اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور | یک فرایند حیاتی برای نگهداری از سیم بکسل

ایجاد در 22 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 25 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

روغنکاری سیم بکسل های آسانسور موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود

سیم بکسل آسانسور یک طناب فولادی قدرتمند است که از تعداد زیادی مفتول فولادی تشکیل می‌شود. از این نوع سیم به دلیل توانایی بالا در کنترل بار و استحکام بسیار زیاد در صنایع مختلف مانند کشتیرانی، پتروشیمی، حفاری نفت و گاز، معدن‌کاری، حمل‌ونقل و همچنین در راه‌اندازی آسانسور استفاده می‌شود. با وجود مقاومت بسیار بالای سیم بکسل های آسانسور سرویس و نگهداری آن برای حفظ ایمنی و افزایش طول عمر سیستم اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین فرایندها در این بین روغنکاری سیم بکسل های آسانسور است. در این مطلب با اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور و چگونگی انجام آن آشنا می‌شویم.

 روغنکاری سیم بکسل

سیم بکسل آسانسور چیست؟

مجموعه آسانسور از یک کابین فلزی تشکیل می‌شود که درون یک مسیر مشخص افراد را بین طبقات مختلف جابجا می‌کند. این کابین توسط سیم بکسل های آسانسور، که ارتباط بین کابین آسانسور و قاب وزنه‌های تعادل را ایجاد می‌کنند، جابجا می‌شود. جنس سیم بکسل آسانسور بسیار مقاوم است و می‌توان آن را در قطعات مختلف خریداری کرد.

 

به طور کلی سیم بکسل های آسانسور به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • سیم بکسل با بافت فیلر (Filler): این نوع سیم بکسل در تمام ردیف‌ها دارای قطر مفتول یکسان است و فضاهای خالی بین آن‌ها نیز با مفتول‌ها نازک (فیلر) پر می‌شود. مفتول‌ها فیلر موجب افزایش سایش و انعطاف‌پذیری بیشتر سیم بکسل‌ها می‌شوند
  • سیم بکسل با بافت سیل (Seal): در سیم بکسل های آسانسور دارای بافت سیل میزان قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر است و مقاومت سایش بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهد. تعداد مفتول‌های اطراف مفتول اصلی نیز در این نوع یکسان است
  • سیم بکسل با بافت استاندارد: سیم بکسل های استاندارد آسانسور از رشته‌هایی با قطر یکسان تشکیل می‌شود. بافت استاندارد این سیم‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و همین موضوع کارکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد
  • سیم بکسل با بافت وارینگتون: در این نوع سیم بافت وارینگتون در بخش خارجی وجود دارد. در این بافت مفتول های ضخیم و نازک به صورت یک در میان به چشم می‌خورند. همین موضوع انعطاف‌پذیری آن را در مقایسه با دیگر سیم‌ها، از جمله سیم‌های دارای بافت سیل، بیشتر می‌کند

برای ساخت مفتول‌های مورد استفاده در سیم بکسل های آسانسور نیز از انواع فولاد با درجه سختی بالا استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در محیط‌های مرطوب که احتمال زنگ‌زدگی سیم‌ها بالا است از انواع گالوانیزه استفاده کنید. علاوه بر این مفتول‌های فولاد ضد زنگ نیز مقاومت بالاتری را در برابر اکسایش از خود نشان می‌دهند.

 سیم بکسل

روغنکاری سیم بکسل چه فرآیندی است

تمامی سیم‌ها دارای طول عمر محدود هستند و پس از مدتی باید با استفاده از سرویس‌های دوره‌ای از آن‌ها مراقبت کنید. روغنکاری سیم بکسل یک فرایند نگهداری به شمار می‌رود که موجب افزایش طول عمر و کارایی این سیستم حیاتی می‌شود. شما باید برای انجام این پروسه از روغن مخصوص سیم بکسل استفاده کنید. این نوع مواد از سیم بکسل های آسانسور در برابر عوامل محیطی مخرب حفاظت می‌کنند و جلوی زنگ‌زدگی، فرسایش و خوردگی آن را می‌گیرند. امروزه بسیاری از آسانسورها به سیستم روغنکاری اتوماتیک سیم بکسل مجهز هستند. این بخش مهم عملیات پاشش یا آغشته کردن کابل‌ها را با نصب بر روی قرقره یا عبور سیم بکسل از درون آن، انجام می‌دهد.

