تفاوت پله برقی و بالابر پله | بررسی این تجهیزات جابه‌جایی میان‌طبقه‌ای

ایجاد در 08 بهمن 1402
|
آخرین بروزرسانی در 26 فروردین 1403
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اهمیت جابجایی آسان و دسترس پذیری بالا در ساختمان های بلندمرتبه

جابجایی آسان بین طبقات مختلف ساختمان ها یک چالش اساسی برای معماران به شمار میرود. برای این منظور تکنولوژیهای گوناگونی معرفی شده اند تا به تسهیل این فرایند کمک کنند. از میان مشهورترین تجهیزات برای جابجایی میان طبقات میتوان به بالابر پله و پله برقی اشاره کرد. هر دو آنها امکان جابجایی آسان بین طبقات محدود را فراهم میکنند. پله برقی و بالابر پله به دلیل داشتن مزایای گوناگون و ساختار ساده در محیطهای مختلف نصب و اجرا میشوند. در این مطلب با تفاوت پله برقی و بالابر پله و ویژگیهای هر کدام از آنها آشنا میشویم.

پله برقی

پله برقی چیست و چگونه کار می کند؟

پله برقی یک پلکان همیشه در گردش است که با هدف جابجایی سریعتر افراد در برخی نقاط شلوغ نصب میشود. این پلکان با استفاده از یک موتور برقی پله هایی را که روی یک تسمه قرار دارند، با سرعت معین حرکت میدهد. از پله برقی در مراکز خرید، موزه ها، پارکینگ های چندطبقه، ایستگاه های مترو و ... استفاده می شود. این مسیرهای معمولا به صورت جفت یا در دو جهت مخالف طراحی و نصب می شوند تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند. بیشتر نمونه های پله برقی به صورت مستقیم طراحی می شوند، اما مدل های منحنی نیز قابل ساخت و اجرا هستند. این تکنولوژی پس از معرفی در سال 1859 در ایالات متحده تا به امروز تغییر چندان زیادی نداشته است.

 

مزایای پله برقی

استفاده از پله برقی در محیط های شلوغ که رفت وآمد روزانه در آن ها بالا است، کاملا توجیه پذیر می باشد. شما می توانید این تجهیزات را به راحتی سفارش دهید و راه اندازی کنید. برخی از مهمترین مزایای پله برقی عبارتند از:

  • نیازی به نصب تجهیزات بر روی سقف ندارد و فضای کمی را در طبقات هم کف اشغال می کند
  • در صورت خرابی می توان از آن به عنوان پله معمولی استفاده کرد
  • نصب و اجرای آن در فضاهای با رفت وآمد بالا جابجایی را تا حد زیادی تسهیل می کند

معایب پله برقی

پله برقی با وجود داشتن مزایای بسیار زیاد معایب خاص خود را هم دارد. برای مثال سرعت پایین پله برقی و ساختار خاص این وسیله مانع استفاده از آن در فواصل طولانی می شود. برخی دیگر از معایب پله برقی عبارتند از:

  • برای استفاده سالمندان و حمل بارهای سنگین مناسب نیست
  • پله برقی به تنهایی تمام نیازهای جابجایی را برطرف نمی کند و باید آسانسور و بالابرهای موردنیاز نیز در محل پیشبینی شوند

بالابر پله

بالابر پله و چگونگی کارکرد آن

ابداع بالابر پله جابجایی میان طبقات مختلف، مخصوصا در منازل مسکونی را، تا حد زیادی آسان کرد. این وسیله برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند این امکان را می دهد تا بدون مشکل و نیاز به پله در میان طبقات جابجا شوند. سالمندان، افراد دارای معلولیت و کسانی که دوران نقاهت پس از جراحی را می گذرانند می توانند از این وسیله در خانه استفاده کنند. با اینحال هرکس می تواند برای جابجایی راحت تر استفاده کند. بالابر پله یک راه حل کارآمد و ایمن برای بالا یا پایین رفتن از طبقات، بدون سقوط یا خستگی است.

به طور کلی بالابر پله به دو نوع اصلی است بالابر مستقیم و بالابر منحنی تقسیم می شود. با توجه به طراحی و نیازهای محل اجرا می توان از این دو نوع استفاده کرد. هر دو مدل بالابر پله دارای طراحی ارگونومیک هستند و به راحتی می توان آن ها را در محل نصب کرد. این تجهیزات مجهز به صندلی های جمع شونده هستند و امکان تنظیم ارتفاع صندلی را نیز دارند. علاوه بر این سنسورهای ایمنی موجود در بالابر پله می تواند هرگونه مانع را شناسایی کند و در صورت نیاز دستگاه متوقف خواهد شد.

