نقش بافر در عملکرد آسانسور | بافر چگونه امنیت افراد داخل آسانسور را تامین می‌کند؟

ایجاد در 12 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 24 اسفند 1402
|
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

تضمین عملکرد صحیح آسانسور با شناخت نقش انواع بافر

قطعات متفاوتی در سیستم اجرایی آسانسور و بالابرها به کار رفته اند. هر یک از این قطعات با ایفای نقشی مستقل در مکانیزم جابه جایی ایمن آسانسور نقش دارند. ضربه‌گیر یا بافر آسانسور (Elevator buffer) یکی از قطعات اصلی برای تامین ایمنی این دستگاه به شمار می آید که به عنوان بخشی از سیستم ترمز آسانسور، ضامن سلامتی افراد یا وسایل داخل کابین است. بافر معمولا با نصب شدن در مرکز ثقل آسانسور زمانی وارد عمل می شود که دیگر اجزا و قطعات ایمنی عملکرد مطلوبی نداشته باشند. در این مطلب از وب‌سایت همیار مکانیک کوشا نقش بافر در عملکرد آسانسور را بررسی می کنیم.

نقش بافر در عملکرد آسانسور

بدون وجود بافر، آسانسور یک ارابه مرگ متحرک است

تصور کنید که آسانسورها بدون تعبیه شدن سیستم ترمز اصولی هیچ برنامه‌ای برای توقف در شرایط خاص نداشته باشند. در چنین شرایطی استفاده از این دستگاه‌ها یک اشتباه مرگبار است. طراحان انواع آسانسورهای تجاری و مسکونی برای جلوگیری از چنین فجایعی مکانیزمی را تحت عنوان سیستم ترمز آسانسور تعبیه کرده‌اند که بافر یکی از اصلی‌ترین اجرای آن به‌شمار می‌آید.

نقش بافر در عملکرد آسانسور جلوگیری از برخورد شدید کابین با وزنه تعادل در زمان سقوط این دستگاهرها می باشد. به همین دلیل بافرها را معمولا بر روی یک سکوی بتنی در چاهک و قسمت انتهایی کابین و وزنه تعادل نصب می کنند. با توجه به کاربردهای متفاوت و مکانیزم های گوناگونی که در عملکرد سیستم های آسانسور وجود داشت، در گذشته استفاده از بافرهای فنری لول یا تخت بسیار رایج بود؛ اما با توسعه طراحی بالابرها و ظهور سیستم های هیدرولیک (مانند بالابر هیدرولیک) از انواع دیگری از ضربه گیرها نیز برای آسانسور استفاده کرد.

نقش بافر در عملکرد آسانسور‌

 زمانی که کابین آسانسور با سرعت بیشتر از 15% سرعت نامی به سوی بخش انتهایی چاه آسانسور در حرکت است، برخی قطعات وظیفه توقف کابین و تامین ایمنی دستگاه و سرنشینان بالابر را بر عهده دارند. اگر این قطعات توانایی جلوگیری از حرکت کابین در این شرایط را نداشته باشند، بافر آسانسور با مهار شدت ضربه و جلوگیری از ایجاد حادثه‌ای فاجعه‌بار جان افراد را نجات می‌دهد.

ارتباط انواع بافر و نقش آن‌ها در سیستم اجرایی آسانسورها

بافر در انواع گوناگون خود با جذب یا دفع انرژی وارد شده به خود، مانع از ایجاد آسیب‌های ناشی از حوادث غیر مترقبه آسانسور می‌شود. بر همین اساس نقش بافر در عملکرد آسانسور را می‌توان به ویژگی‌های انواع این قطعه مرتبط کرد؛ زیرا هر یک از آن‌ها با وجود هدف واحدشان، عملکرد متفاوتی دارند.

ضربه گیر

به‌طورکلی دو نوع اصلی بافر آسانسور عبارت‌اند از:

  • بافر جذب‌کننده انرژی (AT)
  • بافر مستهلک‌کننده انرژی(DT)

بافر جذب‌کننده انرژی (AT)؛ مناسب برای سرعت‌های پایین

ضربه گیرهای آسانسور از نوع جذب کننده انرژی (Accumulation Type) از قطعات فنری یا لاستیک‌های فشرده شده برای ذخیره انرژی استفاده می‌کنند. این نوع از بافرها در بالابرهایی کاربرد دارند که حداکثر سرعت آن‌ها یک متر بر ثانیه است. متناسب با جنس و طراحی ضربه‌گیر بافرها به دو دسته بافر فنری و بافرهای پلی اورتان تقسیم‌بندی می‌شوند. شما برای این که نقش بافر در عملکرد آسانسور را بدانید باید با این ضربه‌گیرها آشنا باشید. به همین دلیل در ادامه به بررسی این دو نوع ضربه‌گیر آسانسور می‌پردازیم.

