پمپ هیدرولیک | یکی از اصلی‌ترین اجزای محرکه سیستم‌های هیدرولیک

ایجاد در 17 دی 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دسترسی سریع به مطالب:

پمپ هیدرولیک

 

ضرورت استفاده از پمپ هیدرولیک در تجهیزات صنعتی

پمپ‌های هیدرولیک از مهم‌ترین اجزای بسیاری از سیستم‌ها هستند. آن‌ها را می‌توان در هر نوعی از ماشین‌آلات صنعتی از خودرو تا بالابرها مشاهده کرد. پمپ هیدرولیک در حالت کلی وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی را دارد. بااین‌حال این قطعات متناسب با نوع کاربردشان در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب از وب‌سایت همیار مکانیک کوشا به بررسی کامل این قطعه ضروری در تجهیزات مختلف می‌پردازیم.

  پمپ هیدرولیک

 

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ های هیدرولیک دستگاه‌هایی هستند که بر اساس قانون پاسکال کار می‌کنند و وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیک را بر عهده دارند. این فرایند امکان انتقال انرژی از یک وسیله به وسیله دیگر را به وجود می‌آورد که در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تجاری ضروری است. در واقع بدون پمپ‌های هیدرولیک، امکان استفاده از بسیاری از تجهیزات وجود ندارد.

پمپ های هیدرولیک دارای دو نوع اصلی هستند: پمپ‌های جابه‌جایی مثبت و پمپ‌های گریز از مرکز. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت با به دام انداختن مقدار ثابتی از سیالات و سپس حرکت دادن آن در داخل محفظه پمپ کار می‌کنند. این نوع پمپ‌ها در فشار بالا بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. از طرف دیگر، پمپ‌های گریز از مرکز از پروانه‌های دوار برای کشش سیالات به مرکز بدنه پمپ استفاده کرده و سپس تحت فشار آن را خارج می‌کنند. این پمپ‌ها معمولا در فشار کم استفاده می‌شوند.

پمپ‌های هیدرولیک را می‌توان با مولد‌های مختلفی از جمله موتورهای الکتریکی، موتورهای بنزینی و موتورهای دیزلی تغذیه کرد. متناسب با نوع کاربرد، پمپ هیدرولیک می‌تواند سیالات را در یک جهت یا در جهت‌های متفاوت حرکت دهد. این پمپ قلب تپنده بسیاری از سیستم‌های هیدرولیک  است و معمولا به همراه سایر اجزای هیدرولیک مانند شیرها و سیلندرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ های هیدرولیک چه مزایایی دارند؟

استفاده از انواع پمپ‌های هیدرولیک مزایای متعددی را در زمینه انتقال نیرو و افزایش بازده فرایند مورد نظر به همراه دارد. این مزایا در انواع پمپ‌های هیدرولیکی وجود دارند و به‌طورکلی در بهبود فرایند انتقال نیرو نقش دارند.

  مزایای پمپ هیدرولیک

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای پمپ هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • افزایش راندمان: پمپ‌های هیدرولیک بالاترین کارایی را نسبت به دیگر انواع پمپ‌ها مانند پمپ‌های برقی یا پنوماتیک دارند. این پمپ‌ها انرژی کمتری برای کارکردن مصرف می‌کنند و توانایی ایجاد فشارهای بالاتر با توان کمتر را دارند
  • افزایش دقت: با توجه به طراحی آن‌ها، پمپ‌های هیدرولیکی نتایج دقیقی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین کنترل بهتری بر پارامترهای جریان سیستم در اختیار قرار می‌گیرد
  • افزایش ایمنی: استفاده از پمپ‌های هیدرولیک به دلیل نداشتن قطعات متحرک بسیار ایمن‌تر از پمپ‌های دیگر است
  • کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری: آن‌ها دارای قطعات متحرک کمتری هستند. به همین دلیل قطعات کمتری وجود دارند که شکسته یا فرسوده شوند
  • افزایش مقاومت: پمپ‌های هیدرولیک از مواد با کیفیت بالا ساخته شده‌اند که در برابر استفاده مداوم مقاومت بالایی دارند

