انواع غلتک ها | کفشک‌ها چه نقشی در آسانسور و بالابرها دارند؟

ایجاد در 27 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 18 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

انواع غلتک ها یا کفشک‌ها؛ قطعات مکانیکی مهم در بالابر و آسانسور

آسانسورها و بالابرها دارای قطعات مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها وظیفه‌ای مخصوص را در سیستم اجرایی این وسایل بر عهده دارند. غلتک یا کفشک نیز یکی از مهم‌ترین قطعات در این تجهیزات به‌شمار می‌آید که با عملکرد خود باعث حرکت روان‌ کابین می‌شود. به دلیل نقش مهم انواع غلتک ها در هدایت و تعیین مسیر آسانسور، شناخت آن‌ها و آشنایی با چگونگی عملکردشان از مهم‌ترین نکاتی است که نصاب‌های آسانسور و بالابر و همچنین ساکنین باید بدانند تا متناسب با نیازشان، از غلتک مورد نظر برای دستگاه‌های خود استفاده کنند. در این مطلب از همیار مکانیک کوشا به بررسی کامل انواع کفشک‌ها می‌پردازیم و کاربرد آن‌ها در آسانسور و بالابرها را بررسی می‌کنیم.

 غلتک

غلتک آسانسور و بالابر چیست؟

استفاده از انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر به حرکت نرم وزنه تعادل و کابین کمک می‌کند. این قطعات با جابه‌جایی‌های خود در امتداد ریل‌های راهنما، به‌عنوان هدایت‌کننده آسانسور به کار می‌روند. در واقع در زمان حرکت آسانسور، کفشک‌ها با لغزیدن بر روی ریل‌ها، در آسان‌تر شدن حرکات کابین و وزنه تعادل نقش مستقیمی بر عهده دارند. بر همین اساس این قطعات که در قسمت‌های بالایی و پایینی کابین و وزنه تعادل نصب می‌شوند، در حرکت راحت آسانسور تاثیرگذار هستند.

کاربرد انواع غلتک ها در بالابر و آسانسور

انواع غلتک های به‌کاررفته در سیستم اجرایی آسانسورها وظیفه‌های متعددی را بر عهده دارند. مهم‌ترین کاربرد این قطعات هدایت مسیر بالابر و ایجاد لغزش بین وزنه تعادل و کابین است. از سوی دیگر این قطعات از ایجاد حرکات مقطع در آسانسور جلوگیری کرده و به حرکات نرم و یکنواخت بین وزنه تعادل و کابین کمک می‌کنند.

کاربرد دیگر انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر به کاهش صدا و ارتعاشات در زمان استفاده از این وسایل است. در زمان عبور آسانسور از کابین و وزنه تعادل، در بخش اتصالات، لرزش‌ها و ارتعاشاتی به وجود می‌آیند که ممکن است صداهای بلندی داشته باشند. کفشک‌ها با به حداقل رساندن این صداها و لرزش‌ها، در ایجاد حرکات روان کابین و کادر وزنه آسانسور نقش مهمی دارند. علاوه بر این انواع کفشک‌ها برای افزایش ایمنی، بهبود کیفیت راندمان کلی بالابر و تعیین مسیر درست حرکت کابین آسانسور به کار می‌روند.

 کاربرد غلتک

بر همین اساس مهم‌ترین کاربردهای انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر عبارت‌اند از:

  • کاهش صدای ایجاد شده در زمان جابه‌جایی کابین و وزنه تعادل
  • افزایش ایمنی افراد در آسانسور
  • رفع کامل انحرافات ناشی از جابه‌جایی ریل بالابر و قطعات دیگر
  • برخورداری از مقاومت بالا در برابر فرسایش
  • برخورداری از کمترین میزان اصطکاک

انواع غلتک ها؛ قطعاتی با ساختار متفاوت اما با کاربرد یکسان

از کفشک‌ها متناسب با ابعاد و مدل رید استفاده می‌شود. نصاب‌ها برای اجرای اصولی فرایند نصب بالابر و آسانسور، از سه نوع غلتک متفاوت استفاده می‌کنند. انواع غلتک ها نوع بدنه و جنس متفاوتی دارند؛ اما کاربرد آن‌ها در تمام بالابرها یکسان است. شناخت انواع کفشک‌ها از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند در تعیین محل قرارگیری این قطعه و نوع ریل‌ها موثر باشد.