بافر فنری؛ از قدیمی‌ترین ضربه‌گیرهای آسانسور

بافرهای فنری از یک فنر مارپیچ مقطع و دایره‌ای تشکیل شده‌اند. این ضربه‌گیرها در آسانسورهای قدیمی‌تر بیشتر دیده می‌شوند و در طراحی‌های جدید کاربرد بالایی ندارند. بااین‌حال برای بافرهای فنری از دو نوع فنر لول و تخت استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها توانایی متفاوتی برای جذب انرژی و کاهش ضربه حرکت کابین آسانسور در حال سقوط دارند.

بافر پلی اورتان

نوع دیگری از بافرهای AT ضربه‌گیرهای پلی‌اورتان هستند. کاربرد اصلی این نوع از ضربه‌گیرها در آسانسورهایی است که سرعت نامی پایینی دارند. پلی‌اورتان موجود در این ضربه‌گیرها از واکنش شیمیایی دو ماده ایزوسیانات و پلی‌پول به وجود می‌آید که پلی‌اورتان ساخته شده در این بافرها را به دو نوع فوم‌های نرم و محکم تقسیم‌بندی می‌کند. نقش بافر پلی اورتان در عملکرد آسانسور بسیار مهم است؛ زیرا فوم‌های سخت این نوع ضربه‌گیرها به‌عنوان عایق حرارتی مناسب نیز به کار می‌روند.

 

بافر مستهلک کننده انرژی

بافر مستهلک‌کننده انرژی (DT)

از بافرهای DT برای آسانسورهایی با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه استفاده می‌شود. این بافرها که به ضربه‌گیرهای هیدرولیکی نیز شهرت دارند، به راحتی می‌توانند سرعت را از طریق تابلو فرمان آسانسور کنترل کنند. همچنین در این نوع از ضربه‌گیرها، فرایند ترمز با استفاده از سیالات انجام می‌شود که در بیشتر موارد سیالات روغنی مخصوص هستند.

نقش بافر در عملکرد آسانسور با ضربه‌گیرهای هیدرولیکی متفاوت است. این قطعات با تبدیل انرژی جنبشی کابین و وزنه تعادل به انرژی حرارتی، از طریق روغن نقش عملکرد خود را تکمیل می‌کنند. بر خلاف بافرهای فنری که انرژی وارد شده از کابین را به خود برمی‌گردانند؛ بافرهای هیدرولیکی نیروی وارد شده را توسط روغن جذب کرده و روغن را منبسط می‌کنند. مکانیزم انبساط و انقباض این ضربه‌گیرها کاملا به سیستم‌های آسانسور هیدرولیکی شباهت دارد.

از سوی دیگر بافرهای مستهلک‌کننده انرژی در آسانسورهای با ظرفیت بار بین 500 تا 3000 کیلوگرم و حداکثر سرعت‌های 15/1 متر بر ثانیه، 04/2 متر بر ثانیه و 62/2 متر بر ثانیه می‌باشد که هر کدام از بافرهای DT با نشانگرهای حداکثر و حدقل روغن متمایز شده‌اند. برای شناخت بهتر نقش بافر در عملکرد آسانسور هیدرولیکی شناخت ویژگی‌های این قطعات به شما کمک می‌کند.

بافر مستهلک کننده انرژی

این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • کمترین هزینه و بالاترین طول عمر
  • حداکثر بازده با تبدیل 95% انرژی ضربه‌ای در گرما
  • کنترل کامل نیروهای ناشی از ضربه و پیش‌بینی آن‌ها
  • برگشت پذیر بودن بالشتک هیدرولیک ارائه‌شده
  • روکش شدن سطوح کاری و مقاومت آن ها در برابر سایش

نقش روش های نصب بافر آسانسور در عملکرد استاندارد این قطعه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که ارتباطی مستقیم با عملکرد بافر در آسانسور دارد، روش نصب صحیح این قطعه است. بافرها معمولا با دو روش نصب می‌شوند که متناسب با تجربه نصابان آسانسور باید ایمنی کامل داشته باشند. در صورت نصب ایمن بافر، این قطعه باید بتواند منطقه‌ای به ابعاد 70× 100 × 50 سانتی‌متر ایجاد کند. به عبارت بهتر فضایی ایجاد شود که فرد بتواند در حالت درازکش در آن قرار گرفته و در زمان سقوط کابین پناه بگیرد.