نحوه کار پمپ هیدرولیک چگونه است؟

پمپ‌های هیدرولیک روغن یا هر سیال دیگری را از مخزن به سایر قسمت‌های سیستم انتقال می‌دهد. هر دو ورودی و خروجی این پمپ‌ها دارای سوپاپ‌های مختلف هستند. شیر برگشتی موجود در ورودی، باعث فشار سیال از مخزن به داخل پمپ می‌شود و شیری خروجی نیز سیال را به قسمت‌های دیگر سیستم پمپاژ می‌کند. در نهایت خلا عامل ایجاد فشار سیال به ورودی پمپ است.

در واقع عمل مکانیکی پمپ‌های هیدرولیکی باعث ایجاد خلا در ورودی پمپ می‌شود و به دنبال آن با ایجاد فشار مایع را از مخزن خارج کرده و سپس آن را به خط ورودی پمپ پمپاژ کند. درنهایت نیز عملکرد مکانیکی پمپ‌ها مایع سیال را به خروجی پمپ می‌رساند و آن را به سیستم هیدرولیک وارد می‌کند.

انواع پمپ های هیدرولیک

عملکرد پمپ‌های هیدرولیک به طور معمول یکسان است. رایج‌ترین نوع این تجهیزات، پمپ‌های دنده‌ای و پیستونی هستند؛ اما دسته‌بندی دیگری نیز وجود دارند که متناسب با کاربردشان در دسترس خریداران قرار دارند. صرف نظر از نوع پمپ‌ها، این وسایل دو کاره یا تک کاره است. پمپ‌های تک‌ کاره فقط می‌توانند در یک جهت سیالات را بکشند؛ اما پمپ‌های دوگانه در چند جهت این کار را انجام می‌دهند. در ادامه به معرفی انواع پمپ هیدرولیک اشاره می‌کنیم.

پمپ های پیستونی؛ رایج ترین نوع پمپ های هیدرولیک

پمپ‌های پیستونی از یک پیستون برای کشیدن سیالات از مخزن و ایجاد فشار هیدرولیک استفاده می‌کنند. این پمپ‌ها بهترین وسیله برای فشارهای بالا در سیستم هیدرولیک هستند. مکانیزم عملکرد پمپ پیستونی از طریق فعالیت پیستون‌هایی است که در سیلندرهای متصل به پمپ هیدرولیک به جلو و عقب حرکت می‌کنند. این پمپ‌ها با برخورداری از قابلیت آب‌بندی فوق‌العاده کاربردهای مختلفی دارند.

  پمپ های پیستونی

انواع کاربردهای پمپ هیدرولیک پیستونی عبارت‌اند از:

  • نیروی کمکی تجهیزات دریایی
  • ماشین‌آلات، خودروسازی و هوانوردی
  • تولید برق
  • صنایع نظامی، دریایی و تولیدی
  • تجهیزات متحرک و ساختمانی
  • ماشین‌آلات فرم‌دهی فلزات
  • ماشین‌آلات فرم‌دهی فلزات
  • تجهیزات میدان نفتی

پمپ‌های پره‌ای دوار

پمپ‌های پره‌ای دایره‌ای نوعی از پمپ‌های جابه‌جایی مثبت هستند که از پره‌ها برای کشیدن سیالات از مخزن و ایجاد فشار هیدرولیک استفاده می‌کنند. آن‌ها نسبت به پمپ‌های پیستونی ارزان‌تر هستند؛ اما کاربردهای محدودتری. در این قطعات حجم سیال خروجی از پمپ را می‌توان با تغییر محور چرخشی روتور تنظیم کرد. این پمپ تعدادی پره‌ دارد که روی روتوری نصب شده‌اند که در داخل محفظه می‌چرخد.