انواع روغن سیم بکسل های آسانسور

انواع روغن مورد استفاده برای نگهداری از سیم بکسل های آسانسور به صورت گریس، اسپری و مایع در بازار موجود هستند. اولین مرحله روغنکاری سیم بکسل های آسانسور هنگام تولید و در شرکت‌های سازنده انجام می‌شود. بنابراین باید مدتی پس از نصب آن‌ها را دوباره به روغن مخصوص آغشته کنید.

انواع روغن سیم بکسل های آسانسور را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • روغن‌های سیم بکسل نفوذ کننده: این نوع روغن‌ها حاوی نوعی حلال تبخیری است که شرایط را برای ورود ترکیبات روان‌کننده به هسته سیم تسهیل می‌کند. این حلال پس از تبخیر یک لایه روان‌کننده بر جای می‌گذارد که وظیفه حفاظت از رشته‌ها و مفتول سیم را بر عهده خواهد داشت
  • روغن‌های سیم بکسل پوشاننده: از انواع روغن سیم بکسل های آسانسور با قابلیت پوششی برای حفاظت از سطح خارجی کابل‌ها استفاده می‌شود. این نوع روغن‌ها توانایی کمی برای نفوذ به درون کابل‌ها دارند و بیشتر در سطوح خارجی باقی می‌مانند. اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور با استفاده از این محصولات برای مرطوب نگه داشتن سطح کابل، کاهش آسیب به آن و پیشگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی بسیار زیاد است

انواع محصولات روغنکاری سیم بکسل های آسانسور حاوی ترکیبات پتروشیمی خاص و مواد افزودنی ویژه هستند تا بهترین حفاظت را در برابر خوردگی و نفوذ رطوبت به عمل آورند. شما می‌توانید این نوع روغن‌ها را بدون نگرانی از تبخیر یا روان شدن روغن در دماهای بسیار بالا به کار ببرید. علاوه بر این عملکرد بسیار خوبی در دماهای پایین نیز از خود نشان می‌دهند.

انواع گریس را می‌توان با استفاده از پارچه برای پوشش سطح خارجی سیم بکسل های آسانسور به کار برد. معمولا از ترکیبات سدیم، لیتیوم و لیتیوم-آلومینیوم برای ایجاد انسجام بیشتر در این نوع گریس‌ها استفاده می‌شود. در صورتی که می‌خواهید روغنکاری نفوذکننده را انجام دهید باید از روغن‌های پتروشیمی یا گیاهی استفاده کنید. این ترکیبات حفاظت بسیار خوبی از کابل‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به عمل می‌آورند.

 سیم بکسل آسانسور

چگونگی روغنکاری سیم بکسل های آسانسور

فرایند روغنکاری سیم بکسل های آسانسور با هدف کاهش اصطکاک بین مفتول‌ها و رشته‌ها و پیشگیری از زنگ‌زدگی آن‌ها انجام می‌شود. این فرایند با توجه به بافت و جنس مفتول و اقلیم مورد نظر باید در فواصل زمانی خاص انجام شود تا بیشترین حفاظت را از سیم‌ها به عمل آورد. روغنکاری سیم بکسل های آسانسور معمولا در هنگام عبور کابل از روی قرقره انجام می‌شود؛ به این ترتیب رشته‌های مفتول فاصله بیشتری از یکدیگر دارند و روغن را می‌توان به درون بافت سیم بکسل وارد کرد. پوشیده شدن تمام بخش‌های سیم بکسل های آسانسور با روغن مخصوص اهمیت بسیار بالایی در حفاظت از آن دارد.

میزان سیالیت روغن مورد استفاده در این فرایند نقش تعیین کننده در نفوذ آن به درون بافت‌های کابل دارد. معمولا برای اطمینان از انجام صحیح این پروسه با استفاده از دستمال و قلم‌مو روغنکاری را به شکل موثر و دقیق‌تر انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که استفاده بیش‌ از حد از روغن می‌توانند سیم بکسل های آسانسور را لیز کند که این موضوع خود خطرات گوناگون را در پی خواهد داشت. علاوه بر این چربی بالای سیم‌ها عامل جذب انواع آلودگی‌های محیطی است و این شرایط اصطکاک و سایش آن‌ها را باز هم افزایش می‌دهد. با توجه به شرایط ویژه و اهمیت حیاتی سیم بکسل های آسانسور بهتر است برای انجام فرایند روغنکاری از کمک شرکت‌های تعمیر و نگهداری معتبر استفاده کنید.

