بالابر هیدرولیک | صنعتی، خانگی، فروشگاهی

ایجاد در 10 دی 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بالابر هیدرولیک؛ تجهیزی برای جابه جایی اشیا و افراد

بالابر هیدرولیک تجهیزی یا ماشینی است که از آن برای بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین استفاده می‌شود. صفت هیدرولیک در این سیستم به دانش استفاده از مایعات برای انتقال نیرو اشاره دارد. این تجهیزات، انواع و کاربردهای فراوانی در موارد صنعتی، فروشگاهی، بیمارستانی و خانگی دارند. این بالابرها همچنین تنوع بالایی در طراحی، ابعاد و ویژگی‌ها دارند. در این مطلب از سایت همیار مکانیک کوشا با انواع این بالابرها، نحوه کار آن‌ها و نیز کاربردهای آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

بالابر هیدرولیک

بالابر هیدرولیک چیست؟

بالابر تجهیزی است که از آن برای جابه‌جایی مواد اولیه، اشیا و افراد در راستای محور عمودی (بالا و پایین) استفاده می‌شود. البته برخی از این بالابرها دارای امکان جابه‌جایی همزمان در محورهای عمودی و افقی هستند. برای مثال برخی از آن‌ها به‌صورت چرخ‌دستی هستند که می‌توان آن‌ها را هل داد و برخی دیگر نیز دارای موتور محرک برای جابه‌جایی افقی مانند لیفتراک ها هستند. اما تمامی آن‌ها باید امکان جابه‌جایی در محور عمودی (و گاهی مایل) را داشته باشند.

بالابر هیدرولیک چگونه کار می کند؟

بالابرهای هیدرولیک انواع مختلفی دارند اما تمامی آن‌ها بر اساس اصول هیدرولیک کار می‌کنند. نیروی این سیستم‌ها از نیروی سیالی ایجاد می‌شود که در سیلندر هیدرولیکی تحت فشار قرار می‌گیرد. سیلندرهای هیدرولیک نیز انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیلندرهای پیستونی یک طرفه، ضربه‌ای، دوار و دوطرفه اشاره کرد.

برای مثال در مدل سیلندر پیستونی یک طرفه، یک حرکت خطی ایجاد می‌شود. برای ایجاد این حرکت، روغن با فشار پمپ به داخل سیلندر هدایت می‌شود و در این مرحله، پیستون حرکت می‌کند که شامل حرکات رفت‌وبرگشتی است. همچنین پیستون به بخشی دیگری از دستگاه متصل است و می‌تواند آن را حرکت دهد (بالا ببرد و پایین بیاورد).

اجزای بالابر هیدرولیک

اگرچه سیستم‌های هیدرولیک برای اهداف مختلفی به‌کار می‌روند و ممکن است تفاوت‌هایی در جزئیات داشته باشند اما سیستم هیدرولیکی آن‌ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. برای مثال تمامی آن‌ها دارای سیالی مانند روغن هستند. بر اساس قوانین هیدرولیک، فشار سیال باید در سطح نرمال قرار بگیرد، بنابراین وقتی سیال تحت فشار قرار بگیرد، تلاش می‌کند با انبساط دوباره، این نیرو را به سمتی که ممکن باشد منتقل کرده و دوباره فشار نرمال خود را به‌دست آورد.

  موتور هیدرولیک

در ادامه با برخی از اجزای رایج این سیستم‌ها آشنا می‌شویم:

  • مدارها: منظور از مدارها همان شیلنگ‌ها و یا لوله‌هایی است که حرکت مایع در بخش‌های مختلف دستگاه را ممکن می‌کنند
  • پمپ: پمپ نیروهای مکانیکی را به سیال وارد می‌کند تا انرژی هیدرولیکی ایجاد شوند. معمولا این بخش از دستگاه در ورودی خود حالت خلاء ایجاد می‌کند تا مایع را از مخزن دریافت کرده و با فشار زیاد به سمت پیستون هدایت کند
  • موتور: این همان بخش از دستگاه است که فشار هیدرولیکی را به گشتاور تبدیل می‌کند. در واقع حرکت این موتور نیز بر اساس همان انرژی است که پمپ به سیال انتقال داده است
  • سیلندر: این بخش، محفظه‌ای است که پیستون را در برگرفته و سیال وارد آن می‌شود
  • پیستون: پیستون در داخل سیلندر قرار دارد و با نیروی سیال، حرکت می‌کند
  • سیال: در بالابرهای هیدرولیک از انواع سیال‌ها استفاده می‌شود. اکثر این سیالات از انواع روغن‌های معدنی یا آب هستند. برخی از انواع این سیالات عبارتند از: گلیکول اتر، استر ارگانوفسفات، پلی آلفائولفین، پروپیلن گلیکول و روغن سیلیکون. سیال عامل اساسی در عملکرد دستگاه‌های هیدرولیکی است

مزایای استفاده از بالابرهای هیدرولیک

بالابرهای هیدرولیک از شاهکارهای مهندسی قرن نوزدهم هستند. با استفاده از این بالابرها می‌توان بدون صرف انرژی زیاد کالاها، مصالح، مواد اولیه و افراد را در محور عمودی جابه‌جا کرد. بالابر هیدرولیک بر اساس اصل پاسکال در فیزیک سیالات کار می‌کند. به‌عبارت دیگر در این سیستم از فشرده‌سازی سیال برای تولید و کنترل قدرت استفاده می‌شود.

  بالابر هیدرولیک

در ادامه با برخی از مزایای این سیستم‌ها آشنا می‌شویم:

  • هزینه نصب و راه‌اندازی پایین‌تر نسبت به برخی از گزینه‌های دیگر
  • اشغال فضای نسبتا کم بسته به نوع بالابر
  • عدم نیاز به خرید و نصب تجهیزات اضافی و گران‌قیمت
  • هزینه پایین نگهداری، سرویس دوره‌ای و تعمیرات
  • استهلاک کم به دلیل عدم وجود قطعات متحرک زیاد
  • طول عمر بسیار بالا نسبت به بسیاری از انواع دیگر بالابرها
  • کاهش هزینه‌های مصرف انرژی در خانه یا محیط‌های صنعتی
  • تنوع بسیار بالا در میزان تحمل وزن
  • تنوع بسیار بالا در کاربرد و ارتفاع قابل دسترس

معایب بالابرهای هیدرولیک

بالابرهای هیدرولیک در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارند. برای مثال این سیستم‌ها معمولا نسبت به سیستم‌های غیر هیدرولیک بسیار کند هستند. همچنین سیال سیستم هیدرولیک می‌تواند بسیار داغ شود و کنترل دمای آن اهمیت دارد. به‌ویژه که اگر سیال روغنی بسیار داغ شود، بوی نامطبوعی را نیز تولید می‌کند. از سوی دیگر اگر اتصالات این سیستم‌ها کیفیت بالایی نداشته باشند، امکان نشت روغن از آن‌ها وجود دارد.

تفاوت بین بالابرهای هیدرولیکی و مکانیکی

بالابرهای مکانیکی مانند آسانسورها دارای امکان استفاده نامحدود در دستیابی به ارتفاع ساخته شده‌اند. در حالی که بالابرهای هیدرولیک امکان افزایش ارتفاع محدود دارند و معمولا از نوع دو سطحی هستند. از سوی دیگر بالابرهای مکانیکی را می‌توان به‌طور مداوم و حتی بدون وقفه مورد استفاده قرار داد اما بالابرهای هیدرولیک چرخه‌های زمانی استفاده محدودی دارند و نمی‌توان به‌طور مداوم از آن‌ها استفاده کرد. همچنین هزینه بالابرهای مکانیکی با ارتفاع دسترسی بالا و وزن تحمل بالا بسیار زیاد است و از اجزای بسیار زیاد و قطعات محرک و ثابت زیادی تشکیل شده‌اند. اما بالابرهای هیدرولیکی معمولا قیمت کمتری دارند.