از سوی دیگر در مواردی که امکان نصب بافر با ابعاد مورد نظر وجود ندارد، برای بهبود نقش بافر در عملکرد آسانسور باید از بافرهای جمع‌شونده با راهکارهایی خاص استفاده کرد. در صورت عدم ایجاد فضایی مناسب، تضمین امنیت و سلامت افراد امکان‌پذیر نیست.

بر همین اساس انواع روش های نصب بافر در آسانسورها عبارت اند از:

  • فیکس شدن زیر کابین و قاب وزنه: سکوهای بافر در بیشتر موارد بتونی هستند و در صورت اجرای صحیح، مقاومت و ایستایی بالایی دارند
  • استقرار بر روی سکوهای بافر کف چاه آسانسور: در صورت عدم امکان اجرای بتونی سکوهای ضربه‌گیر، از سکوهای ضربه‌گیر پرتابل استفاده می شود. این سکوها از جنس تیرآهن، پلیت و ناودانی هستند و با توجه به چهار سوراخ تعبیه شده در زیر آن ها، برای نصب با کمک رول بولت بهترین گزینه به‌شمار می روند

بافر آسانسور

برای اطمینان از عملکرد صحیح بافر در آسانسور به نکات ایمنی توجه کنید

بدون توجه به فرایندهای نصب ایمن و اطلاع از چگونگی نصب ضربه گیرها، نمی‌توان انتظار عملکرد مطلوبی از بافرها در فرایند اجرایی آسانسورها داشت. به همین دلیل ضرورت توجه به نکات ایمنی و شناخت زیروبم های اجرایی نصب بافرها اولین ‌ گام در شناخت نصب بافر در عملکرد آسانسور است.

بر همین اساس مهم‌ترین نکات ایمنی درباره بافرها عبارت اند از:

  • بافر باید در پایین‌ترین راستای حرکت وزنه تعادل و کابین نصب شود
  • ضربه‌گیر آسانسور باید به انتهای کابین متصل و فیکس شود
  • متناسب با روش نصب باید از انواع ضربه‌گیرهای پرتابل یا بتنی استفاده کرد
  • بافرهای فنری – لاستیکی را فقط باید برای سرعت‌های کمتر از یک متر بر ثانیه استفاده کرد
  • ضربه‌گیرهای فنری لاستیکی با حرکت برگشتی تدریجی، بهترین گزینه برای سرعت‌های کمتر از 6/1 متر بر ثانیه هستند
  • بافرهای هیدرولیکی برای بیشتر سرعت‌ها کاربرد دارند؛ اما برای سرعت‌ها بالاتر از 6/1 متر بر ثانیه مناسب‌تر هستند
  • اگر بافرها با وزنه تعادل و کابین حرکت می‌کنند، حتما باید یک پایه ستون به ارتفاع 50 سانت در انتهای مسیر حرکت تعبیه شود
  • نصب و بررسی مداوم بافرها برای اطمینان از نقش بافر در عملکرد آسانسور ضروری است
  • ضربه‌گیرها باید بر اساس استاندارد EN 81-20/50 ساخته شود که مورد تایید اروپا است
  • بررسی سطح روغن در بافر هیدرولیکی در عملکرد مطلوب این قطعه تاثیرگذار است
  • بافرهای غیر خطی باید برچسب اطلاعات دقیقی داشته باشند که به راحتی از بین نروند. بر روی این برچسب باید نوع ضربه‌گیر، حداکثر سرعت و ظرفیت، نام شرکت سازنده، نوع روغن بافر هیدرولیک و ... به سادگی قابل مشاهده باشد

