نقش شاسی در بالابر | افزایش ایمنی و کارایی بالابر با استفاده از شاسی مناسب

ایجاد در 05 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 07 خرداد 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

برای استفاده از نهایت توان بالابر باید شاسی مناسب برای آن نصب شود

بالابرها تجهیزاتی بسیار کارآمد برای بهبود رفاه و کیفیت زندگی افراد ناتوان و دیگر ساکنان هستند. با توجه به طراحی بسیاری از منازل که پله‌ها و طبقات بخشی از آن‌ هستند برای جابجایی و دسترسی آسان باید از وسایل و تجهیزات مناسب استفاده کنید. در این بین انواع بالابرهای خانگی می‌توانند با نصب سریع و قیمت منطقی شرایط را برای این گروه از افراد تا حد زیادی بهتر کنند. بالابرهای صندلی چرخدار، بالابر پله و بالابر پنوماتیک برخی از مطرح‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند که هر کدام ویژگی‌های مثبت خود را دارند. در این مطلب با نقش شاسی در بالابر و مشخصات آن‌ها آشنا می‌شویم.

شاسی بالابر

بالابر توانبخشی چیست

این نوع تجهیزات توانبخشی برای جابجایی بیماران و افراد ناتوان در منزل و محیط‌های مختلف درمانی و ... استفاده می‌شوند. بنابراین ساختار و چارچوب مورد استفاده برای آن‌ها به راحتی قابلیت حمل افراد را همراه با صندلی چرخدار دارند. در چنین شرایطی نقش شاسی در بالابر بیش از دیگر اجزا مهم است. شما می‌توانید با توجه به شرایط جسمانی و معماری از بالابر پله، بالابر ویلچر یا بالابرهای پنوماتیک استفاده کنید. هزینه نصب و قابلیت‌های هر کدام از این تجهیزات با دیگری متفاوت است و باید با توجه به فاکتورهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پله پیما

تجهیزات بالابر پله

بالابر پله را می‌توان ساده‌ترین وسیله حمل‌ونقل برای افراد دارای ناتوانی حرکتی در منازل به شمار آورد. این سیستم قابلیت نصب آسان در راه‌پله‌های مختلف را دارد و کار کردن با آن بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید با پرداخت هزینه بسیار پایین بالابر پله را در پله های مستقیم نصب کنید و امکان اجرای آن در مسیرهای منحنی نیز وجود دارد. بالابر پله به یک صندلی بسیار راحت با تجهیزات ایمنی گوناگون تشکیل می‌شود که به راحتی با دکمه‌های موجود بر روی بدنه و ریموت قابل کنترل است. این صندلی به خوبی وزن فرد را تحمل می‌کند و با داشتن حسگرهای مختلف در صورت نیاز و بروز هرگونه مشکل بالابر را هدایت و متوقف خواهد کرد.

 
 

چگونگی نصب و نقش شاسی بالابر پله

شاسی و چارچوب نصب بالابر پله به راحتی بر روی دیوار نصب می‌شود. ساخت و اجرای این سیستم به تغییر و تخریب راه‌پله نیاز ندارد و میله‌های نگهدارنده و ریل مسیر حرکت بالابر بر روی ساختار موجود پیچ می‌شوند. برای اجرا و نصب این بالابر مهندسان باتجربه و حرفه‌ای از طرف شرکت سازنده به منزل مراجعه می‌کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهند. بالابرهایی که در مسیر مستقیم حرکت می‌کنند به راحتی با اندازه‌گیری‌ها ساده و در زمان کوتاه ساخته خواهند شد. اما اگر مسیر حرکت منحنی است باید طراحی‌های ریل با دقت بالا انجام شود و این موضوع ساخت بالابر را قدری طولانی‌تر خواهد کرد. پس از ساخت و انتقال چارچوب بالابر معمولا طی 2 تا 5 ساعت در محل نصب می‌شوند و می‌توان از سیستم استفاده کرد. نقش شاسی در بالابر پله برای هدایت ایمن و جابجایی راحت ساکنین اهمیت بسیار بالایی دارد. این مجموعه از یک موتور برقی برای جابجایی بالابر استفاده می‌کند که نیروی آن توسط باتری بالابر تامین می‌شود.

ویلچربر

بالابر صندلی چرخدار

این نوع بالابر ویژه یک وسیله حرکتی ضروری برای سالمندان و معلولینی است که از ویلچر استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این نوع بالابر را در راه‌پله‌های داخلی یا خارجی ساختمان نصب کنید. نصب این وسیله برای سالمندانی که به تنهایی در منازل قدیمی و بدون آسانسور زندگی می‌کنند کاملا کارآمد است. شما می‌توانید این تجهیزات را بدون نیاز به تخریب یا ایجاد تغییر در پلکان چوبی، شیشه‌ای، سنگی و فلزی نصب کنید. بنابراین اگر قصد جابجایی با صندلی چرخدار در طبقات مختلف را دارید بهترین گزینه نصب بالابر صندلی چرخدار است.

