قسمت بالای آن فضای کافی برای خارج کردن موتور و پمپ در صورت لزوم وجود داشته باشد. بهتر است تابلو فرمان به پاوریونیت نزدیک باشد ولی در بالای آن نصب نشود تا در شرایط اضطراری و یا تعمیرات و تعویض قطعات پاوریونیت مشکل ایجاد نشود.

پاور یونیت

تعمیرات و تامین قطعات بالابرها با همیار مکانیک کوشا

در این مطلب به معرفی پاور یونیت و نقش آن در سیستم انواع آسانسورها پرداختیم. این قطعه در مواقع اضطراری نیز نقش بسیار مهمی در بالا یا پایین آوردن آسانسور و بالابر بازی میکند. بهینه شدن کارکرد و سرعت حرکت آسانسور و بالابر و همچنین کاهش سطح صدا و لرزش های ناشی از حرکت، از مزایای پاوریونیت به شمار می روند.

همیار مکانیک کوشا شرکت پیشرو در زمینه رفع نیازها و مشکلات صنعت توانبخشی و تجهیزات سالمندان، معلولین و جانبازان کشور است. ما در همیار مکانیک کوشا خدمات تعویض قطعات تجهیزات توانبخشی و تعمیرات آنها را ارائه میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، لطفا با کارشناسان ما در همیار مکانیک کوشا تماس بگیرید.

سوالات متداول

آسانسورها و بالابرهای هیدرولیکی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین اجزای آسانسورهای هیدرولیک، پاوریونیت است. در واقع آسانسورهای هیدرولیک از طریق پاور یونیت به کار انداخته می‌شوند. این قطعه معمولا در موتورخانه یا زیرزمین ساختمان و یا در برخی مواقع در چاه آسانسور تعبیه می‌شود. در واقع پاور یونیت جعبه فلزی محکمی است که متعلقات بسیاری در داخل و روی آن قرار دارند.

پاوریونیت که با نام پاور پک نیز شناخته می‌شود، از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از الکتروموتور، مخزن و پمپ هیدرولیک، شیر کنترل جریان، سوییچ فشار و سایلنسر. البته قطعات دیگری نیز در این سیستم‌ها به کار برده می‌شوند.

لازم است که محل نصب پاوریونیت یعنی همان اتاقک موتورخانه، دمایی متعادل و خشک داشته باشد. این فضا همچنین باید عاری از رطوبت و گرد و غبار باشد؛ چرا که نفوذ آب و رطوبت و گرد و غبار به درون پاوریونیت می‌تواند به اجزای اصلی آن مانند موتور و شیر کنترل آسیب جدی وارد کند. در واقع اتاقک پاوریونیت باید شرایطی داشته باشد که از دسترس افراد غیر مجاز محفوظ باشد ولی در شرایط اضطراری به راحتی امکان دسترسی برای افراد مجاز و آموزش دیده وجود داشته باشد.

پاوریونیت علاوه بر تامین نیروی لازم برای حرکت آسانسور، مسئول کنترل حرکت آن نیز میباشد. به عبارت دیگر، این واحد مسئولیت تأمین نیروی لازم برای جابجایی آسانسور را برعهده دارد و همچنین کنترل سرعت و توقف آن را نیز به عهده دارد.

پاوریونیت های آسانسور هیدرولیک به دو دسته تک سرعته و دو سرعته تقسیم بندی می شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید

مطالب مشابه