فلکه هرزگرد در آسانسور | مشخصات فنی این قطعه و انواع مختلف آن

ایجاد در 26 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 07 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد فلکه هرزگرد در آسانسور

فلکه هرزگرد در آسانسور از بخش‌های اساسی و مهم در سیستم تعلیق آن است. کاربرد آن در انتقال نیرو و قدرت موتور به سیم بکسل می‌باشد. مکانیزم کارکرد فلکه هرزگرد سیستم تعلیق آسانسور مشابه قرقره بوده و معمولا از چدن ساخته می‌شود. در این مطلب به بررسی این قطعه در آسانسور، مشخصات فنی و انواع آن می‌پردازیم.

فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد در آسانسور چیست؟

فلکه هرزگرد یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سیستم تعلیق انواع آسانسور است که برای انتقال قدرت و نیروی موتور به سیم بکسل به‌کار می‌رود و نیروی کششی ایجاد‌شده توسط اصطکاک میان سیم بکسل و سطح شیارهای این فلکه است.

اتصال میان سیم بکسل و مرکز وزنه تعادل نیز از طریق فلکه گیربکس امکان‌پذیر است که باید در این حالت از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس قرار می‌گیرد استفاده کرد که از لحاظ اقتصادی مقرون‌به صرفه نیست و فضای زیادی را نیز اشغال می‌کند. استفاده از دو فلکه کوچک (یکی برای گیربکس و دیگری هرزگرد) درست‌تر است و فاصله میان کابین و وزنه تعادل را فراهم می‌کند.

فلکه‌های هرزگرد رایج عبارتند از:

  • فلکه هرزگرد انحرافی
  • فلکه هرزگرد ثانویه

مشخصات فنی فلکه هرزگرد در آسانسور

آلیاژ استفاده‌شده در فلکه‌های آسانسور، آ‌ن‌ها را در برابر سایش و خوردگی مقاوم کرده است. دقت داشته باشید که در آسانسور گیربکسی، تعداد، نوع و سایز فلکه‌های هرزگرد استفاده‌شده با آسانسورهای گیرلس متفاوت است. این قطعه، قطعه‌ای بسیار پراهمیت از ساختمان یک آسانسور است و سیستم تعلیق آسانسور بدون هرزگرد نمی‌تواند به‌درستی عمل کند.

در هنگام تهیه فلکه هرزگرد باید دقت کنید که قطعه موردنظر کیفیت بالایی داشته باشد. مقاومت کافی و بالای این قطعه از آن دربرابر تنش‌ها مراقبت کرده و دوام لازم را به ‌آن ارائه می‌دهد. شیار یا گام‌های قطعه هرزگرد باید از قطر سیم بکسل استفاده شده در مکانیزم ما قطر بیشتری داشته باشد و همینطور زاویه فلکه گیربکس با فلکه هرزگرد در یک راستا قرار داده شود.

باید توجه داشته باشید که بلبرینگ استفاده شده در در این قطعه ضد گردوغبار است و باتوجه به وزن فلکه، به‌طور ثابت در جای مناسب قرار می‌گیرد. مهم‌تر از همه، این قطعه از آسانسور کاملا براساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود و ضدفرسایش و خوردگی است. هرچند درصورتی‌که بهترین جنس را هم خریداری کنید امکان خوردگی آن در بلندمدت وجود دارد این موضوع کاملا اجتناب‌ناپذیر است، زیرا طول عمر بهترین فلکه هرزگرد نیز در نهایت هفت سال می‌باشد. بنابراین باید دقت کنید که آسانسور شما به‌صورت دوره‌ای سرویس و چکاپ شود تا از سلامت این قطعه اطمینان داشته باشید و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

انواع فلکه هرزگرد

فلکه هرزگرد از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات استفاده شده در مکانیزم آسانسور است و سیستم تعلیق آسانسور بدون فلکه هرزگرد به‌هیچ عنوان عملکرد درستی ندارد. این قطعه مهم انواع مختلفی دارد که باید براساس نوع موتور آسانسور نسبت به خرید فلکه هرزگرد مناسب اقدام کنید. در ادامه با دو نوع مهم از انواع فلکه هرزگرد آشنا می‌شویم.

فلکه هرزگرد

هرزگرد از نوع انحرافی

هرزگرد انحرافی آسانسور در آسانسورهایی که موتور گیربکسی دارند برای تغییر جهت و هدایت کردن سیم‌های بکسل استفاده می‌شود. نیروی کششی فلکه گیربکس از طریق شیارهای موجود برروی فلکه کششی آسانسور کم می‌شود و به این‌شکل حرکات آسانسور نرم می‌شوند.

هرزگرد

هرزگرد از نوع ثانویه

درآسانسورهایی که موتور گیرلس دارند از فلکه هرزگرد ثانویه آسانسور استفاده می شود. کاربرد فلکه هرزگرد در این نوع از آسانسورها تفاوت‌هایی دارد و در آسانسورهایی گیرلس فلکه هرزگرد در واقع در زیر موتور تعبیه می‌شود. کاربرد این فلکه در آسانسورهای گیربکس‌دار تغییر جهت و هدایت کردن سیم‌های بکسل است. اما شیارهای موجود در این نوع از فلکه‌های هرزگرد برخلاف نوع انحرافی نیروی کششی ایجاد نمی‌کنند و تنها سیم‌های بکسل را هدایت می‌کنند.