نحوه نصب و نقش شاسی در بالابر صندلی چرخدار

شاسی بالابر صندلی چرخدار از یک چارچوب قابل نصب بر روی دیوار و ریل مخصوص برای حرکت صفحه قرارگیری صندلی تشکیل می‌شود. این شاسی محل قرار گرفتن ریل حرکتی بالابر است که با استفاده از موتور برقی و سیستم تنظیم سرعت و سنسورهای مخصوص امکان جابجایی افراد را فراهم می‌کند. امنیت این دستگاه بسیار بالا است و میله‌های محافظ برای جلوگیری از سقوط فرد نصب می‌شوند. علاوه بر این رمپ تاشونده نیز شرایط سوار شدن فرد را تسهیل می‌کنند.

بالابر پنوماتیک

بالابر پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک که به آسانسور خلا، نیز شهرت دارد اولین بار سال 1989 ابداع شد. این نوع بالابر به دلیل داشتن فناوری بسیار پیشرفته و ویژگی‌های عالی برای استفاده در ساختمان‌های کم‌ارتفاع بهترین گزینه است. این سیستم می‌تواند با پرداخت هزینه‌ بسیار پایین امکان جابجایی افراد کم‌توان در طبقات محدود را ایجاد کند. محفظه این نوع بالابر با توجه به ظرفیت و حجم فضای تعیین و طراحی می‌شود و باید پارامترهای گوناگون را پیش از هر چیز تعیین کنید. یکی از مهمترین مزیت‌های بالابر پنوماتیکی امکان نصب آن در تمام فضاهای هندسی است؛ همچنین شما می‌توانید درب ورود و خروج آسانسور را در هر جهت دلخواه باز می‌شوند. از نظر ایمنی نیز این سیستم کاملا بی‌خطر است، برای مثال استفاده از برق تکفاز با ولتاژ نرمال از بروز خطر شوک الکتریکی و برق‌گرفتگی جلوگیری خواهد کرد.

مراحل نصب و نقش شاسی در بالابر پنوماتیک

بالابر پنوماتیک برای نصب تنها به یک فضای یک متر مربعی نیاز دارد. ساخت این سیستم بر خلاف آسانسورهای معمولی به کندن گودال و ایجاد موتورخانه‌ نیاز ندارد؛ بنابراین می‌توان احداث آن را با هزینه بسیار پایین و در زمان کوتاه انجام داد. معمولا این عملیات در یک تا سه روز کاری انجام می‌شود و می‌توان آن را به سرعت مورد بهره‌برداری قرار داد. چارچوب خاص این بالابرها امکان نصب در فضاهای بسیار کوچک با معماری ویژه را برای معماران ممکن می‌سازند. این نوع بالابر بهترین گزینه برای ساختمان‌ها دو تا چهار طبقه و منازل دوبلکس است.

آسانسور پنوماتیک درون یک سیلندر شفاف و مدور قرار دارد که با ورق پلی‌کربنات ساخته می‌شود. ساختار و چارچوب آن نیز آلومینیومی است و به راحتی ورق‌های پلی‌کربنات را می‌توان بر روی آن تثبیت کرد. در بخش سقف و چاه بالابر نیز صفحات فولادی و دریچه‌های ویژه کانال مکش نصب می‌شوند. کابین آسانسور درون این سیلندر خلاء و بر روی ریل‌های مخصوص حرکت می‌کند. به منظور مکش و حرکت دادن آسانسور از سیستم مکش هوا استفاده می‌شود که دارای پمپ وکیوم و توربین است. از دیگر اجزای این مجموعه می‌توان به سوپاپ و جعبه سیستم کنترل و دیگر قطعات برقی اشاره کرد که حمل و جابجایی آسان را ممکن می‌سازند. نقش شاسی در بالابر پنوماتیک بسیار حیاتی است و باید با دقت بالا طراحی و ساخته شود. مهمترین نکته که باید لحاظ شود ایزوله ماندن فضای درون محفظه است تا از حالت خلاء خارج نشود.

