اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر | قطعه‌ای کاربردی برای حرکت روان کابین

ایجاد در 08 اسفند 1402
|
آخرین بروزرسانی در 24 اسفند 1402
|
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

شناخت اهمیت روغندان آسانسور و بالابر برای اطمینان از عملکرد دستگاه

روغن‌کاری اصولی یکی از مهم‌ترین فرایندهای تعمیر و نگهداری بالابرها و آسانسور است که باعث کاهش خوردگی و اصطکاک قطعات این دستگاه‌ها می‌شود. از طرفی کیفیت روغن‌کاری با نوع روانکارها نیز ارتباطی مستقیم دارد. به همین دلیل در زمان نصب انواع بالابرها باید با اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر آشنا باشید تا در زمان نیاز با استفاده از روغن‌های باکیفیت، این قطعه را شارژ کنید. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت همیار مکانیک کوشا به بررسی نقش روغندان بالابر و آسانسور می‌پردازیم.

روغندان آسانسور

 

روغندان آسانسور و بالابر چیست؟

روغندان آسانسور قطعه‌ای است که بر روی کابین نصب می‌شود. نمدهای تعبیه‌شده بر روی این قطعه، بر روی ریل‌های راهنما حرکت می‌کنند و با چرب کردن آن‌ها مانع از استهلاک می‌شوند. به عبارت بهتر اصلی‌ترین اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر روان‌تر شدن حرکات کابین‌ است.

اهمیت استفاده از روغندان در آسانسور‌

بررسی‌های انجام شده بر روی آسانسورهای مختلف نشان می‌دهد که استفاده از روغندان باکیفیت بر روی بالابرها و آسانسورها، طول عمر این دستگاه‌ها را به اندازه 15% افزایش داده است. از سوی دیگر روغندا‌ن‌های سالم و بدون شکستگی در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کنند و از این طریق هزینه‌های سرویس و نگهداری روغندان‌ها کاهش می‌یابد.

بااین‌حال مهم‌ترین اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر کمتر شدن لرزش کابین و کاهش نقص‌های ناشی از روغن‌کاری استاندارد است که رضایت سرنشینان و کاربران بالابرها و آسانسورها را افزایش می‌دهد. به در واقع بدون استفاده از روغندان مناسب امکان تضمین امنیت و سلامت افراد داخل کابین وجود ندارد.

برای شناخت اهمیت روغندان آسانسور باید با کاربردهای این قطعه آشنا باشید

یک اصل مهم در امنیت آسانسورها و بالابرهایی که از کفشک‌های لغزشی بر روی قاب وزنه و یوک کابین استفاده می‌کنند، روغن‌کاری خودکار ریل‌ها هستند. این بدان معنا است که اگر کفشک غلتکی بر روی ریل نصب شود، روغن‌کاری آن مجاز نیست.

روغندان بالابر

با این توضیحات بهتر می‌توان اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر را درک کرد. با روانکاری اصطکاک لنت کفشک با تیغه ریل کاهش می‌یابد و لرزش‌های ناشی از تماس این دو سطح به حداقل می‌رسند. این فرایند باعث می‌شود تا کابین حرکت نرم‌تری داشته باشد. بنابراین روغندان باید در مرتفع‌ترین بخش یوک کابین و قاب وزنه نصب شود تا بتواند به طور خودکار تمام طول مسیر حرکت آسانسور را روانکاری کند. یک بخش نوارهای نمدی درون روغن، و سر دیگر آن بر روی لبه روغندان آسانسور و بالابر قرار گرفته است تا بتواند با ریل به طور مدام در تماس باشد.