بالابرهای هیدرولیکی تنوع بسیار بالایی دارند

بالابرهای هیدرولیکی را می‌توان بر اساس ویژگی‌های بسیار متنوعی دسته‌بندی کرد. برای مثال از نظر کاربرد این بالابرها به انواعی مانند بالابرهای خانگی، بالابرهای صنعتی مانند بالابر انبار، بالابرهای بیمارستانی، بالابرهای فروشگاهی، بالابرهای بیمارستانی و ... تقسیم می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها به انواع قابل جابه‌جایی در محور افقی یا بدون این ویژگی و بسیاری از انواع دیگر تقسیم‌بندی کرد.

  بالابر میزی هیدرولیک

بالابر میزی هیدرولیک چیست؟

بالابر میزی (Lift Table) دستگاهی است می‌تواند مواد و اشیا و ابزارهای مختلف را روی آن قرار داد، در حالی که ارتفاع آن قابل تنظیم است. برخی از آن‌ها دارای یک قاب پایه در بخش زیرین خود هستند که محکم به زمین می‌چسبد و حتی ممکن است با روش‌های مختلف به زمین (مثلا سطح بتنی) متصل شود. برخی دیگر دارای چرخ‌هایی برای انتقال در محور افقی هستند.

از میزهای بالابر برای این یک سطح کاری با دسترسی آسان استفاده می‌شود که نیازهای مختلفی در صنایعی مانند خودروسازی، تعمیر خودرو، انبارداری و ... را برطرف می‌کنند. از آن‌ها برای توزیع و نگهداری اشیا در بخش‌های مختلف یک انبار نیز می‌توان استفاده کرد. آن‌ها بهره‌وری نیروهای کارو ایمنی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهند. میزهای بالابر از نظر سیستم به انواع برقی، پنوماتیکی، هیدرولیکی و ... تقسیم می‌شوند که مدل هیدرولیکی آن‌ها بیشترین کاربرد را دارد و بالابر پنوماتیک در رتبه بعدی قرار می گیرد.

بالابر هیدرولیکی پرسنل و کاربردهای آن

بالابر پرسنل با نام بالابر هوایی نیز شناخته می‌شود و کاربرد اساسی نیز جابه‌جایی افراد در محور عمودی است. یکی از انواع پرکاربرد آن بالابرهای مخصوص کارگران است که می‌تواند کارگران را در کسب‌وکارها و صنایع مختلفی به ارتفاع مورد نظر برساند. برای مثال ممکن است به‌جای سیستم پیچیده آسانسور از نوعی بالابر ساده برای راه ارتباطی بین دو طبقه استفاده شود. گاهی نیز از این بالابرها برای مواردی مانند شستشوی سقف ماشین‌ها در یک کارواش، دسترسی به سقف سوله، دسترسی به طبقات بالا در انبارها، رساندن خلبان جنگنده به کابین و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

بالابر پرسنل

 

بالابر هیدرولیکی پرسنل از نیروی هیدرولیکی برای بالا بردن و پایین آوردن افراد استفاده می‌کند. این بالابرها ممکن است دارای کابین، نیم کابین یا حتی بدون کابین باشند که مورد سومی امنیت کمتری دارد. همچنین از نظر طراحی نیز انواع مختلفی دارند. برای مثال برخی از آن‌ها دارای یک بازوی متحرک با نام بوم و نیز سطلی برای نگه داشتن کارگر می‌باشند که به انتهای بوم متصل است. در مدل تلسکوپی نیز امکان گسترش به جهات مختلف وجود دارد.

