کارسلینگ آسانسور هیدرولیک | انواع، اجزای تشکیل‌دهنده و روش نصب این تجهیز حیاتی

ایجاد در 21 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 11 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

کارسلینگ آسانسور هیدرولیک؛ بستر نگهدارنده کابین

کارسلینگ (Car sling) یا کار فریم (Car Frame) ، یک سازه نگه‌دارنده کابین آسانسورهای هیدرولیک است. این سازه به کمک کفشک‌ها، حرکت در مسیر ریل‌ها را برای کابین امکان فراهم می‌کند. در آسانسورهای کششی، یوک همین نقش را بر عهده دارد و به کابین امکان جابه‌جایی می‌دهد. قیمت کارسلینگ آسانسور هیدرولیک با توجه به اجزا و نوع آن متفاوت است. در این مطلب قصد داریم به معرفی کارسلینگ آسانسور هیدرولیک بپردازیم.

 کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

کارسلینگ آسانسور هیدرولیک چیست؟

منظور از کارسلینگ، همان یوک کابین در آسانسورهای هیدرولیک غیر مستقیم است. در واقع کابین روی کارسلینگ نصب می‌شود و در بالا و پایین رفتن آسانسور به آن کمک می‌کند. کارسلینگ بیشتر در آسانسورهای هیدرولیک و در موارد بسیار معدود در آسانسور‌های کششی کاربرد دارد. این محصول، نقش فریم کابین را در آسانسور‌های هیدرولیکی (مستقیم از بغل و غیرمستقیم) به عهده دارد؛ به طوری که کفشک‌ها و رولر‌ها و پاراشوت روی آن مونتاژ می‌شوند و به همین خاطر کابین فاقد یوک است. کارسلینگ با ظرافت خاصی طراحی می‌شود و وظیفه آن جلوگیری از بروز لرزش و صداهای بسیار گوش‌خراشی که در هنگام حرکت آسانسور ایجاد می‌شود. از این رو، اهمیت این قطعه کمتر از جک یا پاور نیست.

کاراسلینگ در برخی آسانسور‌ها (کششی یا هیدرولیک) به خاطر نوع طراحی، محدودیت‌ها و یا تعدد ورودی‌های کابین، به جای یوک به صورت مستقیم (direct) و یا به شکل غیر مستقیم (indirect) و با استفاده از پولی‌های هرزگرد اجرا می‌شود. در آسانسور‌های هیدرولیک با سیستم کارسلینگ می‌توان فقط یک جفت ریل استفاده کرد. در آسانسورهای کششی نیز با این روش می‌توان از روش ریل معکوس یا لیفتراکی استفاده کرد. لازم به ذکر است که کارسلینگ‌ها بیشتر در آسانسور‌های کوچکتر تا ظرفیت ده نفر اجرا می‌شوند. برای انتخاب عرض کاراسلینگ باید به عرض کابین توجه داشته باشید. همچنین لازم است ارتفاع کاراسلینگ آسانسور نیز متناسب با ارتفاع کابین باشد.

معمولا کارسلینگ آسانسور هیدرولیک با پوشش گالوانیزه یا رنگ الکترواستاتیک تولید می‌شود. همچنین، انواع باکیفیت این قطعه به صورت پیچ‌ومهره‌ای ساخته می‌شود، به طوری که می‌توان آنها را به راحتی و به شکل کامل مونتاژ و دمونتاژ کرد.

 کارسلینگ آسانسور

کارسلینگ آسانسور چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین وظیفه کارسلینگ آسانسور، حمل کابین آسانسور است. جک مستقیم و غیر مستقیم در آسانسورها به راحتی می‌توانند به کارسلینگ متصل شوند. کابین نیز از طریق کفشک‌هایی که روی ریل‌ها قرار گرفته‌اند، همزمان با حرکت کارسلینگ، حرکت می‌کند. نقش دیگر کارسلینگ، در کاهش صدا و لرزش آسانسور است و همانطور که اشاره شد، بیش‌تر در آسانسورهای هیدرولیک کاربرد دارد.

انواع کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

نوع کارسلینگ مورد استفاده، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کارسلینگ است. کارسلینگ‌های هیدرولیک در انواع مختلفی برای آسانسورها طراحی و ساخته می‌شوند. در ادامه مطلب به شرح انواع کارسلینگ آسانسور هیدرولیک می‌پردازیم.