ریل‌ها و براکت آسانسور بر اساس تعداد طبقات و محدوده سرعت حرکتی آن انتخاب می‌شوند. کفشک‌ها نیز باید متناسب با این معیارها و محل قرارگیری سایر بخش‌های آسانسور مورد استفاده قرار گیرند تا در فرایند نقل‌وانتقال افراد و وسایل خللی به وجود نیاید. بر همین اساس در ادامه به معرفی انواع کفشک‌ها در آسانسور اشاره می‌کنیم.

کفشک‌های غلتکی یا رولری؛ قطعاتی کاربردی و پرمصرف

در بین انواع غلتک ها، از کفشک‌های غلتکی یا رولری برای آسانسورهایی به کار می‌روند که سرعت آن‌ها بالاتر از 5/2 متر بر ثانیه است. در این قطعات فنرهایی استفاده شده‌اند که کارایی آن‌ها را برای سرعت‌های 5 متر بر ثانیه نیز بالا می‌برند. نوع طراحی منحصربه‌فرد غلتک‌های رولری از این محصولات، قطعاتی کاربردی می‌سازد.

 انواع غلتک

غلتک‌ها در این نوع از کفشک‌ها بر روی بدنه فلزی مقاومی سوار شده‌اند که در پشت هر یک از آن‌ها فنرهای جلوبرنده قرار دارند. این فنرها با کمک به اتصال دائمی غلتک‌ها به سه مقطع ریل، لرزش و ارتعاش حرکت کابین و آسانسور را به حداقل می‌رسانند. به دلیل استفاده از آسانسورهای با سرعت بالا و ضرورت کاهش مصرف انرژی، در میان انواع غلتک ها از کفشک رولری در ساختمان‌های بلند و برج‌ها استفاده می‌شود. برای بهبود عملکرد این کفشک‌ها بهتر است در زمان حرکت، سطوح حرکتی کاملا خشک بوده و تعداد چرخش‌های آن‌ها مشخص و متناسب باشند.

مهم‌ترین ویژگی‌های کفشک‌های رولری در بالابر و آسانسورها عبارت‌اند از:

  • رولرها از جنس پلی‌اورتان هستند
  • برای محافظت از چرخ‌ها، در قسمت بالایی کابین و بخش وزنه تعادل، از محافظ‌های فلزی استفاده می‌کنند
  • دارای تعداد حداکثر 450 دور چرخش رول‌ها برای کابین و حداکثر 950 دور برای وزنه تعادل هستند
  • دارای طراحی خاص  برای قرارگیری رولرها بر روی بدنه فلزی مستحکم

 غلتک لغزشی

غلتک‌های لغزشی

کفشک‌های لغزشی بر خلاف غلتک های رولری برای بالابرهایی با سرعت میانگین 2 متر بر ثانیه استفاده می‌شود. در این قطعات جنس بخشی که با ریل‌های راهنما تماس دارد، تلفون یا پلاستیک است. به همین دلیل هر چند وقت یک‌بار باید آن را تعویض کرد تا کارایی بالابر بالاتر رود. در بین انواع غلتک ها، اهمیت نگهداری کفشک‌های لغزشی بالاتر است؛ زیرا در صورت ساییدگی یا از بین رفتن قسمتی از آن، ارزش و تکان شدیدی در کابین به وجود می‌آید.

  • نگهداری اصولی ریل‌های راهنما و تمیز کردن مداوم آن‌ها
  • اجرای درست و تنظیم صحیح کفشک‌های لغزشی
  • روغن‌کاری به موقع ریل‌ها

کفشک ثابت؛ قطعاتی فاقد تحرک و خاصیت ارتجاعی

نوع دیگری از انواع غلتک ها، کفشک‌های ثابت هستند که برای کاراسلینگ هیدرولیک نوع L و کادر وزنه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از قطعات استحکام بالا و قیمتی ارزان دارند؛ به همین دلیل از فروش بالایی نیز در فروشگاه‌ها و مراکز توزیع برخوردار هستند. کفشک ثابت در زمان وجود اشکال در زمان نصب ریل بالابر، به سادگی آن را به کابین آسانسور انتقال می دهد.