لیفتراک‌های دارای سیستم بالابر هیدرولیک

لیتفراک یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات صنعتی است و از آن عموما برای جابه‌جایی بار در محورهای افقی و عمودی استفاده می‌شود. برای مثال این ماشین‌آلات می‌توانند کالاها و مواد اولیه را از داخل تریلی بلند کرده و روی زمین قرار دهند. همچنین می‌تواند کالاهای تولیدی را در بخش‌های مختلف انبار جابه‌جا کنند. یک نکته مهم این‌که بخش بالابر این ماشین‌آلات معمولا دارای سیستم هیدرولیکی است.

سیستم هیدرولیک بخشی از این ماشین صنعتی است

لیتفراک‌ها اجزای بسیاری متنوعی دارند که عملکردهای مختلف این ماشین صنعتی را ایجاد می‌کنند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به سیستم هیدرولیک، وزنه تعادل، وسایل هشدار دهنده، سیلندر، شاسی لیفتراک، شاخک‌ها، تکیه‌گاه شاخک‌ها، سیستم ترمز و ... اشاره کرد.

دسته‌بندی لیفتراک بر اساس وزن

در زمان خرید لیفتراک، مجموعه‌های صنعتی باید به مواردی مانند وزن و ابعاد کالاها و مواد اولیه در صنعت خود دقت کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند لیفتراک مناسب را بر اساس توان حمل بار لیفتراک انتخاب کنند. بر این اساس لیفتراک‌ها به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.:

  • مناسب حمل بار تا ۳ تن
  • مناسب حمل بار از ۳ تا ۴ تن
  • مناسب حمل بار از ۴ تا ۶ تن
  • مناسب حمل بار از ۶ تا ۹ تن
  • مناسب حمل بار از ۹ تن به بالا

 لیفتراک

  

دسته‌بندی لیفتراک بر اساس نوع موتور

نوع موتور یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب و روشی برای دسته‌بندی آن‌ها است. این ماشین‌آلات از این نظر دارای انواع موتور الکتریکی، بنزینی، گازوئیلی، دوگانه‌سوز و برقی هستند. لیفتراک‌های برقی کمترین سروصدا را دارند اما قدرت آن‌ها چندان زیاد نیست. از سوی دیگر این مدل از لیتفراک به‌دلیل عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی، هوای محیط بسته را آلوده نمی‌کند. از سوی دیگر لیفتراک‌هایی برای تامین انرژی از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند قدرت بالاتری دارند و نوع گازوئیلی آن‌ها بالاترین قدرت را دارد.

تخت هیدرولیکی چیست؟

تخت هیدرولیکی دارای دو نوع خانگی و بیمارستانی است. در نوع بیمارستانی، این تخت‌ها دارای یک سیستم هیدرولیکی هستند که نیروی لازم برای تنظیم زاویه (دست کم در نیمی از تخت یا هر دو طرف) را ایجاد می‌کند. برای مثال در برخی از این نوع تخت‌ها، در هر دو طرف تخت، پدالی تعبیه شده است تا امکان تنظیم ارتفاع تخت یا پشتی آن توسط خود بیمار یا همراهان او ایجاد شود.

  تخت هیدرولیک

گروه خانگی تخت هیدرولیکی نیز انواع مختلفی دارد. برای مثل برخی از آن‌ها دارای یک جک هیدرولیک هستند که تخت را از یک طرف به طور کامل بلند می‌کنند تا افراد به فضای ذخیره‌سازی وسایل در زیر آن دسترسی داشته باشند.

بالابر هیدرولیک خودرو

بالابر هیدرولیک خودرو تجهیزی برای بلند کردن وسایل نقلیه است که کاربردهای فراوانی در صنایع خودروسازی و نیز تعمیرات خودرو دارد. از این تجهیزات برای مواردی مانند امکان دسترسی به بخش‌های زیرین خودرو برای مراحل ساخت خودرو مانند رنگ‌آمیزی بدنه، مونتاژ، شستشو و ... و یا تعمیر آن استفاده می‌شود. این تجهیزات از نیروی هیدرولیکی برای عملکردهای خود استفاده می‌کنند.