شاسی بالابر

مقایسه شاسی در بالابرهای معلولین

شاسی بالابر مسیر حرکت و اسکلت اصلی سیستم را تشکیل می‌دهد. این مجموعه شامل میله‌ها و قطعات فلزی نگهدارنده و ریل‌های حرکتی است که مجموعه بالابر با استفاده از آن به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. در دو نوع بالابر پله و بالابر صندلی چرخدار تقریبا یک شاسی مشابه با ساختار یکسان را شاهد هستیم. این دو نوع بالابر با استفاده از یک موتور الکتریکی و یک ریل متحرک فرد را در طول پلکان جابجا می‌کند. در این نوع بالابرها سه نوع ریل داریم که عبارتند از:

  • کشنده بکسلی با ریل متحرک
  • بالابر پله با موتور چرخنده و دنده شانه
  • بالابر مجهز به موتور هیدرولیکی با مکانیزم پمپاژ روغن هیدرولیک

کیفیت مواد و آلیاژهای مورد استفاده در ساخت این نوع بالابرها تاثیر مستقیم بر ایمنی مجموعه می‌گذارد. شما می‌توانید از تنظیمات ارتفاع صندلی، کاهش یا افزایش سرعت حرکت بالابر بر روی ریل و قابلیت جمع شدن صندلی و صفحه سوار شدن ویلچر در هنگام عدم استفاده، بهره ببرید.

اما بالابرهای پنوماتیک دارای ساختار کاملا متفاوت از بالابرهای قابل نصب بر روی پله‌ها هستند. برای اجرای این سیستم نیاز به اعمال برخی تغییرات در داخل خانه دارید و می‌توانید کابین را برای جابجایی افراد و حتی صندلی چرخدار بسازید؛ به عبارت دیگر ابعاد بالابر با توجه به نیاز شما قابل تغییر است. این نوع آسانسور به دلیل نداشتن شفت در باریک‌ترین فضاها قرار می‌گیرد و نیازی به اتاق موتورخانه و تجهیزات گرا‌ن‌قیمت و پیچیده آسانسورهای معمولی ندارد. امکان نصب صندلی برای سهولت جابجایی افراد در داخل کابین وجود دارد و دیواره‌های شفاف و روشنایی زیبای بالابر استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند. معمولا موتور و بخش‌های الکترونیکی این نوع بالابر بر روی کابین نصب می‌شود تا فضای کمتری را اشغال کند.

بالابر پله

افزایش کیفیت زندگی افراد ناتوان با استفاده از بالابرهای کارآمد

یکی از مهمترین دغدغه‌های کسانی که ناتوانی حرکتی و معلولیت دارند جابجایی در طبقات و استفاده از پله‌ است. در این شرایط می‌توان از بالابرهای مختلف برای حل این مشکل استفاده کرد. این تجهیزات با امکان جابجایی فرد یا فرد به‌همراه ویلچر کیفیت زندگی بالاتر و ایمنی بیشتر را در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهند. در این بین نقش شاسی در بالابر نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و نحوه اجرای چارچوب و ریل‌ها تاثیر مستقیم بر سهولت جابجایی دارد. شرکت همیار مکانیک کوشا انواع تجهیزات بالابر را برای کمک به رفاه حال افراد معلول و ناتوان عرضه می‌کند. شما می‌توانید در وبسایت ما بهترین محصول را با توجه به نیاز خود خریداری کنید.

سوالات متداول

بله، شما می‌توانید با انجام برخی بروزرسانی‌ها و تغییرات در منزل خود آسانسورهای پنوماتیک را در طبقات مختلف نصب کنید. البته پیشبینی این سیستم‌ها در هنگام ساخت خانه و در مرحله نقشه‌کشی کار شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. در صورتی که قصد ایجاد تغییرات گسترده را ندارید می‌توانید از بالابر پله و بالابر صندلی چرخدار استفاده کنید.

سازندگان این نوع بالابرها برای افزایش ایمنی از باتری استفاده می‌کنند. به این ترتیب در صورت قطع برق و یا بروز هرگونه ایراد می‌توانید با استفاده از نیروی باتری خود را به نزدیک‌ترین طبقه برسانید و هیچ مشکلی برای جابجایی پیش نمی‌آید.

معمولا این نوع آسانسور در بهترین حالت می‌تواند به حداکثر سرعت 15 سانتی‌متر در ثانیه برسد.

این نوع تجهیزات توانبخشی برای جابجایی بیماران و افراد ناتوان در منزل و محیط‌های مختلف درمانی و ... استفاده می‌شوند. بنابراین ساختار و چارچوب مورد استفاده برای آن‌ها به راحتی قابلیت حمل افراد را همراه با صندلی چرخدار دارند. در چنین شرایطی نقش شاسی در بالابر بیش از دیگر اجزا مهم است. شما می‌توانید با توجه به شرایط جسمانی و معماری از بالابر پله، بالابر ویلچر یا بالابرهای پنوماتیک استفاده کنید. هزینه نصب و قابلیت‌های هر کدام از این تجهیزات با دیگری متفاوت است و باید با توجه به فاکتورهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای اطلاع از قیمت دقیق بالابر پله حتما با شماره تلفن شرکت به شماره 02191003555 تماس حاصل فرمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاه خود را بنویسید

مطالب مشابه