پمپ‌های دنده‌ای

دو نوع اصلی پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک، پمپ‌های دنده‌ای داخلی و پمپ‌های دنده‌ای خارجی هستند. پمپ‌های حاوی چرخ‌دنده‌های خارجی دو چرخ‌دنده دارند که خارهای آن‌ها به‌صورت خارجی طراحی و چیده شده‌اند. نوع دنده داخلی نیز دارای دو چرخ‌دنده است و خارهای آن‌ها به‌صورت داخلی در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک چرخ‌دنده در داخل دیگری می‌چرخد.

پمپ‌های دنده‌ای هیدرولیک به دلیل تطبیق‌پذیری، کارایی و طراحی نسبتا ساده محبوب بالایی دارند. علاوه بر این، با توجه به دستیابی به آن‌ها در پیکربندی‌های مختلف، می‌توان از پمپ هیدرولیک دنده‌ای برای مصرفی، صنعتی و تجاری استفاده کرد.

پمپ‌های پیچی

پمپ‌های هیدرولیک پیچی برای کشیدن سیالات از مخزن و ایجاد فشار هیدرولیک از پیچ استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولا برای کاربری‌های با جریان بالا در فشار کم انتخاب مناسبی هستند. این پمپ‌ها از پمپ‌های دنده‌ای کارآمدتر هستند؛ اما تعمیر و نگهداری آن‌ها سخت‌تر است.

  پمپ های پیچی

پمپ‌های گریز از مرکز؛ کارآمد و مناسب برای کاربردهای با حجم بالا

همان‌طور که از اسم پمپ‌های گریز از مرکز مشخص است، این پمپ‌ها از نیروی گریز از مرکز برای کشیدن سیال از مخزن و ایجاد فشار هیدرولیک استفاده می‌کنند. آن‌ها نسبت به سایر انواع پمپ‌های هیدرولیک کمتر استفاده می‌شوند؛ اما راندمان بالایی دارند. پمپ هیدرولیک گریز از مرکز بهترین پمپ برای استفاده در کاربردهای با حجم بالا به‌شمار می‌رود.

پمپ‌های محوری؛ متنوع و کاربردی

پیستون‌های محوری با حرکت در داخل سیلندرهای ثابت، فشار دیفرانسیل مورد نیاز را ایجاد می‌کنند. پمپ‌های محوری با استفاده از این پیستون‌ها سیالات را از مرکز می‌کشند. این نوع پمپ‌ها در سه نوع محوری درون خطی، محوری شعاعی و محور خمیده تولید می‌شوند و تنها تفاوت آن‌ها در طراحی و جریان محوری است. پمپ‌های محوری برای سرعت بالاتر در فشار کمتر استفاده می‌شوند.

پمپ‌های آب هیدرولیک ماشین‌هایی که برای انتقال آب استفاده می‌شوند

ازآنجایی‌که پمپ‌های آب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواعی از پمپ آب هیدرولیک در بازار فروش این محصولات به فروش می‌رسند. این پمپ‌ها را می‌توان برای هدایت آب در صنایع استفاده کرد. همچنین وجود این تجهیزات در مناطق روستایی که امکان اتصال روستا به مدار بزرگ فاضلاب وجود ندارد، برای تامین آب خانه‌ها ضروری است. تعبیه کردن این نوع از پمپ هیدرولیک در محیط‌های تجاری برای انتقال آب به طبقات بالای ساختمان‌های مرتفع نیز یکی از مهم‌ترین نیازها در این زمینه به‌شمار می‌آید.

رام پمپ‌ هیدرولیک‌ از نیروی آب استفاده می‌کند

پمپ‌های رام هیدرولیک ماشین‌های چرخه‌ای هستند که از نیروی آب استفاده می‌کنند تا آب را به سطحی بالاتر از منبع اصلی آن انتقال دهند. این نوع پمپ هیدرولیک فقط با تکانه حرکت یا ریزش آب تغذیه می‌شود. در میان انواع پمپ‌های آب هیدرولیکی، پمپ‌های رم از انواع به‌شمار می‌آیند. برای انتخاب جای قرارگیری پمپ‌های رم باید به طول، اندازه، قطر، حداقل و حداکثر نرخ جریان و سرعت عملیات توجه شود.