تفاوت‌های اصلی بین کفشک‌های لغزشی و غلتکی

برای شناخت بهتر عملکردهای انواع غلتک ها، بررسی ویژگی‌های رایج‌ترین نوع کفشک‌های بالابر به انتخاب بهترین محصول کمک فراوانی می‌کند. بر همین اساس در جدول زیر این دو نوع قطعه مکانیکی را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم

کفشک‌های غلتکی

>کفشک‌های لغزشی

دارای غلتک از 3 طرف مختلف

ثابت و مجهز به لنت‌های پلاستیکی

عدم وارد کردن لرزش به کابین آسانسور

ایجاد لرزش در کابین با کوچک‌ترین اشتباه در نصب

عدم نیاز به روغن‌کاری

قرارگیری بخشی از آن در ریل آسانسور

حرکت ساده غلتک‌ها بر روی ریل

ایجاد صدا در زمان حرکت کابین به دلیل روغن‌کاری زیاد

مصرف انرژی پایین به دلیل اصطکاک کمتر

دارای فنر تنظیم

قیمت نصب بالا

هزینه‌های اجرای پایین

نصب آسان بر روی کابین

دارای فرایند نصب مشکل

 

چه رابطه ای بین لرزش کابین و انتخاب غلتک مناسب آسانسور وجود دارد؟

پس از شناخت کامل انواع غلتک های آسانسور و کاربردهای آن‌ها، باید رابطه‌ بین لغزش کابین با این قطعات را بررسی کرد تا به درک بهتری از عملکرد کفشک‌ها دست پیدا کرد. این قطعات در روان‌تر شدن حرکت کابین بر ریل‌های درون چاه نقش مهمی برعهده دارند؛ بنابراین استفاده از غلتک‌های نامناسب، احتمال گیر کردن کابین در بین مسیر را افزایش می‌دهد. این اتفاق تکانه‌های شدید و لرزشی را در کابین به وجود می‌آورد که در صورت عدم انتخاب غلتک نامناسب مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

 قیمت غلتک

برخی از مهم‌ترین دلایل لرزش کابین آسانسور عبارت‌اند از:

  • عدم تنظیم صحیح لرزه‌گیرهای تعبیه‌شده بر روی کابین آسانسور
  • درگیر شدن غلتک ریل درب کابین با ریل آلومینیومی بالابر
  • یکسان نبودن میزان کشش سیم‌بکسل‌های متصل به کابین
  • عدم نصب استاندارد وزنه‌های درون قاب وزنه تعادل
  • مشکل در طراحی و نصب کابین آسانسور
  • استفاده از سایز نامناسب برای ریل‌ها
  • نصب نادرست ریل آسانسور
  • لق بودن کابین بالابر

راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از لرزش کابین آسانسور وجود دارند. با توجه به اهمیت کفشک‌ها در کاهش ارتعاشات کابین بالابر، انتخاب مدل مناسب، جنس قطعه و کیفیت انواع غلتک ها در آسانسور می‌تواند راهکاری مناسب در این زمینه باشد. همچنین نصب اصولی کفشک‌ها و هم‌ترازی غلتک با درب آسانسور نیز رایج‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توانند در کاهش صدا و لرزش کابین موثر باشند.

تنظیم دقیق فنر؛ مهم‌ترین اصل در نصب انواع غلتک های بالابر

مهم‌ترین عامل برای نصب استاندارد انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر، تنظیم دقیق فنر تعبیه‌شده در این قطعات است. محکم شدن بیش از حد فنر اصطکاک بیشتری را در حرکت آسانسور به وجود می‌آورد و همین موضوع فشار بر روی موتور بالابر را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بیش از حد آزاد و رها بودن فنر نیز، لرزش‌های محل اتصال ریل‌ها را به کابین منتقل می‌کند. به همین دلیل در زمان نصب انواع کفشک‌های بالابر، باید به اندازه درست سفت بودن فنرها توجه داشته باشید و از مجموعه‌های معتبر برای نصب کمک بگیرید.

 خرید غلتک

استانداردهای حفظ و نگهداری انواع غلتک‌های آسانسور

کفشک‌های آسانسور قطعاتی هستند که در زمان سرویس آسانسورها باید کاملا مورد ارزیابی قرار بگیرند. متناسب با نوع غلتکی یا لغزشی بودن این قطعات باید از راهکارهای مراقبتی مناسبی برای افزایش طول عمر آن‌ها استفاده کرد.