 روغن سیم بکسل

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن سیم بکسل

شما باید در هنگام انتخاب روغن مناسب برای سیم بکسل های آسانسور فاکتورهای گوناگون را در نظر بگیرید. به طور کلی پارامترهای مختلف بر عملکرد و کارایی این نوع روغن‌ها تاثیر می‌گذارند که در کنار یکدیگر طول عمر سیم‌ها را تا حد زیادی افزایش خواهند داد. در ادامه با مهمترین فاکتورها هنگام انتخاب روغن سیم بکسل آشنا می‌شویم.

نوع روغن

شما باید پیش از خرید روغن و با توجه به نیاز خود نوع روغن را تعیین کنید. در صورتی که هدف شما پوشاند سطح خارجی سیم بکسل های آسانسور است باید از گریس و دیگر روغن‌های معدنی و پتروشیمی استفاده کنید، همچنین اگر می‌خواهید روغن به درون کابل نفوذ کند باید از روغن‌های گیاهی و سیال را به کار ببرید. به خاطر داشته باشید که روغن باید به خوبی در تمام بخش‌ها و بین کلیه سیم‌ها و مفتول‌ها سیم بکسل‌های آسانسور نفوذ کند تا طول عمر آن بیشتر شود.

برند روغن

برند تولید کننده روغن سیم بکسل تا حد زیادی تضمین کننده کیفیت و کارایی آن است. شما باید حتما از روغن‌های ویژه برای سیم‌های بکسل آسانسور استفاده کنید تا با شرایط عملکردی ویژه آن‌ها هماهنگی داشته باشد. این نوع روغن‌ها می‌توانند در طول استفاده مکرر و جابجایی بدون توقف آسانسور در طبقات گوناگون همچنان پوشش حفاظتی لازم را ایجاد کنند. برندهای برتر روغن با استفاده از مواد اولیه باکیفیت پتروشیمی و معدنی محصول مطمئن و با طول عمر بالا را در بازار عرضه می‌کنند

الزامات محیطی و عملکردی

یکی از مهمترین دلایل استفاده از روغن سیم بکسل محافظت از آن در برابر عوامل محیطی و شرایط عملکردی دشوار است. به این ترتیب در هنگام استفاده باید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. انواع روغن‌های سیم بکسل موجود در بازار برای استفاده در محیط‌های دارای غبار، آب‌نمک، بسیار گرم و با دماهای پایین طراحی و فرمولاسیون شده‌اند. در نظر گرفتن این مشخصات عملکرد بالای روغن در هنگام استفاده را تضمین خواهد کرد.

چگونگی استفاده

انتخاب روغن سیم بکسل مناسب اولین گام در فرایند روغنکاری است، اما استفاده صحیح از آن موفقیت پروسه را تضمین خواهد کرد. شما باید به شکل درست و با دقت سیم بکسل های آسانسور را به روغن آغشته کنید. در صورت بی‌توجهی به این موضوع عملکرد روغن متناسب با انتظار نخواهد بود و حفاظت لازم را از سیم بکسل به عمل نمی‌آورد.

 سیم بکسل آسانسور

نکات مهم پیش از روغنکاری سیم بکسل های آسانسور

انواع سیم بکسل های آسانسور در طول فرایند تولید روغنکاری می‌شوند. اگر هسته سیم شما آهنی است با روغن‌های معدنی یا پتروشیمی آغشته شده‌اند و برای مدتی می‌توانند عملکرد قابل قبول در هنگام استفاده داشته باشند. اما چنانچه هسته کابل فولادی باشد با ترکیب روغن و گریس پوشانده می‌شود. معمولا این مواد پیش از پیچاندن مفتول‌ها به دور هسته به آن اضافه می‌شوند تا به بهترین شکل ممکن آن‌ها را آغشته کنند. اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور به دلیل از بین رفتن این پوشش‌ها به مرور زمان و پس از استفاده است. خشک شدن و تبخیر روغن سیم بکسل های آسانسور را در معرض خطرات گوناگون قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند طول عمر آن‌ها را تا حد زیادی کم کند.