  پمپ آب

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای استفاده از رم پمپ‌ هیدرولیک در صنایع وابسته به آب عبارت‌اند از:

  • انتقال آب در صنایع مدیریت پسماند، کشاورزی، فاضلاب، لوله‌کشی، تولید و مهندسی
  • کاهش مصرف انرژی برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی
  • نصب آسان در مناطق صعب‌العبور به دلیل برخورداری از تنها دو قسمت متحرک

پمپ هیدرولیک برقی

پمپ‌های هیدرولیک الکتریکی ماشین‌های انتقال مایع هیدرولیک هستند که برای انجام فرایند از نیروی برق استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولا برای انتقال مایع هیدرولیک از یک مخزن به یک محرک مانند یک سیلندر هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مکانیسم‌های فعال‌سازی بخشی جداناشدنی طیف وسیعی از ماشین‌آلات هیدرولیک هستند.

با وجود این که انواعی از مکانیسم‌های مختلف برای عملکرد پمپ هیدرولیک وجود دارند؛ اما بیشتر آن‌ها با جریان برق کار می‌کنند. در چنین مواردی، جریان الکتریکی با عبور از موتور، پروانه‌ها یا سایر وسایل داخل سیستم پمپ را برای ایجاد اختلاف فشار می‌چرخاند. این سطوح فشار به سیالات امکان می‌دهد تا از طریق پمپ جریان را پیدا کنند. پمپ‌های هیدرولیکی برقی را می‌توان برای هدایت مایع هیدرولیک به ماشین‌های صنعتی مانند: آسانسور یا بیل مکانیکی استفاده کرد.

پمپ‌ دستی هیدرولیک‌

پمپ‌های دستی هیدرولیک ماشین‌های انتقال سیال هستند که از نیروی مکانیکی تولید شده توسط یک محرک دستی برای کشاندن سیال به مرکز استفاده می‌کنند. محرک دستی می‌تواند اهرم، ضامن، دسته یا هر نوعی دیگر از قطعات باشد. پمپ هیدرولیک برای توزیع سیالات هیدرولیک، پمپاژ آب و کاربردهای مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  پمپ دستی هیدرولیک

مهم‌ترین کاربردهای پمپ‌های دستی هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • هدایت مایع هیدرولیک به مدارها در هلیکوپترها هواپیماها
  • کالیبراسیون ابزار و فعال‌‌سازی پیستون در سیلندرهای هیدرولیک
  • انجام آزمایش فشار در شنگ‌ها، لوله‌ها، شیرها، آبپاش‌ها و سیستم‌های مبدل حرارتی

پمپ هیدروپنوماتیک

پمپ‌های هیدرولیک هوا، دستگاه‌های قدرت هیدرولیکی هستند که از هوای فشرده برای تحریک مکانیزم پمپ استفاده کرده و انرژی مفیدی را از مایع تحت فشار تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها با نام پمپ‌های هیدرولیک پنوماتیک نیز شناخته می‌شوند و در صنایع مختلف برای کمک به بلند کردن بارهای سنگین و حمل‌و‌نقل وسایل با حداقل نیروی اولیه استفاده می‌شوند.

پمپ کلاچ هیدرولیک

نوع دیگری از انواع پمپ هیدرولیک، پمپ‌های کلاچ هیدرولیک هستند. این دستگاه‌ها مجموعه‌ای از کلاچ و پمپ را در برمی‌گیرند که به کاربر اجازه می‌دهند فشار لازم را با استفاده از کلاچ ایجاد کند. کلاچ‌های هیدرولیک به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که با اتصال دو شفت به یکدیگر، آن‌ها را به هم قفل می‌کنند. این عملکرد باعث می‌شود تا پمپ‌ها با همان سرعت بچرخند.

کاربرد پمپ های هیدرولیک چیست؟

پمپ‌های هیدرولیک به دلیل طیف وسیعی از قابلیت‌های خود در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزایش کاربردهای این تجهیزات بسیاری از شرکت‌های صنایع غذایی و آشامیدنی، نساجی و حتی پزشکی نیز از پمپ هیدرولیکی برای کاربردهای مختلف بهره می‌گیرند. به‌طورکلی پمپ‌های هیدرولیک در بهره‌برداری از تجهیزات ساختمانی، جابه‌جایی اجسام سنگین، برق‌رسانی ماشین‌آلات صنعتی و ... استفاده‌های فراوانی دارند.