انواع بالابرهای هیدرولیکی وسیله نقلیه

بالابرهای خودرو متناسب با نیازهای صنعت مورد نظر دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال مدل ساده آن‌ها بالابر یک پستی یا یک ایستگاهی است که می‌تواند خودرو را به یک ارتفاع مشخص برساند. مدل دیگر بالابر دو پستی است که دو ارتفاع مشخص دارد. مدل دیگر نیز بالابر مولتی‌پست است که امکان تنظیم برای هر ارتفاعی را تا ارتفاع حداکثر خود دارد. یکی دیگر از انواع این بالابرها نیز بالابر قیچی است که برای انتقال خودرو در محور عمودی در ارتفاع بالا طراحی شده است.

  بالابر هیدرولیک

مزایای استفاده از بالابر هیدرولیکی خودرو

بالابرهای خودرو تجهیزاتی با ایمنی بالا برای بلند کردن وسایل نقلیه هستند و خطر سقوط خودرو، خطرات ایمنی کارگران و برخورد خودروها با یکدیگر را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر با استفاده از آن‌ها می‌توان در زمانی کوتاه به بخش‌های مختلف خودرو دسترسی پیدا کرد. بالابرهای خودرو همچنین باعث افزایش راندمان کار در صنایع می‌شوند. از سوی دیگر امکان نصب این بالابرها در محیط‌های پارکینگ نیز وجود دارد که عاملی برای صرفه‌جویی در فضا است.

بالابر سکویی برای کار در ارتفاع بالا

بالابر سکویی تجهیزی است که از سیستم هیدرولیک برای انتقال اجسام یا افراد به ارتفاعات بالا استفاده می‌کند. این نوع از بالابرها دارای سیستم نردبانی یا قیچی هستند. بالابر سکویی هیدرولیک کاربردهای مختلفی دارد. از حمل‌ونقل اشیا در سایت‌های ساختمانی تا بلند کردن کانتینرهای حمل‌ونقل، اتومبیل‌ها و افراد، تنها چند مورد از کاربردهای این بالابرها هستند. نوع عملکرد، پیستون و اندازه سیلندر می‌تواند تاثیر بالایی در کاربردها و ویژگی‌های این تجهیزات داشته باشد.

بالابر سکویی  

بالابرهای سکویی کاربردهای فراوانی در صنایع بزرگ دارند. برای مثال در صنایعی مانند کشتیرانی و کشتی‌سازی، ساخت و نگهداری هواپیما، خطوط هواپیمایی مختلف و فرودگاه‌ها، خودروسازی، انبارداری و ... از این بالابرها استفاده می‌شود.

این بالابرها مصرف انرژی بسیار کمی دارند که باعث کاهش هزینه‌های سازمان می‌شود و در عین حال ایمنی بسیار بالایی دارند. البته در زمان استفاده باید به مواردی مانند وزن قابل تحمل، سرویس و نگهداری و نکات ایمنی دیگر دقت کنید. همچنین این تجهیزات هزینه بسیار کمی برای نگهداری دارند. یکی از دلایل هزینه پایین نگهداری این بالابرها نیز عدم استفاده از قطعات متحرک زیاد مانند دیگر سیستم‌های الکتریکی و الکترومکانیکی است.

بالابرهای هیدرولیک پزشکی و سالمندان

بالابرهای هیدرولیک مختلفی برای اهداف درمانی، پزشکی، انتقال سالمندان و معلولان و موارد مشابه ساخته می‌شوند. برای مثال در انواع بیمارستانی، این دستگاه‌ها به پرستاران کمک می‌کنند تا بیمار را به روشی ایمن، مطمئن و راحت از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند. استفاده از این تجهیزات همچنین استرس بیماران در زمان جابه‌جایی را کاهش می‌دهد و از بروز مشکلات ناشی از سقوط بیمار و ... پیشگیری می‌کند. این دستگاه‌ها همچنین نسبت به بسیاری از انواع برقی دارای هزینه کمتری هستند.