کارسلینگ مستقیم

کارسلینگ از نوع مستقیم در جک‌های مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت قطعاتی همچون فلکه، قلاب، بکسل و پاراشوت از مجموعه حذف می‌شوند. در کارسلینگ از نوع مستقیم، طول قسمتی که باید به جک وصل شود، قابلیت رگلاژ دارد و با توجه به طول جک قابل تنظیم است. این قسمت به طور معمول از تراز کفشک‌های بالای کارسلینگ بالاتر قرار می‌گیرد.

کارسلینگ غیر مستقیم

از کارسلینگ غیر مستقیم در آسانسورهای هیدرولیک غیر مستقیم (1:2) استفاده می‌شود. در آسانسورهای غیر مستقیم، جک از طریق سیم‌بکسل و فلکه به کارسلینگ متصل می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که در کارسلینگ غیر مستقیم، احتمال پاره شدن سیم‌بکسل وجود دارد و بنابراین لازم است حتما به پاراشوت مجهز باشد. گفتنی است که پاراشوت مورد استفاده در کارسلینگ غیر مستقیم، به گاورنر نیاز ندارد و به صورت لحظه‌ای عمل می‌کند.

اگر در آسانسور هیدرولیک از سیستم غیر مستقیم استفاده شود؛ می‌توان در راه اندازی آن فقط از یک جفت ریل استفاده کرد که باعث می‌شود از هزینه‌های اضافی در نصب آسانسور جلوگیری شود. لازم به ذکر است که این ریل می‌تواند به صورت هم‌زمان، هدایت جک متصل به کارسلینگ، پولی (یا فلکه هرزگرد) و نیز خود کارسلینگ را انجام دهد.

 قیمت کارسلینگ

در آسانسورهای کششی با روش غیر مستقیم می‌توان از روش ریل معکوس استفاده کرد. این نوع کارسلینگ برای آسانسور‌های دو یا سه درب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این صورت که ریل کادر وزنه و کابین در یک ضلع چاهک یا چاله آسانسور بوده و در مابقی اضلاع چاهک می‌تواند درب قرار گیرد. همچنین این نوع ریل‌گذاری برای چاهک که فضای کمی دارند قابل استفاده است.

ارتفاع چاهک در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

عامل دیگری که بر قیمت کارسلینگ تاثیر دارد، ارتفاع چاهک است. ارتفاع چاهک‌های استاندارد که برای نصب و راه‌اندازی آسانسورها تعبیه می‌شوند؛ 120 تا 200 سانتی متر است که این ارتفاع برای قرارگیری تجهیزات و پایه‌های کارسلینگ مناسب می‌باشد.

البته به دلیل محدودیت فضا در برخی از مکان‌ها، امکان حفر چاهک آسانسور وجود ندارد. در برخی از موارد نیز فقط می‌توان چاهکی با ارتفاعی کمتر از حد استاندارد حفر کرد. در چنین شرایطی لازم است از کارسلینگ‌های مخصوصی که با نام پیت‌لس (pitless) شناخته می‌شوند، استفاده کرد. به همین دلیل است که قیمت کارسلینگ تحت تاثیر ارتفاع چاهک نیز قرار دارد و این ارتفاع باید با توجه به شرایط محل نصب آسانسور تعیین شود.

برای توضیح بیشتر باید گفت که کارسلینگ پیت‌لس بیشتر برای آسانسورهایی که فاقد چاهک هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت این نوع کارسلینگ تا کیلوگرم است. این کاراسلینگ دارای ترمز ایمنی لحظه‌ای از نوع غلتکی می‌باشد و مطابق با استانداردهای EN-81 و EN-81-2 ساخته می‌شود.

کارسلینگ از چه اجزایی تشکیل شده است؟

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت کارسلینگ آسانسور هیدرولیک، ساختار و قطعات تشکیل‌دهنده آن است. در واقع کارسلینگ یکی از قطعات پیچیده و مکانیکی در آسانسورها است. کارسلینگ آسانسور هیدرولکی شامل قطعاتی مانند براکت اتصال جک، نگهدارنده جک، فلکه هرزگرد، پاراشوت، کفشک‌های تخت و رولر، قلاب بکسل، فلکه هیدرولیک، سازه یا استراکچر کارسلینگ شامل ستون‌ها و فورک‌ها و ستون زیر جک است. کفشک‌ها، پاراشوت و رولرها روی ستون‌های کارسلینگ محکم می‌شوند.