بر همین اساس مهم‌ترین کاربردهای پمپ‌های هیدرولیکی عبارت‌اند از:

  • صنعت خودرو: به طور وسیعی در کاربردهای خودرویی مانند فرمان برقی، ترمز و سیستم‌های انتقال استفاده می‌شوند
  • تجهیزات ساختمانی: در طراحی تجهیزات ساختمانی مانند آسانسور، بالابر، بیل مکانیکی و بولدوزر نیز استفاده می‌شوند
  • تجهیزات کشاورزی: معمولا در تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین کاربردهای فراوانی دارند
  • صنعت هوافضا: برای اهداف مختلفی مانند ترمز هواپیما و ارابه فرود مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • حرکت سیالات از طریق خطوط لوله: در جابه‌جایی‌های سیالاتی مانند روغن در انواع سیستم‌ها نقش مهمی دارد.

  اجزای پمپ هیدرولیک

اجزای اصلی پمپ های هیدرولیک

شناخت اجزای پمپ‌های هیدرولیکی در شناخت فرایند کار و چگونگی نگهداری و تعمیرات آن‌ها نقش مهمی بر عهده دارد. این ماشین‌ها توانایی دریافت انرژی از هر منبع دیگری را دارد تا بتواند آن را به فشار مناسب برای جابه‌جایی سیالات تبدیل کند. بیشتر پمپ‌های هیدرولیک دارای قطعات چرخشی هستند که با استفاده از منبع الکتریکی فرایند اصلی انتقال انرژی را پیش می‌برند.

بر همین اساس مهم‌ترین اجزای پمپ هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • محفظه یا محفظه پمپ: این قسمت پمپ برای محافظت از اجزای داخلی تعبیه شده است. پمپ‌های کوچک‌تر از آلومینیوم و پمپ‌های بزرگ‌تر از چدن برای محفظه استفاده می‌کنند
  • تیغه‌های پروانه: این تیغه‌ها در داخل محفظه پمپ می‌چرخند. چرخش پره‌های پروانه، با چرخش سیال‌های اطراف، فشار انتقال سیال را افزایش می‌دهد. تیغه‌ها همچنین نقش مهمی در ریکاوری و خنک‌کنندگی سیستم بر عهده دارند
  • شفت پمپ: برای نصب پروانه استفاده می‌شود که جنس آن فولاد یا فولاد ضد زنگ است
  • بلبرینگ و یاتاقان: کمک به چرخش دائمی پروانه عملکرد بلبرینگ است. معمولا پمپ‌های گریز از مرکز از یاتاقان‌های استاندارد ضد اصطکاک استفاده می‌کنند
  • آب‌بندی: بیشتر پمپ‌ها به دلیل خرابی یا نقص در بلبرینگ عملکرد خراب می‌شوند. آب‌بندی‌ها با ایفای نقشی محافظتی  از بلبرینگ در برابر عوامل مخرب، باعث افزایش طول عمر پمپ هیدرولیکی می‌شود

در انتخاب پمپ‌های هیدرولیک چه نکاتی را باید در نظر گرفت

استفاده از مناسب‌ترین پمپ‌های هیدرولیک عاملی مهم در افزایش راندمان مورد نظر و کاهش هزینه‌های خرید و تعمیرات این ماشین‌ها است. محدود کردن خود به استفاده از یک نوع روش انتقال نیرو نه تنها عاقلانه نیست؛ بلکه متناسب با توان و طراحی پمپ‌های هیدرولیک قابلیت اجرایی ندارد.