از سوی دیگر مراقبت از بیماران، سالمندان و معلولان حرکتی در محیط خانه دارای چالش‌های بسیاری است و اکثر این افراد به تجهیزات کمکی برای تحرک و جابه‌جایی نیاز دارند. بنابراین استفاده از بالابر هیدرولیک گزینه‌ای عالی برای این موارد است. در ادامه با برخی از انواع این بالابرها آشنا می‌شویم.

انواع بالابر هیدرولیک پزشکی و سالمندان

بالابرهای هیدرولیک بیمار و سالمند انواع مختلفی دارند. یکی از آن‌ها بالابر ریلی است. بالابرهای ریلی از جمله بالابرهایی رایج در بیمارستان‌ها هستند. این بالابرها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مسیر جابه‌جایی بیمار از قبل مشخص باشد. بنابراین ریل‌هایی روی سقف نصب می‌شوند و بالابر امکان حرکت افقی بر اساس مسیر ریل را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر بخش هیدرولیکی انرژی لازم را برای جابه‌جایی عمودی بیمار یعنی بلند کردن و قرار دادن روی تخت فراهم می‌کند.

  بالابر سالمند

در ادامه با برخی از انواع دیگر این بالابرها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم:

  • بالابر بیمار: بالابر متحرک یا دستی بیمار مدل دیگری از این تجهیزات است که دارای یک بازوی خمیده و ابزاری گهواره‌مانند است. این بالابرها دارای چرخ‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بیمار را به‌طور ایمن به هر مکانی در مراکز درمانی منتقل کرد. بازوی خمیده در ارتفاع بالاتر از تخت قرار می‌گیرد و بخش گهواره‌ای بیمار را در خود جای می‌دهد. سپس سیستم هیدرولیک، بیمار را از روی تخت بلند می‌کند
  • بالابر هیدرولیکی پله‌رو: بالابر هیدرولیکی پله‌رو یا پله پیما بالابرهایی کاربردی برای سالمندان، بیماران و افراد دارای ناتوانی حرکتی هستند. این بالابرها سلامتی افراد را با انتقال ایمن آن‌ها از پایین پله به بالا و از بالای پله به پایین تضمین می‌کنند. البته این مدل بالابرها دارای انواع برقی هم هستند و مدل‌های برقی معمولا طرفداران بیشتری در میان مشتریان دارند
  • بالابر هیدرولیک ویلچر: بالابر هیدرولیک ویلچر به دلیل اندازه بزرگ آن بیشتر شبیه آسانسورهای ویلچر در مکان‌های تجاری و پاساژها است. این مدل بالابر ویلچر بدون برق کار می‌کند و سیال هیدرولیک آن بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. آسانسور هیدرولیک ویلچر بهتر است در خانه‌های بزرگ نصب و راه‌اندازی شود زیرا فضای بزرگی را اشغال می‌کند   

  بالابر هیدرولیک

آیا بالابرهای هیدرولیک ایمن هستند؟

ایمنی بالابر هیدرولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر بالابری برای انتقال افراد را نیاز دارید این بالابرها در انواع دارای کابین و نیم کابین و ... در دسترس هستند. بنابراین نوع کابین کامل ایمنی بیشتری را برای افراد فراهم می‌کند. از سوی دیگر کابین این بالابرها ممکن است دارای مکانیزم قفل داخلی باشد. از نظر ویژگی‌های ایمنی قطعات و سیستم هیدرولیک نیز همه‌چیز به طراحی برند سازنده بستگی دارد. برای مثال برخی از آن‌ها دارای فیوزهایی هستند که از فرود کنترل نشده و با سرعت بالا در صورت خالی شدن سیال از درون پیستون و موارد دیگر پیشگیری می‌کنند. از جمله استانداردهای این سیستم‌ها نیز می‌توان به استاندارد ASME B20.1 اشاره کرد.