 خرید کارسلینگ

باید گفت که قیمت کارسلینگ تا حد زیادی به جنس و کیفیت سازه آن بستگی دارد. بهترین نمونه سازه، مدل پیچ‌ومهره‌ای است که امکان مونتاژ و دمونتاژ شدن را به کاربر می‌دهد. در ادامه مطلب به شرح برخی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کارسلینگ آسانسور هیدرولیک می‌پردازیم.

سازه کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

سازه یا استراکچر قسمت اصلی کارسلینگ آسانسور هیدرولیک را تشکیل می‌دهد. این بخش باید بتواند وزن کابین، بار موجود در آن و همچنین گشتاورهای حاصل از آنها را تحمل کند. این سازه از لحاظ ظاهری به صورت L است و دو ستون عمودی و دو تیرک افقی به نام فورک کارسلینگ دارد.

در این حالت کابین روی فورک‌ها قرار می‌گیرد و از قسمت سقف به ستون‌ها متصل می‌شود. روی ستون‌های کارسلینگ نیز کفشک‌ها، رولر‌ها و پاراشوت محکم می‌شوند. برای اینکه ستون‌ها و فورک‌های کارسلینگ آسانسور هیدرولیک بتوانند در ارتفاع‌های مختلفی از چاهک و کابین کارایی مناسبی داشته باشند، بهتر است طول آنها قابل‌تنظیم باشد.

کفشک کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

در آسانسور هیدرولیک، در فضای میان کارسلینگ و ریل از کفشک استفاده می‌شود. کفشک نیز انواع مختلفی دارد. معمولا در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک، کفشک رولر و کفشک تخت به کار می‌روند. با توجه به اینکه از سوی کارسلینگ‌های هیدرولیک نیروی بیشتری به ریل‌های راهنما وارد می‌شود، لازم است کفشک‌ها در برابر نیروها و گشتاورها مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشند. کفشک‌های رولر در برابر گشتاورهای وارده مقاومت بیشتری دارند و بیشتر در قسمت پایین کارسلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاراشوت کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

پاراشوت یکی از اصلی‌ترین تجهیزات کارسلینگ آسانسور جک غیر مستقیم است. در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک از پاراشوت برای جلوگیری از سقوط کابین در اثر پاره شدن ناگهانی سیم‌های بکسل استفاده می‌شود. وجود این قطعه در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک باعث می‌شود در اثر اختلال و پاره شدن سیم‌بکسل، آسانسور خطر سقوط نداشته باشد.

 پاراشوت کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

در تمام آسانسورهای هیدرولیک که مجهز به کارسلینگ جک غیر مستقیم و سیم‌بکسل هستند، نصب پاراشوت از نوع لحظه‌ای یک اقدام مناسب به شمار می‌رود. درست است که وجود پاراشوت افزایش قیمت کارسلینگ را به دنبال دارد، اما به منظور ایمنی بیشتر، استفاده از آن الزامی است. در کارسلینگ بدون گاورنر، عامل تحریک‌کننده پاراشوت، یک سیستم مکانیکی مرکب از پلیت‌ها، فنرها و لینک‌ها است.

فلکه جک آسانسور هیدرولیک

تحلیل نیروهای کشش سیم‌بکسل و نیروهای وارد بر جک نشان می‌دهند که نیروی وارد بر فلکه در سیستم جک هیدرولیک در مقایسه با سیستم‌های متداول کششی بسیار بیشتر است. به همین خاطر لازم است فلکه آسانسور هیدرولیک از استحکام بیشتری برخوردار باشد. در واقع فلکه‌ها از چدن ساخته می‌شوند و طراحی شیارهای فلکه نیز با نوع سیم‌بکسل تناسب دارد. به منظور اتصال فلکه به جک، فلکه باید در داخل یک قاب قرار بگیرد و اتصال. همچنین این دو قطعه باید به گونه‌ای باشد که دمونتاژ کردن‌شان نیز به راحتی انجام شود. اتصالات پیچ و مهره از بهترین روش‌ها برای متصل کردن فلکه و جک به شمار می‌روند.