  معیار انتخاب پمپ هیدرولیک

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد بالابر هیدرولیک را اینجا بخوانید

برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب پمپ‌های هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • فشار عملیاتی: در نظر گرفته حداکثر فشار عملیاتی و حداقل فشار برای ایجاد نیروی مورد نیاز
  • منبع نیروی محرکه: دستی، هوا از کمپرسور، نیروی الکتریکی یا موتور سوخت و ...
  • سرعت کار: توجه به تک‌سرعته یا دو سرعته بودن، میزان حجم مایه در هر ضربه، میزان حجم در دقیقه برای پمپ‌های برقی و ...
  • قابل حمل بودن: دقت به ثابت یا متحرک بودن آن‌ها
  • دمای عملیاتی: توجه به تاثیر دمای کارکرد بر اندازه و نوع سیالات

به همین دلیل با توجه به کاربردهای مورد نظر باید در زمان خرید انواع پمپ هیدرولیک به نکاتی توجه داشته باشید تا بالاترین عملکرد این ماشین‌ها را استفاده کنید. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین نکات خرید انواع پمپ‌های هیدرولیکی اشاره می‌کنیم که نسبت به موارد ذکر شده اهمیت‌ بالاتری دارند.

کیفیت اجزای پمپ

سیلندرها، پیستون‌ها و چرخ‌دنده‌ها معمولا از متریال‌های باکیفیتی مانند: آلومینیوم، فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند که از بالاترین مقاومت در برابر اصطکاک دائمی پمپاژ برخوردار هستند. متریال‌های به‌کاررفته در تولید پمپ هیدرولیکی علاوه بر مقاومت در برابر فرایند پمپاژ، باید در مقابل سیالات هیدرولیک نیز مقاومت کنند. در ترکیبات سیالات موادی عناصری مانند روغن، بوتانول و استر وجود دارند که می‌توانند باعث خوردگی در قطعات پمپ شوند.

توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های پمپ

در زمان خرید پمپ‌های هیدرولیکی باید عملکرد انواع پمپ‌های مشابه را با هم بررسی کنید. حداکثر فشار عملیاتی، فشار کار پیوسته، میزان قدرت اسب بخار، سرعت انجام فرایند، منبع تامین قدرت، وزن پمپ و میزان حداکثر جریان سیال، از مهم‌ترین نکاتی است که در این زمینه به شما کمک می‌کنند. از سوی دیگر طول، امتداد میله و قطر پمپ نیز باید به دقت بررسی شوند تا متناسب با کاربرد مورد نظرتان، مقاوم‌ترین محصول را خریداری کنید.

توجه به معایب پمپ های هیدرولیک

در کنار مزایای استفاده از پمپ هیدرولیک، این نوع از پمپ‌ها محدودیت‌هایی را نیز دارند که توجه به آن‌ها در انتخاب بهترین محصول و افزایش راندمان کار تاثیر بالایی دارد. شناسایی کمبودها و ارزیابی آن‌ها متناسب با اهداف خرید از مهم‌ترین نکاتی است که می‌توانید به آن توجه داشته باشید.

  استاندارد ایمنی پمپ

استانداردهای ایمنی پمپ‌های هیدرولیک

طراحی انواع پمپ‌های هیدرولیک به‌گونه‌ای است که تمام آن‌ها در جهت تامین سلامت افراد و جلوگیری از آسیب‌های بی‌دلیل به ماشین در نظر گرفته شده‌اند. به همین دلیل در زمان استفاده از این محصولات، استانداردهایی وجود دارد که توجه به آن‌‌ها ضمن افزایش طول عمر محصول و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به افراد، راندمان آن را نیز افزایش می‌دهد.

 فراموش نکنید مهم‌ترین نکته ایمنی در سیستم‌های هیدرولیکی پرهیز از تماس فیزیکی با آن‌ها در زمان کار است. حتی در صورت عدم استفاده از پمپ‌های هیدرولیک، فشار مایع فعال در داخل سیستم می‌تواند آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر را به همراه داشته باشد.