مزایای بالابر پله

بالابر پله کیفیت زندگی را برای سالمندان، افراد معلول و ... بالا می برد و می تواند با توجه به نیازهای شما و محدودیت های فضا طراحی و اجرا شود. علاوه بر این ایمنی بسیار بالایی دارد و سلامت شما را تضمین می کند. دیگر مزایای بالابر پله عبارتند از:

  • امکان اجرای بالابر پله با ابعاد و ویژگی های خاص و متناسب با نیاز شما وجود دارد
  • داشتن ایمنی بالا و تجهیزاتی چون کمربند ایمنی، سنسور تشخیص موانع و عایق بندی بخش‌های الکتریکی
  • مصرف برق بسیار پایین
  • نصب سریع و آسان
  • قابلیت استفاده در هنگام قطع برق (نمونه های دارای باتری داخلی)

معایب بالابر پله

بالابر پله نیز مانند هر وسیله دیگر با وجود داشتن مزایای بسیار برخی معایب هم دارد. شاید بتوان محدودیت وزن قابل جابجایی با بالابر پله را بزرگترین نقص آن به شمار آورد. البته شما می توانید با توجه به نیاز خود از انواع قدرتمند تر استفاده کنید. برخی از معایب بالابر پله عبارتند از:

  • تک نفره بودن (فقط افراد دارای مشکلات حرکتی میتوانند در لحظه از آن استفاده کنند)
  • طراحی اختصاصی (برای هر منزل یا راه پله باید جداگانه طراحی گردد به همین سبب موجب طولانی شدن زمان نصب آن میشود)

بالابر پله

بررسی تفاوت پله برقی و بالابر پله

به طور کلی بالابر پله و پله برقی برای جابجایی بین طبقات استفاده می شوند، اما ظرفیت آن ها بسیار متفاوت است. پله های برقی به صورت مداوم و بدون وقفه عملیات جابجایی افراد را تسهیل می کنند، اما بالابر پله در هنگام نیاز روشن می شود و پس از پایان جابجایی نیز متوقف خواهد شد؛ بنابراین کارایی پله برقی در محیط های شلوغ زیاد است، اما بالابر پله برای فضاهای خانگی یا استفاده های خاص کارایی دارد. فرایند نصب این دو وسیله نیز با هم تفاوت های آشکار دارد. بالابر پله را می توان به راحتی و در فضاهای موجود نصب کرد، اما پله برقی باید در هنگام ساخت سازه پیشبینی شود و محل نصب آن را طراحی کنند.

هزینه های خرید، نصب و نگهداری از پله برقی به مراتب از بالابر پله بیشتر است. پله های برقی به دلیل استفاده مداوم و حجم کاری بالا باید به صورت دوره ای تعمیر شوند تا کارایی لازم را داشته باشند. در مقابل بالابر پله را می توان با پرداخت هزینه نه چندان زیاد خریداری و نصب کرد. قابلیت دسترسی بالابر پله نیز در مقابل پله برقی بیشتر است و تمام افراد با هر نوع مشکل یا ناتوانی می توانند از آن استفاده کنند. شما حتی  می توانید بالابر پله ویلچربر را نیز سفارش دهید تا دسترسی افراد بیشتری به تجهیزات فراهم شود. از نظر ایمنی نیز بالابر پله با استفاده از تکنولوژی ها و سنسورهای مختلف ایمنی بسیار بیشتری در مقایسه با پله برقی دارد. به طور کلی این وسیله در صورت وجود هرگونه مشکل یا مشاهده موانع متوقف می شود، اتفاقی که در پله برقی رخ نمی دهد.

بالابر پله

تسهیل دسترسی سالمندان و معلولان به طبقات مختلف با بالابر پله

به طور کلی بالابر پله برای کسانی که ناتوانی های خاص دارند و نمی توانند از پله های معمولی یا برقی استفاده کنند، بسیار مناسب است. این وسیله کاربردی با قابلیت نصب آسان و ایمنی بالا به تمام افراد این امکان را می دهد تا بدون زحمت و به شکل ایمن در طبقات مختلف ساختمان تردد کنند. بررسی تفاوت پله برقی و بالابر پله نشان می دهد که هزینه های نصب و نگهداری بالابر پله بسیار کمتر است و تا حد زیاد دسترس پذیری بیشتری دارد. شرکت همیار مکانیک کوشا انواع لوازم حوزه توانبخشی و تجهیزات سالمندان، معلولین و جانبازان را تولید می کند. شما می توانید بهترین نمونه های بالابر پله را با بهترین قیمت از مجموعه ما خریداری کنید.

 

 

سوالات متداول

بالابر پله با استفاده از برق دی سی 24 ولت فعالیت می کند و باتری پشتیبان نیز دارد. به این ترتیب در صورت قطع شدن برق همچنان فعال خواهد بود.

بله، شما می توانید علاوه بر حالت نشسته، به صورت ایستاده نیز با کمک بالابر پله جابجا شوید.

خیر، شما می توانید بدون نیاز به تخریب پله ها و با نصب پیچ و مهره بالابر پله را نصب کنید.

1-نیازی به نصب تجهیزات بر روی سقف ندارد و فضای کمی را در طبقات هم کف اشغال می کند. 2-در صورت خرابی می توان از آن به عنوان پله معمولی استفاده کرد. 3-نصب و اجرای آن در فضاهای با رفت وآمد بالا جابجایی را تا حد زیادی تسهیل می کند

1-امکان اجرای بالابر پله با ابعاد و ویژگی های خاص و متناسب با نیاز شما وجود دارد. 2-داشتن ایمنی بالا و تجهیزاتی چون کمربند ایمنی، سنسور تشخیص موانع و عایق بندی بخش‌های الکتریکی 3-مصرف برق بسیار پایین 4-نصب سریع و آسان 5- قابلیت استفاده در هنگام قطع برق (نمونه های دارای باتری داخلی)
مطالب مشابه