ضربه گیر آسانسور

همیار مکانیک کوشا؛ عرضه کننده ایمن ترین بالابرها

بافرها قطعاتی هستند که در تمام آسانسورها وجود دارند. این قطعات با ایجاد بستری ایمن برای جلوگیری از سقوط کابین در بیشتر بالابرها و آسانسورها به کار می‌روند. همیار مکانیک کوشا یکی از معتبرترین مجموعه‌های فروش بالابرها است و طیف متنوعی از محصولات توان‌بخشی را به فروش می‌رساند. مجموعه ما با شناخت نیازهای سالمندان و افراد ناتوان، ایمن‌ترین انواع بالابر پله، بالابر پله رو مدل ویلچربر،رمپ جمع شونده، ویلچر تاشو، ویلچر ایستا و ... را به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات همیار مکانیک کوشا از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

تصور کنید که آسانسورها بدون تعبیه شدن سیستم ترمز اصولی هیچ برنامه‌ای برای توقف در شرایط خاص نداشته باشند. در چنین شرایطی استفاده از این دستگاه‌ها یک اشتباه مرگبار است. طراحان انواع آسانسورهای تجاری و مسکونی برای جلوگیری از چنین فجایعی مکانیزمی را تحت عنوان سیستم ترمز آسانسور تعبیه کرده‌اند که بافر یکی از اصلی‌ترین اجرای آن به‌شمار می‌آید.

نقش بافر در عملکرد آسانسور جلوگیری از برخورد شدید کابین با وزنه تعادل در زمان سقوط این دستگاهرها می باشد. به همین دلیل بافرها را معمولا بر روی یک سکوی بتنی در چاهک و قسمت انتهایی کابین و وزنه تعادل نصب می کنند. با توجه به کاربردهای متفاوت و مکانیزم های گوناگونی که در عملکرد سیستم های آسانسور وجود داشت، در گذشته استفاده از بافرهای فنری لول یا تخت بسیار رایج بود؛ اما با توسعه طراحی بالابرها و ظهور سیستم های هیدرولیک (مانند بالابر هیدرولیک) از انواع دیگری از ضربه گیرها نیز برای آسانسور استفاده کرد.

بافر آسانسور یا ضربه گیر، قطعه ای از آسانسور می باشد که می تواند در مواقع بحران نصابان و تعمیرکاران آسانسور را از خطر نجات دهد. در حقیقت بافر ضربه گیر در آسانسور از نوع فنری، پلاستیکی یا هیدرولیکی بوده که قابلیت جمع شدن دارد و می تواند انرژی را در خود ذخیره کرده و در نتیجه از شدت وقوع حادثه را به طور چشمگیری می کاهد.

به‌طورکلی دو نوع اصلی بافر آسانسور عبارت‌اند از: بافر جذب‌کننده انرژی (AT) و بافر مستهلک‌کننده انرژی(DT)

مهم‌ترین نکات ایمنی درباره بافرها عبارت اند از: 1) بافر باید در پایین‌ترین راستای حرکت وزنه تعادل و کابین نصب شود. 2) ضربه‌گیر آسانسور باید به انتهای کابین متصل و فیکس شود. 3) متناسب با روش نصب باید از انواع ضربه‌گیرهای پرتابل یا بتنی استفاده کرد. 4) بافرهای فنری – لاستیکی را فقط باید برای سرعت‌های کمتر از یک متر بر ثانیه استفاده کرد. 5) ضربه‌گیرهای فنری لاستیکی با حرکت برگشتی تدریجی، بهترین گزینه برای سرعت‌های کمتر از 6/1 متر بر ثانیه هستند. 6) بافرهای هیدرولیکی برای بیشتر سرعت‌ها کاربرد دارند؛ اما برای سرعت‌ها بالاتر از 6/1 متر بر ثانیه مناسب‌تر هستند. 7) اگر بافرها با وزنه تعادل و کابین حرکت می‌کنند، حتما باید یک پایه ستون به ارتفاع 50 سانت در انتهای مسیر حرکت تعبیه شود. 8) نصب و بررسی مداوم بافرها برای اطمینان از نقش بافر در عملکرد آسانسور ضروری است. 9) ضربه‌گیرها باید بر اساس استاندارد EN 81-20/50 ساخته شوند که مورد تایید اروپا است 10) بررسی سطح روغن در بافر هیدرولیکی در عملکرد مطلوب این قطعه تاثیرگذار است. 11) بافرهای غیر خطی باید برچسب اطلاعات دقیقی داشته باشند که به راحتی از بین نروند. بر روی این برچسب باید نوع ضربه‌گیر، حداکثر سرعت و ظرفیت، نام شرکت سازنده، نوع روغن بافر هیدرولیک و ... به سادگی قابل مشاهده باشد.
مطالب مشابه