اهمیت روغندان آسانسور در افزایش طول عمر ریل ها و هدایت کابین

مهم‌ترین اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر تضمین سلامت قطعات و جلوگیری از انحراف کابین ناشی از بارهای ناهمگون است. زمانی که ریل‌ها آسانسور توسط روغندان‌ها روغن‌کاری می‌شوند، حرکات وزنه تعادل و کابین روان‌تر می‌شود. با انجام اصولی این فرایند کابین و وزنه تعادل بر روی ریل‌های راهنمای ویژه خود حرکت می‌کنند و مانع از لغزش بیش از حد کابین می‌شوند. البته فراموش نکنید که برای بهره‌مندی از عملکرد مطلوب روغن در روغندان‌ها، ریل‌ها باید از هرگونه پرز، آلودگی و ... پاک‌سازی شده باشند.

ارتباط ایمنی بالابر و آسانسور با انتخاب روغن مناسب برای روغندان

متناسب با جنس بدنه روغندان‌ها در انواع گوناگونی در دسترس هستند که شناخت کاربرد آن‌ها اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر را بیشتر نشان می‌دهد. چرا که برای انتخاب روغن باکیفیت باید بر اساس نوع روغندان اقدام کرد و شناخت انواع این قطعه در بهبود عملکرد حرکت کابین بر روی ریل‌ها تاثیرگذار است.

به‌طورکلی روغندان‌های معمولی شامل سه قسمت اصلی پایه، مخزن و نمد روغن رسان هستند. در هر دو نوع روغندان‌ها، نمدها با آغشته کردن تیغه ریل به روان‌ساز یا روغن، سطح تیغه ریل را تمیز می‌کنند. به همین دلیل روغندان‌ها باید به طور دوره‌ای بازدید شوند تا ناخالصی‌های موجود در آن‌ها مانع از انتقال روغن و عدم کارایی روغندان نشود.

روغندان بالابر

بر همین اساس انواع روغندان ;ها در آسانسور و بالابرها عبارت اند از:

  • روغندان پلاستیکی: نوع مرغوب این محصول در مدت‌زمان بالا کارایی خوبی دارد و احتمال ترک‌خوردن آن بسیار کم است
  • روغندان طرح ترک: این محصول از مواد p.p vcs نیمه شفاف و نو ساخته شده است امکان مشاهده میزان روغن در آن وجود دارد

انتخاب روغن چه نقشی در عملکرد مطلوب آسانسور دارد؟

نمی‌‌توان از اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر صحبت کرد؛ اما از نقش کیفیت روغن انتخابی در این قطعات حرفی به میان نیاورد. شما برای تضمین امنیت قطعات و عملکرد بهتر روغندان حتما باید از روغن‌های باکیفیت و مرغوب استفاده شود. برای اطمینان از کیفیت روغن مهم‌ترین عامل میزان گرانروی یا غلظت روغن است. بر اساس میزان گرانروی باید بهترین روغن را برای روغندان استفاده کرد. همچنین روغن مناسب نباید هیچ‌گونه تغییری در شرایط مختلف جوی داشته باشد.

عملکرد روغندان آسانسور و روش شارژ آن

به‌طورکلی در هر 20 روز یا یک‌ماه سرویس دوره‌ای آسانسور انجام می‌شود. یکی از فرایندهای مهم برای افزایش کیفیت کار روغندان، شارژ روغندان آسانسور است. برای انجام این کار ابتدا باید درپوش بالای روغندان باز شده و روغن مخصوص در محفظه آن ریخته شود. بااین‌حال نکاتی کلی و ظریف وجود دارند که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند باعث بهبود عملکرد روغندان و روان‌تر شدن حرکت کابین آسانسور و بالابر شود. برای این که بدانید اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر چیست، کیفیت شارژ و شناخت روش اصولی این کار به شما کمک می‌کند. چرا که با شارژ اصولی این قطعه، روغن‌کاری ریل‌ها به‌صورت اصولی انجام می‌شود.