بر همین اساس مهم‌ترین استانداردهای حفظ و نگهداری انواع کفشک‌های بالابر عبارت‌اند از:

  • کفشک‌های غلتکی نیاز به روغن‌کاری ماهانه ندارند
  • غلتک‌های لغزشی به دلیل دارا بودن لنت‌های پلاستیکی حتما باید به‌صورت ماهانه روغن‌کاری شوند
  • تنظیم اصولی فنر غلتک‌ها در زمان نصب آسانسور یک اصل اساسی است
  • خراب بودن لنت‌های کفشک‌ها تنظیمات درب آسانسور را تغییر می‌دهد؛ بنابراین در صورت مشاهده خرابی لنت‌ها، باید به‌سرعت تعویض شوند
  • در کفشک‌های لغزشی باید فاصله‌ای استاندارد بین لنت با بدنه اصلی غلتک وجود داشته باشد

نکات کاربردی در زمان خرید و نصب انواع غلتک های بالابر و آسانسور

فرایند انتخاب بهترین کفشک و نصب انواع غلتک های بالابر و آسانسور یک موضوع کاملا تخصصی و پیچیده است. به همین دلیل توصیه می‌شود صفر تا صد کارشناسی، طراحی، اجرا و نصب غلتک‌های آسانسور را به مجموعه‌‌های معتبر بسپارید. بااین‌حال نکاتی کلی وجود دارند که توجه به آن‌ها ضمن افزایش طول عمر کفشک‌ها، ایمنی تجهیزات و افراد و وسایل درون آسانسور را نیز تامین می‌کند.

 غلتک تهران

این نکات عبارت اند از:

  • برای سرعت‌های حداکثر 1 متر بر ثانیه از غلتک‌های لغزشی برای کابین و کفشک‌های ثابت برای کادر وزنه تعادل استفاده می‌شود
  • اطمینان از ماشین‌کاری شدن کف غلتک و عاری بودن آن‌ها از پلیسه‌ در امنیت نصب کفشک تاثیر بالایی دارد
  • ساییدگی و خرابی لنت‌ها باعث از بین رفتن تنظیمات درب و ایجاد صدا و ارتعاش در حرکت بالابر می‌شود
  • قبل از نصب غلتک، کادر وزنه تعادل و کابین باید در حالت استاندارد و بالانس قرار بگیرند
  • بهترین انواع غلتک ها برای سرعت‌های بالاتر از 1 متر بر ثانیه کفشک‌های غلتکی هستند
  • ریل‌ها باید توسط تکنسین‌های ماهر نصب شوند تا اصطکاک غلتک‌ها کاهش یابد
  • سرویس و روغن‌کاری مداوم ریل‌ها در افزایش طول عمر غلتک‌ها موثر است
  • از 4 غلتک برای کابین و 4 غلتک برای وزنه تعادل استفاده می‌شود
  • کفشک باید متناسب با نوع، سرعت و وزن آسانسور انتخاب شود
  • مقاومت لنت‌های کفشک در برابر خوردگی بسیار اهمیت دارد
  • حداکثر هر 8 ماه یکبار لنت غلتک‌ها باید تعویض شوند
  • با هر بار سرویس آسانسور، غلتک‌ها نیز باید تمیز شوند
  • بدنه کفشک نباید وزن زیادی داشته باشد

هزینه نصب و خرید انواع کفشک آسانسور و بالابر

انتخاب نوع کفشک مناسب برای بالابر و آسانسور در افزایش طول عمر تجهیزات نقش مهمی بر عهده دارند. بااین‌حال خرید غلتک‌های بی‌کیفیت و ارزان احتمال بروز آسیب‌های مالی و جانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین صرف نظر از قیمت این قطعات باید مناسب‌ترین کفشک را برای آسانسورها انتخاب کنید. به‌طورکلی قیمت انواع غلتک ها متناسب با عملکرد و کیفیت جنس بدنه متفاوت است.