بر همین اساس مهم‌ترین استانداردهای ایمنی انواع پمپ هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • این پمپ‌ها فقط باید برای اهداف مورد نظر استفاده شوند
  • قبل از راه‌اندازی آن‌ها باید یک بازرسی دقیق از تمام قطعات انجام شود
  • در صورت افزایش دما بیشتر از مقدار تعیین شده یا کاهش فشار مورد نیاز، پمپ‌ هیدرولیکی باید سریعا خاموش شود
  • دست‌ها، بازوها، صورت یا سایر اندام‌های بدن نباید در قسمت‌های متحرک یا نزدیک آن‌ها قرار بگیرند
  • وسایل ایمنی در هنگام نصب این قطعات حتما استفاده شوند
  • قبل از شروع تعمیر و نگهداری پمپ باید از خاموش بودن پمپ مطمئن باشید
  • افرادی باید پمپ‌های هیدرولیکی را نصب یا تعمیر کنند که به فرایندهای عملیاتی آن‌ها آشنا هستند

  تعمیر و نگهداری پمپ هیدرولیک

تعمیر و نگهداری پمپ‌های هیدرولیک

با وجود این که سیستم‌های هیدرولیک پیچیدگی کمتری نسبت به سیستم‌های الکتریکی یا مکانیکی دارند؛ اما همچنان ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کرد. عامل اصلی نیاز به تعمیر پمپ‌های هیدرولیکی، خرید محصولات نامرغوب است. این موضوع می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی و افزایش هزینه‌ها برای تعمیر و نگهداری را به دنبال داشته باشد.

بر همین اساس مهم‌ترین نکات تعمیر و نگهداری پمپ‌های هیدرولیک عبارت‌اند از:

  • پایبندی به برنامه منظم تعمیر و نگهداری
  • تغییر گاه‌به‌گاه سیال هیدرولیک
  • تمیز کردن صافی مکش
  • تغییر دوره‌ای فیلترها
  • بررسی اتصالات لوله‌ها و خود لوله‌ها
  • اسکن موتور درایو الکترونیکی

  پمپ هیدرولیک همیار مکانیک کوشا

همیار مکانیک کوشا؛ عرضه‌کننده انواع بالابرهای سالمندان

خرید از مجموعه‌های معتبر ضامن کیفیت محصولات و تامین ایمنی در زمان نصب و استفاده از بالابرها است. همیار مکانیک کوشا مجموعه‌ای معتبر در زمینه عرضه انواع بالابرهای مناسب سالمندان و بالابرهای بیمارستانی است. محصولات ارائه‌شده در همیار مکانیک کوشا دارای باکیفیت‌ترین قطعات برای نقل‌وانتقال افراد ناتوان و بیماران هستند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از آخرین موجودی‌های انبار، از بخش دسته‌بندی محصولات سایت ما دیدن کنید.

 

سوالات متداول

پمپ هیدرولیک انرژی مکانیکی را به انرژی سیال تبدیل می‌کند. با این دستگاه مقدار تقریبا کمی از توان ورودی می‌تواند به مقدار زیادی توان خروجی برای بلند کردن بارهای سنگین تبدیل شود.

این پمپ‌ها با استفاده از انرژی مکانیکی، سیال را در یک سیستم بسته تحت فشار قرار می‌دهند. سیال تحت فشار هم برای بالابردن انواع وسایل فشار مناسبی را به پیستون‌ها منتقل می‌کند.

هدف اصلی پمپ هیدرولیک، غلبه بر فشاری است که به بار بستگی دارد؛ اما پمپ آب حجم مشخصی از آب را از یک منطقه به منطقه دیگر تبدیل می‌کند.

در صورت نگهداری اصولی، پمپ‌های هیدرولیک می‌تواند بین 5000 تا 10000 ساعت کار کنند.

پمپ‌های هیدرولیک روغن یا هر سیال دیگری را از مخزن به سایر قسمت‌های سیستم انتقال می‌دهد. هر دو ورودی و خروجی این پمپ‌ها دارای سوپاپ‌های مختلف هستند. شیر برگشتی موجود در ورودی، باعث فشار سیال از مخزن به داخل پمپ می‌شود و شیری خروجی نیز سیال را به قسمت‌های دیگر سیستم پمپاژ می‌کند. در نهایت خلا عامل ایجاد فشار سیال به ورودی پمپ است.
مطالب مشابه