باتری های مورد استفاده در بالابرها | بررسی منابع تامین انرژی بالابر پله

ایجاد در 09 بهمن 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

باتری های مورد استفاده در بالابرها همیشه شارژ و آماده هستند

بالابرهای پله نیروی مورد نیاز خود را از باتری‌های قابل شارژ تامین می‌کنند. این منبع انرژی معمولا در زیر صندلی نصب می‌شود تا فضای کمتری اشغال شود. نگهداری از باتری برای استفاده از این سیستم بسیار ضروری است، زیرا در نبود آن امکان استفاده از بالابر پله وجود ندارد. بنابراین هنگام خریداری و نصب بالابرها باید به وضعیت باتری آنها توجه ویژه کنید. شناخت کافی درباره این منبع انرژی و چگونگی عملکرد آن به شما در این انتخاب کمک می‌کند و امنیت و عملکرد بالابر پله را تضمین خواهد کرد. در این مطلب با باتری های مورد استفاده در بالابرها آشنا می‌شویم.

 

باتری بالابر

باتری بالابر پله چیست؟

بالابر پله برای جابجا کردن افراد در مسیر ریل نیازمند انرژی الکتریکی است. به طور معمول این انرژی توسط دو عدد باتری 12 ولت تامین می‌شود که موتور 24 ولت بالابر را به حرکت در می‌آورند. این باتری‌ها می‌توانند از 4 آمپر ساعت تا 12 آمپر ساعت باشند (نمونه‌های دارای آمپر بالاتر برای بالابرهای قدرتمندتر مورد استفاده قرار می‌گیرند).

vنوع باتری های مورد استفاده در بالابرها معمولا از نوع اسید سرب (SLA) است و بیشتر آن‌ها از تکنولوژی جاذب شیشه‌ای استفاده می‌کنند. این فناوری به باتری اجازه می‌دهد تا به آمپر بالاتر و سرعت شارژ سریع‌تر دست پیدا کند. به طور کلی باتری‌هایی که طراحی SLA دارند به افراد این امکان را می‌دهند تا از یک منبع انرژی مطمئن، قابل شارژ، قابل تعمیر و ایمن بهره‌مند شوند. این نوع باتری‌ها می‌توانند در برابر دماهای بسیار بالا و پایین مقاومت کنند و طول عمر بالایی نیز دارند.

 

چگونگی شارژ باتری های مورد استفاده در بالابرها

سیستم بالابر پله به باتری‌های ویژه و قالب شارژ مجهز است که با استفاده از سیستم رک-اند-پینیون به صورت مداوم شارژ می‌شود. این سیستم معمولا به یک پریز برق در بالا یا پایین راه‌پله متصل است تا دسترسی باتری به برق شهری به طور دائم وجود داشته باشد. بیشتر بالابرها از منبع انرژی 120 ولت و 220 ولت AC (50 تا 60 هرتز) استفاده می کنند.

 

باتری بالابر

طول عمر باتری های مورد استفاده در بالابرها

طول عمر باتری های مورد استفاده در بالابرها معمولا بین سه تا پنج سال است. این مدت زمان به فاکتورهایی مانند میزان استفاده از بالابر پله، طول مسیر راه‌پله، وزن کاربر و طول عمر سیستم بستگی دارد. در صورتی که از بالابر پله به صورت روزانه استفاده می‌کنید بهتر است باتری‌ها را هر سه ‌سال یک بار و یا زودتر سرویس و شارژ کنید. برای این منظور باید باتری را به مراکز باتری‌سازی معتبر ببرید. توجه داشته باشید که باتری‌های مورد استفاده در بالابر پله دارای حداقل یکسال گارانتی هستند؛ بنابراین در صورتی خرابی زودهنگام می‌توانید از این گارانتی استفاده کنید.

شما باید در صورتی که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید برای تعویض و جایگزین کردن باتری‌ها اقدام کنید:

  • سرعت جابجایی بالابر پله کاهش پیدا کرده باشد
  • بالابر پله هنگام بالا رفتن پس از چند سانتی متر متوقف شود
  • باتری ها کاملا خالی شوند و امکان شارژ دوباره آن ها وجود نداشته باشد

باتری بالابر پله

راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری بالابر پله

شما می‌توانید با رعایت برخی نکات طول عمر باتری بالابر را افزایش دهید. به طور کلی نگهداری و مراقبت از باتری تاثیر مستقیم بر عملکرد آن می‌گذارد و می‌تواند از هزینه‌های جانبی بکاهد. برخی از مهمترین راهکارها برای افزایش طول عمر باتری بالابر پله عبارتند از:

  • باتری های با عملکرد بالا و متناسب با بالابر خود را خریداری کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشند
  • همیشه باتری بالابر پله را به برق شهری متصل کنید و آن‌ را روشن نگاه دارید؛ در این حالت باتری‌ها به طور دائم در حال شارژ شدن هستند و عملکرد آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند
  • حداقل چند بار در هفته از بالابر پله استفاده کنید. در صورتی که منزل نیستید و امکان استفاده از آن را ندارید به افرادی که از خانه مراقبت می‌کنند این موضوع را یادآوری کنید. استفاده از بالابر پله و بی‌استفاده نماندن باتری برای افزایش طول عمر آن ضروری است
  • تعمیر و نگهداری منظم از بالابر پله به سلامت باتری ها کمک می کند. باید سرویس های دوره ای و یکساله را با هماهنگی تعمیرکاران حرفه ای و متخصص انجام دهید

برای بررسی عملکرد باتری‌ها باید با استفاده از دستگاه‌های سنجش بار توان آن را اندازه‌گیری کنید. به این ترتیب از وضعیت آن مطلع خواهید شد. نکته دیگر که باید حتما مدنظر قرار گیرد وضعیت سیستم شارژ، اتصال به برق شهری و تامین انرژی موتور است. وجود هرگونه نقص در این سیستم مانند شل بودن بست‌ها یا اتصال کوتاه می‌تواند به باتری صدمه بزند و خطر آتشسوزی و برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد.

باتری بالابر پله

بالابر پله برای جابجایی افراد به باتری مناسب و باکیفیت نیاز دارد

بالابرهای پله با استفاده از انرژی باتری می‌توانند افراد را به راحتی جابجا کنند. این تجهیزات ارزشمند به افزایش کیفیت زندگی سالمندان و افراد ناتوان کمک شایانی می‌کنند. با استفاده از بالابرها می‌توانید با سرعت و ایمنی بالا و در زمان کوتاه در طبقات مختلف جابجا شوید. خوشبختانه به دلیل طول عمر بالای باتری، این تجهیزات نیاز به تعویض و تعمیر مداوم ندارند. بنابراین می‌توانید با تامین باتری مناسب برای مدت طولانی رفت‌وآمد آسان و ایمن را تجربه کنید. شرکت همیار مکانیک کوشا انواع تجهیزات توانبخشی و بالابرهای پله را تولید و توزیع می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مختلف وبسایت ما تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید.

سوالات متداول

بالابر پله معمولا از دو باتری اسید سرب 12 ولت و 12 آمپر استفاده می‌کند که در زیر صندلی نصب می‌شوند. معمولا این میزان انرژی برای فعالیت بالابر در منازل دو تا سه طبقه کافی است.

باتری های مورد استفاده در بالابرها معمولا بین 2 تا 5 سال طول عمر دارند. البته این مدت زمان به میزان استفاده از بالابر، وزن کاربر، طول مسیر بالابر و نوع سیستم مورد استفاده بستگی دارد. شما می‌توانید با رعایت برخی نکات مراقبتی طول عمر باتری را افزایش دهید.

هرچند مصرف انرژی الکتریکی بالابر پله به نوع مدل آن بستگی دارد، اما به طور معمول مصرف انرژی آن تنها 24 وات در ساعت است. این مصرف برق برای وسایل خانگی بسیار پایین به شمار می رود. برای مثال یک ماشین لباسشویی به 700 وات در ساعت انرژی نیاز دارد.

سیستم بالابر پله به باتری‌های ویژه و قالب شارژ مجهز است که با استفاده از سیستم رک-اند-پینیون به صورت مداوم شارژ می‌شود. این سیستم معمولا به یک پریز برق در بالا یا پایین راه‌پله متصل است تا دسترسی باتری به برق شهری به طور دائم وجود داشته باشد. بیشتر بالابرها از منبع انرژی 120 ولت و 220 ولت AC (50 تا 60 هرتز) استفاده می کنند.

برای بررسی عملکرد باتری‌ها باید با استفاده از دستگاه‌های سنجش بار توان آن را اندازه‌گیری کنید. به این ترتیب از وضعیت آن مطلع خواهید شد. نکته دیگر که باید حتما مدنظر قرار گیرد وضعیت سیستم شارژ، اتصال به برق شهری و تامین انرژی موتور است. وجود هرگونه نقص در این سیستم مانند شل بودن بست‌ها یا اتصال کوتاه می‌تواند به باتری صدمه بزند و خطر آتشسوزی و برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد
مطالب مشابه