شش نکته برای خرید فلکه هرزگرد مناسب برای آسانسور شما

فلکه هرزگرد از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین قطعات هر آسانسور است و برای کارکرد سیستم تعلیق آن ضروری است. این قطعه جزء قطعاتی است که به‌صورت دوره‌ای تعویض می‌شود و باید قطعه جدید خریداری و نصب شود. برای خرید فلکه هرزگرد بهتر است با افراد مجرب مشورت کنید و طبق راهنمایی آن‌ها خرید خود را انجام دهید. در ادامه با چند نکته مهم هنگام خرید فلکه هرزگرد آسانسور آشنا می‌شویم.

  • ظرفیت آسانسور: فلکه هرزگردی که خریداری می‌کنید باید به‌نسبت ظرفیت آسانسور شما، قوی‌تر و محکم‌تر باشد. ظرفیت آسانسور به‌منزله میزان وزنی است که هر کابین آسانسور قادربه تحمل آن در حالت استاندارد است. قدرت و استحکام فلکه هرزگرد به شیوه طراحی، متریال به‌کار رفته در آن و همچنین سخت‌کاری سطح شیارهای آن بستگی دارد
  • سیستم طراحی آسانسور: پیش از اقدام به خرید فلکه هرزگرد باید از سیستم کلی طراحی آسانسور مطلع شوید و براساس آن قطعه مناسب را خریداری کنید. به‌عنوان مثال ممکن است سیستم آسانسور شما ۱:۱ یا ۲:۱ باشد که هرکدام قطعه متفاوتی نیاز دارند
  • موتور آسانسور: گیربکسی بودن یا گیرلس بودن موتور آسانسور شما در نوع فلکه هرزگرد مورد نیاز بسیار مهم است
  • شیارهای هرزگرد: پیش‌از خرید فلکه، شیارهای موجود روی فلکه فعلی آسانسور خود را بررسی کنید و بشمارید. فلکه هرزگرد جدید را نیز بر اساس همان تعداد خریداری کنید. هرچند معمولا انواع شیارهای فلکه‌های هرزگرد به‌صورت U هستند و نیازی ندارند که حتما با فلکه اصلی موتور انطباق کامل داشته باشند
  • گام‌های شیارهای هرزگرد: بررسی گام‌های فلکه اصلی موتور و تطابق داشتن آن باقطعه‌ای که قصد خرید آن را دارید بسیار اهمیت دارد. درصورت عدم تطابق طی گذر زمان خوردگی‌های شدیدی در فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد به‌وجود می‌آید. همینطور ممکن است پس از مدتی سیم‌های بکسل آسانسور از بین بروند
  • سرعت آسانسور: قبل از خرید هرزگرد باید به سرعت آسانسور خود نیز دقت کنیم

فلکه هرزگرد

تهیه انواع بالابر و آسانسور با کیفیت بالا از همیار مکانیک کوشا

فلکه هرزگرد مناسب از شاخصه‌های مهم یک آسانسور باکیفیت و قدرتمند است، زیرا این قطعه برای سیستم تعلیق آسانسور ضروری است. دقت کنید که آسانسور شما باید به‌صورت دوره‌ای سرویس شود تا قطعاتی مانند هرزگرد که دوره مصرف معینی دارند تعویض یا تعمیر شوند.

مجموعه همیار مکانیک کوشا همواره در تلاش برای ارائه بهترین راه‌حل‌ها درزمینه بالابر و آسانسور است. برای خرید بهترین انواع بالابر و آسانسور با کیفیت بالا و قیمت مناسب، می‌توانید به بخش محصولات وب‌سایت ما مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

فلکه هرزگرد یکی از اساسی‌ترین بخش‌های سیستم تعلیق انواع آسانسور است که برای انتقال قدرت و نیروی موتور به سیم بکسل به‌کار می‌رود و نیروی کششی ایجاد‌شده توسط اصطکاک میان سیم بکسل و سطح شیارهای این فلکه است.

فلکه هرزگرد در آسانسور از بخش‌های اساسی و مهم در سیستم تعلیق آن است. کاربرد آن در انتقال نیرو و قدرت موتور به سیم بکسل می‌باشد. مکانیزم کارکرد فلکه هرزگرد سیستم تعلیق آسانسور مشابه قرقره بوده و معمولا از چدن ساخته می‌شود.

هرزگرد از نوع انحرافی و هرزگرد از نوع ثانویه دو نوع مهم از فلکه هرزگرد آسانسور می باشند.

در هنگام تهیه فلکه هرزگرد باید دقت کنید که قطعه موردنظر کیفیت بالایی داشته باشد. مقاومت کافی و بالای این قطعه از آن دربرابر تنش‌ها مراقبت کرده و دوام لازم را به ‌آن ارائه می‌دهد. شیار یا گام‌های قطعه هرزگرد باید از قطر سیم بکسل استفاده شده در مکانیزم ما قطر بیشتری داشته باشد و همینطور زاویه فلکه گیربکس با فلکه هرزگرد در یک راستا قرار داده شود. باید توجه داشته باشید که بلبرینگ استفاده شده در در این قطعه ضد گردوغبار است و باتوجه به وزن فلکه، به‌طور ثابت در جای مناسب قرار می‌گیرد. مهم‌تر از همه، این قطعه از آسانسور کاملا براساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شود و ضدفرسایش و خوردگی است. هرچند درصورتی‌که بهترین جنس را هم خریداری کنید امکان خوردگی آن در بلندمدت وجود دارد این موضوع کاملا اجتناب‌ناپذیر است، زیرا طول عمر بهترین فلکه هرزگرد نیز در نهایت هفت سال می‌باشد. بنابراین باید دقت کنید که آسانسور شما به‌صورت دوره‌ای سرویس و چکاپ شود تا از سلامت این قطعه اطمینان داشته باشید و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

برای ارتباط با ما می توانید با شماره 02191003555 تماس حاصل فرمائید.
مطالب مشابه