قلاب بکسل هیدرولیک

عملکرد و همینطور ظاهر قلاب بکسل در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک، درست مانند نمونه‌های مورد استفاده در آسانسورهای کششی است. از آنجایی که انواع آسانسورهای هیدرولیکی از لحاظ ظاهر و بخش فنر قلاب بکسل با یکدیگر تفاوت دارند، در هنگام انتخاب آنها باید ابعاد و مشخصه‌های کارسلینگ را در نظر گرفت. روش متصل کردن قلاب بکسل به این صورت است که این قلاب از یک قسمت بکسل به پلیت یا ورقی روی پایه جک ثابت می‌شود. هم‌زمان، این قلاب از طرف دیگر به ورق مخصوص کارسلینگ که توسط لینک‌ها با پاراشوت درگیر هستند، متصل می‌شود. قلاب بکسل هیدرولیک در شکل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و باید متناسب با ابعاد و مشخصات کارسلینگ‌ها انتخاب شوند.

 پایه جک آسانسور هیدرولیک

پایه جک آسانسور هیدرولیک

با اینکه پایه جک در آسانسورهای هیدرولیک یک قطعه ساده است، اما نقش مهمی در کارکرد کارسلینگ بازی می‌کند. پایه جک از دو جهت اهمیت دارد. این قطعه قابلیت تحمل کل بار دستگاه شامل وزن جک، وزن کابین و بار آن، سیم‌بکسل و تمام متعلقات وابسته است را دارد و می‌تواند این نیروها را به زمین منتقل کند. نکته دیگر در مورد اهمیت پایه جک مربوط به محاسبه طول پایه جک هیدرولیک می‌شود. باید گفت که طول این قطعه به چندین عامل بستگی دارد و در زمان و محل نصب آسانسور توسط کارشناسان محاسبه می‌شود.

ضربه‌گیر کاراسلینگ آسانسور هیدرولیک

در شرایطی که از آسانسور هیدرولیک برای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود، لازم است پس از نصب کابین در قسمت پایینی چاهک، ضربه‌گیر‌‌هایی از جنس فنر یا پلی‌اورتان قرار داده شوند تا از بروز حرکت ضربه‌‌ای جلوگیری به عمل بیاید. همچنین استفاده از سنگ یا کاشی در کف کابین نیز باعث افزایش وزن این قسمت می‌شود. از سوی دیگر، به‌کارگیری ضربه‌گیر‌های لاستیکی کمک می‌کند تا لرزش در زمان حرکت آسانسور کاهش یابد. البته این قسمت‌ها بیشتر در آسانسورهایی که سرعت متوسط رو به بالا دارند، قابل استفاده است.

روش نصب و استفاده از کارسلینگ آسانسور هیدرولیک

کاراسلینگ آسانسور هیدرولیک در اصل یک پایه است که کابین روی آن سوار می‌شود. به همین دلیل در آسانسور‌های مورد استفاده برای انتقال بار یا مسافر، تمامی وزن روی این قسمت‌‌ها سوار می‌شود. آستانه بیرونی درب با توجه به محل قرارگیری کاراسلینگ تنظیم می‌شود. لازم به ذکر است که پس از استقرار وزن روی کابین، شاهد افت ارتفاع آن در حدود سانتی‌متر خواهیم بود. کار اصلی لینک‌‌ها که با استفاده از ورق‌‌های فولادی تولید شده‌‌اند، اتصال به قسمت چوبی یا استیل کفپوش کابین است تا بدین ترتیب راحت‌‌تر بتوانند آن به حرکت درآورند.

در خصوص موتورخانه باید گفت که آسانسورهای هیدرولیکی نیازی به موتورخانه در بالای چاهک ندارند. اگر در پروژه‌ای خاص نیاز به موتورخانه باشد، آن را در پایین‌ترین نقطه و در کنار چاهک قرار می‌دهند. در موتورخانه واقع در پایین چاهک، تابلو فرمان آسانسور به همراه پاوریونیت که مرکز قدرت آسانسور است قرار می‌گیرند.