معمولا کفشک‌های غلتکی به دلیل کاربرد بیشتر و کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری، هزینه نصب و خرید کمتری نسبت به کفشک‌های لغزشی دارند. البته با وجود قیمت‌های بالای این محصولات خرید کفشک‌های غلتکی اطمینان خاطر بیشتری را برای ساکنین به وجود می‌آورد و مانع از خسارات جبران‌ناپذیر می‌شود.

 قیمت غلتک

همیار مکانیک کوشا؛ عرضه‌کننده انواع بالابرهای خانگی و بالابرهای توانبخشی

استفاده از انواع غلتک ها در بالابرها بسیار رایج است. این قطعات با تسهیل فرایند حرکت بر روی ریل‌ها در جابه‌جایی افراد و وسایل درون محفظه نقش مهمی بر عهده دارند. همیار مکانیک کوشا یک مجموعه معتبر در زمینه فروش انواع بالابرهای پله، بالابر بیمار، صندلی بلند کننده از زمین، صندلی سیار سرویس بهداشتی، رمپ جمع‌شونده ویلچرهای ایستا و تاشو و ... به‌شمار می‌آید. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات هفت روز تضمین بازگشت کالا و پنج سال خدمات پس از فروش، از طریق سایت ما جدیدترین بالابرهای مکانیکی مخصوص توان‌بخشی را خریداری کنید.

سوالات متداول

استفاده از انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر به حرکت نرم وزنه تعادل و کابین کمک می‌کند. این قطعات با جابه‌جایی‌های خود در امتداد ریل‌های راهنما، به‌عنوان هدایت‌کننده آسانسور به کار می‌روند. در واقع در زمان حرکت آسانسور، کفشک‌ها با لغزیدن بر روی ریل‌ها، در آسان‌تر شدن حرکات کابین و وزنه تعادل نقش مستقیمی بر عهده دارند. بر همین اساس این قطعات که در قسمت‌های بالایی و پایینی کابین و وزنه تعادل نصب می‌شوند، در حرکت راحت آسانسور تاثیرگذار هستند.

مهم‌ترین کاربردهای انواع غلتک ها در آسانسور و بالابر عبارت‌اند از: 1-کاهش صدای ایجاد شده در زمان جابه‌جایی کابین و وزنه تعادل 2-افزایش ایمنی افراد در آسانسور 3-رفع کامل انحرافات ناشی از جابه‌جایی ریل بالابر و قطعات دیگر 4-برخورداری از مقاومت بالا در برابر فرسایش 5-برخورداری از کمترین میزان اصطکاک

کفشک‌های غلتکی یا رولری؛ قطعاتی کاربردی و پرمصرف و غلتک‌های لغزشی دو نوع مهم از انواع غلتک ها می باشند؟

انتخاب نوع کفشک مناسب برای بالابر و آسانسور در افزایش طول عمر تجهیزات نقش مهمی بر عهده دارند. بااین‌حال خرید غلتک‌های بی‌کیفیت و ارزان احتمال بروز آسیب‌های مالی و جانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین صرف نظر از قیمت این قطعات باید مناسب‌ترین کفشک را برای آسانسورها انتخاب کنید. به‌طورکلی قیمت انواع غلتک ها متناسب با عملکرد و کیفیت جنس بدنه متفاوت است. معمولا کفشک‌های غلتکی به دلیل کاربرد بیشتر و کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری، هزینه نصب و خرید کمتری نسبت به کفشک‌های لغزشی دارند. البته با وجود قیمت‌های بالای این محصولات خرید کفشک‌های غلتکی اطمینان خاطر بیشتری را برای ساکنین به وجود می‌آورد و مانع از خسارات جبران‌ناپذیر می‌شود.

پس از شناخت کامل انواع غلتک های آسانسور و کاربردهای آن‌ها، باید رابطه‌ بین لغزش کابین با این قطعات را بررسی کرد تا به درک بهتری از عملکرد کفشک‌ها دست پیدا کرد. این قطعات در روان‌تر شدن حرکت کابین بر ریل‌های درون چاه نقش مهمی برعهده دارند؛ بنابراین استفاده از غلتک‌های نامناسب، احتمال گیر کردن کابین در بین مسیر را افزایش می‌دهد. این اتفاق تکانه‌های شدید و لرزشی را در کابین به وجود می‌آورد که در صورت عدم انتخاب غلتک نامناسب مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.
مطالب مشابه