تعمیر و نگهداری بالابر هیدرولیک چگونه انجام می‌شود؟

تعمیر و نگهداری بالابرهای هیدرولیک به نوع و ظرفیت بالابر و ویژگی‌های طراحی آن بستگی دارد. تعمیر و نگهداری اولیه این تجهیزات معمولا شامل بازرسی ایمنی ماهانه و تعویض سیال سیستم (در صورت نیاز) می‌شود. فیلتر سیال و سیال سیستم نیز معمولا فقط یک بار در سال نیاز به تعویض دارد. البته این به نوع سیال نیز بستگی دارد. اتصالات و شیلنگ‌های این سیستم نیز معمولا هر 5 سال یکبار نیاز به تعویض دارند. البته میزان سلامتی آن‌ها را باید به صورت بصری به‌طور مداوم بررسی کنید.

 

انواع بالابر بیمار و سالمند ایمن را از همیار مکانیک کوشا بخواهید

بالابرهای هیدرولیک گروهی از بالابرها هستند که از سیستم هیدرولیک و فشار سیال برای جابه‌جایی افراد، مواد و اشیا در محور عمودی از آن‌ها استفاده می‌شود. این بالابرها دارای انواع مختلفی مانند بالابرهای بیمار و سالمند، بالابرهای خودرو، میز بالابر و ... می‌باشند.

  بالابر هیدرولیکی همیار مکانیک کوشا

اگر نیاز به خرید بالابرهایی برای سالمندان و افراد دچار مشکلات حرکتی  دارید،  همیار مکانیک کوشا بهترین گزینه‌ها را به شما ارائه می‌‌کند. از جمله بالابرهای همیار مکانیک کوشا می‌توان به بالابر پله‌رو ساده و ویلچربر، بالابر بیمار مدل جرثقیل، صندلی بلندکننده از زمین و ... اشاره کرد. برای خرید این محصولات کافی است به بخش محصولات سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

اگر این بالابرها بر اساس استانداردهای ایمنی ساخته شده باشند، هیچ خطری از نظر ایمنی ندارند.

این بالابرها نسبت به انواع دیگر بالابر سرعت پایینی دارند و حداکثر سرعت در آن‌ها یک متر بر ثانیه در مدل‌های سریع است.

خیر، باید جایگزین شود.

برای خرید بالابر بیمار باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. اولین نکته‌ای باید در زمان انتخاب این تجهیزات در نظر بگیرید، کاربرد آن است و می‌توانید از میان گزینه‌های بالابر پله‌رو، بالابرهای انتقال بیمار از تخت و موارد دیگر انتخاب کنید. گزینه بعدی میزان تحمل وزن است. همچنین باید دامنه ارتفاع بالابر را تعیین کنید. امکان جابه‌جایی خود بالابر در محور افقی نیز می‌تواند از عوامل موثر بر انتخاب این تجهیزات باشد.

بالابرهای هیدرولیک انواع مختلفی دارند اما تمامی آن‌ها بر اساس اصول هیدرولیک کار می‌کنند. نیروی این سیستم‌ها از نیروی سیالی ایجاد می‌شود که در سیلندر هیدرولیکی تحت فشار قرار می‌گیرد. سیلندرهای هیدرولیک نیز انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیلندرهای پیستونی یک طرفه، ضربه‌ای، دوار و دوطرفه اشاره کرد.
Comment author
حسین علیمردانی15 فروردین 1403, 10:25

سلام. سپاس ازتون بابت مقاله بسیار جامع و کاربردی

همیار مکانیک کوشا
همیار مکانیک کوشا18 فروردین 1403, 06:04

سلام و درود نظر لطفتونه دوست عزیز، پیشنهاد می کنیم به جهت مطالعه مرتبط و تکمیلی حتما به مقاله بالابر مراجعه نمایید. با سپاس و تشکر

مطالب مشابه