پاوریونیت توسط شلنگ مخصوصی که ورودی آن از دیوار کنار چاه است، به جک متصل می‌شود و فشار روغن را وارد جک می‌کند. این کار باعث باز شدن استیج جک و حرکت آن می‌شود. به همین ترتیب، هنگام بسته شدن نیز همزمان با پایین آمدن جک فقط فشار پشت روغن کم می‌شود. در چنین حالتی جک به داخل یونیت  باز می‌گردد و بسته شود.

 کارسلینگ

کارسلینگ آسانسور هیدرولیک یک عضو ضروری است!

در این مطلب به توضیح کارسلینگ پرداختیم. کارسلینگ یک قطعه مکانیکی در آسانسورهای هیدرولیکی است که وظیفه حمل کابین را بر عهده دارد و از اجزای مختلفی ساخته شده و به همین خاطر یک قطعه پیچیده از مجموعه آسانسور به شمار می‌رود. گفتنی است کارسلینگ دارای پاراشوت لحظه‌ای است و از این رو در هنگام افزایش سرعت کابین یا سقوط آسانسور، به طور کامل می ایستد و از سقوط کابین آسانسور و بروز وقایع جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل می‌آورد.

شرکت دانش‌بنیان همیار مکانیک کوشا، سازمانی پیشرو در نیازسنجی توان‌بخشی و همچنین الگوبرداری و پیاده‌سازی بهترین فناوری‌های موجود در جهان است. ما در همیار مکانیک کوشا تازه‌ترین فناوری‌های جهان را با بهره‌گیری از نیروهای زبده بومی چه در حوزه تولید و چه در زمینه تعمیرات و نگهداری از تجهیزات از جمله کارسلینگ آسانسور هیدرولیک در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارسلینگ آسانسور هیدرولیک، لطفا با کارشناسان ما در همیار مکانیک کوشا تماس بگیرید.

سوالات متداول

منظور از کارسلینگ، همان یوک کابین در آسانسورهای هیدرولیک غیر مستقیم است. در واقع کابین روی کارسلینگ نصب می‌شود و در بالا و پایین رفتن آسانسور به آن کمک می‌کند. کارسلینگ بیشتر در آسانسورهای هیدرولیک و در موارد بسیار معدود در آسانسور‌های کششی کاربرد دارد. این محصول، نقش فریم کابین را در آسانسور‌های هیدرولیکی (مستقیم از بغل و غیرمستقیم) به عهده دارد؛ به طوری که کفشک‌ها و رولر‌ها و پاراشوت روی آن مونتاژ می‌شوند و به همین خاطر کابین فاقد یوک است. کارسلینگ با ظرافت خاصی طراحی می‌شود و وظیفه آن جلوگیری از بروز لرزش و صداهای بسیار گوش‌خراشی که در هنگام حرکت آسانسور ایجاد می‌شود. از این رو، اهمیت این قطعه کمتر از جک یا پاور نیست.

مهم‌ترین وظیفه کارسلینگ آسانسور، حمل کابین آسانسور است. جک مستقیم و غیر مستقیم در آسانسورها به راحتی می‌توانند به کارسلینگ متصل شوند. کابین نیز از طریق کفشک‌هایی که روی ریل‌ها قرار گرفته‌اند، همزمان با حرکت کارسلینگ، حرکت می‌کند. نقش دیگر کارسلینگ، در کاهش صدا و لرزش آسانسور است و همانطور که اشاره شد، بیش‌تر در آسانسورهای هیدرولیک کاربرد دارد.

کارسلینگ مستقیم و کارسلینگ غیر مستقیم.

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت کارسلینگ آسانسور هیدرولیک، ساختار و قطعات تشکیل‌دهنده آن است. در واقع کارسلینگ یکی از قطعات پیچیده و مکانیکی در آسانسورها است. کارسلینگ آسانسور هیدرولکی شامل قطعاتی مانند براکت اتصال جک، نگهدارنده جک، فلکه هرزگرد، پاراشوت، کفشک‌های تخت و رولر، قلاب بکسل، فلکه هیدرولیک، سازه یا استراکچر کارسلینگ شامل ستون‌ها و فورک‌ها و ستون زیر جک است. کفشک‌ها، پاراشوت و رولرها روی ستون‌های کارسلینگ محکم می‌شوند.

برای ارتباط با ما می توانید با شماره تلفن 02191003555 تماس حاصل فرمائید.
مطالب مشابه