روغن مورد استفاده برای سیم بکسل های آسانسور باید:

  • سیم بکسل های آسانسور را به طور کامل پاکسازی کنید تا آلودگی بر روی آن‌ها وجود نداشته باشد
  • عاری از مواد و ترکیبات خورنده یا فاسد کننده باشد
  • ضد آب و غیر امولسیون کننده باشد
  • در ساخت آن از شن، ماسه و دیگر مواد ساینده استفاده نشده باشد
  • حاوی کلر، آب یا ناخالصی‌ها دیگر نباشد
  • کیفیت پوشش‌دهی بسیار بالا داشته باشد
  • سیالیت بالا داشته باشد و به راحتی به هسته سیم نفوذ کند

پس از مصرف بسته‌های روغن سیم بکسل را به خوبی نگهداری کنید تا فاسد نشوند

هنگام روغنکاری وضعیت سیم‌های بکسل را به خوبی وارسی کنید تا خرابی‌های احتمالی را ببینید

 روغنکاری سیم بکسل های آسانسور

روغنکاری سیم بکسل های آسانسور را جدی بگیرید

روغنکاری سیم بکسل های آسانسور مانند تزریق خون به رگ‌های آسانسور است. انجام این فرایند طول عمر این رشته حساس و حیاتی را افزایش می‌دهد و از آن در برابر عوامل مخرب محیطی حفاظت خواهد کرد. اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور در پیشگیری از خوردگی، زنگ‌زدگی، خرابی و اصطکاک سیم‌ها و مفتول‌ها است. این فرایند بخشی از پروسه نگهداری از مجموعه آسانسور است که باید به صورت مرتب و در فواصل زمانی مشخص انجام شود. در این بین انتخاب نوع روغن سیم بکسل و ویژگی‌های شیمیایی و عملکردی آن نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در کارآیی آن خواهد داشت.

مجموعه همیار مکانیک کوشا انواع تجهیزات توانبخشی را برای استفاده سالمندان و افراد معلول و ناتوان تولید می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ما محصولات باکیفیت را برای بهبود کیفیت زندگی این افراد خریداری کنید.

 

سوالات متداول

تمامی سیم‌ها دارای طول عمر محدود هستند و پس از مدتی باید با استفاده از سرویس‌های دوره‌ای از آن‌ها مراقبت کنید. روغنکاری سیم بکسل یک فرایند نگهداری به شمار می‌رود که موجب افزایش طول عمر و کارایی این سیستم حیاتی می‌شود. شما باید برای انجام این پروسه از روغن مخصوص سیم بکسل استفاده کنید. این نوع مواد از سیم بکسل های آسانسور در برابر عوامل محیطی مخرب حفاظت می‌کنند و جلوی زنگ‌زدگی، فرسایش و خوردگی آن را می‌گیرند. امروزه بسیاری از آسانسورها به سیستم روغنکاری اتوماتیک سیم بکسل مجهز هستند. این بخش مهم عملیات پاشش یا آغشته کردن کابل‌ها را با نصب بر روی قرقره یا عبور سیم بکسل از درون آن، انجام می‌دهد.

یکی از مهمترین پارامترهای روغن با کیفیت و مخصوص سیم بکسل آسانسور دمای تبخیر بالای آن است. کابل‌های مورد استفاده در آسانسور و تجهیزات صنعتی گوناگون مدام در حال استفاده هستند و این استفاده موجب افزایش اصطکاک و بالا رفتن دمای سیم‌ها می‌شود. به این ترتیب باید دمای روغن مورد استفاده بالا باشد تا ماندگاری بیشتری بر روی سیم‌ها داشته باشد. این موضوع اهمیت روغنکاری سیم بکسل های آسانسور را به ما یادآور می‌شود.

سیم بکسل های آسانسور به دلیل اهمیت بسیار زیادی که از نظر ایمنی دارند باید به صورت منظم و در سرویس‌های دوره‌ای مورد بازرسی قرار گیرند. در صورتی که از این سیم‌ها به خوبی نگهداری کنید و عملیات روغنکاری را انجام دهید طول عمر آن‌‌ها می‌تواند تا 8 سال نیز برسد. معمولا پس از این دوره تعویض سیم بکسل امری ضروری است.

انواع روغن سیم بکسل های آسانسور را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: روغن‌های سیم بکسل نفوذ کننده و روغن‌های سیم بکسل پوشاننده.

خیر، روغنکاری سیم بکسل های آسانسور تنها با استفاده از روغن‌های مخصوص انجام می‌شود. در صورت بی‌توجهی به این موضوع سیم بکسل دچار آسیب خواهد شد و طول عمر آن به طور چشمگیر کاهش پیدا می‌کند.
مطالب مشابه