بر همین اساس نکات مهم درباره روش شارژ روغندان آسانسور و بالابر با عملکرد آن‌ها عبارت‌اند از:

  • روغندان نباید لبریز شود
  • هرگز نباید از گریس یا روغن سوخته برای روغن‌کاری روغندان استفاده شود
  • برای روغن‌کاری روغندان آسانسور و بالابر از روغن 10 استفاده کنید

روغن دان بالابر

روغندان قطعه‌ای مهم در بالابرهای و آسانسورها

روغندان یکی از مهم‌ترین اجزای بالابرها است که برای تضمین امنیت کاربران و تجهیزات دستگاه باید کیفیت بالایی داشته باشد. همیار مکانیک کوشا از معتبرترین مجموعه‌های فروش انواع بالابرهای مخصوص سالمندان و افراد ناتوان است که در ساختار محصولات خود از روغندان‌های مرغوب با بدنه‌ مقاوم استفاده می‌کند. محصولات ما بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا تولید می‌شوند و بسیاری از نیازهای حرکتی سالمندان و افراد دارای معلولیت را پاسخ می‌دهند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

سوالات متداول

روغندان آسانسور قطعه‌ای است که بر روی کابین نصب می‌شود. نمدهای تعبیه‌شده بر روی این قطعه، بر روی ریل‌های راهنما حرکت می‌کنند و با چرب کردن آن‌ها مانع از استهلاک می‌شوند. به عبارت بهتر اصلی‌ترین اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر روان‌تر شدن حرکات کابین‌ است.

مهم‌ترین اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر کمتر شدن لرزش کابین و کاهش نقص‌های ناشی از روغن‌کاری استاندارد است که رضایت سرنشینان و کاربران بالابرها و آسانسورها را افزایش می‌دهد. به در واقع بدون استفاده از روغندان مناسب امکان تضمین امنیت و سلامت افراد داخل کابین وجود ندارد.

به‌طورکلی در هر 20 روز یا یک‌ماه سرویس دوره‌ای آسانسور انجام می‌شود. یکی از فرایندهای مهم برای افزایش کیفیت کار روغندان، شارژ روغندان آسانسور است. برای انجام این کار ابتدا باید درپوش بالای روغندان باز شده و روغن مخصوص در محفظه آن ریخته شود. بااین‌حال نکاتی کلی و ظریف وجود دارند که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند باعث بهبود عملکرد روغندان و روان‌تر شدن حرکت کابین آسانسور و بالابر شود. برای این که بدانید اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر چیست، کیفیت شارژ و شناخت روش اصولی این کار به شما کمک می‌کند. چرا که با شارژ اصولی این قطعه، روغن‌کاری ریل‌ها به‌صورت اصولی انجام می‌شود

1) روغندان پلاستیکی: نوع مرغوب این محصول در مدت‌زمان بالا کارایی خوبی دارد و احتمال ترک‌خوردن آن بسیار کم است. 2) روغندان طرح ترک: این محصول از مواد p.p vcs نیمه شفاف و نو ساخته شده است امکان مشاهده میزان روغن در آن وجود دارد

متناسب با جنس بدنه روغندان‌ها در انواع گوناگونی در دسترس هستند که شناخت کاربرد آن‌ها اهمیت روغندان آسانسور و روغندان بالابر را بیشتر نشان می‌دهد. چرا که برای انتخاب روغن باکیفیت باید بر اساس نوع روغندان اقدام کرد و شناخت انواع این قطعه در بهبود عملکرد حرکت کابین بر روی ریل‌ها تاثیرگذار است. به‌طورکلی روغندان‌های معمولی شامل سه قسمت اصلی پایه، مخزن و نمد روغن رسان هستند. در هر دو نوع روغندان‌ها، نمدها با آغشته کردن تیغه ریل به روان‌ساز یا روغن، سطح تیغه ریل را تمیز می‌کنند. به همین دلیل روغندان‌ها باید به طور دوره‌ای بازدید شوند تا ناخالصی‌های موجود در آن‌ها مانع از انتقال روغن و عدم کارایی روغندان نشود
مطالب مشابه